Project Op Tijd Reizen
Re: Project Op Tijd Reizen
Wayfinding en stakeholder zijn in Nederland beter bekend dan de Nederlandse tegenhangers. Dan is het dus heel normaal om deze termen te gebruiken.
Re: Project Op Tijd Reizen
Yup.. management taal.. vast geschreven door iemand die zich 'moet profileren'Ardan schreef:(..)Intelligent Platform Bar-schermen
Heuj Engelstalige interessantdoenerij die geen hond snapt *O*
Wat is er mis met het Nederlandse woord belanghebbenden te gebruiken in plaats van stakeholders?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5864
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Ja, die woorden zijn wel bekend, maar hoeveel mensen weten ook precies wat ze betekenen? Een slechte zaak dat het overmatig gebruik van Newspeak normaal gevonden wordt.Klaasje schreef:Wayfinding en stakeholder zijn in Nederland beter bekend dan de Nederlandse tegenhangers. Dan is het dus heel normaal om deze termen te gebruiken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Project Op Tijd Reizen
Dit soort woorden zijn leuk voor intern gebruik in marketingplannen maar niet in je communicatie naar alle reizigers. Vertel toch gewoon wat je aan het doen bent in plaats van met management en marketingtermen te gooien.
Re: Project Op Tijd Reizen
Ja bij mensen die Belangrijk zijn, maar niet bij Jan met de Pet.Klaasje schreef:Wayfinding en stakeholder zijn in Nederland beter bekend dan de Nederlandse tegenhangers. Dan is het dus heel normaal om deze termen te gebruiken.
Maar goed, als iedereen wollig gaat lopen doen wordt het vanzelf normaal ja :')
Ik doe ook maar wat
Re: Project Op Tijd Reizen
Die stakeholders kan ik nog wel mee leven (belanghebbenden is volgens mij in nuance net iets anders). Landmarks kun je volgens mij prima in het Nederlands doen, van wayfinding krijg ik helemaal jeuk omdat ik daar geen scherpe definitie van ken.
Re: Project Op Tijd Reizen
Wayfinding is eens uitgelegd op wijnemenjemee.nl, omdat volgers daar ook nogal jeuk aan hadden bij een artikel over de nieuwe bewegwijzering in de Amsterdamse metro. Het schijnt wat breder te zijn dan 'bewegwijzering'. Niet alleen de bordjes maar het geheel van borden, lay-out, hoe ruimtes zijn ingedeeld en hoe mensen zich erin gedragen. Zoiets. Dacht ik.
Ik doe ook maar wat
Re: Project Op Tijd Reizen
Zoiets als routing signing en branding? ;-)
Re: Project Op Tijd Reizen
Nee liever geen meerdere woorden, op dit forum zijn er dan weer lieden die het rsb gaan noemen :X
Re: Project Op Tijd Reizen
Ah, vandaar JWM zeker :')
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Alsof je een begrip als bewegwijzering niet ruimer kunt interpreteren dan alleen de bordjes. Zucht...Ardan schreef:Wayfinding is eens uitgelegd op wijnemenjemee.nl, omdat volgers daar ook nogal jeuk aan hadden bij een artikel over de nieuwe bewegwijzering in de Amsterdamse metro. Het schijnt wat breder te zijn dan 'bewegwijzering'. Niet alleen de bordjes maar het geheel van borden, lay-out, hoe ruimtes zijn ingedeeld en hoe mensen zich erin gedragen. Zoiets. Dacht ik.
Re: Project Op Tijd Reizen
Of mensen de weg kunnen vinden (Wayfinding) is wat anders dan bewegwijzering.. Want bijvoorbeeld ook blindengeleidetegels vallen onder wayfinding.
Re: Project Op Tijd Reizen
Blindengeleidetegels zijn toch bordjes in braille op de grond? :Y
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Mja, zonder gekheid zou ik dat inderdaad ook onder een ruime definitie van bewegwijzering willen interpreteren. Ze wijzen inderdaad blinden en slechtzienden de weg.
Re: Project Op Tijd Reizen
Helemaal mee eens. Die engere definitie van bewegwijzering als "het plaatsen van wegwijzers" wordt overigens hoofdzakelijk gehanteerd door degenen die graag het wat kreupelengelse wayfinding gebruikt zien worden. Zij gaan er daarbij gemakshalve aan voorbij, dat dit begrip zeker niet uitsluitend de finding van de way inhoudt, maar ook van andere zaken, zoals de WC, diverse sporen en op Amsterdam Centraal — lo and behold — de ferry.
Een verstandig persoon werpe deze vorm van framing uiteraard verre van zich, naast dat dit onderwerp hier errug OT is, en daar een heul fijn plekkie voor is, elders in de krochten van dit forum. (A)
Een verstandig persoon werpe deze vorm van framing uiteraard verre van zich, naast dat dit onderwerp hier errug OT is, en daar een heul fijn plekkie voor is, elders in de krochten van dit forum. (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Project Op Tijd Reizen
Navigatie
Iemand?
Iemand?
Re: Project Op Tijd Reizen
Keurig Nederlands, ben trots op je (?) :?
Re: Project Op Tijd Reizen
Een nieuwsbericht met reacties:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2593 ... rs___.html
En het is te hopen dat de ns iets doet met de reacties die onder het nieuwsbericht staan. Want de bal ligt niet alleen bij de reiziger.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2593 ... rs___.html
En het is te hopen dat de ns iets doet met de reacties die onder het nieuwsbericht staan. Want de bal ligt niet alleen bij de reiziger.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5864
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Project Op Tijd Reizen
Een wat uitgebreider verhaal:
http://nos.nl/artikel/2109391-zelfs-bug ... eduwd.html
Jammer dat de berichtgeving zo eenzijdig is. Nergens wordt ingegaan op de vraag, waardoor het komt dat veel reizigers op het laatste moment instappen.
http://nos.nl/artikel/2109391-zelfs-bug ... eduwd.html
Jammer dat de berichtgeving zo eenzijdig is. Nergens wordt ingegaan op de vraag, waardoor het komt dat veel reizigers op het laatste moment instappen.
NS realiseert zich niet goed, dat de meeste mensen niet beter weten dan dat de tijd op het bord de uiterste instaptijd is. Als dat niet zo is, mag dat wel eens duidelijker gecommuniceerd worden."Mensen realiseren zich niet goed dat de tijd die op het bord staat, de vertrektijd is. De tijd op de klok is dus niet de uiterste instaptijd."
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Project Op Tijd Reizen
Opmerkelijk dat een campagne die binnen de NS gestart nu als nieuws gepresenteerd op alle grote nieuwswebsites te vinden is :')
Zie bijvoorbeeld dit artikel uit 2001, dat is gewoon 15 jaar oud maar precies hetzelfde "nieuws".
Zie bijvoorbeeld dit artikel uit 2001, dat is gewoon 15 jaar oud maar precies hetzelfde "nieuws".
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: Project Op Tijd Reizen
In het nieuws hoor ik steeds dat de trein vertraging oploopt door deze laatste instappers. Wat is de definitie van deze vertraging? Als de trein meer dan 3 min later vertrekt is dit vertraging volgens de prestatie normen. Bij de geld-terug vergoeding is > 30 min te laat vertraging. Dus een laatste instapper zorgt voor meer dan 3 min vertraging? Of is dit definitie nummer 3?
Re: Project Op Tijd Reizen
Precies, de NS haalt er argumenten bij die hun nu goed uitkomen.. maar vertraging is het dus pas als er 3 minuten ná vertrektijd vertrokken wordt..Littlebusdriver schreef:In het nieuws hoor ik steeds dat de trein vertraging oploopt door deze laatste instappers. Wat is de definitie van deze vertraging? Als de trein meer dan 3 min later vertrekt is dit vertraging volgens de prestatie normen. Bij de geld-terug vergoeding is > 30 min te laat vertraging. Dus een laatste instapper zorgt voor meer dan 3 min vertraging? Of is dit definitie nummer 3?
