Deutsche Nebenbahnen
Deutsche Nebenbahnen
In het kader van toekomstig te plannen reisjes, ben ik eigenlijk wel benieuwd welke trajecten in Duitsland nog echte 'Nebenbahnnostalgie' hebben. Dus armseinen, schränkenposten en de 'X-factor'...
Wie heeft ideeën voor aan te raden lijntjes? :)
Wie heeft ideeën voor aan te raden lijntjes? :)
Re: Deutsche Nebenbahnen
Van Kleve - Düsseldorf is het eerste deel tot aan Geldern nog nostalgisch. Vanaf daar beginnen de hoge perrons, nette stations, dubbelspoor etc.
Re: Deutsche Nebenbahnen
Bedoel je dit soort dingen:
Bad Harzburg, 25.03.2008
De diesellijnen in Harz zijn nog volop vertegenwoordigd van dit soort kunstwerken. Als je geen gebruik wilt maken van IC/ICE's is Harz misschien net even te ver om op 1 dagje te doen, vanaf Hannover is het een anderhalf uur tot Bad Harzburg. Een aardige rit met BR 612, of een getrokken trein met een dieselloc BR 218 ervoor.
Ook de nevenlijnen in de regio Pfalz zijn de moeite waard, hier zijn ook veel museumlijnen, heb er een boekje van meegenomen afgelopen weekend met tientallen tips erin. Echter, dat is zeker te ver om op 1 dag heen en terug te doen vanuit NL. Als je die kant op wilt gaan heb je misschien wat aan deze site: http://www.der-takt.de/
Bad Harzburg, 25.03.2008
De diesellijnen in Harz zijn nog volop vertegenwoordigd van dit soort kunstwerken. Als je geen gebruik wilt maken van IC/ICE's is Harz misschien net even te ver om op 1 dagje te doen, vanaf Hannover is het een anderhalf uur tot Bad Harzburg. Een aardige rit met BR 612, of een getrokken trein met een dieselloc BR 218 ervoor.
Ook de nevenlijnen in de regio Pfalz zijn de moeite waard, hier zijn ook veel museumlijnen, heb er een boekje van meegenomen afgelopen weekend met tientallen tips erin. Echter, dat is zeker te ver om op 1 dag heen en terug te doen vanuit NL. Als je die kant op wilt gaan heb je misschien wat aan deze site: http://www.der-takt.de/
Laatst gewijzigd door Caspar op do 27 mar 2008, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Deutsche Nebenbahnen
Schränkenposten heb je aan bijna alle lijnen nog wel. Voor armseinen wordt het wat lastiger. Ik wist er wel een paar, maar die zijn helaas sinds niet al te lange tijd allemaal vervangen.
Re: Deutsche Nebenbahnen
Op deze site vindt je alles over signalen in Duitsland:
http://www.stellwerke.de/
Beetje zoeken, maar er zijn lijsten waarin voor vele stations de status van de beveiliging wordt aangegeven.
Voor klassieke signalen hoef je niet ver over de grens, volgens mij heeft Gronau nog steeds armsignalen en de lijn naar Coesfeld ook. Die heeft ook nog handbediende overwegen. Gronau-Münster heeft nog deels armsignalen.
http://www.stellwerke.de/
Beetje zoeken, maar er zijn lijsten waarin voor vele stations de status van de beveiliging wordt aangegeven.
Voor klassieke signalen hoef je niet ver over de grens, volgens mij heeft Gronau nog steeds armsignalen en de lijn naar Coesfeld ook. Die heeft ook nog handbediende overwegen. Gronau-Münster heeft nog deels armsignalen.
Dick van den Hoven
Re: Deutsche Nebenbahnen
Klopt inderdaad, laatst nog gezien op het traject van Gronau richting Coesfeld en Dortmund . Ik vond het trouwens wel een aparte combinatie, de ouderwetse beveiliging met de moderne Talent-treintjes.dvdhoven schreef:Voor klassieke signalen hoef je niet ver over de grens, volgens mij heeft Gronau nog steeds armsignalen en de lijn naar Coesfeld ook.
Re: Deutsche Nebenbahnen
Eigen topic even verplaatst naar rubriek waar deze thuishoort :)
Re: Deutsche Nebenbahnen
Telkens als ik ritjes maak valt het mij weer op hoeveel armseinen er nog staan in ieder geval. Op de meeste nevenlijntjes kan je wel wat vinden. :)
Echt Nebenbahncharakter (met overal lage perrons enzo en niet al te modern materieel) hebben bijvoorbeeld Buchholz - Soltau - Bennem
Echt Nebenbahncharakter (met overal lage perrons enzo en niet al te modern materieel) hebben bijvoorbeeld Buchholz - Soltau - Bennem
Re: Deutsche Nebenbahnen
't was genoeg, tochVlight schreef:Uelzen - Gifhorn - Braunschweig (waar Fles 7 seconden is geweest)
Re: Deutsche Nebenbahnen
Bedankt voor de tips allemaal, de lijntjes die Vlight voorstelt, was ik van plan in de zomervakantie aan te doen. Dit aangezien de serie BR 614 er per december voor het grootste deel uitgaat en plaats moet maken voor moderner spul :( . En op de Heidebahn ( Buchholz - Soltau - Bennemühlen ) worden nog een aantal ritten met dit materieel gereden, dus daar moeten maar eens wat typische Nebenbahnplaten gemaakt worden.
Re: Deutsche Nebenbahnen
Alle stations aan deze lijn zijn - op Weeze na - recent gerenoveerd, dus iets minder nostalgisch dan voorheen. In Bedburg-Hau, Goch en Kevelaer zie je nu ook hoge perrons. Wel zijn de armseinen nog steeds in gebruik (Kleve heeft wel lichtseinen overigens) en zijn er nog handbediende overwegen.Jeroen schreef:Van Kleve - Düsseldorf is het eerste deel tot aan Geldern nog nostalgisch. Vanaf daar beginnen de hoge perrons, nette stations, dubbelspoor etc.
Re: Deutsche Nebenbahnen
Zijn die lijnen zo dicht op de Nederlanse grens langschappelijk niet wat saai, in vergelijking met nevenlijnen in bv de Harz of een van de andere Duitse middelgebergtes? In ieder geval het mat wat er rijdt naar mijn beleving wel saai, bijna allemaal lightrail...
Re: Deutsche Nebenbahnen
Ok, tijd om dan weer eens te gaan kijken daar. Gelukkig heb ik vorig jaar nog foto's gemaakt van toen het dus nog blijkbaar 'oud' was.IC3 schreef:Alle stations aan deze lijn zijn - op Weeze na - recent gerenoveerd, dus iets minder nostalgisch dan voorheen. In Bedburg-Hau, Goch en Kevelaer zie je nu ook hoge perrons. Wel zijn de armseinen nog steeds in gebruik (Kleve heeft wel lichtseinen overigens) en zijn er nog handbediende overwegen.
Re: Deutsche Nebenbahnen
Als je Twente saai vindt, dan vindt je Gronau-Coesfeld en Gronau-Münster ook saai. Verwantschap tussen de landschappen is erg groot, alleen zijn in Duitsland de boerderijen veel groter. Ja het is één van mijn favourite landschappen, maar niet iedereen denkt er zo over.Caspar schreef:Zijn die lijnen zo dicht op de Nederlanse grens langschappelijk niet wat saai, in vergelijking met nevenlijnen in bv de Harz of een van de andere Duitse middelgebergtes? In ieder geval het mat wat er rijdt naar mijn beleving wel saai, bijna allemaal lightrail...
Materieel is meest Talent, zij het Talents van verschillende maatschappijen. Bij de NordWestBahn kun je ook Lint verwachten, veel Lightrail dus en naar mijn mening niets mis mee. In tegendeel hier kan ik mijn fiets in- en uitkrijgen; bij de 624 was dat een vreselijke rotklus. :(
Iets verder Duitsland in, tref je toch wel wat bergjes aan, bijv. bij Osnabrück, tussen Essen en Düsseldorf en krijg je bijvoorbeeld ook het best boeiende landschap van het Emscher-Ruhrgebied.
Maar ja, ik ben en blijf een Duitsland fan, alleen kom ik er niet zoveel meer, helaas.
Dick van den Hoven
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten