Met als aanleiding het einde van de vervoerder Veolia op de Nederlandse sporen en als bus in Limburg (rond Delft blijft Veolia nog rijden met bussen, maar ook niet al te lang meer) werd het tijd om een fototrip te nemen naar het zuidelijkste gedeelte van ons land. Evenals het bezichtigen van de binnenstad van Heerlen (een gedeelte waar ik jullie niet mee lastig ga vallen), in Heerlen was ik nog nooit geweest. Op 11 december is het voorbij voor Veolia op het spoor.
Genoeg aanleidingen en hopeloos gelul :X :Y het was zaterdag 8 oktober vroeg dag voor ondergetekende. Om half 7 ging de wekker en werd er gedoucht en ontbeten in huis om om half 8 te vertrekken naar het station. Niet om de trein te nemen, maar om de fiets te droppen in de fietsenstalling aldaar.

Mijn eerste ritje van de dag was de 7:36 bus 51 naar Almelo CS. Ik vind als ik in de ochtend op pad ga een rustige bus nemen voor 25 minuten fijner dan een drukkere trein voor 9 minuten. Zal wel aan mij liggen, maar in de Citea's van Syntus Twente kan ik ook nog redelijk bijkomen van de nachtrust.

Op tijd werd om 7:59 dan het ''Almelo CS'' bereikt met de bus. Tijd om naar de eerste trein te gaan!

De zonsopkomst boven Almelo was die ochtend dan weer schitterend, alleen jammer dat mijn vrij slechte camera niet kan omgaan met dit soort licht. Toch wil ik dit met jullie delen! :)

Mijn eerste trein was een trein van het type VIRM 4, met een VIRM 1,2 of 3 achterop (was een zesje), dus 10 bakjes sterk vanuit Enschede naar Rotterdam Centraal (voorste trein waar ik me in bevond) en Den Haag Centraal (dat zesje).

Ook de fancy nieuwe tafeltjes waren aanwezig in dit treinstel. De weg op de foto is de ring van Almelo. Ter hoogte van de verkeerslichten is nog redelijk te zien waar de brug loopt van de spoorlijn naar Vriezenveen.

Op Utrecht Centraal werd ik dan gedropt bij de blauwe lamp, die heb ik er liever niet bij op gehad, maar toch een aardig plaatje :6

Toen begon de ellende. Ik zou de 9:53 IC naar Heerlen nemen. Maar die ging dus niet, ook die ervoor ging niet, de 9:37 IC naar Maastricht ging niet verder dan 's-Hertogenbosch. Yay! Wat nu weer? Omroep brabbelde iets over een wisselstoring bij Boxtel. Ik denk zelf dat de baanwerkers van ProRail aan het dansen waren. Maar dat is maar rare humor.

Utrecht Centraal is wel een fancy stationnetje geworden in de verbouwing!

Een halfuurtje later stond ik dan op het perron van Herzogenbusch. Iedereen de redelijk gezellig volle VIRM uit getrapt, hij zou ook keren als een trein naar Alkmaar. Iedereen vloog naar de stationshal, waarom weet ik niet, want de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] van een half uur later zou gewoon rijden.

Ik heb het kuddevolk braaf gevolgd, want omdat ik in Brabant was, vond ik het wel toepasselijk om een ''worstenbroodje'' te scoren bij de HEMA op dat station! *O*

Op een gegeven moment werd het vertrekperron van de wel rijdende IC naar Maastricht bekend gemaakt. 6a was dat. Het perron stond dan ook vlak voor vertrektijd PROPVOL... Deze lege kolentrein kwam nog voorbijgereden.
De VIRM-VI kwam opdagen, meer was het niet, en hij was dus vanaf Utrecht Centraal al zitvol. Ik heb nog een zitplaats op een balkon weten te bemachtigen (zorgen dat je als eerste door de deuren komt, maar verder was het vooral propwerk, volle gangpaden, geïrriteerde reizigers en een hoop gezeur. Tot Roermond was het niet uit te houden in de trein, vanaf Roermond nog wel staplaatsen maar niet zo extreem druk als eerder. In Sittard verliet ik de trein.

In Sittard stonden drie locjes opgesteld.

Het golvende dak van het stationsgebouw is ook uniek!

Bakbordjesporno! 20 bakken! *O* verderop stond nog een bordje met 22. En sinds DSSU is er geen trein meer langer dan 12 bakken in Nederland. (op wat treinen naar het buitenland na dan)

Tijdens het wachten op de trein naar Heerlen kwam deze SGM nog binnen vanuit Maastricht.

Ik wou op het station van Heerlen nog wat foto's maken, maar kwam er achter dat de zon daar VRESELIJK stond voor goede foto's, dus hier een overbelichte talent als RE18 uit Herzogenrath.

En hiervoor dus helemaal naar Zuid-Limburg afgereisd, een elektrische GTW van Veolia! :D

Voordat ik de stad in ging in Heerlen nog even het busstation bekeken, ook heel tof hoor, alleen die schaduwen die vielen. Bah.

Twee ambassadors stonden te chillen onder de overkapping van het ''Centraal Station'' van Heerlen.
Hierna werd dus de stad in gegaan, paar uurtjes rondgekeken. Verder niet heel bijzonder ofzo.
Ik wou voordat mijn reisgenoot voor de volgende etappes aan zou komen vanuit Eindhoven nog een fotostekje opzoeken, maar ik had weinig tijd.

Toen ik bijna bij mijn plekje was waar ik wou staan had ik nét pech, de RE18 naar Herzogenrath kwam net voorbij. De foto die ik maakte van de bus die daar reed ga ik niet eens plaatsen. Slecht getimed.

De binnenkomst van Heerlen vanuit de richting Mofrika/Kerkrade. Wisseltjes!


Toen ik vanaf het standpunt van de vorige foto verder liep kwam ik in die straat dit.. Treintje, tegen...

Smullers heeft tegenwoordig knoflooksaus, lekker op friet. Dus in de laatste minuutjes voordat de reisgenoot zou komen nog even deze bak friet met knoflooksaus gescoord.

GTW'tje :D *O*

Tijdens het wachten op de volgende trein naar Maastricht die we zouden nemen kwamen er nog 3 gekoppelde GTW's als LM langs, twee diesel, één elektrisch, de reisgenoot vond het maar zwarte magie dat ze alledrie gekoppeld tractie gaven.
Het volgende probleem was, ik kon niet inchecken bij Veolia. Te weinig saldo stond er. Ik heb WeekendVrij, dus zou met elk willekeurig saldo meer als €0,01 moeten kunnen inchecken. Er stond €0,50 op mijn kaart en bij de NS kon ik wel gewoon inchecken. Medewerker van Veolia opgezocht, die zei: ja dan reis je maar even 'zwart' en vertelde me dat hij er over zou bellen. In de trein werd omgeroepen dat er een storing was met het OV-chipkaartsysteem. Ook idd handig, want in Maastricht kwam mijn reisgenoot erachter dat Veolia zelfs de ritprijs had afgeschreven van zijn OVC... Terwijl hij ook een abonnement heeft.

Onderweg naar Limburg's hoofdstad kwamen we langs het prachtige stationsgebouw van Voerendaal. Ik weet dat Valkenburg nog mooier is, maar die had ik al :')

In Maastricht werd overgestapt op de 4e vervoerder voor mij van de dag, NMBS. Ook al jaren niet meer mee gereisd :') gezien het Belgische treinpersoneel geen apparatuur heeft om de OVC uit te lezen ook maar eerste klas gaan zitten. Zal mij een worst wezen!

Hier nog een keer de kont van het treinstel. Maar dan in Eijsden. Nog nooit geweest op het station, die dus ook kunnen afstrepen, nu nog de Hoekse lijn en de Zeeuwse lijn, en dan heel Nederland gehad! :D

Wat een uithoek man! Geweldig :') :')

Op de terugweg even een interieurplaatje geschoten van NMBS treinstel 416, eerste klas, dat wel!

DDM in Maastricht, die heb ik ook al heel wat jaar niet meer zien rijden! (ingezeten overigens nog NOOIT)

In Maastricht mocht deze stadsbus van Veolia nog even gezellig voor de lens komen.

DeLijn stond te bufferen in Maastricht.

Toen was de tijd aangebroken om weer kilometers te gaan vreten, met een SGM dat wel, op het rangeerterrein tussen Maastricht Centraal en het Maastricht Gare du Nord stond nog een hele zwik aan NS Flirts te wachten op weet-ik-wat, proefritjes!

In Sittard even een retourtje OVC-poortje gedaan omdat de reisgenoot in Maastricht was uitgecheckt bij NS terwijl hij dacht dat hij was ingecheckt nadat hij uitcheckte bij Veolia. Maar toen hem maar even verteld dat hij zich in Heerlen nooit had uitgecheckt bij de NS, en dan wil hij ook nog in beeld komen als ik de binnenkomende ICM naar Heerlen wil platen, wat een ei zeg :X :N

In Roermond werd overgestapt op de Maaslijn, die moest ik ook nog. Mijn reisadvies stuurde me ook via Zutphen, hoe ik dan in een ICE terecht kom lees je zo. Eerst Maaslijn!

De Maaslijn is opzich een ramp. In anderhalf uur word je in deze rukopstelling qua stoeltjes vervoerd van Limburgia naar Gelre.
Ik en de reisgenoot zouden in de trein nog even een biertje doen. Hij had nog lente bok staan (ookal is het herfst, laat het joh!), en had met Veolia gebeld om te vragen of alcohol in de trein te doen was, de mensen van de klantenservice zeiden: ''Ja, zolang je er maar geen zooitje van maakt.''

Nouja, dan bier!
Tegen de tijd dat ik mijn biertje op had, en hij er nog een paar slokken in had zitten, kwam op het beeldscherm voor mij de mededeling dat alcohol en drugs strikt verboden zijn in de treinen van Veolia. Ik vertelde hem (die tegenover me zat en geen scherm zag) dat, en hij werd al bang, want op het balkon stond een conducteur/beveiliger van de vervoerder hem al zuur aan te kijken

In Nijmegen namen we afscheid, hij zou via Blerick terugreizen naar Eindhoven, en ik via Zutphen en Hengelo weer naar Borne. Niet dus, in Nijmegen werd omgeroepen dat er een defect spoor was tussen Dieren en Zutphen en dat reizigers voor Groningen en Enschede konden omreizen via Utrecht. Ik dus de sprinter naar Arnhem Centraal in.

In Arnhem nam ik deze trein, de beste van de dag, ICE 104 uit Basel SBB naar Amsterdam Centraal, hij kwam trouwens licht vertraagd binnen in Arnhem Centraal.

In die trein had ik een zespersoonscoupé voor mezelf, de koffiebeker was de gratis koffie die ik kreeg bij de kiosk die ze wel vaker uitdelen bij verstoringen.
In Utrecht Centraal had ik een overstap van uiteindelijk 2 minuten, waarbij ik ook nog via de hal moest. Met puur toeval kwam ik in Utrecht bij de juiste deur terecht in de ICE voor de roltrap, ik dus rennen als een gek, roltrap afgerend, en exact op het moment dat ik de trede oversloeg om de VIRM naar Enschede in te springen floot de conducteur. Alleen ik kan dit soort stuntjes! :Y

In de trein werd even uitgerust van de lange reis, schoentjes uit, beentjes op de bank en een warm vest als deken over me heen, geweldig!

En dan baal je echt wel als je om 23:00 een ijskoud perron opstapt in Almelo...

Nog 8 minuutjes in het buffeltje en...

... Ik was met de trein van 23:08 weer aangekomen op Borne Hbf, na 15 en een half uur onderweg te zijn geweest ook wel weer fijn om het bed in te duiken.
Dankjewel voor het lezen van dit verslag,
en adieu Veolia! *O* hopen dat Arriva de zaakjes het beter gaat doen in Limburgia!