Vandaag heb ik eens een kijkje genomen op het toekomstige trace en gekeken naar de voortgang van de werkzaamheden. Mij viel op dat men op sommige plekken al aardig ver is en bij sommige plekken juist niet. Volgens de planning moet het in het najaar van 2008 gereed zijn, maar die einddatum is al vaker uitgesteld...
Als eerst de fotolocaties in kaart. Rood is het huidige tracé, groen is het nieuwe tracé:
1. De tocht begon bij de Broersvest. Hier is nu nog een keerpunt, maar dat zal verdwijnen. Hier zullen de Tramlijnen 21 en 23 vanaf de Broersvest rechtsaf de Overschiesestraat ingaan:
2. Daarna zal de route hier rechtdoor gaan. Hier is op dit moment nog heel weinig van te zien:
3. Na het linker huizenblok is er ineens veel meer activiteit te zien. Hier was er vroeger langs het water oude industrie, maar nu ligt er al een grindbed voor de trambaan:
4. Daarna maakt de trambaan een bocht naar links en gaat het richting het station:
5. Dan veranderd het grindbed in een zandbak. Hier ongeveer komt uiteindelijk de tramhalte voor het station. Een stukje verderop liggen er zelfs al sporen:
De man links op de foto was overigens een mede-fotograaf van de trambaan. :)
6. Het linker spoor van dichterbij gezien:
7. Allebei de sporen van dichtbij gezien:
8. Hierna gaan de sporen onder de Horvathweg en onder de metrobaan door:
9. De sporen onder de Horvathweg. Richting de metrobaan houden de sporen weer op en zijn er alleen betonnen goten voor de sporen te zien:
10. Onder de metrobaan buigen de sporen naar links af. Ze gaan richting de brug over de Schiedamse Schie:
11. Dit is de brug over de Schiedamse Schie. Deze staat voorlopig altijd open:
12. Na de brug zijn er richting het Plein 1940-1945 weer sporen te zien:
13. Hierna moest ik even omlopen, omdat aan de overkant de sporen niet van dichtbij te fotograferen zijn. Daarom heb ik vanaf het Plein 1940-1945 ingezoomd op de sporen richting de brug over de Schiedamse Schie:
14. Helemaal uitgezoomd op de sporen:
15. Op het Plein 1940-1945 liggen de sporen er al een aantal jaren. Dit is gedaan om de weg niet nog een keer open te breken. Bij het fietspad staan alle palen er al. Alleen de verkeerslichten ontbreken nog:
16. Hierna steken de sporen de weg over en gaan richting de huidige sporen van Tramlijn 21 en 23:
17. Daarna zijn de sporen niet meer te zien, maar er is wel te zien dat er voldoende ruimte is voor de aansluiting op de huidige sporen richting Woudhoek en Holy en voor een spoor vanaf het station naar de 's Gravenlandseweg:
18. Deze tram gaat als alles goed gaat aan het einde van dit jaar niet meer zoals op de foto naar rechts, maar rechtdoor: