Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De noodregeling m.b.t. drinken in de voertuigen van GVB is weer van toepassing:
Vanaf 30°C mag u drinken in bus, tram en metro
Op dagen dat de temperatuur 30°C of hoger bereikt, is drinken van non-alcoholische dranken in bussen, trams en metro van GVB tijdelijk toegestaan. Dat mag dan de hele dag, ook al start de dag koeler of zakt de temperatuur later weer onder de dertig graden.
We gaan daarbij uit van de weersverwachtingen zoals die in de media daags vooraf worden gepubliceerd. We komen hiermee tegemoet aan de behoefte van reizigers om voldoende vocht aan te vullen op hete dagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb nog nooit een boze GVB medewerker gezien toen ik mijn waterflesje in de metro of tram open trok. Alleen alcohol heb ik opmerkingen over gehad maar verder ook niets.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oei. Thom aan de fles. En zo jong al. Zonde.Thom91 schreef:Alleen alcohol heb ik opmerkingen over gehad [...]
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In dit artikel op hierzijnwij.nu wijnemenjemee.nl een mooie foto van station Zuid in de jaren 1980. Ik zie ook een blinde tunnelbak de grond in lopen, was metro 51 toen al voorbereid?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarschijnlijk wel, station Spaklerweg was bij de opening van de metro ook al in ruwbouw klaar voor de toekomstige tak naar Amstelveen, in 1982 in gebruik genomen waarbij de twee binnenste sporen alvast gereserveerd waren voor deze lijn. Zoals bekend zijn deze toen pas in 1990 in dienst gesteld :)Ardan schreef:In dit artikel ophierzijnwij.nuwijnemenjemee.nl een mooie foto van station Zuid in de jaren 1980. Ik zie ook een blinde tunnelbak de grond in lopen, was metro 51 toen al voorbereid?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oh ja, dat is waar ook :) Hebben lichtmasten tussen de perrons gestaan hoorde ik, ik heb het zelf niet bewust meegemaakt.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Over de Amstelveenlijn wordt inderdaad al sinds de jaren '70 gesproken. Nog een heel gedoe destijds: Amstelveen wou per se een metrolijn; Amsterdam had daar niet meer zo'n zin in na de kostenoverschrijdingen en Nieuwmarktrellen en de toenmalige busboer in Amstelveen dacht met het concept 'Baanbus' nog wel even tussen beide partijen in te kunnen gaan staan. Dat onzalige plan werd gelukkig snel afgeschoten; wat er daarna is gebeurd is bekend. Helaas.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het lijkt wel of je 2014 beschrijft: Amstelveen wil graag een metro, de StadsregioAlargule schreef:Over de Amstelveenlijn wordt inderdaad al sinds de jaren '70 gesproken. Nog een heel gedoe destijds: Amstelveen wou per se een metrolijn; Amsterdam had daar niet meer zo'n zin in na de kostenoverschrijdingen en Nieuwmarktrellen en de toenmalige busboer in Amstelveen dacht met het concept 'Baanbus' nog wel even tussen beide partijen in te kunnen gaan staan. Dat onzalige plan werd gelukkig snel afgeschoten; wat er daarna is gebeurd is bekend. Helaas.
van de NZ-lijn en dacht met het concept "Regiotram" het ei van Columbus te hebben opgevistAlargule schreef: had daar niet meer zo'n zin in na de kostenoverschrijdingen (...)
Die laatste zin is voor hetzelfde traject ook nog even actueel als in de jaren '70 en '80!Alargule schreef: (...) wat er daarna is gebeurd is bekend. Helaas.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De geschiedenis herhaalt zich, en dat is een waarheid als een koe.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat ik niet begrijp: aan de ene kant willen ze in Amstelveen een metro, aan de andere lopen ze nu al te steigeren over die paar haltes die komen te vervallen in 2020. Wat denken ze dat er gaat gebeuren met de haltedichtheid wanneer de tram zou plaatsmaken voor een metro? :?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De 'ze' die een metro wou is een andere dan de 'ze' die ageren tegen het verdwijnen van haltes.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is logisch dat er haltes vervallen wanneer het een metro wordt. Daar is ook bijna niemand op tegen.
Wat er nu gebeurt, is dat ze haltes gaan schrappen, alleen maar om het reistijdverlies, dat door de extra overstap op station Zuid ontstaat, te compenseren. Inderdaad, de halte-tot-halte reistijd neemt door dat schrappen iets af, maar de deur-tot-deur reistijd neemt er fors door toe...
Hopelijk slaat het gezond verstand nog tijdig toe bij de Stadsregio, maar ik vermoed dat we over 20 jaar een slepende discussie hebben over het peperdure "ver-metro-en van de Amstelveentram wegens capaciteits- en kwaliteitstekort" waarbij eindelijk de vraag wordt gesteld, waarom in 2015 de Stadsregio niet eens bereid was, om realistische metrovarianten te onderzoeken. Hopelijk komen ze dan nog net weg met het antwoord: ja maar, rond de eeuwwisseling waren we in dit landje ook niet in staat om een HSL-lijn fatsoenlijk aan te leggen en te laten rijden, dus veel meer dan dit tramgedrocht had je in die tijd ook niet kunnen verwachten.
Wat er nu gebeurt, is dat ze haltes gaan schrappen, alleen maar om het reistijdverlies, dat door de extra overstap op station Zuid ontstaat, te compenseren. Inderdaad, de halte-tot-halte reistijd neemt door dat schrappen iets af, maar de deur-tot-deur reistijd neemt er fors door toe...
Hopelijk slaat het gezond verstand nog tijdig toe bij de Stadsregio, maar ik vermoed dat we over 20 jaar een slepende discussie hebben over het peperdure "ver-metro-en van de Amstelveentram wegens capaciteits- en kwaliteitstekort" waarbij eindelijk de vraag wordt gesteld, waarom in 2015 de Stadsregio niet eens bereid was, om realistische metrovarianten te onderzoeken. Hopelijk komen ze dan nog net weg met het antwoord: ja maar, rond de eeuwwisseling waren we in dit landje ook niet in staat om een HSL-lijn fatsoenlijk aan te leggen en te laten rijden, dus veel meer dan dit tramgedrocht had je in die tijd ook niet kunnen verwachten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een foto van lijn 58 had ik dit jaar nog niet gezien. Vandaag mocht wagen 1111 de dienst doen. Hier bij station Duivendrecht is de chauffeur begonnen aan de manoeuvre om de bus te keren. Daarbij rijdt de bus het fietspad over, rijdt vervolgens achteruit de busbaan onder het station op en daarna vooruit naar de vertrekhalte
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is dit Duivendrek ja? Zoveel beplanting kan ik me niet herinneren daar.. die halte lag toch altijd pal onder het station?
Sowieso is deze bus toch wel behoorlijk overkill voor een Overamstelpendel lijkt me :') GVB heeft dan wel geen kleiner materieel buiten de midibusjes voor de 30 en 31, kon er daar niet eentje vrijgemaakt worden?
Sowieso is deze bus toch wel behoorlijk overkill voor een Overamstelpendel lijkt me :') GVB heeft dan wel geen kleiner materieel buiten de midibusjes voor de 30 en 31, kon er daar niet eentje vrijgemaakt worden?
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is al een tijdje hoor dat die halte naast i.p.v. onder het station ligt. In elk geval kan ik het me niet anders herinneren de keren dat ik daar geweest ben in de afgelopen twee jaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nja, ik kom dan ook slechts zelden buiten het station daar xD
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Huh? Niet over dat parkeerterreintje?Hier bij station Duivendrecht is de chauffeur begonnen aan de manoeuvre om de bus te keren. Daarbij rijdt de bus het fietspad over, rijdt vervolgens achteruit de busbaan onder het station op en daarna vooruit naar de vertrekhalte
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nope. Vorig jaar ook niet trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die tunnelbak is voor zover ik weet tegelijk met de Schiphollijn gebouwd. Net als het ongebruikte tunneltje in het Beatrixpark, bestemd voor de spoorlijn naar het nooit gebouwde station Museumplein. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik begreep dat deze tunnelbak oorspronkelijk steiler en hoger was, voorbereid op een ondergrondse verbinding onder de Buitenveldertselaan. Toen het een sneltram moest worden is de vloer ervan opgehoogd.Ardan schreef:In dit artikel ophierzijnwij.nuwijnemenjemee.nl een mooie foto van station Zuid in de jaren 1980. Ik zie ook een blinde tunnelbak de grond in lopen, was metro 51 toen al voorbereid?
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Afgelopen weekend zag ik de 69, 61 en sommige van lijn 15 rijden met een 12meter citea.
Ik zag vandaag de 69 weer met gelede citaro rijden. Lijn 55 zag ik voornamelijk met gelede citea's. Ook kwam nog wel een gelede citaro tegen op lijn 55.
Ik zag vandaag de 69 weer met gelede citaro rijden. Lijn 55 zag ik voornamelijk met gelede citea's. Ook kwam nog wel een gelede citaro tegen op lijn 55.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 48 rijdt volgensmij nu volledig geleed, dus ook buiten het weekend. Op lijn 18 rijden minstens twee standaard citea's.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eén kaartautomaat van GVB op het Centraal Station is vrij recent (per ongeluk?) geladen met lege chipkaartjes van de RET. Ik geloof niet dat het GVB aan OV-Miles doet :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daar zag ik een bericht over voorbijkomen op de GVB-bussen maillijst, er is een memo uitgegaan naar personeel dat door een leveringsprobleem de eigen GVB-kaartjes een beetje op zijn, en de komende weken dus RET-kaarten uitgegeven worden bij enkele automaten. Met daarbij het vriendelijke verzoek deze dan ook te accepteren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten