Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
trolly

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door trolly »

Als het een beetje meezit is de NZL twee jaar in gebruik voordat de nieuwe lijnvoering op het bestaande net in werking treedt. Als er iets veranderlijker is dan de mens, dan is dat het Amsterdams gemeentebestuur. Deze twee feiten samen bieden nog uitzicht op een scala aan mogelijke wijzigingen, alternatieven, onderzoeken en uitstellen, en ook na ingang van dit (of een totaal ander) plan kan er nog van alles veranderen. Samengevat: ik mot 't nog zien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje

Bericht door Klaasje »

IC140 schreef:Toch vind ik het voor de BV Amsterdam een twijfelachtige stap. In (groot) Amsterdam is groot tekort aan goed bereikbare ontwikkelingslocaties voor o.a. woningbouw. De Gaasperplaslijn heeft veel potentieel voor ontwikkeling (denk aan Holland Park) en kan een grote bijdrage leveren, maar dan moet het niet van het metronet worden afgeknipt.
Wat dat betreft zou het ook het beste zijn als Duivendrecht een IC-stop blijft.. Dan is Zuid-Amstel veel minder noodzakelijk en kan er makkelijker voor het behouden van de 53 gekozen worden of kan deze met een ringlijnoptie gecombineerd worden.
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Klaasje schreef:
IC140 schreef:Toch vind ik het voor de BV Amsterdam een twijfelachtige stap. In (groot) Amsterdam is groot tekort aan goed bereikbare ontwikkelingslocaties voor o.a. woningbouw. De Gaasperplaslijn heeft veel potentieel voor ontwikkeling (denk aan Holland Park) en kan een grote bijdrage leveren, maar dan moet het niet van het metronet worden afgeknipt.
Wat dat betreft zou het ook het beste zijn als Duivendrecht een IC-stop blijft.. Dan is Zuid-Amstel veel minder noodzakelijk en kan er makkelijker voor het behouden van de 53 gekozen worden of kan deze met een ringlijnoptie gecombineerd worden.
Als je 53 al gaat afknippen, zorg dan dat de IC status van Duivendrecht behouden blijft en maak een halte van 53 bij station Duivendrecht. Haltes in bochten komen in het buitenland wel vaker voor, waarom kan dat in nederland nou weer niet? Gewoon omroepen 'deze halte is niet geschikt voor rolstoel en scootmobiel' (vanwege de spleet tussen trein en perron) en je bent gecoverd.

Of maak van diemen-zuid een IC station en schrap duivendrecht. Maar da's ook niet de meest ideale oplossing.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Als het zo makkelijk was hadden ze dat station toch allang meegebouwd met de bouw van het treinstation in 1993? Aan de boog ligt het niet zozeer, maar je zit er wel ontzettend in de verkanting.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 06 nov 2016, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Kan in NL ook gewoon hoor, zoals in Leidschendam. Daar staan ook enorme borden dat de afstand tussen de metro en het perron te groot is.
trolly

Bericht door trolly »

...en daar gaat het om een flauwe boog, met weinig verkanting. Dat kan nog grappig worden daar op Duivendrecht, maar niet erg comfortabel.

________________________________________________________________________________________________
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Dan breng je de snelheid terug naar 40 km/h en haal je de meeste verkanting eruit. Dan krijg je alleen een grotere spleet bij de middendeuren.
Alargule

Bericht door Alargule »

Met het amputeren van de 53 wordt een extra stop bij Duivendrecht inderdaad interessanter. Onderzocht zou moeten worden of/hoe het in te passen valt.
trolly

Bericht door trolly »

:Y Of je maakt een recht zakspoor met perron in het verlengde van de rails uit Venserpolder. De 53 wordt toch een pendellijntje dat je met één CAFje kan bedienen, en geld speelt geen rol.

