De belangrijkste aanpassing is dat de 20-minutendienst wordt verlaten voor de lijnen S1, S2, S3, S4 en S9. Vanaf 2019 moet in de spits elk kwartier gereden gaan worden en buiten de spits elk half uur (15/30-takt). Daarnaast worden de volgende maatregelen genomen:
- Lijn S1 gaat tussen de spitsuren elk kwartier rijden tussen Dortmund en Essen, tussen Essen en Duisburg wordt er wel een halfuursdienst gereden. Tussen Duisburg en Solingen blijft er elke 20 minuten gereden worden. Het wegvallen van een trein tussen Essen en Duisburg wordt gecompenseerd door de RE42 Münster - Mönchengladbach.
- Lijn S2 verliest de tak van Gelsenkirchen via Oberhausen naar Duisburg. De twee overige eindpunten (Essen en Recklinghausen) worden voortaan alle dagen van de week bediend, nu wordt Recklinghausen in het weekend niet bediend door de S-Bahn.
- Lijn S2 en S4 zullen ook in de spits in een halfuursdienst blijven rijden. In de plaats daarvan komen er twee aanvullende spitslijnen: S24 Dortmund-Mengede - Dortmund-Dorstfeld - Unna-Königsborn en S42 Dortmund Hbf - Dortmund-Dorstfeld - Dortmund-Lütgendortmund. Deze twee nieuwe lijnen zullen in de spits elk half uur gaan rijden.
- Lijn S9 krijgt een nieuwe noordtak van Gladbeck via Herten naar Recklinghausen. De twee noordtakken van lijn S9 zullen om en om bediend worden. Herten is op dit moment de grootste plaats in Duitsland zonder treinstation.
- Een nieuwe lijn RB3 van Duisburg via Oberhausen, Gelsenkirchen, Herne, Dortmund-Mengede en Dortmund Hbf, die een half uur verschoven van de RE3 zal rijden en tussen Duisburg en Gelsenkirchen op alle haltes zal stoppen waar de S2 nu ook stopt.
- Rond Oberhausen wordt er geschoven met de regionale treindiensten. De (noordelijke) RB33 zal vanaf 2019 Bottrop - Oberhausen - Duisburg - Krefeld - Mönchengladbach gaan rijden. De RB44 wordt opgeheven. Nieuw is een RB41 Wesel - Oberhausen - Mülheim - Essen - Velbert - Wuppertal. Deze trein stopt niet op alle stations tussen Essen en Wuppertal en is ter compensatie voor het wegvallen van de derde trein tussen deze twee steden.
- De RE14 gaat elk half uur rijden tussen Essen en Dorsten, zodat het wegvallen van de RB44 wordt gecompenseerd.
- Een rit van lijn S8 blijft rijden tussen Mönchengladbach en Hagen. Een rit van lijn S8 rijdt van Mönchengladbach naar Wuppertal-Oberbarmen en één rit rijdt van Mönchengladbach en Hagen met een stop van vijf minuten in Wuppertal-Oberbarmen en een stop van vijf minuten in Schwelm. De twee ritten die in Hagen eindigen rijden daarna via Witten en Bochum naar Essen in plaats van de RB40.
- Twee van de drie ritten van lijn S8 rijden Mönchengladbach - Wuppertal-Oberbarmen, een rit rijdt Mönchengladbach - Hagen. Een van de twee ritten van S9 die eindigen in Wuppertal rijdt een half uur verschoven van de rit van S8 naar Hagen. Beide treinen rijden daarna verder via Witten en Bochum naar Essen.