Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat lijkt me niet iets specifiek voor de BrabantLiners maar voor alle bussen die uitzonderlijk veel scholieren/studenten trekken. Op lijn 99 Uden - Nijmegen was dit ook elk jaar aan het begin van het schooljaar hetzelfde verhaal: overvolle bussen waardoor je soms bussen miste, met pech zelfs in de tijd dat de verbinding al naar een uurdienst werd teruggeschroefd. De bus van 17:56 uit Nijmegen heeft regelmatig mensen moeten teleurstellen (en de volgende naar Uden gaat dan pas om 19:12, iig als je daar op de Hermesbus wilde overstappen).
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Sinds ik vanaf 2012 zelf veelvuldig met lijn 99 reis (wat overigens sinds de huidige dienstregeling, nog een beetje een redelijke lijndienst is voor de gemeente Grave, als men breng/hermes lijn 9 nier mee rekent) zie ik het probleem al jaren zonder enige verbetering. Dit omdat Arriva glashard blijft beweren dat het probleem zich uitsluitend voor doet in het begin van het nieuwe schooljaar en dat deze drukte dan ook vaak na de herfstvakantie af neemt. Persoonlijk heb ik geen idee waar ze dat vandaan halen, want overvolle bussen is juist een structureel probleem, zeker op lijn 99.
Maar daarentegen word er door de ov-bedrijven en provincies toch totaal niet geluisterd naar de reizigers, want die hebben maar te accepteren wat ze in maag gesplitst krijgen. Een heel goed voorbeeld van dat de reiziger totaal niets te vertellen heeft is in het hele gebied waar Arriva nu actief is in Brabant er vanuit Arriva zelf geen enkele gelede bus rijdt, terwijl deze toch wel erg handig zijn. De gelede bussen die er rijden zijn allemaal van "inhuurbedrijven" (TCR onder andere).
Dus ik voorzie dan ook totaal geen uitbreiding van het wagenpark bij Arriva Brabant op kort termijn eerder een dermate grote verschuiving zodat enkele lijnen verbeteren, waar juist andere lijnen nog verder verschralen, zodat deze gedoemd zijn te verdwijnen.
Maar daarentegen word er door de ov-bedrijven en provincies toch totaal niet geluisterd naar de reizigers, want die hebben maar te accepteren wat ze in maag gesplitst krijgen. Een heel goed voorbeeld van dat de reiziger totaal niets te vertellen heeft is in het hele gebied waar Arriva nu actief is in Brabant er vanuit Arriva zelf geen enkele gelede bus rijdt, terwijl deze toch wel erg handig zijn. De gelede bussen die er rijden zijn allemaal van "inhuurbedrijven" (TCR onder andere).
Dus ik voorzie dan ook totaal geen uitbreiding van het wagenpark bij Arriva Brabant op kort termijn eerder een dermate grote verschuiving zodat enkele lijnen verbeteren, waar juist andere lijnen nog verder verschralen, zodat deze gedoemd zijn te verdwijnen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Gelede bussen zijn gewoon erg duur qua aanschaf, verbruik, onderhoud en verzekering ten opzichte van een normale 12m bus. Gelede bussen worden voornamelijk ook alleen in de spits ingezet en op rustige uren en in de weekenden staan ze vaak stil op de stalling en dat is geldverspilling voor Arriva. Een bedrijf als TCR doet naast openbaar vervoer rijden nog veel meer zoals festivalvervoer, schoolreizen, sportevenementen etc.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Was vanochtend toevallig op station Breda in de spits. Vooral de lijnen naar de NHTV hebben het heel erg druk. Daar gaan lijn 1 en 7 naar Heusdenhout heen en in de ochtendspits ook nog lijn 626 tussen 8:08 en 9:08 elk kwartier. En bij elke bus blijven er reizigers achter.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Maar de drukte op lijn 99 heeft denk ik ook te maken dat de lijn onder 2 provincies valt. De ene provincie wil liever geld in een verbinding tussen twee steden in hun eigen provincie steken. Als ze het geld in lijn 99 steken, knappen ze deels het vuile werk voor de andere provincie op. Dit is wat mijn kijk op het probleem met lijn 99 is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Arriva kan dat vervoer natuurlijk ook makkelijk gaan doen. Connexxion doet dat bijvoorbeeld ook.datm schreef:Gelede bussen zijn gewoon erg duur qua aanschaf, verbruik, onderhoud en verzekering ten opzichte van een normale 12m bus. Gelede bussen worden voornamelijk ook alleen in de spits ingezet en op rustige uren en in de weekenden staan ze vaak stil op de stalling en dat is geldverspilling voor Arriva. Een bedrijf als TCR doet naast openbaar vervoer rijden nog veel meer zoals festivalvervoer, schoolreizen, sportevenementen etc.
Ik weet niet hoe het bij Brabant zit, maar ik hoor vanuit Gelderland juist de grote wens om lijn 99 juist uit te breiden en op te waarderen tot een sneldienst Nijmegen-Uden-Eindhoven.regenmaker schreef:Maar de drukte op lijn 99 heeft denk ik ook te maken dat de lijn onder 2 provincies valt. De ene provincie wil liever geld in een verbinding tussen twee steden in hun eigen provincie steken. Als ze het geld in lijn 99 steken, knappen ze deels het vuile werk voor de andere provincie op. Dit is wat mijn kijk op het probleem met lijn 99 is.
Ik denk eerder dat het eerder het gebrek aan samenwerking tussen de vervoerders is. Arriva en 'Breng' hebben in het verleden al aangetoond niet zo goed te kunnen samenwerken (de knip in Druten op de verbinding Nijmegen-Tiel) en dat kon pas bij de nieuwe concessies opgelost worden (lees: de opdrachtgever kon toen ingrijpen).
Het zou me niets verbazen dat het al dan niet bieden van extra ritten op lijn 99 mogelijk vast loopt op de verdeling van de ritten. Ik dacht dat die ritten nu 50-50 verdeeld zijn (m.u.v. de spitsritten die door een besloten vervoersbedrijf aangeboden worden) en als de ene vervoerder dan een extra rit aanbieden, omdat bij hun rit er te veel reizigers zijn, dan is wellicht eerst medewerking nodig van de andere vervoerder...
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Connexxion doet dat onder de noemer Projexx maar besteed dit uit onder andere aan TCR maar rijdt nooit met eigen chauffeurs en bussen deze opdrachten. Behalve als zij dit uitbesteden aan Connexxion Tours maar dit is een dochteronderneming met een eigen wagenpark en standplaatsen.SuperGhost schreef:Arriva kan dat vervoer natuurlijk ook makkelijk gaan doen. Connexxion doet dat bijvoorbeeld ook.datm schreef:Gelede bussen zijn gewoon erg duur qua aanschaf, verbruik, onderhoud en verzekering ten opzichte van een normale 12m bus. Gelede bussen worden voornamelijk ook alleen in de spits ingezet en op rustige uren en in de weekenden staan ze vaak stil op de stalling en dat is geldverspilling voor Arriva. Een bedrijf als TCR doet naast openbaar vervoer rijden nog veel meer zoals festivalvervoer, schoolreizen, sportevenementen etc.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Er worden vaak wel bussen van TCR gebruikt hoor.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Als je gelede bussen stil hebt staan, moet je ze gewoon slim gebruiken. Laat in plaats van 2 normale ritten dan gewoon 1 rit geleed rijden op welke lijnen dit geschikt is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ja, zodat bij een twee-uurdienst in het dal geen reiziger het product nog aantrekkelijk vindt en je er het jaar erop helemaal niet meer hoeft te rijden. Dat levert op lange termijn een hoop op.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
In al mijn jaren was wel degelijk te merken dat in januari de drukte iets minder begon te worden, maar druk blijft het. In januari hebben meer mensen een kamer gevonden en vallen 1e jaars af (je mag tot februari stoppen met je opleiding zonder consequenties voor je stufi, althans in mijn tijd). Afgelopen jaar is het spitsvervoer door touringcarbedrijven gaan gebeuren. Ik baseer mijn observaties op de rit van 7:22 uit Uden, voorheen gereden door Diamond met twee gelede bussen in meeste gevallen. Later in het schooljaar werd dit soms 1. Nu rijden drie kleine bussen en die zijn in het begin ook nodig, later in jaar zouden er twee volstaan.Gothic-Writer schreef:Sinds ik vanaf 2012 zelf veelvuldig met lijn 99 reis (wat overigens sinds de huidige dienstregeling, nog een beetje een redelijke lijndienst is voor de gemeente Grave, als men breng/hermes lijn 9 nier mee rekent) zie ik het probleem al jaren zonder enige verbetering. Dit omdat Arriva glashard blijft beweren dat het probleem zich uitsluitend voor doet in het begin van het nieuwe schooljaar en dat deze drukte dan ook vaak na de herfstvakantie af neemt. Persoonlijk heb ik geen idee waar ze dat vandaan halen, want overvolle bussen is juist een structureel probleem, zeker op lijn 99.
Maar daarentegen word er door de ov-bedrijven en provincies toch totaal niet geluisterd naar de reizigers, want die hebben maar te accepteren wat ze in maag gesplitst krijgen. Een heel goed voorbeeld van dat de reiziger totaal niets te vertellen heeft is in het hele gebied waar Arriva nu actief is in Brabant er vanuit Arriva zelf geen enkele gelede bus rijdt, terwijl deze toch wel erg handig zijn. De gelede bussen die er rijden zijn allemaal van "inhuurbedrijven" (TCR onder andere).
Dus ik voorzie dan ook totaal geen uitbreiding van het wagenpark bij Arriva Brabant op kort termijn eerder een dermate grote verschuiving zodat enkele lijnen verbeteren, waar juist andere lijnen nog verder verschralen, zodat deze gedoemd zijn te verdwijnen.
Feit is wel dat de lijn steeds drukker is geworden, dus je blijft de drukte houden in de tweede helft van het schooljaar en daar wordt inderdaad helaas weinig aan gedaan. Breng zette in de vorige dienstregeling in de middaguren een gelede bus (de Heyendaalshuttle was minder frequent gaan rijden waardoor 1 gelede bus ook op streeklijnen kon gaan rijden), ik meen de rit van 15:56 uit Nijmegen. Ik weet niet of dat nog zo is, maar dat was typisch een supervolle rit (15:30 colleges afgelopen), net als 17:56 wat ook vaak te druk was. Maar dan rijdt Arriva en tja, die hebben geen gelede bussen. Hermes zette vroeger (toen het nog een Hermes-lijn was) wel vaker versterkende touringcars in.
Nu rijdt in de ochtend ook minstens 1 rit geleed, maar volgens mij is dat een tussenrit uit Grave. Probleem met de gelede bussen van Breng is dat ze tussen 8:00 en 8:24 op het station moeten zijn. Breng heeft zes geleden bussen voor de Heyendaalshuttle en die begint om 8:00 en vertrekt elke 4 minuten. Om 8:24 moet de laatste bus dus klaar staan (om 8:28 zou de eerste weer op het station moeten zijn). Dus op sommige drukke ritten (7:37 uit Uden bijvoorbeeld) kan Breng helaas geen geledes meer inzetten, die zijn te laat in Nijmegen. Maar ze worden dus wel ingezet waar het kan in de ochtend, op lijn 12 zie ik ze ook richting Nijmegen in de ochtend. Er wordt de laatste tijd op Twitter ook geklaagd over lijn 9 van 7:51 uit Grave. Dat is de rit die aansluit op de drie bussen van 7:22 uit Uden. Die rit schijnt in Overasselt al mensen moeten te laten staan. Helaas is ook daar een gelede geen optie, wederom niet op tijd in Nijmegen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Die lijnen naar de NHTV... :') sinds de nieuwe dienstregeling is het verslechterd omdat de gelede bussen naar Oosterhout ineens niet meer kwamen. Ieder kwartier rijdt er wel een bus maar of je nou om 8:30, 10:00 of 12:30 die kant op gaat, het is maar de vraag of je mee kan, de andere kant op idem dito vanaf lunchtijd. Een frequentie van 4x per uur is minimaal, 6-8x per uur is ideaal (net zoals 12x per uur blijkt te zijn voor Avans).Michael schreef:Was vanochtend toevallig op station Breda in de spits. Vooral de lijnen naar de NHTV hebben het heel erg druk. Daar gaan lijn 1 en 7 naar Heusdenhout heen en in de ochtendspits ook nog lijn 626 tussen 8:08 en 9:08 elk kwartier. En bij elke bus blijven er reizigers achter.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Avans Breda telt ongeveer 12.000 voltijd studenten en 3000 deeltijdstudenten en NHTV maar 7000 studenten inclusief deeltijd studenten. En daarnaast telt Avans Breda 1400 medewerkers die allemaal recht hebben op gratis OV van hun werkgever. Dus dat is heel logisch dat Avans Breda door een hogere frequentie wordt aangedaan. Daarnaast speelt het ook mee dat het Amphia ziekenhuis naast het Avans ligt en dus ook alle bezoekers naar het ziekenhuis met deze bussen mee gaan.SLToilet schreef:Die lijnen naar de NHTV... :') sinds de nieuwe dienstregeling is het verslechterd omdat de gelede bussen naar Oosterhout ineens niet meer kwamen. Ieder kwartier rijdt er wel een bus maar of je nou om 8:30, 10:00 of 12:30 die kant op gaat, het is maar de vraag of je mee kan, de andere kant op idem dito vanaf lunchtijd. Een frequentie van 4x per uur is minimaal, 6-8x per uur is ideaal (net zoals 12x per uur blijkt te zijn voor Avans).Michael schreef:Was vanochtend toevallig op station Breda in de spits. Vooral de lijnen naar de NHTV hebben het heel erg druk. Daar gaan lijn 1 en 7 naar Heusdenhout heen en in de ochtendspits ook nog lijn 626 tussen 8:08 en 9:08 elk kwartier. En bij elke bus blijven er reizigers achter.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Daarom doelde ik ook op 6-8x per uur, waarbij 6x per uur de helft is van 12x per uur. 12x krijg je ook niet vol op dat stuk. En dan zitten nog niet alle studenten op de betreffende locatie, maar als het goed is vanaf 2018 nagenoeg allemaal. Voor de ligging van Avans en de NHTV kun je uitgaan van grofweg één bus per duizend studenten. Overigens zag ik nooit Avans-docenten in de twee jaar dat ik iedere dag naar de SLM-locatie van de NHTV reisde.datm schreef: Avans Breda telt ongeveer 12.000 voltijd studenten en 3000 deeltijdstudenten en NHTV maar 7000 studenten inclusief deeltijd studenten. En daarnaast telt Avans Breda 1400 medewerkers die allemaal recht hebben op gratis OV van hun werkgever. Dus dat is heel logisch dat Avans Breda door een hogere frequentie wordt aangedaan. Daarnaast speelt het ook mee dat het Amphia ziekenhuis naast het Avans ligt en dus ook alle bezoekers naar het ziekenhuis met deze bussen mee gaan.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Klopt ik was iets te voorbarig over dat gratis reizen voor medewerkers van het Avans :D Ik dacht dat het vanaf dit schooljaar in zou gaan die regeling maar het gaat pas per 1 januari 2016 in dat medewerkers van het Avans mogen kiezen tussen reiskostenvergoeding of een ov chipkaart.SLToilet schreef:Daarom doelde ik ook op 6-8x per uur, waarbij 6x per uur de helft is van 12x per uur. 12x krijg je ook niet vol op dat stuk. En dan zitten nog niet alle studenten op de betreffende locatie, maar als het goed is vanaf 2018 nagenoeg allemaal. Voor de ligging van Avans en de NHTV kun je uitgaan van grofweg één bus per duizend studenten. Overigens zag ik nooit Avans-docenten in de twee jaar dat ik iedere dag naar de SLM-locatie van de NHTV reisde.datm schreef: Avans Breda telt ongeveer 12.000 voltijd studenten en 3000 deeltijdstudenten en NHTV maar 7000 studenten inclusief deeltijd studenten. En daarnaast telt Avans Breda 1400 medewerkers die allemaal recht hebben op gratis OV van hun werkgever. Dus dat is heel logisch dat Avans Breda door een hogere frequentie wordt aangedaan. Daarnaast speelt het ook mee dat het Amphia ziekenhuis naast het Avans ligt en dus ook alle bezoekers naar het ziekenhuis met deze bussen mee gaan.
http://punt.avans.nl/2015/08/avans-lokt ... -trein-in/
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
12x per uur is onvoldoende voor de Avans, zeker met het huidige materieel wat wordt ingezet.(12m streekbus en 13m Volans)SLToilet schreef:Idem dito vanaf lunchtijd. Een frequentie van 4x per uur is minimaal, 6-8x per uur is ideaal (net zoals 12x per uur blijkt te zijn voor Avans).
Daarnaast zijn er door de verandering in de studiefinanciering veel meer studenten zijn die dagelijks op en neer reizen over grotere afstanden.
Zal een aantal extremere voorbeelden van mijn medestudenten en die van de Avans Breda geven :
Deurne-Breda,Nieuwegein-Breda, Schaijk-Breda, Smerdiek-Breda, Vlaardingen-Breda en tot slot Zoetermeer-Breda. Al deze studenten zijn niet van plan om op kamers te gaan.
fogeltje schreef: In al mijn jaren was wel degelijk te merken dat in januari de drukte iets minder begon te worden, maar druk blijft het. In januari hebben meer mensen een kamer gevonden en vallen 1e jaars af (je mag tot februari stoppen met je opleiding zonder consequenties voor je stufi, althans in mijn tijd).
Dit geldt alleen nog voor een eventuele aanvullende beurs.
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Interessant. Op lijn 310 wordt blijkbaar op werkdagen rond 16,55u vanaf Rotterdam Zuidplein een rit gereden met als bestemming 'Steenbergen, Rotonde.' Rit werd gereden door TCR 64.
- Ik wist niet dat deze rit bestond.
- Ik wist niet dat de halte 'Steenbergen, Rotonde' überhaupt bestond.
Weet iemand meer?
- Ik wist niet dat deze rit bestond.
- Ik wist niet dat de halte 'Steenbergen, Rotonde' überhaupt bestond.
Weet iemand meer?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat is een extra rit die niet in de dienstregeling staat. Die rijdt extra vanwege de drukte rond die tijd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Je was me net voor, dat dacht ik ook al. Versterkingsritten staan niet altijd in de dienstregeling. Of hij moet geruime tijd worden versterkt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Oh, thanxMichael schreef:Dat is een extra rit die niet in de dienstregeling staat. Die rijdt extra vanwege de drukte rond die tijd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Maar maak niet uit. Verlies geen hoop. Die verhoging komt er wel. Een of ander Volans lijn gaat weer onnodig frequenter rijden. Of Brabant merkt het eens en lijn 99 wordt ook Volans of HOV. Dat betekent;Pim-AllianceB95 schreef:Ja, zodat bij een twee-uurdienst in het dal geen reiziger het product nog aantrekkelijk vindt en je er het jaar erop helemaal niet meer hoeft te rijden. Dat levert op lange termijn een hoop op.
- alle haltes die onnodig lijken(waar elke student dus op- en afstapt) worden weggehaald.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
HOV wordt dan ook gekscherend Halte Overslaand Vervoer genoemd
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik wil vaak van het begin naar het eindpunt, dus minder haltes is des te beter.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Nog zo'n raadsel, Lijn 639 komt iedere dag rond 10:00 binnenrijden met TCR 398 in Breda.Ezra schreef:Interessant. Op lijn 310 wordt blijkbaar op werkdagen rond 16,55u vanaf Rotterdam Zuidplein een rit gereden met als bestemming 'Steenbergen, Rotonde.' Rit werd gereden door TCR 64.
- Ik wist niet dat deze rit bestond.
- Ik wist niet dat de halte 'Steenbergen, Rotonde' überhaupt bestond.
Weet iemand meer?
Waar komt Lijn 639 vandaan? En waarom rijdt die lijn niet door naar de Loevesteinstraat/Avans ? (627/327 moeten rond dat tijdstip reizigers achterlaten)
De gemiddelde gebruiker meestal niet, die wil onderweg ergens uitstappen en dan is een halte op loopafstand prettig.regenmaker schreef:Ik wil vaak van het begin naar het eindpunt, dus minder haltes is des te beter.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Hij bedoeld waarschijnlijk zijn beginpunt en zijn eindpunt en niet het begin en eind punt van de lijn zelf.Mr-W schreef:De gemiddelde gebruiker meestal niet, die wil onderweg ergens uitstappen en dan is een halte op loopafstand prettig.regenmaker schreef:Ik wil vaak van het begin naar het eindpunt, dus minder haltes is des te beter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten