Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Prijzen treinkaartjes mogelijk omhoog
AMSTERDAM - Treinkaartjes worden volgend jaar mogelijk een stuk duurder omdat spoorbeheerder ProRail de tarieven om over het spoor te rijden met 17 procent wil verhogen. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen maandag bekendgemaakt. Als de stijging van de kosten met zo'n 30 miljoen euro doorgaat, zullen de prijzen van treinkaartjes in 2010 met 2,5 procent extra omhoog moeten. Volgens de NS is de prijsverhoging van ProRail ''onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd.'' De vervoerder heeft bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht ingediend over de extra verhoging.
Bron en meer
AMSTERDAM - Treinkaartjes worden volgend jaar mogelijk een stuk duurder omdat spoorbeheerder ProRail de tarieven om over het spoor te rijden met 17 procent wil verhogen. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen maandag bekendgemaakt. Als de stijging van de kosten met zo'n 30 miljoen euro doorgaat, zullen de prijzen van treinkaartjes in 2010 met 2,5 procent extra omhoog moeten. Volgens de NS is de prijsverhoging van ProRail ''onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd.'' De vervoerder heeft bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht ingediend over de extra verhoging.
Bron en meer
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
He, was dat vorig jaar ook al niet de bedoeling? Zo'n verhaal komt me bekend voor
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Jups:
Nu.nl schreef:''Twee jaar geleden hebben ze dit ook geprobeerd, maar de NMa heeft ze toen in het ongelijk gesteld. Wij denken dat we nu ook een hele sterke zaak hebben'', aldus een woordvoerder van NS.
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Ze proberen het gewoon weer, die simpelen.
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Of de treinkaartjes stijgen of de belasting gaat omhoog. U kunt kiezen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Want? Waarom zou ProRail niet efficienter kunnen gaan werken?
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Volgend jaar wordt er 6 ton minder aan onderhoud uit gegeven in Randstad-Noord. Maar dát lees je niet in de krant... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Als de NS dan ´korting´zou krijgen als er een overweg/sein/wissel/stroom/bovenleidingstoring is... En de GtbV bij 15 minuten neerlegt... Dan vind ik het prima.. Dan betaal je zelfs minder...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Nee. Maar ik lees ook de reden daarvan niet (gewoon minder vraag naar onderhoud doordat grote vervangingen uitblijven/al geweest zijn, vervanging van normale schouw door moderne technieken als videoschouw, geen geld). En antwoord op de vraag of ProRail niet efficienter kan gaan werken zie ik ook nog niet.Vinny schreef:Volgend jaar wordt er 6 ton minder aan onderhoud uit gegeven in Randstad-Noord. Maar dát lees je niet in de krant... :(
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Je vraagt je af waarom ProRail meer geld gaat vragen voor de infrastructuur terwijl er minder wordt uitgegeven aan onderhoud.Vinny schreef:Volgend jaar wordt er 6 ton minder aan onderhoud uit gegeven in Randstad-Noord. Maar dát lees je niet in de krant... :(
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Sowieso mis ik nog even hoe en waardoor vaste kosten "opeens" variabele kosten zouden worden?
Kan iemand daar eens wat meer over vertellen?Volgens NS wil ProRail een groot gedeelte vaste kosten, die nu door het Rijk worden vergoed, voortaan als variabele kosten aan de spoorwegondernemingen doorberekenen.
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Het antwoord: Ordinaire bezuinigingen. Wat mij betreft worden gewoon een aantal zinloze projecten naar de eeuwige jachtvelden uitgesteld (Amsterdam Watergraafsmeer Sciencepark), maar het ligt natuurlijk niet aan mij...Wubbo schreef:Nee. Maar ik lees ook de reden daarvan niet (gewoon minder vraag naar onderhoud doordat grote vervangingen uitblijven/al geweest zijn, vervanging van normale schouw door moderne technieken als videoschouw, geen geld). En antwoord op de vraag of ProRail niet efficienter kan gaan werken zie ik ook nog niet.Vinny schreef:Volgend jaar wordt er 6 ton minder aan onderhoud uit gegeven in Randstad-Noord. Maar dát lees je niet in de krant... :(
Dat zijn dan wel twee communicerende vaten. ProRail wordt betaald door de vervoerder of door de overheid. Meer smaken zijn er niet. En op dit moment is de infragebruiksheffing alles behalve kostendekkend.Als de NS dan ´korting´zou krijgen als er een overweg/sein/wissel/stroom/bovenleidingstoring is... En de GtbV bij 15 minuten neerlegt... Dan vind ik het prima.. Dan betaal je zelfs minder..
Een heel goede vraag en ik ga kijken of ik dit in een kort, begrijpelijk verhaal kan omzetten.Je vraagt je af waarom ProRail meer geld gaat vragen voor de infrastructuur terwijl er minder wordt uitgegeven aan onderhoud.
ProRail is een breed bedrijf met veel verschillende taken en verantwoordelijkheden. De belangrijkste zijn:
1) Verkeersleiding. Zorgt voor de dagelijkse aansturing en verwerking van het treinverkeer.
2) Capaciteitsmanagement. Zorgt voor de toedeling van infracapaciteit aan de vervoerders.
3) Inframanagement. Zorgt voor de instandhouding van de infrastructuur, zodat deze veilig berijdbaar is en blijft voor het treinverkeer.
4) Infraprojecten. Zorgt ervoor dat de spoorweginfrastructuur wordt uitgebreid en van een hogere standaard wordt. Het is de uitvoerende kant van de zaak. Overigens valt groot onderhoud ook onder projecten. Alle klussen aan het spoor die zo groot zijn dat ze Europees moeten worden aanbesteed en/of niet in het procescontract vallen dus.
5) Spoorontwikkeling. Dat is de club die zich met strategische bedrijfsbeslissingen bezighoudt, met technische innovaties met duurzaamheid en af en toe eens roept dat we toch maar de spoorlijn tussen Breda en Utrecht moeten aanleggen.
Hoe zit het nou met de 'meer geld' naar spoorweginfrastructuur?
In het kader van de bestrijding van de economische crisis heeft de overheid besloten om wat geld vrij te maken om veel infraprojecten versneld uit te voeren. Ik heb op mijn bureau een handgeschreven overzicht van welke projecten dat allemaal betreft.
Hoe zit het nou met geld besparen op onderhoud door efficienter te gaan werken?
Dat heeft alles te maken met hoe het onderhoud op dit moment geregeld is in de spoorsector. Het onderhoud wordt namelijk niet door ProRail zelf gedaan, maar door de aannemers. Er zijn drie grote procescontractaannemers die in 90% van Nederland het spoorwegonderhoud uitvoeren: Volkerrail, Strukton, BAM-rail. ProRail sluit ieder jaar een contract met deze aannemers af om gedurende het volgende jaar het onderhoud uit te voeren voor een x bedrag. ProRail zelf heeft de rol van toezichthouder en verantwoordelijke partij. Bovendien sluit ze de contracten af, en op basis hiervan kan enige bezuiniging worden gerealiseerd door efficienter te gaan werken (voornamelijk door de aannemer dus).
De bedragen vallen echter in het niet, bij het geld wat door projecten wordt verstouwd. Om je een idee te geven: Ieder jaar wordt er landelijk voor zo'n miljard euro aan het spoorwegnet vertimmerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Wordt het niet tijd dat ze iets met een prestatiebonus gaan doen bij Prorail? Dus eerst daadwerkelijk eens een competente organisatie worden en daarvoor beloond worden. Dit uiteraard in plaats van extra geld van de vervoerders eisen en geen beter werk afleveren, sterker minder afleveren als ik Vinny's bericht lees over 6 ton bezuinigen aan onderhoud.
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Voor jouw beeld: er is al een prestatiegerichte loonsontwikkeling binnen ProRail, waarbij de loonsverhoging afhankelijk is van het behalen van de gestelde doelen in je RGB (resultaat gericht beoordelen) gesprekken. Maar dat terzijde.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Niet in alle salarisschalen (al is dat wel onderdeel van de CAO-besprekingen geweest).
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
[goedkoop, voorspelbaar, frustratie]Vinny schreef:Voor jouw beeld: er is al een prestatiegerichte loonsontwikkeling binnen ProRail,
Wat krijg je voor het in de plus gooien van een sprinter, een IC en een ICE ten voordele van een cargo, inclusief ochtendspitsbonus?
[/gvf]
Als baas krijgt ProRail niet altijd gelijk
Als baas krijgt ProRail niet altijd gelijk
ZES VRAGEN OVER, Michiel Haighton
gepubliceerd op 28 april 2009 22:13, bijgewerkt op 22:15
De NS vindt dat ze ProRail te veel moet betalen voor het gebruik van het spoor en heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Waarom heeft de NS een klacht over ProRail ingediend bij de NMa?
De Nederlandse Spoorwegen beweren dat spoorbeheerder ProRail in 2010 allerlei kosten in rekening wil brengen die voorheen niet in rekening werden gebracht. Het gaat om een verhoging van de zogeheten ‘gebruiksvergoeding’. Dit is het bedrag dat klanten van ProRail moeten betalen voor het rijden over het spoor.
Lees verder...
ZES VRAGEN OVER, Michiel Haighton
gepubliceerd op 28 april 2009 22:13, bijgewerkt op 22:15
De NS vindt dat ze ProRail te veel moet betalen voor het gebruik van het spoor en heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Waarom heeft de NS een klacht over ProRail ingediend bij de NMa?
De Nederlandse Spoorwegen beweren dat spoorbeheerder ProRail in 2010 allerlei kosten in rekening wil brengen die voorheen niet in rekening werden gebracht. Het gaat om een verhoging van de zogeheten ‘gebruiksvergoeding’. Dit is het bedrag dat klanten van ProRail moeten betalen voor het rijden over het spoor.
Lees verder...
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Voor de salarisschalen 1 t/m 7 geldt volgens mij (maar dat moet ik nazoeken) een prestatieafhankelijke tredeverhoging, voor de schalen 8 en hoger geldt een prestatieafhankelijke loonsverhoging met een gemiddelde van 2%.Wubbo schreef:Niet in alle salarisschalen (al is dat wel onderdeel van de CAO-besprekingen geweest).
Wat mij betreft is dat bonuswaardig. Je moet immers veel druk doorstaan om het lef te hebben dit te doen, terwijl het veel beter voor het milieu is als dieselcargo's een groene golf krijgen.ten voordele van een cargo,
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Goeiemorgen baas, ik ben te laat. Jammer. Volgens Prorail is het beter voor het milieu :pos:
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Precies, en hoe meer mensen er ontslagen worden, hoe minder mensen er in de trein zitten, hoe meer er bespaard kan worden op materieelinzet en hoe minder het kantoor wordt belast met allerlei onzinnige klachten en verwensingen. Daarnaast is er minder spooronderhoud nodig, dus het scheelt de belastingbetaler ook nog eens extra geld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Precies. En dan die incompetente fluitketels van Prorail als eerste natuurlijkVinny schreef:Precies, en hoe meer mensen er ontslagen worden, hoe minder mensen er in de trein zitten, hoe meer er bespaard kan worden
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
En dan draaien we het om: Prorail gaat eindelijk eens doen waar ze grof voor betaald worden -> Infrastoringen nemen drastisch af, beschikbaarheid spoor neemt toe -> trein wordt een betrouwbaarder product -> aantrekkelijker voor de (potentiële klant) -> meer klanten -> meer inkomsten -> meer geld voor Prorail voor bonussen en extra investeringen.Vinny schreef:Precies, en hoe meer mensen er ontslagen worden, hoe minder mensen er in de trein zitten, hoe meer er bespaard kan worden op materieelinzet en hoe minder het kantoor wordt belast met allerlei onzinnige klachten en verwensingen. Daarnaast is er minder spooronderhoud nodig, dus het scheelt de belastingbetaler ook nog eens extra geld.
Tot zover een ietwat erg naïef beeld, maar er zit wel een kern van waarheid in...
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
You jokedress. Kerstpakketje vingerverf in 2012 ja. Verdiend :pos:JeePee schreef:En dan draaien we het om: Prorail gaat eindelijk eens doen waar ze grof voor betaald worden -> Infrastoringen nemen drastisch af, beschikbaarheid spoor neemt toe -> trein wordt een betrouwbaarder product -> aantrekkelijker voor de (potentiële klant) -> meer klanten -> meer inkomsten -> meer geld voor Prorail voor bonussen en extra investeringen.Vinny schreef:Precies, en hoe meer mensen er ontslagen worden, hoe minder mensen er in de trein zitten, hoe meer er bespaard kan worden op materieelinzet en hoe minder het kantoor wordt belast met allerlei onzinnige klachten en verwensingen. Daarnaast is er minder spooronderhoud nodig, dus het scheelt de belastingbetaler ook nog eens extra geld.
Tot zover een ietwat erg naïef beeld, maar er zit wel een kern van waarheid in...
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
Ik probeer alleen maar een motivatie voor ze te vinden :)
Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog
30 miljoen moet makkelijk elders uit de organisatie te halen zijn. Al dat promotiemateriaal bijvoorbeeld. Hadden we het niet een paar maanden geleden nog over ProRail bordspellen? Dat ontwikkelen zal een flinke smak geld hebben gekost?
Er verschijnen opeens op diverse stations warmtezuilen en plantenbakken, in Leiden zijn ze bezig met houten bankjes, in Groningen rookzuilen vervangen door rookstenen. In Amersfoort en Leiden roltraptrainers. Dat is allemaal wel leuk hoor, maar als dat gebeurt uit de bijdrage voor onderhoud en uitbreiden van de infrastructuur, dan kan ik ook wel zonder die leuke dingen hoor. Dat zou volgens mij al een flinke slok op de borrel schelen (oja, en die vrijdagmiddagborrel kan vast ook wel wat zuiniger)
Er verschijnen opeens op diverse stations warmtezuilen en plantenbakken, in Leiden zijn ze bezig met houten bankjes, in Groningen rookzuilen vervangen door rookstenen. In Amersfoort en Leiden roltraptrainers. Dat is allemaal wel leuk hoor, maar als dat gebeurt uit de bijdrage voor onderhoud en uitbreiden van de infrastructuur, dan kan ik ook wel zonder die leuke dingen hoor. Dat zou volgens mij al een flinke slok op de borrel schelen (oja, en die vrijdagmiddagborrel kan vast ook wel wat zuiniger)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten