Ardan schreef:pedaalemmerzak schreef:Qua cijfertjes reizigersaantallen is korte prinsengracht misschien interessant
Ja, als het interessant blijkt te zijn dan bouw je dat toch? Nieuwmarkt-Waterlooplein is ook maar een kippeneindje..
Twee stations lijkt mij prima, Haarlemmerplein (of Westerpark), en die Korte Prinsengracht.
Tsja, het kán wel, maar echt nodig is het niet. Maar misschien is het juist wel een goed idee omdat het a) vrij goedkoop kan en b) er weinig doorgaande reizigers sloterdijk - cs zullen zijn op deze lijn en hij het vooral van de tussenstops zal moeten hebben.
Haarlemmerplein/Westerpark lijkt mij het belangrijkste station aan deze lijn, gezien de overstap op tram 3.
Alargule schreef:Ik denk dat je met een lijn Lelylaan-Zuid-Amstel-Muiderpoort-Zeeburgereiland al een heel eind in de richting van een oost-westmetrolijn zou zitten, tegen veel lagere kosten dan het alternatieve voorstel voor een lijn dwars door de stad (die mijns inziens beter als premetro uitgevoerd zou kunnen worden). Fysiek aansluiten op de IJtram zou niet eens hoeven: creëer een goede overstap op Zeeburgereiland en reizigers uit Zeeburg en IJburg hebben er met één overstap al een snelle verbinding met de rest van de stad bij. Je zou op het eindpunt van de oostwestlijn op Zeeburgereiland zelfs nog een busstation voor bussen uit Noord en Waterland aan kunnen leggen - biedt die oostwestlijn ook meteen synergievoordelen in het totale OV-net.
Prima, helemaal voor.
Met slechts 4 lijnen kun je dan het hele metronetwerk bedienen:
51: Lelylaan - Zuid - Spaklerweg - Amstelstation - Muiderpoortstation - Zeeburgereiland (8x per uur)
52: Noord - CS - Zuid (16x per uur)
53a: Gaasperplas > vd Madeweg > Zuid > Isolatorweg > CS > Amstelstation > Spaklerweg > vd Madeweg > Gaasperplas (8x per uur)
53b: Gaasperplas > vd Madeweg > Spaklerweg > Amstelstation > CS > Isolatorweg > Zuid > vd Madeweg > Gaasperplas (8x per uur)
54a: Gein > vd Madeweg > Zuid > Isolatorweg > CS > Amstelstation > Spaklerweg > vd Madeweg > Gein (8x per uur)
54b: Gein > vd Madeweg > Spaklerweg > Amstelstation > CS > Isolatorweg > Zuid > vd Madeweg > Gein (8x per uur)
Tussen Lelylaan en Overamstel ontstaat dan wel een hoge frequentie van 24 treinen per uur. Ik weet ook niet of keren te Lelylaan heel handig is, wellicht beter doorrijden naar Isolatorweg en daar keren, al is dat na doortrekken van de ringmetro misschien ook lastig.