Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

Persbericht gemeente Gorinchem:

Vanaf juli 2017 rijdt Arriva op de lijnen 1 tot en met 4 in Gorinchem met een elektrische bus. In Gorinchem gaat het type VDL Citea LLE rijden. Deze moderne, lichtgewicht bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller. De gemeente is erg blij met de komst van deze bussen. Wethouder Verkeer en Vervoer Hans Freije: “Ik ben er trots op dat we in Gorinchem met deze bussen gaan rijden. Elektrisch vervoer is zeer belangrijk voor de leefbaarheid van onze stad en draagt bovendien bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen. Hoe schoner het vervoer, hoe gezonder de lucht, hoe aantrekkelijker de leefomgeving. Daarom moedig ik van harte alle vormen van elektrisch vervoer aan zoals e-bikes en elektrische auto’s.”
Chrysa
Berichten: 8193
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Chrysa »

Is dat niet een beetje groot voor een plaats als Gorinchem?
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Er is ook een Citea LLE 99 Electric variant (van 9,9 m lang). Ik vermoed dat die bus gebruikt gaat worden. VDL heeft niet staan hoeveel zitplekken er in de bus zitten op hun site.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3208
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Jep, die wordt het. Twee stuks.
Feed the childrens
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:Jep, die wordt het. Twee stuks.
en 4 voor Dordrecht
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Hebben jullie zin in wat mini Citea busjes!!!

Dit is die LLE 99
Deze gaat rijden in Limburg met het aansluitende nummer 91xx. Deze zou je ook kunnen verwachten in Gorinchem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2075
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door BrengMe »

Wat een leuk busje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

Dit ziet er beduidend beter uit dan de Irisbusjes, de inrichting daarvan vind ik erg onprettig, teveel zitjes achteruit bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Suus op do 10 nov 2016, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2075
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door BrengMe »

Wel opvallend dat er nog oude cico's in die bussen zitten. Arriva heeft toch ook al nieuwere in gebruik?
Chrysa
Berichten: 8193
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Chrysa »

Is dit dat busje waar ze het ook over hadden in het Lelystad-topic? Ziet er niet bijzonder uit, maar vergeleken met die irisbusjes is het wel een stuk beter inderdaad. Ik snap dat voorste stoeltje nooit, nou zit ik met mijn 180cm ver boven het gemiddelde, dan nog is het erg krap.
BrengMe schreef:Wel opvallend dat er nog oude cico's in die bussen zitten. Arriva heeft toch ook al nieuwere in gebruik?
Cico is dat chipkaart-ding toch? Dan wel.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3208
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Gorinchem krijgt twee van deze Citea LLE 99's, Dordrecht krijgt drie VDL MidCity's (basis Mercedes Sprinter). Voor Gorinchem geldt in elk geval alleen nog inzet in de spitsuren, daarbuiten rijden de reguliere Irisbusjes. Voor Dordrecht zal dat waarschijnlijk niet anders zijn.
Persbericht Provincie Zuid-Holland schreef:In juli 2017 elektrische Arriva-bussen in Dordrecht en Gorinchem

Vervoerder Arriva gaat vanaf juli 2017 elektrische bussen inzetten in Dordrecht en Gorinchem. Het gaat om 5 elektrische bussen die worden ingezet op lijn 10 in Dordrecht en op de lijnen 1 t/m 4 in Gorinchem. De nieuwe bussen worden geproduceerd bij VDL Bus & Coach. Deze moderne, lichtgewicht bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller.

Gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland is enthousiast over de komst van de innovatieve bussen. “Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie zijn en zet daarom in op innovatie en verduurzaming. Zeker in de smalle straten in de stadscentra bieden deze bussen hun meerwaarde, maar ook daarbuiten dragen deze bussen volop bij aan de onze doelstelling van betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar vervoer. Ik feliciteer wethouders verkeer en vervoer Hans Freije van Gorinchem en Rik van der Linden van Dordrecht dan ook met de komst van de prachtige nieuwe bussen van Arriva.”

Anne Hettinga, bestuursvoorzitter Arriva Nederland: “Als organisatie doen wij steeds meer op het gebied van duurzaamheid en schonere bussen. We staan aan de vooravond van een uitdagende transitie binnen het OV. De afgelopen jaren hebben we diverse ervaringen opgedaan met elektrisch vervoer en ik ben er trots op dat we nu ook in Dordrecht en Gorinchem de volgende stap kunnen maken naar elektrisch vervoer. Dit is mede te danken aan de goede samenwerking met de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Gorinchem.”

Type bussen
In Dordrecht gaat het type VDL MidCity rijden, dit zijn stille en lichte, kleine bussen. Geschikt voor 15 personen. Ideaal voor de oude binnenstad. In Gorinchem gaat Arriva 2 VDL Citea LLE bussen inzetten. De bussen worden gedurende de daluren en in de nacht opgeladen op de Arriva-vestiging. Hiervoor worden nog voorzieningen gerealiseerd.

Ontwikkeling elektrisch vervoer binnen Arriva
Arriva heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met elektrisch vervoer op Schiermonnikoog en in ’s-Hertogenbosch. Inmiddels rijden er 13 elektrische Arriva-bussen in Nederland. Eind dit jaar komen daar nog eens 30 elektrische bussen bij die ingezet gaan worden op de stadsdiensten Venlo en Maastricht en op de Waddeneilanden Ameland, Vlieland en Terschelling.
Feed the childrens
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

Arriva heeft waarschijnlijk nog ergens een depot met overbodige cico's die ze gewoon hergebruiken. Doen meer vervoerders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Donateur
Berichten: 6589
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dylanwild94 »

Chrysa schreef:Is dit dat busje waar ze het ook over hadden in het Lelystad-topic? Ziet er niet bijzonder uit, maar vergeleken met die irisbusjes is het wel een stuk beter inderdaad. Ik snap dat voorste stoeltje nooit, nou zit ik met mijn 180cm ver boven het gemiddelde, dan nog is het erg krap.
Ik heb inderdaad vernomen dat dit busje in lelijkstad heeft gereden of rijdt.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40640
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Lijn 2 Station - Dubbeldam
Lijn 11/12 Dordrecht - Zwijndrecht Nederhoven
Volgens de dienstregeling van lijn 2 wordt er een extra rit naar Zwijndrecht toegevoegd in het weekend, één uur na de huidige laatste rit op lijn 11. In de dienstregeling van lijn 11 is de betreffende rit echter nergens terug te vinden.
Inmiddels gevonden waar het foutje zit: er staat een verkeerde voetnoot in de dienstregeling. De extra rit in het weekend rijdt wel degelijk, maar doet dat als lijn 12.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bartjemestrom
Berichten: 1077
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door bartjemestrom »

Zou dat met die cico niets te maken hebben met de rest van de bussen in dat gebied? Allen hetzelfde?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13654
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef:Cico is dat chipkaart-ding toch? Dan wel.
C.I.C.O = Check In Check Out Afbeelding.
bartjemestrom schreef:Zou dat met die cico niets te maken hebben met de rest van de bussen in dat gebied? Allen hetzelfde?
Denk eerder:
Suus schreef:Arriva heeft waarschijnlijk nog ergens een depot met overbodige cico's die ze gewoon hergebruiken. Doen meer vervoerders.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
DrechtBlub
Berichten: 1248
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

ArrivaBas schreef:Ik moet helaas wel meegaan in Camilles vraag, want ik zie geen noemenswaardige verkortingen van rijtijden in lijn 5. De vertragingen zijn bij het Halmaheiraplein ook nooit meer als +5 met enkele uitzonderingen daargelaten. Bedoel je niet een andere lijn, want het lijkt me onlogisch dat lijnen dusdanige rijtijdveranderingen tussen dagdelen ondergaan? :?
ArrivaBas schreef:Ik moet helaas wel meegaan in Camilles vraag, want ik zie geen noemenswaardige verkortingen van rijtijden in lijn 5. De vertragingen zijn bij het Halmaheiraplein ook nooit meer als +5 met enkele uitzonderingen daargelaten. Bedoel je niet een andere lijn, want het lijkt me onlogisch dat lijnen dusdanige rijtijdveranderingen tussen dagdelen ondergaan? :?
Op zondag heeft lijn 5 ruim 10 minuten minder dan op ma-zat, dat word vaak gewoon niet gered op zondag. Tussen 12.00 en 16.00 richting het station en tussen 14.00 en 18.00 richting de wijken rijd lijn 5 op zondag al snel 5-15 minuten te laat. Hier word ook veel over geklaagd blijkbaar, bij de arriva store: "We hebben er weer eentje die over vertraging op 5 op zondag klaagt" en ook op (volgens mij was het klacht.nl) staan geregeld klachten erover, ik heb ook zelf al geregeld 10-15 minuten moeten wachten. Vooral als je vanaf een halte zonder elektrisch vertrektijdenbord staat denk je dat die gewoon is uitgevallen. Ik gebruik 5 regelmatig op zondag en moet regelmatig staan en ik heb regelmatig met vertraging van 10 minuten of meer te maken jammer genoeg. Op zondag heeft lijn 5 5 minuten minder en dat stapelt vooral van stadspolders - Centrum al snel erg op aangezien de tijd op slangenburg van 7 naar 5 ook niet erg ruim is en 7 die altijd al wat vertragingsgevoelig is ook al snel te laat is. Dan heb je ook nog het probleem dat de bus tegenwoordig ook vaak vertraging oploopt op de Krispijnseweg, het lijkt wel of de bus daar met de stoplichten geen prioriteit meer heeft.

Conclusie: Meer reizigers op Zondag vanwege op Zondag op zijn van stadscentrum (en de daarvan groeiende bekendheid) (Vergelijkbaar met weekdag ritten), Krappere rijtijden en keringen en (mogelijk) vaker vertragingen op de krispijnseweg waardoor lijn 5 geregeld fikse vertraging veroorzaakt op zondagen.
Bekend probleem inmiddels bij arriva, arriva wil gewoon geen extra bus op 5/7 laten rijden op Zondag want dat kost centjes.

De standaard voor hoelang mensen mogen staan weet ik niet.


Midcity's voor lijn 10? dat word wel erg krap, er zijn toch altijd wel een redelijk aantal ritten met meer dan 15 passagiers iedere dag...
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4406
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Dat van die rijtijden op lijn 5 en 7 kan ik inderdaad bevestigen als chauffeur, het is op de koopzondagen erg druk en met praktijken als 6 haltes in 3 minuten in Sterrenburg, is het gewoon vragen om problemen. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Voor mijn part mogen ze al die CiCo's op een brandstapel gooien. Die dingen zijn misschien intelligent(de nieuwe), maar ze zijn tergent traag. Ik denk zelfs dat ze zo traag zijn dat de CiCo's van de RET de instaptijd verminderen. Dat denk ik bijna niet eens. Ik ben daar bijna zeker van. Dat hele depot mag van mij gestolen of verbrand worden(de medewerkers en beheerders niet).
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Stefan
Berichten: 4406
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

We hebben een aantal bussen met alleen maar nieuwe lezers (naast de Qliners), maar dat levert juist meer vertraging op.. omdat ze juist weer té snel zijn voor de ouderen... :') Checken ze in en gelijk weer uit...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12541
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Geert »

OmniLezer schreef:Dat hele depot mag van mij gestolen of verbrand worden(de medewerkers en beheerders niet).
Bedankt voor die laatste toelichting :roll:
Chrysa
Berichten: 8193
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Chrysa »

Stefan schreef:We hebben een aantal bussen met alleen maar nieuwe lezers (naast de Qliners), maar dat levert juist meer vertraging op.. omdat ze juist weer té snel zijn voor de ouderen... :') Checken ze in en gelijk weer uit...
Daar moet toch minimaal een minuut tussen zitten?
Stefan
Berichten: 4406
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ja, zou wel moeten... maar ik kan niet echt een logica vinden, de ene keer gebeurd het wel, de andere keer niet.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
busfanNL
Berichten: 2201
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door busfanNL »

Is deze wagen voor DAV of voor Limburg want ik zie oude chiplazers. Wel een erg mooie bus dit. Hoelang zal het duren voor deze op de streekdienst beland?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13654
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

chiplezers*
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten