Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Van West-Terschelling naar Oosterend en terug is het 30 km, dus je kunt met één bus 6 keer heen en weer rijden. Er zitten twee bussen in de omloop die achter elkaar aan rijden (bij drukte). Die twee bussen kun je dus niet de hele dag gebruiken als 250 km de max is voor een accu.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Momenteel kent Terschelling 7 bussen (en twee buslijnen in de zomer). Daarnaast is de dienstregeling in Terschelling niet echt een strakke uursdienst te noemen. Er zit de ene keer 40 minuten tussen en dan 75 minuten en zo wisselt de frequentie wel vaker. Je bent dus meer bussen nodig (minimaal 2) . Er zijn in de huidige dienstregeling 14 ritten heen en weer. ene kijken:
Omloop 1: 5:45 Oost, 6:50 Oost, 7:20 Haven, 9:05 Haven
Omloop 2: 6:20 Oost, 7:30 Oost, 8:00 Haven, 8:50 Oost, 9:25 Haven, 10:00 Oost, 10:40 Haven, etc.
Valt me op dat er overdag globaal 80 minuten tussen de ritten zit. In de ochtend is een extra omloop nodig. Omloop 2 kent dus grofweg 12 slagen doordeweeks. Misschien kun je het zelfs met 2 bussen af overdag. Moet je alleen wel Omloop 1 laden tussen de rit van 9 uur en de rit van 12:45 of 13:55 (afhankelijk van de locatie waar de stalling staat. Vermoed Oosterend aangezien de eerste rit daar om 5:45 vertrekt.) Ben je wel voor lijn 120 in totaal 4 bussen nodig in het ergste geval.
Omloop 1: 5:45 Oost, 6:50 Oost, 7:20 Haven, 9:05 Haven
Omloop 2: 6:20 Oost, 7:30 Oost, 8:00 Haven, 8:50 Oost, 9:25 Haven, 10:00 Oost, 10:40 Haven, etc.
Valt me op dat er overdag globaal 80 minuten tussen de ritten zit. In de ochtend is een extra omloop nodig. Omloop 2 kent dus grofweg 12 slagen doordeweeks. Misschien kun je het zelfs met 2 bussen af overdag. Moet je alleen wel Omloop 1 laden tussen de rit van 9 uur en de rit van 12:45 of 13:55 (afhankelijk van de locatie waar de stalling staat. Vermoed Oosterend aangezien de eerste rit daar om 5:45 vertrekt.) Ben je wel voor lijn 120 in totaal 4 bussen nodig in het ergste geval.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Hier is de link Camille http://www.ovmagazine.nl/2014/11/byd-el ... rend-1607/
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Oke, dank voor de link. Ik denk alleen dat het qua aantallen wel lastig is. Hoe zijn bijvoorbeeld de ervaringen met die schierbussen en hoe is het onderhoud te doen. Ik ben overigens voor elektrisch vervoer op waddeneilanden.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Die bussen op de eilanden staan natuurlijk ook regelmatig stil tussendoor. Als je zorgt dat je daar op kan laden ben je al een eind. Ervaring (van Schiermonnikoog, ik geef toe) leert ook dat niet elke boot even druk is. Je zal dus lang niet voor alle boten met alle bussen rijden, dus kun je makkelijker een bus even opladen tussendoor.
Voor grote evenementen als Oerol kun je altijd nog elektrische bussen van andere eilanden halen, of dan toch even diesel rijden. Een pomp zal er wel aanwezig zijn.
Voor grote evenementen als Oerol kun je altijd nog elektrische bussen van andere eilanden halen, of dan toch even diesel rijden. Een pomp zal er wel aanwezig zijn.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Ik heb even het gunningsmodel bekeken die op tenderned staat:
Duurzaamheid wordt leuk: des te groener het OV, des te beter de beoordeling.
