Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Mag je wel verwachten voor dat geld, maar helaas
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vanaf 19 September komt hij er echt: De rechtstreekse busverbinding tussen het Hoofdstation en Eelde Airport. Hij zal het lijnnummer 100 gaan krijgen.
klik hier voor het nieuwsbericht
klik hier voor de route
klik hier voor de dienstregeling
klik hier voor het nieuwsbericht
klik hier voor de route
klik hier voor de dienstregeling
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De gloednieuwe 3456 is inmiddels op dienst gesignaleerd, want deze stond om 10.30 uur in Zuidhorn klaar als lijn 11.
En volgens ov-radar rijdt 3450 in een andere Zuidhornslag op lijn 11, terwijl de derde slag door de 3400 gedaan wordt.
En volgens ov-radar rijdt 3450 in een andere Zuidhornslag op lijn 11, terwijl de derde slag door de 3400 gedaan wordt.
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Yep, allebei op dienst vanaf vandaag. De 3455 mag binnenkort ook naar buiten, en er staat een blanco klaar voor stickers.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Super! Misschien tref ik hem vanmiddag kom nog langs de route van lijn 11. Afgelopen donderdag zag ik hem binnenrollen via de A28 richting Groningen, wellicht rechtstreeks uit Nijkerk?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Een foto van de 3450 op de 11 bij Nijenborgh:
Zelf een ritje met de 3456 gemaakt, alleen had deze defecte stopknopjes. Alleen toen ik de gehandicaptenknop indrukte hoorde ik het geluidje, en toen ging de balk nog niet branden.
Zelf een ritje met de 3456 gemaakt, alleen had deze defecte stopknopjes. Alleen toen ik de gehandicaptenknop indrukte hoorde ik het geluidje, en toen ging de balk nog niet branden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
hebben de andere C2s ook een matrix aan de linkerkant?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De C2s die toen in dienst zijn gekomen bij de introductie van Q-link? Die hebben alleen voor en rechts.
Overigens vertelde een chauffeur mij zojuist dat je de stopknopjes ingedrukt moet houden, wie dat nou weer bedacht heeft...
Overigens vertelde een chauffeur mij zojuist dat je de stopknopjes ingedrukt moet houden, wie dat nou weer bedacht heeft...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Prachtbus, prima film. Zag hem inderdaad net rijden, de hoek om verderop. Net te laat helaas...
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Is toch ook al op meer plekken? Om te voorkomen dat er per ongeluk gedrukt wordt en de bus zinloos stoptNicketick schreef:De C2s die toen in dienst zijn gekomen bij de introductie van Q-link? Die hebben alleen voor en rechts.
Overigens vertelde een chauffeur mij zojuist dat je de stopknopjes ingedrukt moet houden, wie dat nou weer bedacht heeft...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het idee van de knop ingedrukt houden is zeker goed in de manier dat ze het ongewenst activeren tegenhouden, echter vanuit usability perspectief gaat er veel mis:
De knoppen zijn identiek aan de knoppen in de oudere C2s, hierdoor zullen gebruikers denken dat de knoppen identiek werken (Consistency principe). Er is geen "cue" aanwezig dat deze knop langer ingedrukt moet worden (Visibility), en daarnaast geeft de knop ook geen feedback. Feedback zou je bijvoorbeeld kunnen uitvoeren in de vorm van een LED-ring op de knop die oploopt zodra je de knop indrukt. Is de cirkel vol? Dan heb je succesvol de knop ingedrukt.
Een LED-ring aanbrengen in elke knop is duur, een andere optie is het aanbrengen van stickers bij de knoppen maar dit is niet mogelijk op de ronde palen en zou eigenlijk in meerdere talen moeten gebeuren. In mijn ogen is de beste oplossing om ze net zo te laten werken als de oude knoppen.
De knoppen zijn identiek aan de knoppen in de oudere C2s, hierdoor zullen gebruikers denken dat de knoppen identiek werken (Consistency principe). Er is geen "cue" aanwezig dat deze knop langer ingedrukt moet worden (Visibility), en daarnaast geeft de knop ook geen feedback. Feedback zou je bijvoorbeeld kunnen uitvoeren in de vorm van een LED-ring op de knop die oploopt zodra je de knop indrukt. Is de cirkel vol? Dan heb je succesvol de knop ingedrukt.
Een LED-ring aanbrengen in elke knop is duur, een andere optie is het aanbrengen van stickers bij de knoppen maar dit is niet mogelijk op de ronde palen en zou eigenlijk in meerdere talen moeten gebeuren. In mijn ogen is de beste oplossing om ze net zo te laten werken als de oude knoppen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De nieuwe C2's hebben als enige serie bussen een complete lijnfilm (dus gekleurd lijnnummer & bestemmingsmatrix) links, rechts, voor en achter in de concessie GD. In Amsterdam is dit al langer zo (weliswaar zonder gekleurd lijnnummer).Renebussen schreef:hebben de andere C2s ook een matrix aan de linkerkant?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Stopknop zal wel hetzelfde principe als in Utrecht volgen. Al wordt daar op de schermen in de bus aangegeven dat je hem minstens 1 seconde ingedrukt moet houden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nu de bussen toch te zien zijn, kunnen deze foto's er ook wel op.
Rechtstreeks uit de camera, kan ze wel even verkleinen mocht dat nodig zijn. Weet niet of het forum automatisch voorbeelden maakt
Rechtstreeks uit de camera, kan ze wel even verkleinen mocht dat nodig zijn. Weet niet of het forum automatisch voorbeelden maakt
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op di 13 sep 2016, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik heb maar twee vragen eigenlijk naar aanleiding van je foto's:
- Waarom kun je nog steeds de route voor de 301 invoeren? Die lijn zie ik niet zo snel terugkomen.
- Waarom zit er op de aanhanger ook niet een koersfilm, voor mensen die "laat" op de bushalte komen?
Verder ziet het er goed uit.
- Waarom kun je nog steeds de route voor de 301 invoeren? Die lijn zie ik niet zo snel terugkomen.
- Waarom zit er op de aanhanger ook niet een koersfilm, voor mensen die "laat" op de bushalte komen?
Verder ziet het er goed uit.
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Zoals ik het kan zien is 301 Veendam handmatig ingesteld via de Gorba (aansturing lijnfilms) en niet als keuze vanuit de Qbis.
En ik zou voor je tweede vraag nog maar eens goed kijken. Dan zie je dat er een grote lijnfilm achterop zit ;)
En ik zou voor je tweede vraag nog maar eens goed kijken. Dan zie je dat er een grote lijnfilm achterop zit ;)
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Soms staan die Qlinkbussen strak achter elkaar, dan ga ik niet wurmen om de achterkant te bekijken.
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Je hoeft niet eens tussen de bussen te komen. Op de fotos die Jeroen gepost heeft kun je het al zien ;)
JeroenSpock schreef:
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Prachtig dat nieuwe busje, blijf het zeggen!
Alles wat eigenlijk in de 'oude' Q-link bussen ontbreekt zit in deze bus verwerkt.
Alles wat eigenlijk in de 'oude' Q-link bussen ontbreekt zit in deze bus verwerkt.
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Mwah... ik heb ook wel wat minpuntjes hoor haha. Hier ontbreken dingen die wel in de oude bussen zitten.
- Geen dakluiken meer op de C2's
- Airco maakt veel lawaai en koelt niet zo goed als de Citaro G zoals Qlink paars (oud model)
- Jammer van die kleinere koersfilm voorin, maar dat is persoonlijk
Isadora, ja dat kon altijd al
- Geen dakluiken meer op de C2's
- Airco maakt veel lawaai en koelt niet zo goed als de Citaro G zoals Qlink paars (oud model)
- Jammer van die kleinere koersfilm voorin, maar dat is persoonlijk
Isadora, ja dat kon altijd al
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op ma 12 sep 2016, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Kun je nu achter ook inchecken?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Die koersfilm is zeker zonde. Nu kun je helemaal niet meer lezen dat de bus naar Zuidhorn via Noord gaat...JeroenSpock schreef:Mwah... ik heb ook wel wat minpuntjes hoor haha. Hier ontbreken dingen die wel in de oude bussen zitten.
- Geen dakluiken meer op de C2's
- Airco maakt veel lawaai en koelt niet zo goed als de Citaro G zoals Qlink paars (oud model)
- Jammer van die kleinere koersfilm voorin, maar dat is persoonlijk
Isadora, ja dat kon altijd al
Wel een mooie extra vormgeving in de streekstoeltjes, overigens. Streekindeling voorin (extra zitplaatsen) lijkt me ook top voor het traject van de 140 (Annen ook overigens), dus dat is wel puik gedaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Hebben deze bussen dezelfde motor als de "oude" C2's die nu op lijn 3 & 4 rijden? Zijn ze bijvoorbeeld qua (hoeveelheid) geluid en verbruik hetzelfde?
Mooie bussen verder! Wel heel jammer dat er ook nog oude bussen blijven rijden op de paarse lijn, een beetje eenheid was mooier geweest.
Wat ik me nog afvraag; worden alle bussen van lijn 11 vervangen door de "oude" C2's die nu op lijn 3/4 rijden, of worden alleen de HESS bussen vervangen, waardoor op deze lijn ook nog oude Citaro's G blijven rijden?
Mooie bussen verder! Wel heel jammer dat er ook nog oude bussen blijven rijden op de paarse lijn, een beetje eenheid was mooier geweest.
Wat ik me nog afvraag; worden alle bussen van lijn 11 vervangen door de "oude" C2's die nu op lijn 3/4 rijden, of worden alleen de HESS bussen vervangen, waardoor op deze lijn ook nog oude Citaro's G blijven rijden?
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik meen dat alle bussen vervangen zouden worden door C2. De oude Citaro's zouden naar paars gaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
3068 3072 blijven.
Qlink 5 en 6 hebben combi wagenpark
Qlink 5 en 6 hebben combi wagenpark
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten