We hadden rond 8:45 afgesproken op Rotterdam Centraal. Na het halen van de kaartjes, koffie en contant geld vertrokken we met de t9220 naar Antwerpen.
Bij Zwijndrecht liepen we enige vertraging op vanwege een opening van de Grote Brug. De rest van de reis verliep probleemloos, dus uiteindelijk kwamen we met ongeveer +5 aan in Antwerpen.
Hier liepen we eerst naar de bovenste perrons om wat foto’s te maken, waaronder van deze Break in de “Spoorwegkathedraal”:
Op de achtergrond van bovenstaande foto zijn twee stellen MS08 te zien die als IC naar Gent-Sint-Pieters gaan. mb90 heeft daar nog een goede foto van.
Hierna gingen we in de Lijnwinkel onze dagpassen en lijnennetkaart halen en vervolgens liepen we naar het Koningin Astridplein om vanaf premetrostation Astrid lijn 8 te nemen.
We gingen in één keer door naar het eindpunt P+R Wommelgem, waar de voorgaande PCC nog op de foto kon (met de tram die wij hadden er direct achter):
Even later reed deze tram door de keerlus:
Niet veel later kwam de volgende lijn 8. Links is overigens de oprit van de E34 te zien:
Hierna gingen we met lijn 8 weer terug richting Astrid, maar ditmaal stapten we onderweg enkele keren uit, waaronder bij de halte Muggenberg. Wegens de indienststelling van lijn 8 zijn enkele streeklijnen uit Broechem ingekort tot Antwerpem-Berchem. Bij de halte Muggenberg kan dan overgestapt worden op lijn 8 richting het centrum.
Lijn 420 is één van die “slachtoffers”:
Ook lijn 31 komt hier:
Verder is Muggenberg ook een tramhalte voor lijn 24 (met helaas wat tegenlicht):
Voor lijn 8 is Muggenberg de laatste bovengrondse halte richting Astrid. De tunnelingang is ook te zien vanaf de halte met hier een lijn 8 die in de tunnel verdwijnt:
mb90 heeft waarschijnlijk nog een mooie foto van lijn 8 die uit de tunnel komt.
Vervolgens gingen we zelf weer verder met lijn 8, naar het enige station in de “Reuzenpijp” wat daadwerkelijk geopend is: Zegel.
Zoals te zien is, is dit station nog niet echt ontdekt door de reizigers:
Maar goed, één van beide ingangen is dan ook een beetje verstopt, al hangt er wel een leuk spandoek boven:
Net na Zegel (staduitwaarts gezien) is een splitsing in de tunnel. Het rechterspoor wordt nu gebruikt voor lijn 8 (komende vanuit Wommelgem) en het linkerspoor komt vanaf de richting Turnhoutsepoort en Deurne-Noord en wordt nu niet gebruikt. Vanaf medio 2020 zal dit wel gebruikt moeten worden wanneer ook lijn 10 ondergronds gaat rijden:
Ook maakte ik nog een filmpje van lijn 8 richting Wommelgem:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cGIs5IL2Ejs[/youtube]
Helaas eindigt het filmpje nogal abrupt, omdat toen de batterijen van mijn camera leeg waren (al had ik nog wel reservebatterijen om de rest van de dag door te komen). :(
Hierna gingen we met lijn 8 verder naar zijn eindpunt Astrid, alwaar ik nog even bleef zitten om de keerlus onder de Rooseveltplaats te berijden. ;)
Toen ik weer boven kwam, maakte ik een foto van bus en tram gebroederlijk naast elkaar:
Nadat ik mb90 weer had gevonden, gingen we met tramlijn 11 naar de Draakplaats om vanaf daar via de Cogels-Osylei naar station Berchem te lopen. Over de Cogels-Osylei rijden naast tramlijn 11 ook enkele buslijnen, dus we konden ons naar hartelust uitleven in deze mooie straat ;) :
In zo’n straat kan zelfs een foto van achterkantjes nog best mooi zijn, zeker door de bloesem links :) :
Vanwege de indienststelling van tramlijn 8 was er op 18 april een Tramfeest in Antwerpen. Hiervoor was ook één PCC als kleurplaat geverfd, welke door kinderen ingekleurd mocht worden :D :
Toen we bij station Berchem waren, wees mb90 me ineens op de grootste verrassing van de dag :D :
Via Facebook heb ik inmiddels begrepen dat deze (ex-)NS 162 onderweg was naar het Stoomcentrum Maldegem (waar aankomend weekend een evenement is) en omreed via Antwerpen-Berchem vanwege een persconferentie. Nogmaals de 162, vanuit een andere hoek:
Na nog enkele foto’s van de tramlijnen 9…:
…en 11…:
…gingen we weer verder.
We namen buslijn 51 die ons via een leuke, maar op sommige plekken ook erg hobbelige, route bij P+R Capenberg in Boechout bracht.
Dit is ook het eindpunt van lijn 15:
Ongeveer 7 minuten later reed deze weer weg vanaf het aankomstperron…:
…waarna wij bij het instapperron instapten.
Wij gingen helemaal achterin zitten, wat mij even verderop de gelegenheid gaf deze foto door de achterruit te maken:
Bij premetrostation Plantin viel ons op hoe mooi dat station geworden was. :o De laatste keer dat we er waren was het nog één grote pauperzooi. :pos:
Omdat we achterin zaten konden we ook mooi de sporen en wissels tussen Diamant en Opera zien.
Bij Opera stapten we uit en liepen naar het andere perron om lijn 9 naar Eksterlaar te nemen. Nu kwamen we langs het andere perron van Plantin en dat was inderdaad nog steeds een pauperzooi.

Bij de eindhalte Eksterlaar (in Deurne Zuid) stapten we uit en namen daar buslijn 19 naar Deurne Noord. We stapten uit bij de halte Ter Heydelaan om mb90’s traditie in stand te houden: het bezoeken van een voetbalstadion.
We liepen naar het Bosuilstadion van Antwerp FC, alwaar we enkele foto’s maakten:
We liepen terug naar de tramhalte (met de toepasselijke naam) Antwerp Stadion, alwaar dit mooie elektriciteitskastje staat:
Met tramlijn 5 gingen we naar premetrostation Schijnpoort, waarna bij de bovengrondse halte tramlijn 12 op de foto kon:
Ook was er een tram die reclame maakte voor kaas:
Hierna namen we buslijn 38. Toen reed die tijdens beide spitsen nog 2x/uur in beide richtingen, maar vanaf aanstaande maandag rijdt deze nog slechts ’s ochtends een rit naar Zuidstation en ‘s middags een rit naar Schijnpoort.
Wij gingen dus richting het Zuidstation en voor een lijn die wordt opgeheven wegens een gebrek aan rezigers vond ik hem nog best vol. Bij de op één na laatste halte (PIVA) raakte deze bus echt vol door scholieren van de nabij gelegen school. Een vele malen groter deel van de scholieren liep overigens naar het Zuidstation. Vermoedelijk stapten in de andere richting nog veel scholieren in bij de PIVA. Deze school is ook de enige reden dat er nog één retourrit blijft bestaan op lijn 38.
Op het Zuidstation lukte het helaas niet om een foto van lijn 38 te maken, maar ik kon wel een verbouwde Duikbril op de foto zetten:
Hierna gingen we met tramlijn 4 naar de Groenplaats om daar frieten te halen. De frieten waren best goed, maar het waren niet echt Vlaamse frieten. Dus als iemand nog een leuk friettentje in (de buurt van) Antwerpen kent, hoor ik het graag. ;)
Toen de frieten op waren, liepen we naar de Melkmarkt om vanaf daar met lijn 11 naar het Centraal Station te gaan. We waren om 17:40 op het station, dus precies op tijd om de t9255 te halen. Hoewel het op het perron erg druk was, viel de drukte in de trein wel mee en hadden we een tweezitter met prima raamopstelling.
Inmiddels had mb90 op zijn telefoon gezien dat de eerstvolgende trein richting Zeeland met DD-AR reed, dus we stapten in Roosendaal uit om deze op de foto te zetten (naast een Varkensneus):
Vervolgens gingen we naar Dordrecht, alwaar we de GTW’s van de Vechtdallijnen (die wegens Koningsdag extra op de MLL reden) op de foto wilden zetten. Helaas is mijn foto mislukt, maar deze goederentrein (vanaf de Baanhoek) kon wel op de foto:
Hierna gingen we met de s5100 (met SGMm :D ) naar Rotterdam Lombardijen, alwaar we afscheid namen en na een leuke dag huiswaarts keerden.
(O ja, dit is ook nog mijn 8888ste post op dit forum.
