Goed, genoeg redenen voor mij om een kijkje te nemen en hoewel ik begreep dat het in Almere een groot deel van de dag geregend heeft, had ik het in Amsterdam de hele dag droog. :)
Ik ging als eerste met de bus naar Almere Centrum voor de sprinter naar Amsterdam Zuid. Die was echter vertraagd (+8), het zal eens niet. Hier komt hij aan op Almere Centrum:
De machinist had er zin in: de aankomst op Almere Centrum leek net een metro zo hard kwam hij binnen en zo abrupt werd er geremd. Bij Duivendrecht waren we overigens alweer zo goed als op tijd, bij Amsterdam Zuid stonden we voor vertrektijd al aan het perron. (y)
Op Amsterdam Zuid maakte ik een foto van tram 51, op de eerste dag dat hij weer reed na de zomerse werkzaamheden:
Even later stonden er twee Koplopers naast elkaar:
Hierna ging ik met bus 15 naar het Haarlemmermeerstation. Daar aangekomen maakte ik eerst nog een foto van een tram op lijn 16:
Daarna ging ik het station binnen. Daar stond een en ander opgesteld aan ‘oud’ materieel, onder andere deze Jonckheer die nu in bezit is van BRAM:
Daarnaast stond deze grijze 586. Deze grijze trams zijn later overigens geel zijn gespoten:
Daarnaast stond Blokkendoos 794, die binnenkort museumtram zal worden:
Daarna stapte ik de grijze tram in en maakte daar deze interieurfoto bij de achterste deur:
Hierna besloot ik met een oude blauwe tram naar Bovenkerk te gaan. Voor het instappen maakte ik nog een foto van de tram:
In de tram kocht ik bij de conducteur een kaartje voor € 12,50, wat me recht gaf op onbeperkt ritten op lijn 30, één retourrit met de museumbus en een retourrit met de tram door de stad.
In de tram maakte ik een interieurfoto. Wat ziet het er toch oud uit

In Bovenkerk aangekomen stond er een andere oude tram naast onze tram voor de terugrit. Na een foto van beide trams naast elkaar …:
… ging ik met de rechtertram naar de Molenweg in Amstelveen. Daar maakte ik een foto van het vertrek van de tram bij de halte …:
… en een foto van de conducteur die weer in de tram ‘springt’, na het verkeer te hebben tegengehouden door middel van het zwaaien met een vlag:
Na een tijd wachten, kwam deze gele 602 aan. Voordat deze trams geel werden, waren ze grijs net als de 586 die je al eerder in dit verslag aantrof:
Hierna ging ik met de tram, dezelfde als op de heenrit naar Bovenkerk, naar de Van Nijenrodeweg. Even parallel aan de trambaan ligt de Amstelveenseweg en tja, dan kan er natuurlijk best een reguliere streekbus op de foto:
Hierna maakte ik wat foto’s van twee passerende trams:
Hierna kwam BRAM bus 590 aangereden voor een ‘reguliere’ rit door het Amsterdamse Bos. Deze rit had niks met dit evenement te maken. Wat er wel mee te maken had, was een bus naar Bovenkerk en die werd gereden met deze rode DAF bus 301:
Er reden twee bussen naar Bovenkerk en hier staan ze allebei op de foto:
Ik zelf hoopte dat de 301 naar Bovenkerk ging rijden en ik had geluk! Geweldige rit gehad in deze schakelbus met een kabaal van jewelste tijdens het rijden. Heerlijk! :D
Voordat we gingen rijden maakte ik nog een interieurfoto van deze vroegere Amsterdamse stadsbus:
Overigens hebben Utrecht, Rotterdam (en ik dacht Groningen ook) soortgelijke bussen gehad vroeger. Bij de NZH naar Zaandam reden ze ook, maar dan in het geel.
Nadat we weer terug kwamen op de Van Nijenrodeweg ging ik met de tram weer naar het Haarlemmermeerstation:
Daar aangekomen ging de ‘stadstram’ over een half uurtje rijden. Dat gaf mij de kans om nog wat reguliere streekbussen op de foto te zetten:
Hierna kwam de oude blauwe tram aan voor een rit door de stad:
We gingen naar het Centraal Station. Heen ging dat via onder andere het Museumplein, de Weteringschans, Artis, het Rembrandtplein, het Damrak en de Nieuwezijds Voorburgwal.
Tijdens het rijden door de Roetersstraat vertelde de conducteur een erg interessant verhaal. In de Roetersstraat rijden geen reguliere tramlijnen meer, maar als GVB besluit om een nieuw tramtype aan te schaffen, dan is de Roetersstraat een testbaan voor deze trams. Er zitten namelijk vrij scherpe bochten naar links en rechts in de tramrails in de straat en de bruggen zijn vrij steil. Als een tram de Roetersstraat zonder problemen doorstaat, dan kan dat type op het gehele tramnetwerk dienst doen (uitzondering daargelaten uiteraard).
Overigens vroeg op het Damrak iemand aan ons of dit de tram was die ze moest hebben. Volgens mij zag onze blauwe tram er niet bepaald hedendaags uit ...

Op het Centraal Station stonden we enkele minuutjes stil, dus tijd zat voor een fotootje:
Hierna gingen we terug naar het Haarlemmermeerstation en dat deze we via onder andere het Damrak, de Marnixstraat, het Leidseplein en het Museupmlein. Onderweg op het Leidseplein kon ik nog een Ambassador op de foto zetten. Ook al oud, maar vergeleken met onze tram een jonkie!

Nadat we op het Haarlemmermeerstation aankwamen, ging ik weer naar huis na een erg leuke dag. :D
Deze dag heb ik ook twee trajectvideo’s gemaakt: vanuit de SLT van Almere Muziekwijk naar Poort en vanuit DAF bus 301 van Bovenkerk naar de Amstelveenseweg. Deze video’s zijn te vinden op mijn Youtubekanaal en de link hiernaartoe staat in mijn onderschrift. :)