Is een vrij simpel rekensommetje: SVD reed de stadsdienst met 34 12-meterbussen, Arriva heeft nu 27 stadsbussen van 12-meter.Stefan schreef:Alles wat er is, rijdt momenteel zoveel mogelijk geloof ik. Stadsbussen zijn er sowieso niet genoeg om uit te kunnen breiden nee.
Als je vervolgens de dienstregeling van 2006 met die van 2016 vergelijkt dan is er 1 bus vrijgekomen door de opheffing van lijn 1 en nog iets door de frequentieverlaging van 6x/uur naar 4x/uur naar Wielwijk/Stadspolders. De takken naar Sterrenburg Oost/Staart werden in 2006 ook nog 6x/uur bediend, maar dat is destijds materieelneutraal ingevoerd door versnelde lijnen in combinatie met een frequentieverlaging op lijn 2 en 7. (Ik spreek hier expres over takken en niet over lijnen omdat er in 2007 wat verwisseld is maar dat maakt effectief niet uit voor hoeveel bussen het kost)
Verder heb je in 2016 dan nog de bussen van lijn 2 die op 11/12 overlopen waardoor je een stadsbus kwijt bent die buiten de stad aan het rijden is, terwijl alles in 2006 nog binnen de stad bleef. De lagere tegenspitsfrequentie op Wielwijk - Station en lijn 8 naar 2x/uur (was 3x/uur naar Dordtse Kil in 2006) levert tot slot ook hooguit 1 bus op.
Effectief rijdt Arriva dus met een bus of 3-4 minder dan de vorige vervoerder een vrij vergelijkbaar net. Dat laat al zien dat de boel behoorlijk strak gepland is.
Kan ik me op zich wat bij voorstellen, al zou kleiner rijden (taxibusje?) wellicht een alternatief zijn dat aantrekkelijker is voor de reizigers waardoor je de weinige die er zijn nog wel behoudt. Het mag in elk geval wel volgens de nota van uitgangspunten van de huidige concessie maar da's hier verder off-topic.Heb trouwens wel verhalen gehoord over dat ze lijn 2 en 11/12 in de avonden en weekenden terug naar 1x/uur willen brengen, maar weet niet wat daar van waar is.
Ik zou aan deze cijfers geen grote conclusies verbinden aangezien zoals al eerder genoemd de wagenverkoop er niet in zit, en laat die nou net in Krispijn het grootst zijn. Ik heb de cijfers allemaal eens grondig vergeleken met die uit de SVD-tijd en dat laat een krimp van 50% op de lijnen door Krispijn zien wat natuurlijk volstrekt onlogisch is (dan zou Arriva allang ingegrepen hebben in de frequenties want de minimale eis is een halfuursdienst overdag nu).wilburg22 schreef:Ook valt het op dat in west krispijn lijn 4 nauwelijks passagiers op-pikt, dat zou op zijn minst kunnen beteknen dat je lijn 4 de helft van de ritten via het jp heijeplein kan laten rijden om de krispijndrukte op lijn 5 op te vangen.
Je ziet een heel duidelijk onderscheid wel tussen forensen en recreatief reizend publiek. Vooral die laatste groep koopt nog heel vaak een kaartje gezien die door de vrij hoge km-prijs op de stadsdienst Dordrecht relatief niet zo heel duur zijn (ook omdat kinderen tot 11 jaar na 9.00 uur gratis mee mogen. Zeker als je voorbij het station of centrum reist kan een gemakskaartje zelfs goedkoper zijn dan een OV-chipkaart.Over kaartverkoop: Over het algemeen van mijn eigen observaties koopt 1 op de 5-8 passagiers nogsteeds gewoon een kaartje. Op sommige lijnen meer, zoals lijn 2 en 5, en op lijn 8 heb ik nog nooit iemand een kaartje zien kopen.
Eigenlijk hebben die lijntjes het al moeilijk gezien hoeveel ritten er in de loop der tijd al vertaxibust zijn danwel zelfs belbus geworden zijn (Leerdam - Noordeloos hebben ook midi's gereden immers)nvdw schreef:denk ik dat de huidige 'polderlijntjes' (zeg maar alle 7x-lijnen) het heel moeilijk gaan krijgen.
Diverse verbindingen vertonen ook wel wat overlop met buurtbussen (701/75 is het extreemste voorbeeld) en met de nieuwe stations erbij heeft 77 meer concurrentie van de trein gekregen. Vooral de 74 heeft nog een meerwaarde in het netwerk en de 73 is een net iets sterker lijntje (in de spits).
De enige lijnen die daar echt in uitblinken zijn lijn 3, 4 en 5 in Dordrecht en dan met name in Krispijn. Daarover zijn verhalen bekend van chauffeurs die in het begin van de concessie bij collega's om kaartjes moesten gaan vragen omdat ze na 'n slagje door Krispijn (en Crabbehof en Wielwijk kennen ook best wat wagenverkoop) gewoon compleet zonder kaartjes zaten. Daar gingen/gaan er soms echt hele boekjes doorheen op een paar ritten.CamilleKreemers schreef:of er moeten sloten chauffeurskaartjes worden verkocht.