Dit 'onderzoek' wat nu in de media is.. maakt ook onderdeel uit van de campagne.. ff de uitkomsten van een 'onderzoekje' in een persbericht proppen en voilà.
Re: Project Op Tijd Reizen
Nee, vertraging is ieder moment dat de trein later dan de geplande vertrektijd vertrekt. Jullie moeten het nu niet moeilijker maken dan het is. Het komt echt ongelooflijk veel voor dat reizigers op het allerlaatste moment nog instappen; dát is waar het hier om gaat.
Er is echt wel een verschil tussen dat wat jullie denken dat het onderwerp is en waar het daadwerkelijk om gaat. Er komen allerlei voorbeelden op het internet voorbij van "Ja, maar en jullie..." en "Als de trein te laat is...", maar daar gaat het niet om. Het gaat om de situatie waarbij een reiziger na het vertreksignaal het perron op komt zetten en nog even tussen de sluitende deuren door denkt te kunnen glippen. Mensen die op het laatste moment de deur nog even voor iemand anders openhouden, denken hun fiets nog even tussen de deuren te kunnen gooien, zodat de trein wel wacht. Kinderwagens die tussen de deuren worden geduwd om nog gauw even mee te kunnen.
En dat levert vertraging op. Nee, niet altijd die 3 minuten die volgens het boek worden aangehouden. Maar wel seconden (deuren die geforceerd open gehouden worden), minuten (die fiets of kinderwagen die tussen de deur zit, waardoor alle deuren moeten worden ontgrendeld, de in paniek geraakte eigenaar of ouder die er op gewezen moeten worden dat de deur geopend kan worden en daarna aangesproken) en zelfs opheffingen van treinen (als mensen gewond zijn geraakt, en geloof me... dat gebeurt veel te vaak). Maar die halve minuut dat zo'n trein al later weg gaat door zoiets, veroorzaakt ook alleen maar een sneeuwbaleffect. En als we naar meer treinen op het spoor toe willen, moeten we af van die gevaarlijke situaties en de bijbehorende vertraging.
Vandaar de regel: Na het fluiten, niet meer instappen.
Er is echt wel een verschil tussen dat wat jullie denken dat het onderwerp is en waar het daadwerkelijk om gaat. Er komen allerlei voorbeelden op het internet voorbij van "Ja, maar en jullie..." en "Als de trein te laat is...", maar daar gaat het niet om. Het gaat om de situatie waarbij een reiziger na het vertreksignaal het perron op komt zetten en nog even tussen de sluitende deuren door denkt te kunnen glippen. Mensen die op het laatste moment de deur nog even voor iemand anders openhouden, denken hun fiets nog even tussen de deuren te kunnen gooien, zodat de trein wel wacht. Kinderwagens die tussen de deuren worden geduwd om nog gauw even mee te kunnen.
En dat levert vertraging op. Nee, niet altijd die 3 minuten die volgens het boek worden aangehouden. Maar wel seconden (deuren die geforceerd open gehouden worden), minuten (die fiets of kinderwagen die tussen de deur zit, waardoor alle deuren moeten worden ontgrendeld, de in paniek geraakte eigenaar of ouder die er op gewezen moeten worden dat de deur geopend kan worden en daarna aangesproken) en zelfs opheffingen van treinen (als mensen gewond zijn geraakt, en geloof me... dat gebeurt veel te vaak). Maar die halve minuut dat zo'n trein al later weg gaat door zoiets, veroorzaakt ook alleen maar een sneeuwbaleffect. En als we naar meer treinen op het spoor toe willen, moeten we af van die gevaarlijke situaties en de bijbehorende vertraging.
Vandaar de regel: Na het fluiten, niet meer instappen.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Re: Project Op Tijd Reizen
HET IS ALLEMAAL DE SCHULD VAN DE REIZIGER!!! 1!!1!1!EEN!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten