Met deze info liggen feiten op tafel, nu kan de scheikundige weer verder met popcorn eten bij deze verder nutteloze discussie

ah, nog een scheikundige....chemie schreef:Hierbij het conceptrapport over elektrificatie Wierden - Zwolle. Over een traject van 39 km kost de elektrificatie 49 miljoen (dit is het voorschot wat nodig is.). Per kilometer komt dit neer op 1,25 miljoen. Groningen - Leer is 72 km, (dank Ardan ergens in 2010 (dank Google)) wat neer zal komen op 90,5 miljoen euro ongeveer. Per trein scheelt het 1 miljoen per jaar, dus dat zal terug zijn zo in een jaartje of 30![]()
Met deze info liggen feiten op tafel, nu kan de scheikundige weer verder met popcorn eten bij deze verder nutteloze discussie
Hierbij is geen reizigersgroei meegenomen of de nieuwe situatie straks van 2x/uur sneltrein + stoptrein Groningen - Leeuwarden, waar wel aan gewerkt wordt. Dit levert voor Groningen - Leeuwarden misschien een kortere terugverdientijd, omdat die extra benodigde treinen hier niet inzitten, maar wel komen voor extra capaciteit.Veendam / Leer - Groningen: 94 miljoen aan infra, 34 jaar terugverdien
Groningen - Leeuwarden: 71 miljoen infra, 26,7 jaar terugverdien
Groningen - Roodeschool / Delfzijl: 71 miljoen infra, 31 jaar terugverdien
Leeuwarden - Harlingen: 26 miljoen aan infra, 33 jaar terugverdien
Leeuwarden - Stavoren: 50 miljoen aan infra, 36 jaar terugverdien
Nou, dan zal ik je gelijk op de hoogte stellen: ook in Twente spelen dergelijke problemen door de gasopslag in de voormalige zoutmijnen daar.Grobrema schreef:Is een andere lijn, andere aansluitingen.
Een heel ander concept.
Zwolle-Wierden = Zwolle-Wierden.
Voor zover mij bekend zijn daar geen aardbevingen.
En de Randstad ligt wel ver van de Noordzeekust dan? :')Grobrema schreef:Groningen - Bremen is niet de randstad...
Hier gaat het om een mooi landschappelijk gebied, met heel veel bomen en planten die voor zuurstof zorgen, bovendien niet zover van de Noordzeekust.
De bovenleiding zakt dan mee+ dan heb je dubbele kosten...SuperGhost schreef:Nou, dan zal ik je gelijk op de hoogte stellen: ook in Twente spelen dergelijke problemen door de gasopslag in de voormalige zoutmijnen daar.Grobrema schreef:Is een andere lijn, andere aansluitingen.
Een heel ander concept.
Zwolle-Wierden = Zwolle-Wierden.
Voor zover mij bekend zijn daar geen aardbevingen.
Net zoals in Zuid-Limburg ook al dergelijke problemen spelen.
In die regio's heb je al jarenlang spoorlijnen met bovenleidingen (in Groningen ook, namelijk de lijn Groningen-Zwolle). Nog nooit zijn er problemen geweest met de bovenleiding als gevolg van de bodemverzakkingen.
Sterker nog: de bovenleiding zal juist het kleinste probleem zijn, het spoor zelf zal veel eerder onberijdbaar worden door de bodemverzakkingen. Dus het maakt het weinig uit of er wel of geen bovenleiding boven hangt, met een dieseltrein kun je er dan ook niet meer (fatsoenlijk) over en de grond zal dan eerst weer egaal gemaakt moeten worden.
Nog sterker: er is wel een lijn die enorm veel last heeft van bodemverzakkingen. Die ligt echter niet in deze gebieden, maar juist in de Randstad waar volgens jou zulke problemen niet voordoen. Die lijn is namelijk Woerden-Leiden. In de Randstad (kleigrond) is de ondergrond veel minder stevig dan in Groningen. Dat is o.a. ook de reden dat de HSL zo duur werd, omdat die op een betonvloer geplaatst moest worden om niet te veel te verzakken.
En de Randstad ligt wel ver van de Noordzeekust dan? :')Grobrema schreef:Groningen - Bremen is niet de randstad...
Hier gaat het om een mooi landschappelijk gebied, met heel veel bomen en planten die voor zuurstof zorgen, bovendien niet zover van de Noordzeekust.
Sterker nog: de Randstad ligt juist veel dichter bij de Noordzee, want dat ligt er direct tegenaan. Vanaf het Groningse vasteland moet je daarvoor eerst de Waddenzee oversteken.
Wat zit je nou te tandenknarsen???Z2N schreef:Gast, wat de fuck wil je nou? :X Fanboy'en over een dieseltraxx, oké, maar onzinkletsen over de 'gevaren' van de gasboringen en tegelijkertijd fossiele brandstoffen eisen omdat bovenleiding duurder zou zijn (en dat is het dus niet) is letterlijk lulkoek.
De lage reizigersaantallen zijn vooral te danken (of te wijten) aan de zeer lage bevolkingsdichtheid in de onmiddelijke nabijheid van de stations die de treinverbinding aandoet. Groningen, Drenthe en Friesland behoren sowieso al tot de meest "lege" provincies van Nederland en kampen bovendien met een (toekomstige) krimp van het aantal inwoners en economische activiteit.CamilleKreemers schreef:Kunnen de lage reizigersaantallen ook niet gelegen hebben aan het feit dat NS maar 1x/uur reed op de Noordelijke Nevenlijnen (uitgezonderd Groningen - Leeuwarden)? Sinds Arriva 2x/uur rijdt, zullen die reizigersaantallen toch wel gestegen zijn. Gelijktijdig zijn ook veel parallelle lijnen verwijderd, omdat de trein een snellere optie was.
Precies, die bedoelde ik.marcel.nl schreef:Laat ik nog even wat olie op het vuur gooien. In Overijssel, aansluitend op noorden en daarom best mooi om te melden in het Noord-Topic, gaat Syntus rijden op spoor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede.
En weet je wat ze gaan doen? Electrificeren !! *O*
En ze graan met de Flirt3 rijden, iedereen eerste klas stoelen.
http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... ampen.aspx
Wat ja mooi ja.
Juist ja, en van dat plastic maken we een mooi modelletje, van een Traxx DE ME en die koop ik dan maar en zet 'm in een kast met ramen, met de tekst: Jij mocht niet in NL rijden, daarom sta je hier in de kast, kan ik toch nog naar je kijken.deadlock schreef:Plastic van maken.
Fijn dat je jezelf direct al tegen spreekt (waarbij je de CNL en de cargo's die daar de grens over gaan vergeet)groningen schreef:Er bestaat nog geen enkele spoorlijn tussen Nederland en Duitsland waar onderweg zoals in de richting van Belgie onder het rijden door van spanning wordt gewisseld. Alleen de ICE in Emmerich...
Sommige wel, sommigen niet. Afhankelijk van of er een meersysteemlok voor de cargo zit wordt er wel of niet van lok gewisseld in Bh of Vl. Zo rijdt Metrans door (alleen een stop zonder lokwissel ingepland) in Bad Bentheim maar wisselt Locon (bijna altijd) en HSL Logistik (altijd) van lok daar. DB Schenker rijdt er door zonder lokwissel bij de PON-autotreinen. Maar militair vervoer krijgt in Bh wel weer een lokwissel. En de Volvoonderdelentreinen van NMBS/B-Cargo krijgen ondanks dat de Traxx in Duitsland toegelaten is wel een lokwissel op een DBS 185'er.SuperGhost schreef:Overigens: hoe zit het met de cargo's dan bij Bad Bentheim en Venlo dan? Wisselen die nog altijd allemaal van loc? Dat kan ik me haast niet voorstellen eigenlijk..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten