Dienstregeling 2017
- Z2N
- Donateur
Re: Dienstregeling 2017
En dat zal dan in eerste instantie best wel een klotedienstregeling zijn, vier keer per uur past daar alleen met kruisen in Boskoop, Waddinxveen en op de Gouwebrug, dus zal tot de nieuwe stations open gaan de stop in Waddinxveen zo'n 5 minuten bedragen... :X
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Maar wat moet daar dan voor aangepast worden? Kruisen in Boskoop, Waddinxveen en op de Gouwebrug kan immers nu ook al maar toch kan er nu nog niet om het kwartier gereden worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Oud-beheerder OVNL
Ik gok een versnelling tussen Boskoop en Alphen. De rijtijd daar is nu 6 minuten. Bij een kwartierdienst moet het circuit rijtijd - kering - rijtijd - overkruistijd 15 minuten zijn, wat met een rijtijd van 6 minuten en een overkruistijd van 1 minuut maar een kering van 2 minuten overlaat. Dat lijkt me te weinig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dat lijkt me eerlijk gezegd nog best een uitdaging: 1 minuutje rijtijdwinst zou de beschikbare keertijd weliswaar tot 4 minuten oprekken. Dat lijkt nog wel te doen met versnellingsmaatregelen, al blijft 6 minuten natuurlijk een hele korte rijtijd waar je iets af blijft schaven dus extreem veel winst zal het nooit worden. Keertijden van 4 minuten zijn in de praktijk ook wel toegepast, dus dat zou dan geen probleem meer moeten zijn.
Het blijft echter wel een vrij gevoelig geheel omdat je in Gouda / Moordrecht-aansluiting ook nog tussen de treinen naar Den Haag door moet passen en zodoende natuurlijk liefst niet een trein hebt stilstaan op spoor HW die moet wachten tot een eventueel vertraagde tegentrein op spoor NV zit. Vertrek uit Gouda wordt daarnaast ook trager omdat je door een 60 km/u wissel heen moet terwijl die treinen nu nog door een 80/100 km/u wissel naar de lage Gouwebrug gaan vanaf spoor 11.
Het blijft echter wel een vrij gevoelig geheel omdat je in Gouda / Moordrecht-aansluiting ook nog tussen de treinen naar Den Haag door moet passen en zodoende natuurlijk liefst niet een trein hebt stilstaan op spoor HW die moet wachten tot een eventueel vertraagde tegentrein op spoor NV zit. Vertrek uit Gouda wordt daarnaast ook trager omdat je door een 60 km/u wissel heen moet terwijl die treinen nu nog door een 80/100 km/u wissel naar de lage Gouwebrug gaan vanaf spoor 11.
Schapekop in de Keistad
- Suus
- Contacteer:
De trein uit Alphen naar Boskoop moet nu al ver van te voren afremmen, als er een sneller wissel ten noorden van station Boskoop wordt gelegd is daar al heel wat te winnen.
Ik neem aan dat er ook aanpassingen aan het emplacement van Gouda komen nu de geplande sanering daarvan steeds dichterbij komt.
Ik neem aan dat er ook aanpassingen aan het emplacement van Gouda komen nu de geplande sanering daarvan steeds dichterbij komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Vroeger lag er nog een hogesnelheidswissel direct na de aftakking naar Alphen tussen het spoor naar Rotterdam en het spoor naar Den Haag. Dan kon je in geval van vertraging de trein naar Den Haag nog een spoortje opschuiven zodat er gelijktijdigheid was uit Gouda richting Alphen en Den Haag. Maar ja, die is weggehaald een paar jaar terug.
Wat betreft versnellen is het inderdaad een traag lijntje met meerdere plekken waar tot 40km/u afgeremd moet worden. Zeker vanaf Waddinxveen Noord kom je amper op snelheid voor je moet afremmen voor station Waddinxveen. Uitgesteld remmen is met ATB-EG helaas niet mogelijk, men kan daar beter het spoorgebruik omkeren zodat treinen richting Gouda de wissels rechtdoor passeren, en de dwergseinen vervangen door hoge seinen.
Wat betreft versnellen is het inderdaad een traag lijntje met meerdere plekken waar tot 40km/u afgeremd moet worden. Zeker vanaf Waddinxveen Noord kom je amper op snelheid voor je moet afremmen voor station Waddinxveen. Uitgesteld remmen is met ATB-EG helaas niet mogelijk, men kan daar beter het spoorgebruik omkeren zodat treinen richting Gouda de wissels rechtdoor passeren, en de dwergseinen vervangen door hoge seinen.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Waar moet Waddinxveen Triangel ( :') ) in vredesnaam komen te liggen?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
- Suus
- Contacteer:
Hier.Ardan schreef:Waar moet Waddinxveen Triangel ( :') ) in vredesnaam komen te liggen?
Dit is hoe het ingepast moet worden:
Laatst gewijzigd door Suus op zo 13 nov 2016, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Ter hoogte van de Coenecoop. Station gaat Triangel heten omdat de woonwijk naast het station in een triangel vorm ligt.Ardan schreef:Waar moet Waddinxveen Triangel ( :') ) in vredesnaam komen te liggen?
- SLToilet
Dan ga ik nog liever naar Triangel(n) in Malmö dan Waddinxveen, maar goed, ik heb ergere namen gehoord: SAAIJUNS PARK, SKIPHOOL ÈRPOOR (scheelt nie veul van een Brabantse pieper), BLIJZO (ben ik blij zo, hoezo zou ik zo blij moeten zijn)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
- Z2N
- Donateur
Ook in Alphen gaat de boel nog versneld worden, aan de Goudse kant wordt de snelheid verhoogd naar 80 km/h.Suus schreef:De trein uit Alphen naar Boskoop moet nu al ver van te voren afremmen, als er een sneller wissel ten noorden van station Boskoop wordt gelegd is daar al heel wat te winnen.
-
Heeft iemand al gezien dat de overstap Zwolle <-> Den Haag CS op Utrecht CS maar in een richting mogelijk is? Schijnt te maken te hebben met goederenpaden die over spoor 9 lopen. :')
-
Er rijden directe treinen van Zwolle naar Den Haag CS, en mensen uit Amersfoort kunnen toch ook in Gouda overstappen?
-
De eerste treinseries waar de FLIRT zijn intrede in zal gaan maken, per 11 december 2016 zijn:
- [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] (Ah - Dn)
- *6700 (Ht - O)
- [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] (Ah - Ed)
*Spitsdienst
- [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] (Ah - Dn)
- *6700 (Ht - O)
- [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] (Ah - Ed)
*Spitsdienst
- Zugführer
- OVNL-beheerder
Het is inderdaad alleen voor Amersfoort - Den Haag van belang, maar het aantal IC reismogelijkheden gaat van elk kwartier naar elk half uur. In westelijke richting haal je de IC waar je nu nog op kan overstappen niet meer.Chrysa schreef:Er rijden directe treinen van Zwolle naar Den Haag CS, en mensen uit Amersfoort kunnen toch ook in Gouda overstappen?
-
Dan kan je altijd nog met de [serie=Intercity|2016|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] naar Shl en daar met de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/1800 naar Gvc. 
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
@Zugführer: Je haalt die overstap nu ook al niet hoor, immers verandert de huidige (destijds tijdelijk genoemde) situatie niet met aankomst uit Amersfoort op spoor 8 en vertrek naar Den Haag van spoor 20. Het is dus eigenlijk andersom: hij komt in één richting weer terug.
Gelukkig kan je in plaats daarvan voortaan wel zowel in Utrecht als Gouda overstappen voor Rotterdam op 't andere kwartier, maarja, da's iets minder nuttig.
Reden was inderdaad goederenpaden over spoor 9 waar op enkele startende treinen na geen reizigerstreinen van gebruik zullen maken in de nieuwe dienstregeling. En die goederentreinen zitten weer in de weg omdat ze zolang er nog geen ETMET naar Den Bosch wordt gereden anders niet passen. In de meest handige situatie zou je ze immers ook over spoor 8 tussen de kopmakende treinen door kunnen hebben.
@MetroRET: met dat vertrektijdstip lijkt het me "iets" handiger om gewoon de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] te gebruiken, die vertrekt immers tegelijk met de (1)1600 uit Amersfoort, maar je bent er wel eerder mee in Den Haag.
Gelukkig kan je in plaats daarvan voortaan wel zowel in Utrecht als Gouda overstappen voor Rotterdam op 't andere kwartier, maarja, da's iets minder nuttig.
Reden was inderdaad goederenpaden over spoor 9 waar op enkele startende treinen na geen reizigerstreinen van gebruik zullen maken in de nieuwe dienstregeling. En die goederentreinen zitten weer in de weg omdat ze zolang er nog geen ETMET naar Den Bosch wordt gereden anders niet passen. In de meest handige situatie zou je ze immers ook over spoor 8 tussen de kopmakende treinen door kunnen hebben.
@MetroRET: met dat vertrektijdstip lijkt het me "iets" handiger om gewoon de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] te gebruiken, die vertrekt immers tegelijk met de (1)1600 uit Amersfoort, maar je bent er wel eerder mee in Den Haag.
Schapekop in de Keistad
-
Je kan in Gouda nog op de sprinter naar Den Haag overstappen, maar dan ben je maar 3 minuten eerder dan als je gewoon de IC een kwartier later pakt...
Via schiphol is toch een omweg, waardoor je in/uit moet checken en ook meer betaalt toch?
Via schiphol is toch een omweg, waardoor je in/uit moet checken en ook meer betaalt toch?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
Dank voor de verbetering.
Via Schiphol komt niet uit de reisplanner, dus dan mag het volgens mij inderdaad niet zonder in- en uitchecken tussendoor.
Via Schiphol komt niet uit de reisplanner, dus dan mag het volgens mij inderdaad niet zonder in- en uitchecken tussendoor.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Het heeft, zoals ik al schreef, ook helemaal geen zin omdat er tegelijk een snellere trein vertrekt. Met die route zou je hooguit op het andere kwartier kunnen aankomen, niet op het andere kwartier vertrekken.
Schapekop in de Keistad
-
Als het advies niet uit de planner komt is een om checken nodig.Chrysa schreef:Amersfoort - Den Haag:
Gelukkig blijft ik daarvan verschoond met Altijd Vrij.
-
Met studenten-OV moet het alsnog. :X
Beetje jammer, ik plan mijn overstappen altijd zo krap mogelijk, en dan wil ik niet een minuut bij zo'n paal staan wachten.
Beetje jammer, ik plan mijn overstappen altijd zo krap mogelijk, en dan wil ik niet een minuut bij zo'n paal staan wachten.
-
Als je twee paaltjes gebruikt heb je geen wachttijd 

-
Ah, dat wist ik niet. Thanks!
- Zugführer
- OVNL-beheerder
Of je probeert even in te checken bij hetzelfde paaltje met een ID kaart oid, dat werkt ook, kun je vervolgens meteen weer inchecken ;)