Project Op Tijd Reizen
Re: Project Op Tijd Reizen
Dat beweerd de NS ja, maar is dat daadwerkelijk zo? Hoeveel reizigers kennen de eindbestemming van hun trein? Zeker bij lange ritten zie ik wel eens reizigers verbaasd naar de eindbestemming kijken en zich afvragen of dit hun trein is, en bij een stoptrein sta je wel eventjes te wachten tot alle bestemmingen langs zijn gekomen.
Re: Project Op Tijd Reizen
Verslag van een situatie die ik alweer heel wat jaren geleden zag gebeuren, op Utrecht Centraal, bij een verstoring ergens tussen Amsterdam en Utrecht:
¨Meneer, de trein naar Uitgeest, wanneer gaat die?¨
¨Als u naar Uitgeest wil, moet u de omgeleide trein naar Amsterdam nemen, en daar overstappen¨
¨En rijdt die trein dan ook via Amsterdam Amstel?¨
¨Nee, als u naar Amsterdam Amstel wilt, moet u de omgeleide trein naar Amsterdam nemen, en vanaf Amsterdam Centraal met de metro terug¨
¨O, maar ik moet naar Maarssen, hoe kom ik daar?¨
¨Dan kunt u gewoon de sprinter nemen, die rijdt tot Maarssen¨
Het is maar een voorbeeld, maar het geeft wel aan dat de eindbestemming van de trein op de een of andere manier iets heel belangrijks is voor mensen. Al heb ik geen onderzoek gedaan en geloof ik direct dat er een verschil is tussen verschillende typen reizigers, en wellicht ook nog voor geplande of ongeplande verstoringen. Juist door die verschillen is het volgens mij onmogelijk om het voor iedereen goed te doen, en is de discussie die we hier voeren dus een eindeloze.
Het heeft ook weinig met het project op tijd reizen te maken volgens mij.
¨Meneer, de trein naar Uitgeest, wanneer gaat die?¨
¨Als u naar Uitgeest wil, moet u de omgeleide trein naar Amsterdam nemen, en daar overstappen¨
¨En rijdt die trein dan ook via Amsterdam Amstel?¨
¨Nee, als u naar Amsterdam Amstel wilt, moet u de omgeleide trein naar Amsterdam nemen, en vanaf Amsterdam Centraal met de metro terug¨
¨O, maar ik moet naar Maarssen, hoe kom ik daar?¨
¨Dan kunt u gewoon de sprinter nemen, die rijdt tot Maarssen¨
Het is maar een voorbeeld, maar het geeft wel aan dat de eindbestemming van de trein op de een of andere manier iets heel belangrijks is voor mensen. Al heb ik geen onderzoek gedaan en geloof ik direct dat er een verschil is tussen verschillende typen reizigers, en wellicht ook nog voor geplande of ongeplande verstoringen. Juist door die verschillen is het volgens mij onmogelijk om het voor iedereen goed te doen, en is de discussie die we hier voeren dus een eindeloze.
Het heeft ook weinig met het project op tijd reizen te maken volgens mij.
Re: Project Op Tijd Reizen
Zijdelings heeft het wel met op tijd rijden te maken, want reizigers die op vertrektijd de conducteur lastigvallen met vragen over reisinformatie houden de dienstregeling op. Iets wat ik vaak bij de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] merkte in Rotterdam, daar stond altijd groot Uitgeest waar veel reizigers toch moeite mee hadden. Misschien moet men onderscheid maken tussen grote en kleine stations, zo staat bij de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] Uitgeest in het groot terwijl er vrijwel geen enkele reiziger daar heen wil vanuit Rotterdam, terwijl Gouda en Amsterdam verstopt staan tussen de vele andere stations waar gestopt wordt.
Re: Project Op Tijd Reizen
Als de eindbestemming afwijkt heb ik liever dat er op get bord staat:
AMSTERDAM BIJLMER/ARENA. (Extra trein)
Via: Zwolle, Lelystad en Almere
(Stopt ook op: opsomming kleine stations)
(IC Den Haag rijdt vandaag niet. Voor Den Haag kunt u overstappen te Zwolle)
AMSTERDAM BIJLMER/ARENA. (Extra trein)
Via: Zwolle, Lelystad en Almere
(Stopt ook op: opsomming kleine stations)
(IC Den Haag rijdt vandaag niet. Voor Den Haag kunt u overstappen te Zwolle)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Project Op Tijd Reizen
Nee, dat is het project "reiziger". Wel een bron van vermaak, trouwens.Wubbo schreef:Het heeft ook weinig met het project op tijd reizen te maken volgens mij.
Eens. In de steentijd lieten de rolfilms van perronaanwijzers zo'n soort beeld zien.Bemined schreef:Misschien moet men onderscheid maken tussen grote en kleine stations, zo staat bij de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] Uitgeest in het groot terwijl er vrijwel geen enkele reiziger daar heen wil vanuit Rotterdam, terwijl Gouda en Amsterdam verstopt staan tussen de vele andere stations waar gestopt wordt.
Amsterdam Amstel
Amsterdam CS
Amsterdam Sloterdijk
Haarlem
Overveen
Zandvoort aan Zee
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Project Op Tijd Reizen
In het kader van bovenstaande eeuwige discussie, dit werkt natuurlijk ook niet mee.
Toen het koersbord net verzet was stond er ook Den Haag Centraal via Weesp op de trein. Dus het kan wel1!!11!! B-)
Toen het koersbord net verzet was stond er ook Den Haag Centraal via Weesp op de trein. Dus het kan wel1!!11!! B-)
🍉
Re: Project Op Tijd Reizen
De bestemming van de s5700 is al jaren een uitzondering, zelfs al in de tijd van de CTA's.
De CTA's toonden in Amsterdam trouwens treinen naar Hoofddorp als als groot Schiphol, klein Hoofddorp.
De CTA's toonden in Amsterdam trouwens treinen naar Hoofddorp als als groot Schiphol, klein Hoofddorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Project Op Tijd Reizen
Ach, nog een paar maandjes volhouden en de 5700 is niet meer.
In ieder geval niet meer de lange serie van weleer.
In ieder geval niet meer de lange serie van weleer.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Maar ook de andere kant komt voor, hedenavond in Utrecht:Wubbo schreef:Verslag van een situatie die ik alweer heel wat jaren geleden zag gebeuren, op Utrecht Centraal, bij een verstoring ergens tussen Amsterdam en Utrecht:
- TBPs tonen "18.20 Intercity Leeuwarden" met in de kleine lettertjes "Rijdt niet verder dan Amersfoort wegens werkzaamheden"
- Een reiziger met een hoop bagage stapt in, ziet op het OBIS-scherm "Intercity Amersfoort" staan en roept uit "Wat is dit nu weer!"
- Reiziger ziet de HC buiten op het perron staan en rent naar de bewuste deur om meer informatie te vragen.
- HC licht toe dat de trein maar tot Amersfoort gaat en adviseert om op de volgende intercity te wachten zodat er voor het omreizen via Deventer een overstap minder nodig is
- Reiziger komt vloekend terug de coupé in om z'n bagage op te halen en verlaat de trein weer.
'tis dus lang niet voor alle reizigers handig om de oorspronkelijke eindbestemming op de borden te laten staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Project Op Tijd Reizen
Voor dat ik raar word aangekeken: ik reis niet meer zo heel vaak.. maar sinds wanneer is de beperking op TBP-schermen opgeheven dat bestemmingen niet meer dan 16 letters mogen bevatten? Ik zag vanavond in Amersfoort nog 'Schothorst' op de TBP's staan, maar wel 'Amersfoort Schothorst' op de TB7's. En zelfs 'Amersfoort Vathorst' op de TBP, 18 letters.
Ik doe ook maar wat
Re: Project Op Tijd Reizen
Mocht het de vraag zijn: het zijn dit soort schermen die mij voorstander laten zijn van de alternerende bestemmingsaanwijzer... (heden morgen in Woerden)
(In feite eindigde deze trein in Amersfoort, maar dit ziet eruit als een snelle IC-Extra trein naar Groningen: bijna twee uur zonder tussenstops *O* )
(In feite eindigde deze trein in Amersfoort, maar dit ziet eruit als een snelle IC-Extra trein naar Groningen: bijna twee uur zonder tussenstops *O* )
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
De beperking is niet opgeheven, maar er is wel een verschil in maximale lengte in het grote lettertype op de TBPs en dat op de TB7s. Die laatsten toonden altijd al "Amersfoort Schothorst" namelijk.Ardan schreef:Voor dat ik raar word aangekeken: ik reis niet meer zo heel vaak.. maar sinds wanneer is de beperking op TBP-schermen opgeheven dat bestemmingen niet meer dan 16 letters mogen bevatten? Ik zag vanavond in Amersfoort nog 'Schothorst' op de TBP's staan, maar wel 'Amersfoort Schothorst' op de TB7's. En zelfs 'Amersfoort Vathorst' op de TBP, 18 letters.
Ik heb het trouwens ooit een keertje nagevraagd en het zit zo:
de eindbestemming in grote letters direct onder de vertrektijd en treinsoortaanduiding: dan wordt in principe de volledige stationsnaam gebruikt, mits die niet langer is dan 18 karakters. Is de eindbestemming langer dan 18 karakters, dan wordt gekozen voor de middellange naam (16 karakters) en wordt de eindbestemming afgekort.
voor de tussenstations (in de kleinere letter daaronder) wordt standaard de middellange naam gebruikt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Project Op Tijd Reizen
Juist, dit denk ik ook. :pos:Ronaldussen schreef:Nee, zoals al gezegd, de mensen zoeken eerst naar de "bekende" eindbestemming. Voorbeeld van Trolly is dan ook gewoon duidelijk. Je ziet dat je in principe de juiste trein hebt (geruststelling voor de reiziger), alleen rijdt ie niet naar de eindbestemming.
Re: Project Op Tijd Reizen
Dat is de kluit bedonderen.Z2N schreef:Mocht het de vraag zijn: het zijn dit soort schermen die mij voorstander laten zijn van de alternerende bestemmingsaanwijzer... (heden morgen in Woerden)
(In feite eindigde deze trein in Amersfoort, maar dit ziet eruit als een snelle IC-Extra trein naar Groningen: bijna twee uur zonder tussenstops *O* )
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Project Op Tijd Reizen
Wat was er dan mis met de tekst 'Volgende trein:' die in de beginperiode van die TBP's gebruikt werd? Dat was volgens mij hartstikke duidelijk, duidelijker zelfs dan 'Hierna:'.Mikos schreef: in de onderste blauwe regel wordt 'Hierna:' toegevoegd voor de eerstvolgende trein,
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Project Op Tijd Reizen
Wellicht was dat te lang, zodat de trein zelf niet meer goed op de regel paste?
Re: Project Op Tijd Reizen
Heel radicaal idee hoor, maar is "2e:" dan niet beter, dat is internationaal ook een stuk duidelijker (DB gebruikt het ook op hun borden)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Project Op Tijd Reizen
Ik zou het alleen bij tijden houden zonder woordjes "volgende trein" of "hierna" en cijfers als "2e, 3e etc.". Lijkt mij het duidelijkst, ook voor de internationale reizigers.
Goh.
Re: Project Op Tijd Reizen
Volgende trein is weggehaald omdat er reizigers waren die dachten dat het de eerst volgende trein was ipv de 2de. Dat is met 'hierna' opgelost.
Re: Project Op Tijd Reizen
Het aantal hersencellen van al die reizigers bij elkaar is op één hand te tellen :D
Ik doe ook maar wat
Re: Project Op Tijd Reizen
'Afgeschaft' las ik net op een scherm bij Belgische spoorwegen.
Vind ik ook wel een krachtige, duidelijke, term dan 'uitgevallen' of 'rijdt niet' :D :D
Bron: http://nos.nl/artikel/2107278-staking-o ... elgie.html
Vind ik ook wel een krachtige, duidelijke, term dan 'uitgevallen' of 'rijdt niet' :D :D
Bron: http://nos.nl/artikel/2107278-staking-o ... elgie.html
Re: Project Op Tijd Reizen
Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.
🍉
Re: Project Op Tijd Reizen
Klopt.Hainje schreef:Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.
Misschien eraan toevoegen: voor dit moment?
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Project Op Tijd Reizen
Of gewoon 'Geannuleerd/Cancelled'. Dat begrijpt vrijwel iedereen. Wordt ook in de luchtvaart wereld gebruikt en begrijpen mensen die niet uit Nederland komen (e.g. Toeristen, buitenlandse zakenmensen ect.) het ook meteen.
Re: Project Op Tijd Reizen
Durashift schreef:Klopt.Hainje schreef:Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.
Misschien eraan toevoegen: voor dit moment?
Afgeschaft (voor dit moment) deze trein zal niet rijden (vandaag) geannuleerd/cancelled (this train does not run (today))
Zoiets? :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten