Bee schreef:De knoop in Oldenburg kan veel efficiënter, maar is het gevolg van de enkelsporigheid van Oldenburg - Leer. Dit is een chronisch probleem in Duitsland: er moet dringend geïnvesteerd worden in vele lijnen die zeer belangrijk zijn voor het goederenverkeer, zoals dus Oldenburg - Leer, maar steeds weer zijn er andere, ook belangrijke projecten die voor gaan omdat de Duitse overheid niet voldoende investeert in hun afbrokkelde infrastructuur maar een begrotingsoverschot wil hebben.
Ja, daar heb je duidelijk paar punten.
Dat heeft ook met de geschiedenis te maken, 2 oorlogen in de vorige eeuw.
De eerste bleef buiten NL, dus hier kon gewoon worden doorgebouwd en gemoderniseerd, dat vertaald zich dan ook in de overstap van stoom op directere wijze naar elektrificatie.
In die tijd was er ook nog geen goede dieseltractie.
Zodioende verdween er ook veel bovenleding richting oosten in WO2.
Na WO2 kwam de dieseltractieontwikkeling pas goed op gang.
Er moest veel worden hersteld, de schades aan het spoor waren enorm.
Door de scheiding van Duitsland in oost en west, kregen de noord - zuid verbindingen voorrang boven west - oost.
Om voortgang te maken werd er geinvesteerd in zowel E- en D tractie trajecten, (ontstoming).
De west - oost verbindingen, kwamen pas weer in beeld na de wedervereniging van Oost en West-Duitsland.
Daarbij moest er ook veel geïnvesteerd worden in het vml DR net.
Problemen te over qua investeringen.
Daarbovenop komen dan nog het ICE-net en privatisering.
Zo even in een notedop weergegeven.
Eigenlijk valt Groningen-Leer-Oldenburg-Bremen in die kategorie van Oost-West verbindingen en dat verklaart, denk ik de huidige situatie, zoals die is.
Daar zijn dus idd. , zoals je beschrijft verbeterpunten.
De investering in de bovenleiding Leer-Oldenburg, had men beter aan verdubbeling van het spoor kunnen uitgeven, imho.