Een lange post, waarin ik maar gelijk op een groot deel van bovenstaande posts reageer.
OmniLezer schreef:henk1234 schreef:De verbinding naar Rotterdam Centraal vanuit overschie is prima! Binnen 10 minuten sta ik vanuit overschie op CS. Er kan natuurlijk wel een verbinding Marconiplein-Alexander komen, die is er op 2 kleine verlengingen na al.
Je hebt hier toch de metro voor.
Of wil je een op zichzelf staande busverbinding? Want daar zie ik persoonlijk geen brood in. En dan moet lijn *38 weer opgedeeld worden in 2 lijnen en dan weer gekoppeld worden. Dat zie ik liever niet gebeuren.
*waarom lijn 38; omdat die al vlakbij Kralingse Bos komt en via de Bosdreef naar Alexander verlengd kan worden.
Mee eens, lijn 38 verlengen naar Alexander lijkt mij ook een goede oplossing om deze ontbrekende schakel te verhelpen. Lijn 38 verleggen naar Marconiplein zie ik weinig in, die lijn trekt nu juist veel reizigers omdat hij ook het oostelijke deel van Schiedam bedient. Bovendien gaan er genoeg andere lijnen naar Marconiplein.
OmniLezer schreef:
182/183(Lijn 183 via Station Barendrecht en Vrouwenpolder)- 2x per uur
- Deze rijdt dan in de avond alleen Zuidplein tot muziekplein tot 0:00. Daar wordt vaak over geklaagd.
Lijn 183 via station Barendrecht lijkt me niet handig omdat dat een extra reistijd voor doorgaande reizigers oplevert. Dat er 's avonds geen bus naar Carnisselande rijdt, vind ik wel een gemis, maar die bus kan wat mij betreft ook bij de halte Waterkant keren.
KM46 schreef:Hetzelfde geldt trouwens ook voor de verbindingen van Schiebroek / Hillegersberg naar Alexander.
Lijn 35 rijdt in ongeveer 25 minuten van Hillegersberg naar Alexander. Een deel van Schiebroek wordt ook door lijn 35 bediend, voor het westelijk deel van de wijk moet worden overgestapt op lijn 174.
henk1234 schreef:
Die verbinding die ik in gedacht had is een samenbinding van de lijnen 42,33 en 35. Laat hem volgens de huidige frequenties van de 35 rijden, en er is een veel betere oost-westverbinding via noord.
Hoe zie je dit precies voor je? Lijn 35 vanaf Melanchthonweg via deVan der Duijn van Maasdamweg verlengen naar Overschie en dan via de Spaanse Polder naar Schiedam zie ik op zich nog wel zitten, maar daar heeft in het verleden al lijn 41 gereden en die is ook niet opgeheven vanwege de gigantische passagiersaantallen.
De vraag is dus of er voldoende vraag is naar zo'n verbinding.
Roeland schreef:Ik blijf het jammer vinden dat ze destijds (toen Portland werd gebouwd) de metro vanaf Slinge niet hebben doorgetrokken naar Barendrecht, ongeveer langs de Middeldijk.
Dan hadden (met bijv. haltes bij Portland, Middeldijkerplein en Vrouwenpolder) alle Barendrechtse wijken (behalve die vlak bij het staion liggen) een prima verbinding gehad met zowel Zuidplein als CS. En dan had je mooi de metroritten die nu bij Slinge eindigen, wat extra bezetting kunnen geven.
Ik denk dat de (verwachte) reizigersaantallen total niet toereikend zijn voor een metrolijn. Het had wel een optie kunnen zijn om de metrolijn langs Portland te verlengen naar Oud-Beijerland, wat wel veel potentiële reizigers heeft. Helaas is daar niet voor gekozen.
En de metroritten die nu bij Slinge eindigen zijn volgens mij al druk genoeg. ;)
OmniLezer schreef:Als je het vervoersplan bekijkt van RET bij pagina 21/22, zie je een stuk staan over lijn 183/283. 15 reizigers profiteren hiervan en het raakt 70 reizigers per dag. Sinds wanneer gaat RET voor de belangen van een kleinere groep.
Als je goed leest zie je dat het getal 15 betrekking heeft op het aantal reizigers uit de wijken Nieuweland en Molenvliet wat profiteert van een snellere verbinding met Kralingse Zoom. Het total aantal reizigers wat profiteert van het totale packet aan wijzigingen is 130. Ik vraag me af of daar de reizigers uit Buitenoord al bij inbegrepen zijn, aangezien zij ook een frequentieverhoging krijgen.
En tussen Zuidplein en Viaduct A15 gaan extra ritten worden verzorgd die de scholieren drukte opvangen. Die ritten rijden dan verder naar Barendrecht station.
Is dat niet lijn 187 die nu al de scholierendrukte opvangt?
Lijn 187 is nu primair bedoeld voor reizigers naar Dierenstein en omgeving en ik weet niet of daar nog extra scholieren bij kunnen.
Ik ben wel bedoeld hoe de RET die extra ritten voor zich ziet. Ik vermoed dat daarvoor de extra spitsritten worden ingezet, aangezien lijn 84 tijdens de spits in de ene richting vaker rijdt dan in de andere richting.
jesse-cruzu schreef:Daar komt als het goed is volgend jaar een eind aan. *O*
Voor de rest alleen dan nog de statentunnel. De Citadis is net te hoog voor de tunnel waardoor dit stukje nooit gebruikt kan worden voor eventuele omleidingen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Statentunnel met een kleine aanpassing wel geschikt te maken was voor de Citadis 2, maar dat gaat dus ook niet gebeuren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.