Opvallend is dat de aantal DRU hoog moet zijn wil je op waddenvervoer hoog scoren. Er zit ongeveer 20.000 DRU op de waddeneilanden momenteel, dus moet je meer dan 190.000 DRU bieden om met elektrisch vervoer een grotere kans op de gunning te krijgen. Ik krijg het idee dat we dus vol CNG gaan in ZOF, omdat dit een stuk goedkoper is dan diesel (scheelt ongeveer 30 cent per liter.), zodat de vervoerder meer DRU kan aanbieden.Gunningscriterium Maximaal aantal
gunningspunten
G1. Aantal DRU’s per jaar: 68 punten
G2. Vervoerplan: 16 punten
G3. Duurzaamheids- en materieelplan
a. Duurzaamheid: 2 punten
b. Comfort materieel: 4 punten
c. Elektrisch vervoer Vlieland, Terschelling en Ameland: 3 punten
G4. Kwaliteit Ontwikkelplan: 3 punten
G5. Plan vervoer Vlieland, Terschelling en Ameland: 4 punten
Totale score Inschrijving: 100 punten
Duurzaamheid wordt leuk: des te groener het OV, des te beter de beoordeling.
Wel zijn de volgende dingen als vraag gesteld in de gunning:een onderbouwing van het al dan niet inzetten van materieel voor Openbaar vervoer dat geschikt en ingericht is voor een maximumsnelheid van 100 km/u.
e. een overzicht van de in te zetten Elektrisch bussen (aantal, type en leeftijd van de Bussen en de geplande inzet daarvan) per eiland (Vlieland, Terschelling en Ameland). Inschrijver maakt hierbij onderscheid in materieel voor dienstregelingritten en materieel voor versterkingsritten
- Wat zijn de meerkosten van het aanbieden van OV-Chipkaart apparatuur op de waddeneilanden?
- Op welke wijze wil de vervoerder het tarievenplan versimpelen (in OV-Chipkaart of kaartjes op de bus)?
- Wat zijn de kosten van het aanbieden van gratis OV voor 65+ op Ameland?
- Wat zijn de kosten van het aanbieden van gratis OV voor alle reizigers op Ameland?
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Voor Vlieland lijkt het me wel zonde. Oplaadinfrastructuur en elektrische bussen aanschaffen die alleen maar in het zomerseizoen worden gebruikt.
Ik heb geen onderschrift
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Helaas lust een bus ook wel wat meer litertjes CNG dan diesel.CamilleKreemers schreef:
Opvallend is dat de aantal DRU hoog moet zijn wil je op waddenvervoer hoog scoren. Er zit ongeveer 20.000 DRU op de waddeneilanden momenteel, dus moet je meer dan 190.000 DRU bieden om met elektrisch vervoer een grotere kans op de gunning te krijgen. Ik krijg het idee dat we dus vol CNG gaan in ZOF, omdat dit een stuk goedkoper is dan diesel (scheelt ongeveer 30 cent per liter.), zodat de vervoerder meer DRU kan aanbieden.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Vlieland heeft voor het hele jaar instappers staan bij de instaptellingen van de vervoerder. Daarnaast weet ik niet wat het kost om die apparatuur te plaatsen, Wel is het voor max 3 bussen (1 buslijn met zomer 2 bussen + 1 reserve) wel heel nutteloos.
-
- Berichten: 860
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Aardgas is ook gewoon toegestaan op de wadden. Op Terschelling en Ameland is het nu eenmaal drukker en zijn de geledes echt nodig. Tot nu toe zijn er naar mijn weten geen gelede elektrische bussen? Als je dan meer 12m elektrisch materieel moet aanschaffen lijken mij gelede aardgas bussen goedkoper. Daarnaast heeft Arriva net succesvol proef gereden met een 15m bus. Er is een gerucht dat Arriva voor de volgende concessie wil inschrijven met MAN L CNG. Vlieland is nu eenmaal geschikter voor elektrisch vervoer. Die 6666 uit Den Bosch zou daar toch deze zomer heengaan?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
De stalling op Terschelling staat in Midsland.
Er zijn dus best wel wat MAT-ritten, zowel richting Oosterend, West-Terschelling als Wijk aan Zee.
Daarnaast kun je daar ivm drukte echt niet uit met 2 bussen.
Op sommige momenten wel uiteraard, maar de afgelopen 2 keer dat ik er was meermalen 2 of 3 bussen achter zien rijden op lijn 120.
Bij aankomst boot staan er vaak standaard 3 bussen klaar.
2 x 120 en 1 x 121
En als de boot veel te laat is vertrekt 1 van de 120's gewoon op tijd om volgens dienstregeling te kunnen rijden.
Er zijn dus best wel wat MAT-ritten, zowel richting Oosterend, West-Terschelling als Wijk aan Zee.
Daarnaast kun je daar ivm drukte echt niet uit met 2 bussen.
Op sommige momenten wel uiteraard, maar de afgelopen 2 keer dat ik er was meermalen 2 of 3 bussen achter zien rijden op lijn 120.
Bij aankomst boot staan er vaak standaard 3 bussen klaar.
2 x 120 en 1 x 121
En als de boot veel te laat is vertrekt 1 van de 120's gewoon op tijd om volgens dienstregeling te kunnen rijden.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
http://www.ovmagazine.nl/2015/06/vdl-pr ... -bus-2303/Maurice Hooikammer schreef:Tot nu toe zijn er naar mijn weten geen gelede elektrische bussen?
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Bizar hoeveel deze nieuwe VDL-bussen lijken op Van Hool (van binnen en van buiten). Maar goed, dat is een ander topicsirvinniei schreef:http://www.ovmagazine.nl/2015/06/vdl-pr ... -bus-2303/Maurice Hooikammer schreef:Tot nu toe zijn er naar mijn weten geen gelede elektrische bussen?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Bij de vorige aanbesteding van Zuid-oost Friesland was er toch maar 1 bieder? Waarom zouden er nu wel meer komen? Zeker met de korte concessieduur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Ik zie op de foto een bus die heel erg lijkt op andere Citea's in stadsuitvoering, behalve dat in Nederland meestal de stoelen aan de blinde kant zitten en de rolstoelplaats naast de deuren. Bij Van Hool zouden er overal en nergens opstapjes en stoelen achteruit in de bus zittenmarcel.nl schreef:Bizar hoeveel deze nieuwe VDL-bussen lijken op Van Hool (van binnen en van buiten). Maar goed, dat is een ander topicsirvinniei schreef:http://www.ovmagazine.nl/2015/06/vdl-pr ... -bus-2303/Maurice Hooikammer schreef:Tot nu toe zijn er naar mijn weten geen gelede elektrische bussen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Kunnen we niet normaal doen op de Waddeneilanden? Weg met de flauwekul en gewoon reizen op saldo met de chipkaart mogelijk maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Ik denk dat het volgende OV-Chipkaartsysteem voor de Waddeneilanden het simpelste is:
Bewoners + werkende eiland: Abbonement van 50 euro / maand of 500 euro per jaar
Overige bezoekers: 2 euro per rit (overstap blijft mogelijk binnen 35 minuten zonder extra kosten)
Kaartje op bus: 2,50 euro per rit (overstap blijft mogelijk binnen 35 minuten zonder extra kosten)
Dagkaartje op bus: 5 euro per dag.
Stimuleer je de OVC ook en het scheelt nogal wat soorten kaartjes op sommige eilanden.
Bewoners + werkende eiland: Abbonement van 50 euro / maand of 500 euro per jaar
Overige bezoekers: 2 euro per rit (overstap blijft mogelijk binnen 35 minuten zonder extra kosten)
Kaartje op bus: 2,50 euro per rit (overstap blijft mogelijk binnen 35 minuten zonder extra kosten)
Dagkaartje op bus: 5 euro per dag.
Stimuleer je de OVC ook en het scheelt nogal wat soorten kaartjes op sommige eilanden.
-
- Berichten: 860
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
De kaartjes zijn goedkoper dan wanneer je het km-tarief van de OVC zou laten betalen. En kaartverkoop werkt altijd.Vinny schreef:Kunnen we niet normaal doen op de Waddeneilanden? Weg met de flauwekul en gewoon reizen op saldo met de chipkaart mogelijk maken.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Dat is geen reden. Iemand van West-T naar Oosterend is nu inderdaad relatief goedkoop uit, iemand die maar tot Midsland gaat is relatief duur uit. OVC is eerlijker.
En als je argument is dat kaartverkoop altijd werkt kunnen we net zo goed overal de OVC afschaffen.
En als je argument is dat kaartverkoop altijd werkt kunnen we net zo goed overal de OVC afschaffen.
Ik doe ook maar wat
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Ook op de eilanden staan de bussen 's nachts gewoon in de garage, dus de OV-Chipkaart introduceren is geen enkel probleem. Je kan ook een vast tarief van de kaart af laten schrijven en reizigers met een chipkaart maar geen contant geld kunnen ook gewoon met de bus mee.
De OV-Chipkaart is één kaart voor al het OV in heel Nederland, dus ook op de Waddeneilanden (lezen jullie mee, Texel?)
De OV-Chipkaart is één kaart voor al het OV in heel Nederland, dus ook op de Waddeneilanden (lezen jullie mee, Texel?)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Een belangrijke reden voor de ovc is dat het inchecken stukken sneller gaat en er dus veel strakkere en voorspelbaardere dienstregelingen gemaakt kunnen worden. Dit is ook zeer belangrijk als je met elektrische bussen zou rijden en je "bijlaadpauzes" moet inplannen.
Trouwens, beetje offtopic, maar in sommige pves is het zo dat als de ovc apparatuur niet aanwezig of functioneel is mensen gratis meegenomen moeten worden. Staat dit ook in het pve van noord Holland? >:)
Trouwens, beetje offtopic, maar in sommige pves is het zo dat als de ovc apparatuur niet aanwezig of functioneel is mensen gratis meegenomen moeten worden. Staat dit ook in het pve van noord Holland? >:)
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 860
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Als ik even mag spreken voor Ameland, de dienstregeling is daar vertraagd door vertraging van de boot. De tijd voor kaartjes zit ook in de dienstregeling. Er zit vijf minuten extra tussen de veerhaven en de eerst volgende halte in vergelijking met de tegenrichting. Daarnaast heeft elk dorp zijn eigen ritprijs voor de verbinding met de veerhaven. Voor vervoer tussen de dorpen is het €1,50 per dorp dat je passeert. Daar is de kaart prijs zo eerlijk mogelijk.
Ik ben echt niet tegen de chip op het eiland hoor, want het scheelt echt tijd, maar zijzelf (en ja ik spreek vaak met iemand op de wadden) willen hun kaartjes houden.
Ik ben echt niet tegen de chip op het eiland hoor, want het scheelt echt tijd, maar zijzelf (en ja ik spreek vaak met iemand op de wadden) willen hun kaartjes houden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Maar andere regio's hadden ook hun kaartjes willen houden, maar werden ook verplicht de OVC in te voeren. Beetje selectief om voor de Waddeneilanden dan wel dat argument toe te staan.
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
In het PvE van deze concessie heb ik het wel gelezen ja Maar er zal vast ergens een regeltje staan dat dat niet op de eilanden geldt. Ergens achteraan stond een apart hoofdstuk voor de eilanden met een hoop dingen als 'regeltje 3.4.1.6 geldt niet/anders op de eilanden'sirvinniei schreef:Trouwens, beetje offtopic, maar in sommige pves is het zo dat als de ovc apparatuur niet aanwezig of functioneel is mensen gratis meegenomen moeten worden. Staat dit ook in het pve van noord Holland? >:)
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie ZuidOostFryslan + Eilanden
Wat ik me afvraag van de Waddeneilanden:
Welke verbindingen per eiland zijn het drukst?
Welke verbindingen per eiland zijn het drukst?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten