Ik moet voor morgen polymeermechanismen stampen voor mijn tentamen. Maar ik heb een beetje studie ontwijkend gedrag.Daniel schreef:Woordjes stampen kan ik dus echt niet.
Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Tochjo
- Donateur
-
Niet altijd. https://onzetaal.nl/taaladvies/hoofdlet ... bbele-puntDaniel schreef:Nog twee puntjes die ik zogauw niet langs zag komen:Na een dubbele punt hoort geen hoofdletter maar een kleine letter.baladid schreef:SPD en Linkspartei stemden wel tegen de wet: Niet vanwege het thema, maar vanwege regelingen binnen de wet die in hun opzicht slecht ontwikkeld waren.
(..)
In dit voorbeeld wel.
- Meltrain
- Donateur
Je kon serieus geen beter voorbeeld bedenken?Suus schreef: Cu -> K (Kupmaat)

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
-
Leccer, mag ik er ook wat?
-
Dat is uiteraard afhankelijk van je kupmaat :Y
-
Past bijna een halve liter in!
Wat is mijn bureau een zooi trouwens...
- AppleMoose
Als je dat een zooi noemt, moet je mijn bureau maar niet zien (A)
En blandning av sött och salt.
- trolly
Inkoppertje: CAking schreef:Dat is uiteraard afhankelijk van je kupmaat :Y

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Ik had de meeste zooi aan de kant geschoven voor die foto...

Ik ga maar eens opruimen denk ik.
Ik ga maar eens opruimen denk ik.
- AppleMoose
Ik overtref je met gemak :Y :@
En blandning av sött och salt.
- nvdw
- Donateur
Omdat de officiële spelling (het Groene Boekje) sinds 1995 niet of nauwelijks meer aan 'alternatieve spellingswijzen' doet. Cadeau is altijd de officiële spelling geweest, maar kado werd ook toegestaan, zeker omdat het al jaren zo is gebruikt. Genoeg andere Franse woorden die we hebben vernederlandst en die het Groene Boekje in die vorm wel verplicht stelt, want parapluie en portemonnaie kom je er niet in tegen. Verder maken we ook vrolijk een rommeltje van de accenten: wel enquête maar geen contrôle en tegenwoordig kun je zowel een appel eten als op appel komen, want in dat laatste geval schrijf je dus geen accent grave meer.Chrysa schreef:Kado is tot redelijk recent nog wel gangbaar geweest, net als nivo. Geen idee waarom dat opeens verdwenen is.
Breek me de bek niet open over die taalverziekers van de Nederlandse Taalunie met hun 'geüpdatet', tussen-n en andere draken. Dat Nederland gemiddeld genomen haar eigen taal zo beroerd spelt en vervoegt is mede hun schuld met dat voortdurende zinloze gesleutel aan de spellingsregels. Ik houd niet van boekverbrandingen maar voor het Groene Boekje neem ik met plezier tijdelijk afstand van dat principe.
Zo!
Feed the childrens
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Ik kan me de invoering nog wel herinneren maar eigenlijk weet ik al niet beter dan dat-ie er is. Maar al die uitzonderingen! Er heeft dus serieus iemand bedacht dat als het eerste deel van een woord een dier is, en het tweede deel een plant, de tussen-n er níét komt. Dat zijn maar DRIE woorden in de hele taal: paardebloem, kattekruid en... god wat was die derde nou, die vergeet ik altijd.nvdw schreef:tussen-n
Als het eerste deel een vorstin is en het tweede deel een gerecht komt-ie ook niet: koninginnesoep

Gediplomeerd ongeluksmagneet
- nvdw
- Donateur
Nope: het is koninginnensoep, maar Koninginnedag. Bent u er nog?
Feed the childrens
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Ah! Morgen eens langs het soepschap in de supermarkt lopen dan 

- Suus
- Contacteer:
Zonnebloem.Ardan schreef:Ik kan me de invoering nog wel herinneren maar eigenlijk weet ik al niet beter dan dat-ie er is. Maar al die uitzonderingen! Er heeft dus serieus iemand bedacht dat als het eerste deel van een woord een dier is, en het tweede deel een plant, de tussen-n er níét komt. Dat zijn maar DRIE woorden in de hele taal: paardebloem, kattekruid en... god wat was die derde nou, die vergeet ik altijd.nvdw schreef:tussen-n
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- trolly
Paardevijg?
Hoewel ik het verder èrg met nvdw een ben, lijkt me dat vreugdevuurtje net iets teveel eer. Tegen het Groene Boekje helpt maar één ding, namelijk negeren. Het gedoe met de accenten helpt de leesbaarheid niet, en de tussen-n is ook apekool ( :Y ).
Als er iets met de swa (= stomme e, ee, u, ij) mèt of zonder n moet gebeuren, zet er dan maar iets anders voor in de plaats, bijvoorbeeld een •. Dat is eev• wen•, maar bin• d• kortst• keer• weet j• niet beet•r meer. En het scheelt •n hoop inkt.
Hoewel ik het verder èrg met nvdw een ben, lijkt me dat vreugdevuurtje net iets teveel eer. Tegen het Groene Boekje helpt maar één ding, namelijk negeren. Het gedoe met de accenten helpt de leesbaarheid niet, en de tussen-n is ook apekool ( :Y ).
Als er iets met de swa (= stomme e, ee, u, ij) mèt of zonder n moet gebeuren, zet er dan maar iets anders voor in de plaats, bijvoorbeeld een •. Dat is eev• wen•, maar bin• d• kortst• keer• weet j• niet beet•r meer. En het scheelt •n hoop inkt.
Non oltrepassare la linea gialla
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Mijn vader weet regelmatig de Frankensteinse combinatie 'cado' ervan te maken... :')nvdw schreef:Omdat de officiële spelling (het Groene Boekje) sinds 1995 niet of nauwelijks meer aan 'alternatieve spellingswijzen' doet. Cadeau is altijd de officiële spelling geweest, maar kado werd ook toegestaan, zeker omdat het al jaren zo is gebruikt.
nvdw schreef:Ik houd niet van boekverbrandingen maar voor het Groene Boekje neem ik met plezier tijdelijk afstand van dat principe.

-
Werkt ie bij Rijkswaterstaat? Ik zie dat altijd staan op de snelweg.Geert schreef: Mijn vader weet regelmatig de Frankensteinse combinatie 'cado' ervan te maken... :')

-
Dat is onder andere de wegbeheerder van de rijkswegen. Die nu dus ook heeft bepaald dat er geen bussen en vrachtwagens over de merwedebrug mogen
Laatst gewijzigd door cassie127 op ma 31 okt 2016, 08:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Calamiteitendoorsteek.
-
...but that's not important right now.cassie127 schreef:Dat is onder andere de wegbeheerder van de rijkswegen. Die nu dus ook heeft bepaald dat er geen bussen en vrachtwagens over de merwedebrug mogen
Ah, bedankt! :pos:Hendrik schreef:Calamiteitendoorsteek.
- Meltrain
- Donateur
Die regel is inmiddels afgeschaft, dus het is tegenwoordig paardenbloem. Al vindt Genootschap Onze Taal paardebloem ook acceptabel.Ardan schreef: Maar al die uitzonderingen! Er heeft dus serieus iemand bedacht dat als het eerste deel van een woord een dier is, en het tweede deel een plant, de tussen-n er níét komt. Dat zijn maar DRIE woorden in de hele taal: paardebloem, kattekruid en... god wat was die derde nou, die vergeet ik altijd.
De zon is geen dier.Suus schreef:Zonnebloem.Ardan schreef:Ik kan me de invoering nog wel herinneren maar eigenlijk weet ik al niet beter dan dat-ie er is. Maar al die uitzonderingen! Er heeft dus serieus iemand bedacht dat als het eerste deel van een woord een dier is, en het tweede deel een plant, de tussen-n er níét komt. Dat zijn maar DRIE woorden in de hele taal: paardebloem, kattekruid en... god wat was die derde nou, die vergeet ik altijd.nvdw schreef:tussen-n

Voor zonnebloem geldt de regel dat er maar 1 van is (die belangrijk is voor de Aarde) en er daarom geen tussen-n komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Lieve helpGeert schreef:'cado'
Waarbij er voor koninginnensoep en Koninginnedag blijkbaar ook nog onderscheid wordt gemaakt of het wel écht over de vorstin gaat of het een figuurlijke is (daar gold de 'er is er maar één van'-regel ook, zo leerde ik het tenminste..)Meltrain schreef:Voor zonnebloem geldt de regel dat er maar 1 van is (die belangrijk is voor de Aarde) en er daarom geen tussen-n komt.