Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Trouwens, een hele vreemde vraag. Maar Arriva heeft toch in de 85xx/86xx een Euro 6 bus?
Als men vraagt hoe ik hierop ben gekomen, kwam dat vanwege de zwarte balk onder het raam. En ook heeft de bus extra inlaten achter wat alle Euro 6 Citea's hebben en de Euro 6 bussen weer niet.
Ik heb drie afbeeldingen van @dennistd( ) zijn favoriete bussen zodat men kan kijken of het waar is.
Hier de 8610
Hier de 5447 (Veolia)
Hier een Euro 6 Citea
Vergelijk het maar
Laatst gewijzigd door OmniLezer op di 29 dec 2015, 11:22, 3 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer schreef:Maar is dat niet zo bij alle bussen, want bijna elke bus heeft dezelfde opbouw als de Citea.
Er zit nog wel een groot verschil in opbouw tussen een Citea LLE of 'zware' Citea. Kijk voor de gein eens hoe ze een geraamte in elkaar zetten bij MAN en hoe zo'n dak er uit ziet
Ik heb bekeken hoe het dank eruit zag, maar dat van een Citea heb ik niet goed gezien. Je zag vrijwel alleen de zijkanten of front en achterkant. De doc die ik keek, was wel niet zo duidelijk, maar het kon er wel mee door.
Kijk er maar eens naar. Dit is wel de LLE.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer schreef:Kijk er maar eens naar. Dit is wel de LLE.
Je krijgt het dak van een LLE niet echt te zien, maar uit meer dan een sandwichpaneel (zonder geraamte) bestaat het niet. Daar kan je dus geen accu's op kwijt. Het weegt minder en is daarmee ook minder stevig.
ArrivaBas schreef:Tegen de tijd dat de streekbussen ook elektrisch gaan worden, zal er wel weer een nieuwe Citea zijn (die beter voorbereid is op accu's).
Daar hebben we de Citea SLE voor, maar dat is dan weer niet lichtgewicht
De industrie staat natuurlijk ook niet stil, dus wie weet dat er tegen die tijd ook lichtere accu's met eventueel meer capaciteit zijn.
Volgens mij is het lange stuk vloer tussen de assen bij uitstek geschikt om er batterijen in te leggen. Je hebt een lang stuk.. waardoor je niet echt de hoogte in hoeft.. Vanaf onderen heb je rijwindkoeling, dus de totale batterijkoeling kan beperkt zijn, volgens mij.
Voordeel is dan een laag zwaartepunt.
Volgens mij heeft de Optare EV dit al. Althans de inductieplaat op Utrecht CS zit ook in het midden van de bus.. bij haltering.
OmniLezer schreef:Kijk er maar eens naar. Dit is wel de LLE.
Je krijgt het dak van een LLE niet echt te zien, maar uit meer dan een sandwichpaneel (zonder geraamte) bestaat het niet. Daar kan je dus geen accu's op kwijt. Het weegt minder en is daarmee ook minder stevig.
Stevigheid komt van de ruiten..
Ik heb de video over de MAN bekeken en begrijp nu wel waarom de aardgastanks op het dak kunnen liggen.. Da's een aardig stevig geraamte zo op 't oog.
Maar toch.. de cilinders kunnen dan wel van lichtgewicht maar drukbestendig materiaal gemaakt zijn.. er zal toch best wel een aantal kilogrammen aardgas meegenomen moeten worden om de dag door te kunnen komen. Die drukken wel op het dak en zal je misschien ook wel voelen tijdens de eerste ritten..qua gewicht en zwaartepunt?
OmniLezer schreef:Kijk er maar eens naar. Dit is wel de LLE.
Je krijgt het dak van een LLE niet echt te zien, maar uit meer dan een sandwichpaneel (zonder geraamte) bestaat het niet. Daar kan je dus geen accu's op kwijt. Het weegt minder en is daarmee ook minder stevig.
Ik heb onderzocht wat sandwichpaneel is en daardoor heb ik het helemaal begrepen. Volgens mij zakt het al door als er 3 mensen op staan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Ik vraag me wel eens af waarom er niet van hoge vloers materieel elektrische bussen worden gemaakt. De Citea LLE is op dat punt gewoon gezakt als het gaat om accu´s herbergen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Je hebt het zeker van de wiki pagina.
"De bouw begint bij het combineren van het chassis met de stalen vloerdelen en de frames van de zijwanden, front en achterzijde. Het plaatwerk en een aantal interieur delen werden niet van polyester maar van koolstofvezel gemaakt. De nog open constructie wordt aan de binnen- en buitenzijde bekleed met sterke kunststof sandwichpanelen en van een dak voorzien. In een spuitcabine krijgt de bus onder schone omstandigheden slijtvaste vloerbedekking. Een station verder volgen de ramen die met lijm razendsnel op hun plaats blijven zitten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer schreef:Ik vraag me wel eens af waarom er niet van hoge vloers materieel elektrische bussen worden gemaakt. De Citea LLE is op dat punt gewoon gezakt als het gaat om accu´s herbergen.
omdat hoogvloers bussen niet meer geaccepteerd worden in het openbaar vervoer (qliners,flixbussen en brabantliners uitgezonderd). Dus de markt is er niet naar.
dylanwild94 schreef:Omdat hoogvloers bussen niet meer geaccepteerd worden in het openbaar vervoer (qliners,flixbussen en brabantliners uitgezonderd). Dus de markt is er niet naar.
Dat verschilt natuurlijk per land, afgezien van in de hoofdstad zie je vrijwel nergens in Luxemburg lagevloersbussen rijden, simpelweg omdat elk vervoersbedrijf zich aan de zogenaamde categorie moet houden die het ministerie van transport per buslijn voorschrijft. Minstens driekwart van alle buslijnen valt in een categorie waarbij een lagevloersbus absoluut niet is toegestaan.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen/ontheffingen, zo valt een bepaalde buslijn hier in de omgeving in een categorie die drie basis-eisen heeft:
-hogevloers
-10 meter
-2 deuren
Het aanbod aan hogevloersbussen van 10 meter met 2 deuren is vrij klein, zodoende heeft het vervoersbedrijf een ontheffing om met een lagevloersbus te mogen rijden (die van binnen in geen enkel opzicht op een normale lagevloersbus lijkt; luxe stoelen, driepuntsgordels, geen plaats voor een kinderwagen of rolstoel, 6-versnellingen, etc.)
Ja, dat is dan wel nergens toegestaan, maar de Interliner, Qbuzzlijn 120/121 en de Q-liners zouden er wel van kunnen profiteren omdat ze die dan ook milieu bewuster(zeurpietproef) kunnen maken. De hele laadruim kan gewoon één groot accu opslagplaats worden. Dat is bij 13 meter bussen optimaal. Want zonder die "tanks"boven de bus lijkt het een dood gewone bus, maar dan is die veel beter en zuiniger dan een bus. En ja... stil en luxe is ook optimaal
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Syntus gaat in de provincie Utrecht met Setra rijden, in Nederland een relatief onbekend merk, wat alleen door onderaannemers (Van Oeveren, Junijn) wordt gebruikt.
Zelf vind ik ze zeer prettig en geschikt als HOV voertuig/ Luxe streekbus met vaak geinige stoelbekleding.
Die stoelbekleding is natuurlijk gewoon een keuze van de vervoerder, Syntus zal ongetwijfeld een patroontje van het eigen logo in de stoelbekleding verwerken.