Maar... het is ook de bedoeling dat er op het traject Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol (en eventueel door naar Den Haag CS) om de tien minuten een Intercity gaat rijden.
Probleem! Hoe kunnen we dit inpassen?
Mogelijkheid 1:
- 2x/uur IC Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad - Almere - A'dam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS
- 2x/uur IC Zwolle - Lelystad - Almere - A'dam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS (deze zou ook kunnen stoppen in Kampen Zuid en Dronten)
- 2x/uur IC Lelystad - Almere - A'dam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS
Nadeel hiervan is dat je de IC verbinding Lelystad/Almere - Amsterdam Centraal mist.
Mogelijkheid 2 zou zijn om te gaan alterneren met IC's vanuit Amersfoort (waarbij op de as Hilversum - Amsterdam ook een 10-minuten dienst zou ontstaan). Dan krijg je zoiets:
- 2x/uur IC Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad - Almere - A'dam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS
- 2x/uur IC Zwolle - Lelystad - Almere - Amsterdam Centraal (eventueel stops in Kampen Zuid en Dronten)
- 2x/uur IC Lelystad - Almere - A'dam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS
- 2x/uur IC Enschede/Amersfoort Schothorst - Amersfoort - Hilversum - A'dam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS
- 2x/uur IC (Deventer) - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam Centraal (en eventueel door naar Enkhuizen)
- 2x/uur IC Amersfoort - Hilversum - Amsterdam Centraal
Waarbij 1x/uur een van de treinen uit een van de laatste twee series van/naar Berlijn komt.
Nadeel is dat je een 10/20-minuten dienst krijgt tussen Almere - Schiphol en tussen Hilversum - Amsterdam. En dat een kleine storing bij de frequent rijdende lijnen meteen op alle corridors kan overslaan.
Mogelijkheid 3 is dat de ICs uit mogelijkheid 1 (6x/uur) extra gaan stoppen in Weesp en dat de ICs uit Hilversum (4x/uur) dat ook gaan doen. Als je tussen Lelystad/Almere en Amsterdam of tussen Hilversum en Schiphol reist moet je dan in Weesp overstappen. Nadeel is dat je rare wachttijden krijgt in Weesp. En dat treinen er ongeveer 3 minuten langer over doen (1 minuut halteren, 1 minuut afremmen, 1 minuut optrekken).
En mogelijkheid 4 is dat ICs uit Hilversum ook 6x/uur gaan rijden en dat je een cross-platform overstap tussen de twee corridors creeert in Weesp. Waarbij de treinen er ongeveer 4 minuten langer over doen (2 minuten cross-platform, 1 minuut afremmen, 1 minuut optrekken). En ook de Sprinters gaan er langer over doen: die moeten langer stoppen in Weesp omdat de ICs daar de SPRs inhalen.
Vraag is natuurlijk of je alle ICs van en naar Amsterdam 4 minuten langer moet maken en Weesp een overbediening moet geven (24x/uur een IC en ook minstens 16x/uur een SPR), alleen maar voor een goede overstap tussen beide corridors? En moet de IC Berlijn ook stoppen in Weesp? :S
Nog moeilijker gaat het worden als je ook de SPRs in probeert te passen. Is er nog plaats voor 2x/uur een SPR Almere - Utrecht naast 6x/uur een SPR richting Amsterdam? Of wordt de sprinter richting Utrecht deel van het de 6 sprinters? En zo ja, hoe los je de scheve kwartiersdiensten richting Amsterdam dan op?
Kortom... Wat denken jullie?
