Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Als je het Blackstone&whatever rapport lees op NS.nl is er wel meer gelekt, onder andere een USB stick met gigabytes aan informatie waarvan het onderzoek niet weet wat er op stond. Daarnaast is ervaring met de kleinere details vaak de dingen die grote inschattingsfouten in een aanbesteding kunnen voorkomen.
Overigens kan je je afvragen waarom Abellio ondanks al die extra inside informatie toch zo keihard heeft overboden
Als ik het zo lees allemaal lijkt mij de meest logische optie om de concessie alsnog aan Arriva te gunnen. Een nieuwe aanbesteding, zoals Veolia wil zou ik echt niet terecht vinden. Ook Veolia heeft schuld, want zij hebben hun zaakjes intern niet op orde.
Abellio had dit lek gewoon moeten melden, zodat de informatie ook met Arriva gedeeld had kunnen worden. Dan was het eerlijk geweest.
Wel jammer dat het allemaal zo moet. Deze concessie is inmiddels een kapstok van rechtszaken, terwijl de provincie naar mijn idee gewoon zuiver handelt.
'NS verzocht mij zaken over fraude te verzwijgen'
Topman Huges van de NS verzocht een van de directeuren van Qbuzz om dingen te verzwijgen tegenover de onderzoekers die de fraude bij Qbuzz onderzochten. Volgens Annemarie Zuidberg zei hij: "80 procent van de waarheid is ook de waarheid."
Ronaldussen schreef:Het is niet aan jou, noch aan mij, noch aan ieder willekeurig forumlid/burger om iemand schuldig te verklaren. Dat kan en mag enkel een daartoe bevoegd iemand zijn. Dat is een belangrijk principe in onze rechtsstaat.
Tot die tijd heeft de persoon in kwestie alle recht op privacy, net zoals wij daar recht op hebben.
Dat is alleen het geval als er strafrechtelijk iets aan de hand is en dat is nog maar de vraag. Tevens moet je je afvragen of privacy hier wel zo zwaar weegt, ik vind van niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
'NS verzocht mij zaken over fraude te verzwijgen'
Topman Huges van de NS verzocht een van de directeuren van Qbuzz om dingen te verzwijgen tegenover de onderzoekers die de fraude bij Qbuzz onderzochten. Volgens Annemarie Zuidberg zei hij: "80 procent van de waarheid is ook de waarheid."
Veolia eist nieuwe aanbesteding vanwege fraude bij NS-dochter
28 april 2015
Vervoersbedrijf Veolia eist dat de omstreden aansteding van openbaar vervoer in Limburg over wordt gedaan.
Als de provincie niet op deze eis ingaat, stapt het vervoerbedrijf naar de rechter.
Dit heeft een zegsvrouw van Veolia dinsdagmiddag laten weten. Eerder zei het bedrijf nog af te willen wachten wat de provincie doet.
Veolia wil zich niet uitlaten over de identiteit van de in opspraak geraakte ex-medewerker die gevoelige informatie heeft gelekt.
Een woordvoerder van de provincie Limburg zegt dat de eis van Veolia voor een nieuwe aanbesteding ''eerst onderzocht moet worden''. Lees verder
Ik krijg toch een erg raar gevoel bij deze kwestie: met de meest recente ontwikkelingen lijkt het er toch wel heel erg op dat het juist NS zelf is wat achter het wegkopen van de ex-Veolia medewerker zat, maar dat nu voor de buitenwereld verborgen probeert te houden. Verschuilen achter een dochteronderneming is natuurlijk wel erg makkelijk om de gevolgen voor NS zelf kleiner te maken.
Het was immers ook NS zelf wat veel belangen bij het binnenhalen van deze concessie had, voor Qbuzz en/of Abellio geldt dat veel minder. Sowieso zijn die laatste twee echt wel in staat een goed bod uit te brengen zonder dat er fraude nodig was. Die fraude was meer van belang om de winst echt 99% zeker binnen te halen en daarmee meer relevant voor NS zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daarom eisen ze ook een nieuwe aanbesteding. Volgens mij is de eerste stap (maar dat kan ik juridisch fout hebben) dat de concessie naar Arriva gaat maar alleen als de rechter heeft besloten dat de bieding ongeldig is óf als NS zich terugtrekt óf als de provincie het nu aan Arriva gaat gunnen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
In elk geval is er nu geen level playing field meer. Dat zou bij een keuze voor opnieuw aanbesteden betekenen dat je of Abellio moet gaan uitsluiten of de gelekte informatie ook met Arriva zou moeten delen. Dat laatste levert wel een erg aparte aanbesteding op waarbij ik het me afvraag of dat nu een duidelijke winnaar gaat opleveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Er zijn eigenlijk twee opties:
A) de provincie kan het voorlopige gunningsbesluit inttrekken en de aanbesteding staken wegens ernstige onregelmatigheden.
B) de provincie kan de bieding van Abellio Limburg ongeldig verklaren en gunnen aan de volgende inschrijver (Arriva).
A is verreweg het meest waarschijnlijk, aangezien dit niet alleen een geval van bevoordeling van Abellio is, maar ook benadeling van Veolia. Veolia begon namelijk al met een achterstand omdat haar concessiedirecteur Limburg -naar nu blijkt- doelbewust was weggekocht door NS. Daardoor verloor Veolia kort voor de start van de aanbesteding belangrijke kennis die zij zonder de acties van NS wél zou hebben gehad.
Daar komt bij dat je nu wellicht ook met de kennis van nu anders moet aankijken tegen vragen die gesteld zijn in het aanbestedingsproces en documenten die verstrekt zijn. Alsnog gunnen aan Arriva kan theoretisch, maar lijkt mij zeer onverstandig als een aanbesteding zo ernstig besmet is geraakt.
Ik word soms zo droevig van dit soort nieuwsberichten dat ik haast voor een optie C zou gaan: geen OV meer in Limburg. Maar ja, de reiziger kan er weinig aan doen en die wordt dan juist getroffen.
Optie D (niet voor de hand liggend): de deelnemende partijen (Arriva, NS, Veolia) worden uitgesloten en de aanbesteding gaat opnieuw voor andere partijen (bv Connexxion en Syntus). Hoeven ze ook niet de hele tijd zitten moddergooien naar elkaar.
Bij zowel A als B zijn provincie en reiziger natuurlijk (zwaar) de dupe...
Ik sluit niet uit als na lang wikken en wegen Abellio de gunning houdt, ik vrees alleen dat Arriva dat tot aan het Europees Hof gaat aanvechten. Afwachten?
fogeltje schreef:Ik word soms zo droevig van dit soort nieuwsberichten dat ik haast voor een optie C zou gaan: geen OV meer in Limburg. Maar ja, de reiziger kan er weinig aan doen en die wordt dan juist getroffen.
Ik lees dan liever Optie C: Geen aanbestedingen meer in het OV.
fogeltje schreef:Ik word soms zo droevig van dit soort nieuwsberichten dat ik haast voor een optie C zou gaan: geen OV meer in Limburg. Maar ja, de reiziger kan er weinig aan doen en die wordt dan juist getroffen.
Ik lees dan liever Optie C: Geen aanbestedingen meer in het OV.
sirvinniei schreef:Nu vraag ik me af, wat zou het de provincie boeien dat de bieding fraudeleus is verlopen. Abellio heeft een veel betere bieding. Uitsluiting heeft ook gevolgen voor de provincie zelf.
Ik neem aan dat de provincie geen zaken wil doen met een frauduleus bedrijf (alhoewel Limburg een zekere reputatie heeft....). Het verschil met Arriva was vanaf het begin zo groot dat je toch al vragen kon stellen bij het realiteitsgehalte van de aanbieding van de NS. Bij Arriva zijn ze ook niet gek en proberen ze ook zo scherp mogelijk aan te bieden. Het leek er sterk op dat de NS de concessie kosten wat het kost wilde kopen (net als de HSL??), en het frauduleuze handelen dat nu boven water komet versterkt die gedachten alleen maar.
Nu zou het dan in het voordeel van de provincie werken maar hoe vaak zijn ze daar al door benadeeld (wat ze niet weten). Frauduleus handelen is strafbaar dus de provincie moet het bod vernietigen. Omdat Veolia geen geldig bod heeft gedaan kan de provincie niet anders dan Arriva de concessie verstrekken. Ander alternatief in NS / Albellio / Veolia / Qbuzz uitsluiten en een nieuwe aanbesteding starten voor Arriva en andere aanbieders.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom Arriva de concessie niet gewoon kan krijgen. Zij hebben toch niets verkeerd gedaan. Ze hebben een minder goed bod gedaan dan Abellio, maar dat verschil lijkt me overkomelijk. Dat lijkt me een heel stuk makkelijker dan een nieuwe aanbesteding, want dan komt er weer meer onzekerheid en moet de huidige concessie verlengd worden.
Verder: als iemand van Veolia overloopt naar NS is dat een kwestie tussen die bedrijven en niet van de provincie. Veolia had er gewoon voor moeten zorgen dat de medewerker met belangrijke kennis niet voor een concurrent kon gaan werken. Zoiets kun je toch in een arbeidscontract opnemen.
timtrein schreef:Ik sluit niet uit als na lang wikken en wegen Abellio de gunning houdt, ik vrees alleen dat Arriva dat tot aan het Europees Hof gaat aanvechten. Afwachten?
Zover komt het niet, want Abellio MOET worden uitgesloten. Ze heeft namelijk gehandeld in strijd met de aanbestedingseisen. Uitsluiten van Abellio is geen keuze, maar noodzaak.