Maar iets serieuzer: welk probleem probeer je op te lossen? De oostelijke Bijlmer is geholpen met een verbinding naar CS of naar Zuid. Maar als gekozen wordt voor een lijn Isolatorweg-CS via Zuid (en als ik het goed begrijp heeft die lijnvoering ook jouw voorkeur, hoewel in een kortere versie), dan is dat onmogelijk, en blijft van de 53 een klein rood aanhangseltje over. De beste overstap die je de reizigers van dat zielige stukje metro nog kan bieden, is dan op de Van der Madeweg. 't Is inderdaad nogal armoedig, maar als je reizigers uit Groningen met één overstap naar het Weesperplein wil vervoeren moet je keuzes maken.

Alargule

Bericht door Alargule »

Ach, een stropop. Laat ik daar maar niet op ingaan.

Over het serieuzer gestelde probleem: je zou hiermee Gaasperplasreizigers een extra overstap op IC-treinen naar Zuid en Schiphol bieden, die bij Diemen Zuid en Van der Madeweg ontbreekt. Zie het als compensatiegeld.

Evenwel heb ik in het verleden wel eens betoogd dat de meerwaarde beperkt zou zijn (ook op Diemen Zuid stoppen vaak genoeg sprinters naar Zuid en Schiphol, en op Van der Madeweg blijft de overstap op de ringlijn intact) en de inpassing lastig vanwege de bocht.
Vinny

Bericht door Vinny »

Oorspronkelijk zou het station noorderlijker zijn aangelegd, dan was een overstap wel mogelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140

Bericht door IC140 »

Als 'we' toch gaan investeren kan dat in mijn ogen beter in maatregelen die helpen om de Gaasperplaspendel te voorkomen, zoals een keerspoor bij Amstel of maatregelen om bij Weesperplein te kunnen keren.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

IC140 schreef:maatregelen om bij Weesperplein te kunnen keren.
Wat voor maatregelen wil je daar nog hebben dan? Er liggen een keerspoor en van die dienstperronetjes. Met hekje. En het is verlicht. Wat wil je nog meer?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Alargule

Bericht door Alargule »

Het probleem zit hem natuurlijk in de Oostbuiscapaciteit. Je zou dat kunnen oplossen door keersporen voorbij CS aan te leggen, want dit station is de feitelijke bottleneck in het toepassen van het safe havenprincipe.

Een langeretermijnoplossing is een metroringlijn parallel aan NS-spoor. Vanaf Spaklerweg moeten dan 4 metrosporen naar Amstel worden doorgetrokken. Er is ruimte om het westelijke NS-spoor nog iets naar het westen op te schuiven. In combinatie met een smaller westelijk perron (dat dan het middenperron wordt waar de metro's van de ringlijn aan halteren) moet het net passen. De ringmetrosporen worden dan per viaduct over de sporen van de Oostlijn heen getild ten noorden van Amstel om in de middenbedding van de spoordijk uit te komen. NS-sporen worden naar buiten toe gelegd - ondanks de beperkte ruimte kan dat met een terre armeeconstructie. Er komt een extra station ter hoogte van Pretoriusstraat (overstap op tram) en station Muiderpoort wordt overgenomen.

De sporen kunnen verder via het tracé van de dijk getrokken worden. Hoe de aanrlanding bij CS eruit moet komen te zien weet ik niet; idem voor de aansluiting op de vanuit Isolatorweg door te trekken Ringlijn.

Edit: ik raak er zelf ook een beetje van in de war. In theorie zou je de ring via Muiderpoort helemaal niet op de ring vanuit Isolatorweg hoeven aan te sluiten. Scheelt weer ingewikkeld ondergronds gedoe. In plaats daarvan laat je hem eindigen bij CS - misschien wel in die halfgebruikte busterminal aan de noordzijde:

Afbeelding

Alle lijnen rijden 10x per uur. De groene lijn eindigt bij Sloterdijk. De blauwe lijn rijdt Lelylaan-Zuid-Amstel-CS. De gele lijn Gein-CS-Lelylaan en de rode lijn Gaasperplas-CS. Op de drukste stukken - conform de analyse die ik hier eerder heb gepost - 20x per uur een metro en op de uitlopers 10x per uur.
IC140

Bericht door IC140 »

Het topic komt los ;). Met dat beginnetje bij Amstel zou ie er ook voor kunnen kiezen om vanaf Muiderpoort door de Indische buurt naar het Zeeburgereiland te gaan. Heeft dat gebied ook gelijk een snelle verbinding met Zuid.
trolly

Bericht door trolly »

*O*

Alargule schenkt ons een fijn kaartje!

Ik neem hier in de reacties een tendens waar, om geen centjes uit te geven aan betrekkelijk kleinschalige oplossingen voor de korte termijn, maar even door te sparen voor zinvoller uitbreidingen. Van harte mee eens, en als ik het koffiedik goed interpreteer is dat ook op ambtelijk niveau de gedachte.

Alargule's blauwe lijn is ook als ie in eerste instantie tot Muiderpoort gaat een zinvolle aanvulling op het metronet, en dat kan ik van de 51 CS-Isolatorweg niet met overtuiging zeggen. En verder: plan Alargule gewoon zo uitvoeren, het ziet er ongelofelijk veel beter uit dan het compromis dat waarschijnlijk in 2020 zal gaan rijden.

Verder is het misschien aardig nog te melden, dat de mogelijkheid voor een tailtrack achter het Oostlijn perron van CS ook in beeld is (geweest?) als mogelijkheid om de tunnelexploitatie robuuster te krijgen. Er is een ruimtereservering voor verlenging van de Oostlijn opgenomen in het ontwerp voor de fietsenstalling die onder het Open Havenfront aangelegd wordt. Dus wie weet — en ach, dit is ten slotte niet voor niets het metrofappers natte dromendraadje — komt er wel iemand op het lumineuze idee om — als ze toch bezig zijn — achter die fietsenstalling nog een lange doos te bouwen, waar dan mooi een M5 in past.

Yanaike

Bericht door Yanaike »

Zucht! Op de een of andere manier is een overheersende gedachte op het OV-forum dat bij elk stukje spoor in en rondom Amsterdam ook nog wel twee metrosporen naast kunnen. Waarom? Welke reizigersrelatie hoop je hiermee aan te trekken die nog niet van de trein gebruik maken?

Wat is het nut van het sluiten van de ringlijn tussen Isolatorweg en Centraal Station? Tussen CS - Sloterdijk - Lelylaan rijden er al sprinters, op dat traject kun je beter investeren in het uitbreiden van de sprintersfrequentie als dat nodig is. Daarnaast is in veel gevallen de tram of reizen via Zuid toch veel rechstreekser (en hopelijk sneller) dan Argule's gele lijn.

En die lichtblauwe lijn tussen Amstel en Centraal Station? Waarom kan die relatie niet met sprinters opgelost worden? En welke reizigers zou er in hemelsnaam voor kiezen om via Muiderpoort te reizen via de rode/gele lijn veel rechtstreekser en sneller is.
Alargule

Bericht door Alargule »

Het is maar een idee om het capaciteitsvraagstuk in de Oostbuis op te lossen hoor, stuk chagrijn.

Jeetje.

Daarnaast: Oost zou er een veel frequentere verbinding met CS bij krijgen, maar belangrijker: een directe railrelatie met de Zuidas en het westen van de stad.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Oost heeft een prachtige buslijn die direct naar het hart van de Zuidas rijdt en nog lang niet op volle capaciteit zit.

Dat de treinen tussen Amstel en Centraal vol zitten is omdat heel veel mensen van buiten de stad naar Centraal willen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Nou zeg, zo chagrijnig ben ik niet hoor. Dit is een forum en dat betekent dat als je iets plaatst, je daar een reactie op kunt krijgen en dat kunnen zowel positieve als negatieve reacties zijn.

Volgens mij is de oorzaak van het capaciteitstekort in de Oostbuis het gebrek aan radiale metrolijnen in Amsterdam. Op dit moment worden metrolijnen uit alle richtingen afgericht op de Oostbuis terwijl dat niet altijd de meest logische route is (Amstelveen - CS via Amstel?). Door nieuwe radiale lijnen aan te leggen naar het centrum van Amsterdam zoals de Noord-Zuidlijn en later hopelijk ook nog ooit een oost-westlijn, verwacht ik dat de reizigers zich vanzelf verdelen over verschillende radiale lijnen en dat het capaciteitstekort in de Oostbuis zich vanzelf oplost.
Alargule

Bericht door Alargule »

Tja. De drukte in de binnenstad en in de trams was er ook 'plots'. Over het vertrammen van de AVL zal men zich ook nog wel eens achter de oren gaan krabben. En die Ringlijn uit de jaren negentig? Ik las eens een smalend artikel in Op de Rails dat dat ding nooooit vol zou raken. Ging immers van niks naar nergens.

Ik zal niet bepleiten dat deze lijn aangelegd moet worden; het was vooral een denkoefening om een alternatief voor de Oostbuis te bieden. Wellicht heeft een verdere doortrekking ten oosten van Muiderpoort naar Zeeburgereiland met aansluiting op tram 26 nog wel meerwaarde boven die verlenging naar CS, die naast moeilijk inpasbaar inderdaad vooral bestaande verbindingen dupliceert (ook de IJtram ligt er nog naast). Dan bied je de grote nieuwe woonwijken in het oosten van de stad een metroverbinding met de rest van de stad.
Alargule

Bericht door Alargule »

Yanaike schreef:Nou zeg, zo chagrijnig ben ik niet hoor. Dit is een forum en dat betekent dat als je iets plaatst, je daar een reactie op kunt krijgen en dat kunnen zowel positieve als negatieve reacties zijn.
Je post was inderdaad een schoolvoorbeeld van een neutrale en op de inhoud gerichte toonzetting.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Wellicht heeft een verdere doortrekking ten oosten van Muiderpoort naar Zeeburgereiland met aansluiting op tram 26 nog wel meerwaarde boven die verlenging naar CS, die naast moeilijk inpasbaar inderdaad vooral bestaande verbindingen dupliceert (ook de IJtram ligt er nog naast). Dan bied je de grote nieuwe woonwijken in het oosten van de stad een metroverbinding met de rest van de stad.
Kijk, dit zijn originele ideeën waar ik meer mee kan. Verbindingen zoals IJburg - Muiderpoort - Amstel/Centrum - Zuid kunnen interessante tangentiële aanvullingen zijn op het bestaande netwerk, misschien gericht op een wat rijkere doelgroep?

Sorry, als ik in jouw ogen 'changerijnig' reageerde dan. Er lijkt gewoon een soort drang te heersen op dit forum om de Geinlijn en Ringlijn aan elkaar te koppelen terwijl beide lijnen een compleet ander karakter hebben (radiaal vs ringlijn). Het aan elkaar koppelen van de Gein- en Ringlijn zorgt bovendien voor nog meer vervlochten verbindingen wat recht tegenover het 'robuuste', ontvlochten netwerk staat waar Amsterdam nu juist naar toe probeert te streven.
IC140

Bericht door IC140 »

Suus schreef:Oost heeft een prachtige buslijn die direct naar het hart van de Zuidas rijdt en nog lang niet op volle capaciteit zit.
Lijn 65 is vooral een ontsluitende lijn die toevallig naar Zuid gaat. De snelste route vanuit Oost naar station Zuid is bijna altijd een tram/bus naar een Oostlijn-metrostation en daar overstappen op lijn 51. De bezetting van lijn 65 heeft in mijn ogen dan ook weinig te maken met het eventuele reizigerspotenieel tussen Oost en Zuid.
trolly

Bericht door trolly »

Yanaike schreef: Er lijkt gewoon een soort drang te heersen op dit forum om de Geinlijn en Ringlijn aan elkaar te koppelen terwijl beide lijnen een compleet ander karakter hebben (radiaal vs ringlijn).
Het karakter van een lijn lijkt me een dieper soort van spoorpsychologie waar de gemiddelde reiziger weinig mee te schaften heeft. De vermeende forumdrang wordt stevig gecompenseerd door rabiate tegenstanders van het idee om trein- en metrosporen naast elkaar te laten lopen — ondanks dat het overgrote deel van het Amsterdamse netwerk nou juist zo in elkaar steekt, zonder negatieve gevolgen voor één van deze modaliteiten.

Plaats reactie