Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Die twee stukken van de oude perronkap staan zover ik kan zien buiten de nieuwe dakconstructie. Tussen de twee stukken zit een gat; breedte nieuwe kap.
Door standpunt en hoogte verschil (nieuwe is stuk hoger) lijkt de oude er onder te staan. Mogelijk ook door niet geheel juist perspectief.
Door standpunt en hoogte verschil (nieuwe is stuk hoger) lijkt de oude er onder te staan. Mogelijk ook door niet geheel juist perspectief.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Ik denk dat laatste dan.
Maar dan nog: waarom die dakconstructie dan niet iets breder maken als die boven het perron niet breed genoeg is. Dit staat wel erg lelijk en het is bovendien ook niet praktisch. Als het een beetje waait tijdens de regen (wat in Nederland niet ongewoon is) dan waait de regen gewoon tussen die twee dakconstructies door en blijf je alsnog niet droog als je naar een plek onder dat lage dakje moet...
Maar dan nog: waarom die dakconstructie dan niet iets breder maken als die boven het perron niet breed genoeg is. Dit staat wel erg lelijk en het is bovendien ook niet praktisch. Als het een beetje waait tijdens de regen (wat in Nederland niet ongewoon is) dan waait de regen gewoon tussen die twee dakconstructies door en blijf je alsnog niet droog als je naar een plek onder dat lage dakje moet...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Een artist impression met ARGOS-borden ipv TBP's, ongemoderniseerde ICM's en een afdakje zonder pijlers zou ik voorlopig nog niet al te serieus nemen ;)
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 201
Zoveel hoeft het volgens mij niet te kosten, om vanaf Gnn een kilometertje spoor in een boog naar het westen aan te leggen. In ieder geval veel minder dan dat gesneuvelde tramplan. En je geeft Zernike een echt goede verbinding met de rest van de wereld.geert4OV schreef:En wie gaat dat betalen? Overigens blijkt bij heel veel project in Groningen dat er bijzonder rooskleurig wordt gerekend, bijvoorbeeld Infoversum maar ook hoe en wat voor transferium bij de punt. Blijkt uit nieuw onderzoek.Roeland schreef: Als je HRN-treinen tot Groningen Noord laat doorrijden (met een draad + keerspoor) kun je het keerspoor beter afbuigen naar (vlak bij) Zernike, dan kun je Assen - Zernike rijden, en daarmee de overvolle Zernike-bussen ontlasten.
Alleen maar spoor aanleggen om 6x/uur i.p.v. 4x/uur Gn - Gnn te bedienen, lijkt me een nutteloze investering.
Ik had deze spoorboog juist voorgesteld omdat-ie volgens mij heel kostenefficiënt kan zijn.
Laat onverlet dat het achteraf natuurlijk dom is, om een enorme structuurfout (Zernike complex in een onbereikbare uihoek aanleggen, in plaats van in de spoordriehoek bij Haren) enigszins werkbaar te maken, door er OV-geld tegenaan te gooien.
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Het gaat niet alleen even om het aanleggen van een kilometertje spoor naar het westen. Zou je het Zernikecomplex per trein ontsluiten dan gaan er veel meer treinen rijden tussen Groningen-Noord en het Hoofdstation. Dat betekent in ieder geval dat het baanvak verdubbeld moet worden en dat alle spoorwegovergangen ongelijkvloers gemaakt moeten worden (Hoendiep, Peizerweg). Ook zit je met de brug over het Noord-Willemskanaal. Door de huidige drukte op het spoor kan die brug maar 2 keer per uur open. Die openingen worden nog lastiger te plannen als er ook treinen naar Zernike zouden gaan rijden. Verder zit je nog met de exploitatiekosten van de trein. Alleen in de spitsrichting is die trein druk, maar daarbuiten waarschijnlijk veel minder. Ook verminderen de exploitatieopbrengsten van de lijnen naar Delfzijl en Roodeschool, omdat die treinen minder gebruikt zullen worden door reizigers tussen Groningen-Noord en het Hoofdstation.
De extra trein op de lijn Assen-Groningen had naar mijn mening heel anders ingestoken moeten worden. Ik had, in aanvulling op de bestaande treindiensten, veel liever een soort S-Bahn gezien van Assen naar Zuidhorn, die (als enige treindienst) overdag ieder half uur ook stopt op nieuw te realiseren haltes bij Assen-Noord, Tynaarlo, (Glimmen?,) Groningen-Peizerweg en Hoogkerk. Die nieuwe haltes hoeven geen stations met een perron van 350 meter te worden, maar kunnen vrij eenvoudig worden uitgevoerd.
Voor veel bewoners van Hoogkerk of Assen-Noord is het frustrerend dat ze een kwartier langer of langer onderweg zijn om op een station te komen, terwijl de trein aan hun huis voorbij rijdt. Zou er een halte komen vlakbij hun woning, dan stappen ze veel eerder op de trein (en laten ze de auto staan?). (Ter vergelijking: Als ik in Assen-noord zou wonen, en zou werken in Groningen, dan ga ik met de auto. Want eerst met de fiets of bus helemaal naar station Assen reizen duurt net zo lang als met de auto van Assen naar Groningen rijden. Maar de trein zou misschien wél interessant zijn als die ook in Assen-noord zou stoppen.)
De extra trein op de lijn Assen-Groningen had naar mijn mening heel anders ingestoken moeten worden. Ik had, in aanvulling op de bestaande treindiensten, veel liever een soort S-Bahn gezien van Assen naar Zuidhorn, die (als enige treindienst) overdag ieder half uur ook stopt op nieuw te realiseren haltes bij Assen-Noord, Tynaarlo, (Glimmen?,) Groningen-Peizerweg en Hoogkerk. Die nieuwe haltes hoeven geen stations met een perron van 350 meter te worden, maar kunnen vrij eenvoudig worden uitgevoerd.
Voor veel bewoners van Hoogkerk of Assen-Noord is het frustrerend dat ze een kwartier langer of langer onderweg zijn om op een station te komen, terwijl de trein aan hun huis voorbij rijdt. Zou er een halte komen vlakbij hun woning, dan stappen ze veel eerder op de trein (en laten ze de auto staan?). (Ter vergelijking: Als ik in Assen-noord zou wonen, en zou werken in Groningen, dan ga ik met de auto. Want eerst met de fiets of bus helemaal naar station Assen reizen duurt net zo lang als met de auto van Assen naar Groningen rijden. Maar de trein zou misschien wél interessant zijn als die ook in Assen-noord zou stoppen.)
-
- Berichten: 245
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Daarom rijdt vanaf Assen-Noord ook Qliner 319 die het zeer goed doet.
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Maak daar maar 309 van. 319 is een aantal jaar geleden al opgeheven.
Basislijn
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Het is grof schandaal dat Hoogkerk nog geen station heeft.
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Bij deze voor kennisgeving aangenomen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Camminghaburen is een wijk in de stad Leeuwarden, provincie Friesland (Nederland). De wijk heeft circa 11.500 inwoners. Hoogkerk heeft 15.750 inwoners.
Van 29 maart 2011:
Hoogkerk krijgt mogelijk een treinstation in 2015. Het nieuwe station staat genoemd in de plannen voor de verdubbeling van de spoorlijn Groningen - Leeuwarden. Dit project is volgens planning klaar in 2015. Dat zei een medewerker van de provincie Groningen tijdens een informatiebijeenkomst in Hoogkerk gisteren.
We hebben nog een paar maanden.
Terugkomend op Assen; het eventueel slopen van perronoverkapping is doodzonde. Dat hoge plafond is smaak nog kraak.
Van 29 maart 2011:
Hoogkerk krijgt mogelijk een treinstation in 2015. Het nieuwe station staat genoemd in de plannen voor de verdubbeling van de spoorlijn Groningen - Leeuwarden. Dit project is volgens planning klaar in 2015. Dat zei een medewerker van de provincie Groningen tijdens een informatiebijeenkomst in Hoogkerk gisteren.
We hebben nog een paar maanden.
Terugkomend op Assen; het eventueel slopen van perronoverkapping is doodzonde. Dat hoge plafond is smaak nog kraak.
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Zoals vaker bij grote infrastructurele projecten is ook station Hoogkerk allang meerdere keren uitgesteld. Denk dat het station er tegen 2030 wel ligt.
Wat betreft de perronoverkapping van Assen: smaken verschillen. Ik vind het echter wel zonde dat de oude kap verdwijnt (Als ik het goed herriner gaat de oude kap helemaal weg). Maar wat er voor terugkomt vind ik ook niet verkeerd.
Wat betreft de perronoverkapping van Assen: smaken verschillen. Ik vind het echter wel zonde dat de oude kap verdwijnt (Als ik het goed herriner gaat de oude kap helemaal weg). Maar wat er voor terugkomt vind ik ook niet verkeerd.
Basislijn
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Het hele spoorproject Leeuwarden-Groningen staat op de helling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Volledig mee eens, schandalig.groningen schreef:Camminghaburen is een wijk in de stad Leeuwarden, provincie Friesland (Nederland). De wijk heeft circa 11.500 inwoners. Hoogkerk heeft 15.750 inwoners.
Van 29 maart 2011:
Hoogkerk krijgt mogelijk een treinstation in 2015. Het nieuwe station staat genoemd in de plannen voor de verdubbeling van de spoorlijn Groningen - Leeuwarden. Dit project is volgens planning klaar in 2015. Dat zei een medewerker van de provincie Groningen tijdens een informatiebijeenkomst in Hoogkerk gisteren.
We hebben nog een paar maanden.
Daarnaast, het traject Leeuwarden - Groningen had al veel eerder aangepakt moeten worden. Het traject verdiend een volwaardige intercityverbinding, gekoppeld aan die extra treinen naar Assen die zogenaamd vanaf 2016 gaan rijden. Allemaal slappe hap wat er nu gaande is.
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Oke, van Groningen-Assen dan maar een uitstapje naar Groningen-Leeuwarden...
Als ik het goed heb begrepen staat de uitvoering van de geplande maatregelen ten behoeve van de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden niet ter discussie en worden die gewoon uitgevoerd. Maar voor andere verbeteringen (zoals elektrificatie van dit baanvak) heeft ProRail in de periode 2018-2028 geen geld.
De administratieve wijk Hoogkerk met ruim 15.750 inwoners strekt zich uit van Reitdiep via Gravenburg via het dorp Hoogkerk tot aan het Stadspark. Grofweg alles dat ten noorden, westen en zuiden grenst aan Vinkhuizen. In de directe nabijheid van de spoorlijn, het dorp Hoogkerk zelf, wonen 'slechts' circa 6.250 mensen. Al vind ik ook dat genoeg voor een treinhalte.
Terug naar Groningen-Assen.
Als ik het goed heb begrepen staat de uitvoering van de geplande maatregelen ten behoeve van de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden niet ter discussie en worden die gewoon uitgevoerd. Maar voor andere verbeteringen (zoals elektrificatie van dit baanvak) heeft ProRail in de periode 2018-2028 geen geld.
De administratieve wijk Hoogkerk met ruim 15.750 inwoners strekt zich uit van Reitdiep via Gravenburg via het dorp Hoogkerk tot aan het Stadspark. Grofweg alles dat ten noorden, westen en zuiden grenst aan Vinkhuizen. In de directe nabijheid van de spoorlijn, het dorp Hoogkerk zelf, wonen 'slechts' circa 6.250 mensen. Al vind ik ook dat genoeg voor een treinhalte.
Terug naar Groningen-Assen.
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Na het debat van vannacht hoeven we voor het noorden niets te verwachten. En dan willen ze Assen aanpakken. Waarom? Misschien moet het spoor langs de fietsenstalling verhoogd en verlengd worden, maar verder zie ik geen reden om daar geld in te stoppen. Hoeveel mag de verbouwing gaan kosten?
Wat Hoogkerk betreft (laatste opmerking). In Leeuwarden Camminghaburen zit de bebouwing alleen ten noorden van de spoorlijn; in Hoogkerk aan beide zijden. Al moet de weg er dan in vervolg wel onder of boven door. Zeker als het ooit dubbel spoor wordt. Met nadruk op als.
Wat Hoogkerk betreft (laatste opmerking). In Leeuwarden Camminghaburen zit de bebouwing alleen ten noorden van de spoorlijn; in Hoogkerk aan beide zijden. Al moet de weg er dan in vervolg wel onder of boven door. Zeker als het ooit dubbel spoor wordt. Met nadruk op als.
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Dus midden 2016. Ik had ergens een presentatie gezien dat ze met sgm gingen rijden. En als de nieuwe sprinters er zijn met deze. Klopt dit nog steeds?
-
- Berichten: 245
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Reken maar gewoon op ICM in plaats van een eilandbedrijf ;)
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Of dat een eilandbedrijf zou worden hangt natuurlijk nogal af van het materieel wat de 9100 gaat rijden. Bovendien hebben we wel meer eilandbedrijven gehad, zie bijvoorbeeld de 12100 en de 7500.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5864
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Wat het wordt zal vooral afhangen van wat er nog 'over' is in de materieelplanning. Zo'n pendeltreintje is typisch een sluitstuk in de planning.
Aangezien SGM in de sprinter Groningen-Zwolle vrij onwaarschijnlijk is, zou SGM op Groningen-Assen een eilandbedrijfje zijn.
Aangezien SGM in de sprinter Groningen-Zwolle vrij onwaarschijnlijk is, zou SGM op Groningen-Assen een eilandbedrijfje zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Geloof je direct hoor.reisthijs schreef:Wat het wordt zal vooral afhangen van wat er nog 'over' is in de materieelplanning. Zo'n pendeltreintje is typisch een sluitstuk in de planning.
Aangezien SGM in de sprinter Groningen-Zwolle vrij onwaarschijnlijk is, zou SGM op Groningen-Assen een eilandbedrijfje zijn.
Maar vreemd vind ik het dan dat de pdf op google. ( zoeken onder extra treinen groningen assen) spreekt van SGM II
Ps: mobiel kan de link niet plaatsen
-
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Ik denk dat SGM een tactische reden heeft: aangezien dat zo ongeveer het slechtste materieel is met de minste zitplaatsen heb je alle vrijheid in welk materieel je inzet. SGM, of iets beters...
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Gezien de lange kering van de [serie=Stoptrein|2015|Groningen - Zwolle9100[/serie] in Gn zou het logisch zijn om de series op elkaar te laten keren. Bespaart weer een omloop.
-
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Eigenlijk liggen de tijden min of meer al vast door alle andere treinen. Het zal ongeveer dit moeten worden:
Gn v. 03 en 33
Asn a. 23 en 53
Asn v. 36 en 06
Gn a. 56 en 26
Koppelen aan de 9100 lijkt me dan niet handig, want dat red je niet. Een eilandbedrijfje met SGM is als ik het zo zie nog helemaal zo gek niet.
Spoorbezetting Groningen is ook krap. Omdat er constant een 9100 een spoor (6b of 7b) bezet houdt moet je vlak na vertrek van de 9100 met de Asn-pendel op dat spoor binnenkomen en weer weg zijn net voordat de volgende 9100 binnenkomt. Het kan allemaal net, maar krap is het wel...
Gn v. 03 en 33
Asn a. 23 en 53
Asn v. 36 en 06
Gn a. 56 en 26
Koppelen aan de 9100 lijkt me dan niet handig, want dat red je niet. Een eilandbedrijfje met SGM is als ik het zo zie nog helemaal zo gek niet.
Spoorbezetting Groningen is ook krap. Omdat er constant een 9100 een spoor (6b of 7b) bezet houdt moet je vlak na vertrek van de 9100 met de Asn-pendel op dat spoor binnenkomen en weer weg zijn net voordat de volgende 9100 binnenkomt. Het kan allemaal net, maar krap is het wel...
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Waarom kan die niet .08 weg uit Groningen. Keurig .15/.15 met de bestaande sprinter en op tijd in Assen om de Intercity niet te hinderen.
Re: Extra treinen tussen Groningen en Assen vanaf midden 2016
Zonder verder uit te zoeken misschien aansluitingen met treinen van Arriva? Of net een goederenpad dat de boel loopt te blokkeren?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten