SLToilet schreef:Er zijn nog wel meer tactieken om te besparen: zijn er überhaupt reizigers van plan om Wifi in een stadsbus te gebruiken? "Voor je met je ogen knippert" moet je er alweer uit (maximaal dertig minuten, als je dan al door je 3G-bundel heen kan gaan, pfft...)
Besparen op Wifi zet geen zoden aan de dijk denk ik, dat zal een contract van enkele tienduizenden euro's per jaar zijn en de bussen hebben toch al een internetverbinding nodig voor de boordcomputer tegenwoordig.
Zoals ik al eerder schreef in dit topic: Waar wel op bespaard kan worden is de levensduur van het materieel, die in veel concessies toch wel tegenvalt, zeker nu de bussen steeds duurzamer worden (Euro VI, opkomst van hybride en elektrische bussen). Wat mij betreft gaan de aanbestedende overheden voortaan zelf het materieel kopen en stellen ze dit ter beschikking aan de vervoerder. Na afloop van de concessieperiode kan de overheid het materieel dan aan de volgende exploitant overdragen. Ook zouden leeftijdseisen uit het bestek moeten verdwijnen, een gerenoveerde bus met een retrofit motor kan ook schoon zijn en de veiligheidseisen zijn ook al redelijk lang op gelijk niveau. Een bijkomend gevolg is dat ook minder kapitaalkrachtige bedrijven een instap kunnen maken in de OV-markt omdat de garantstelling voor de aanschaf van 100+ bussen niet meer gedragen hoeft te worden.
Dit concept bestaat al in Amsterdam (GVB is niet de eigenaar van hun materieel) en in Duitsland wordt het regelmatig in het treinvervoer gebruikt. Er kan dan ook gekozen worden voor geleidelijke vernieuwing van het wagenpark, bijvoorbeeld na een paar jaar meer gelede bussen vanwege toegenomen verkeer oid.