Yanaike schreef:Yep! Dat is 'm!
Ik kon via Utrecht een halfuur eerder in Cuijk aankomen, maar aangezien de rest klopt, mag jij de volgende vraag weer bedenken!
Ik ging voor de route met midner overstappen, niet voor den snelste.
Een nieuw raadsel:
Ik ga voor een gouwe ouwe – in 2014 gesteld, toen onbeantwoord gebleven en ondertussen verouderd. Ik heb hem weer helemaal geüpdatet, zodat hij er weer tegen aan kan. Ik weet dat hij pittig is, maar ik ben dan ook bereid hints te geven of vermoedens al dan niet te bevestigen.
Ik begin ongeveer duizend kilometer in vogelvlucht van Amsterdam vandaan. Hier pak ik om 22.36 een dubbeldekstrein naar een grote stad (Stad A) in de buurt, ongeveer een kwartiertje rijden. Dat is ook het hele traject van deze trein die tussendoor niet stopt. Ik beweeg me een vervoermideel door Stad A en pak dan een trein, die uit het buitenland komt. Deze pak ik tot een grensstation en wacht daar meer dan anderhalfuur op een trein. Het is midden in de nacht. Deze verbinding war de afgelopen tijd nog wel in het nieuws. Deze pak ik tot een station oostelijk van het centrum van stad B. Met een bovengronds transportmiddel doorkruis ik stad B. De naam die Hafas voor dit vervoersmiddel toont, namelijk STR (afkorting voor Straßenbahn), verschilt van de naam hoe man dit in stad B zelf noemt.
Op het volgende station aangekomen heb ik 100 minuten tijd - volgens googlemaps net genoeg om heen een weer naar het zomerpaleis van de voormalige heerser te lopen. De trein die ik dan pak neem ik maar negen minuten. Een kaartje kan ik niet kopen omdat ik op het station überhaupt niet mag opstappen.
Nu ben ik op een groot kopstation, het grootste station van stad B. Ik eet een worst (iets, wat vier uur later een grote faux pas zou zijn geweest) en pak iets minder dan een half uur later een trein die onderweg van treintype wisselt. Het is nu 8.40. Als ik na meer dan zes uur uitstap (ik ben nu in stad c) heb ik 35 minuten de tijd om naar het volgende station te lopen -volgens Gmaps ben ik 36 minuten nodig, maar ik heb maar 35 minuten de tijd. Hierbij loop ik over een grote rivier. Over deze rivier is ook een "symfonisch gedicht" geschreven, wat het bekendste stuk uit het œuvre van zin schepper is.. Ik pak de trein naar het enigste kopstation van stad c – mijn korste ritje, vier minuten – en als ik uitstap loop ik gewoon weer terug naar het station waar ik iets minder dan een uur geleden aankwam, het centraal station van stad c. Nu pak ik een reserveringsplichtig vervoersmiddel wat me in minder dan vier uur een heel stuk westwaarts brengt.
Na 79 minuten overstaptijd pak in een regionale trein naar een grote bouwput. Van deze bouwput vertrekt een keer per dag een directe trein naar Amsterdam - daar heb ik wel meer dan twee uur wachten voor over. Tijdens deze wachttijd is middernacht. 34 uur en 58 minuten nadat ik mijn reis begonnen ben ben ik in Amsterdam.
In totaal heb ik elf transportmiddelen gebruikt, die op Hafas in totaal 12 verschillende namen hebben. Dat komt de trein die van treintype wisselt. Ik heb dus geen verkeersmiddel dubbel gebruikt, al zaten er heel wat treinen tussen (die dus alle andere namen hebben) Als ik alle letters van de transportmiddelen op alfabet sorteer wordt het
AABCCCEEEILLMNNORRSSSSTTUXX.
Waar ben ik geweest? Welke transportmiddelen heb ik gebruikt?
Ik heb de drie belangrijkste steden namen gegeven - we zoeken deze steden in drie verschillende landen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt