Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
busfanNL

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door busfanNL »

Oeps alweer dezelfde fout. :oops: Chiplezers, ik weet het nu hoop ik.
passenger

Bericht door passenger »

Chrysa schreef:
Is dit dat busje waar ze het ook over hadden in het Lelystad-topic? Ziet er niet bijzonder uit, maar vergeleken met die irisbusjes is het wel een stuk beter inderdaad. Ik snap dat voorste stoeltje nooit, nou zit ik met mijn 180cm ver boven het gemiddelde, dan nog is het erg krap.

Momenteel rijdt er inderdaad een citea in Lelystad. Ziet er beter en mooier uit dan de Crossways van Irisbus die 5 jaar geleden werden ingezet. Grappig om dit nu te lezen als inwoner van Lelystad die geboren is in Gorinchem en daar nog regelmatig komt. Van die miní-Irissen rijdt hier in Lelystad ook 1 rond.
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

wilburg22 schreef:Op zondag heeft lijn 5 ruim 10 minuten minder dan op ma-zat, dat word vaak gewoon niet gered op zondag. Tussen 12.00 en 16.00 richting het station en tussen 14.00 en 18.00 richting de wijken rijd lijn 5 op zondag al snel 5-15 minuten te laat. Hier word ook veel over geklaagd blijkbaar, bij de arriva store: "We hebben er weer eentje die over vertraging op 5 op zondag klaagt" en ook op (volgens mij was het klacht.nl) staan geregeld klachten erover, ik heb ook zelf al geregeld 10-15 minuten moeten wachten. Vooral als je vanaf een halte zonder elektrisch vertrektijdenbord staat denk je dat die gewoon is uitgevallen. Ik gebruik 5 regelmatig op zondag en moet regelmatig staan en ik heb regelmatig met vertraging van 10 minuten of meer te maken jammer genoeg. Op zondag heeft lijn 5 5 minuten minder en dat stapelt vooral van stadspolders - Centrum al snel erg op aangezien de tijd op slangenburg van 7 naar 5 ook niet erg ruim is en 7 die altijd al wat vertragingsgevoelig is ook al snel te laat is. Dan heb je ook nog het probleem dat de bus tegenwoordig ook vaak vertraging oploopt op de Krispijnseweg, het lijkt wel of de bus daar met de stoplichten geen prioriteit meer heeft.
Stefan schreef:Dat van die rijtijden op lijn 5 en 7 kan ik inderdaad bevestigen als chauffeur, het is op de koopzondagen erg druk en met praktijken als 6 haltes in 3 minuten in Sterrenburg, is het gewoon vragen om problemen. :')
Als Arriva weigert om rijtijden haalbaar te maken / meer inzet, kun je toch via RODAV of de provincie een klacht indienen hierover? Als het OV betrouwbaarder wordt gemaakt, maken lijkt me ook meer mensen gebruik van het OV. Arriva heeft er dus ook profijt van, als ze dit soort problemen oplossen.
Globetrotter

Bericht door Globetrotter »

nvdw schreef:Algemeen

Lijn 181 Gorinchem - Utrecht
Rijdt tussen Vianen en Utrecht voortaan via Papendorp (route lijn 195). Er rijden in de ochtendspits extra ritten Utrecht-Vianen en in de avondspits vice versa. De ritten in de avondspits komen als lijn 85 uit Leerdam en rijden vanaf Vianen Busstation Lekbrug door als 181 naar Utrecht.
Ik snap het idee wel, omdat hiermee een link wordt gelegd tussen Papendorp en Vianen. Echter gaat het sneldienstkarakter van lijn 181 nu wel een beetje verloren. Reizigers naar Utrecht kunnen dan beter overstappen op busstation Lekbrug op een Q-/Brabantliner.
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Het sneldienstkarakter van lijn 181 was al vrij beperkt. Het verschil met de 81 is nu ongeveer vijf à zes minuten op het totale traject, dat is straks nul.

Overstappen in Vianen heeft alleen zin als je de vijf minuten extra (theoretische) rijtijd ten opzichte van de route via de Graadt van Roggenweg niet met de overstap zelf verliest. Reizigers in de 81 blijven nu ook al gewoon zitten.
Feed the childrens
ArnoArriva

Bericht door ArnoArriva »

Ik ben benieuwd naar de dienst chauffeurs uit stalling Alblasserdam, Dordrecht en Schelluinen bij nieuwe dienstregeling blijven zelfde dienst zoals nu of gaat het veranderd?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Stefan

Bericht door Stefan »

Diensten voor de chauffeurs worden ook gewijzigd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OmniLezer

Bericht door OmniLezer »

Chrysa schreef:
Stefan schreef:We hebben een aantal bussen met alleen maar nieuwe lezers (naast de Qliners), maar dat levert juist meer vertraging op.. omdat ze juist weer té snel zijn voor de ouderen... :') Checken ze in en gelijk weer uit...
Daar moet toch minimaal een minuut tussen zitten?
De RET kaartlezers(van Thales die altijd beter zijn) hebben een beveiliging dat je niet binnen 20 seconden kan uithecken. Dit kan ook langer zijn, maar die beveiliging zit erop en het lijken op oude prullendingen, maar ze werken wel. Daar gaat het om.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
busfanNL

Bericht door busfanNL »

Dat zijn de zelfde kaartlezers als van CXX.
Stefan

Bericht door Stefan »

Hoort niet helemaal hier, maar het is wel het gebied waar het om gaat.. ik lees net in het lokale krantje dat er tussen 1 december en 30 juni op donderdag, vrijdag en zaterdagavond langer doorgevaren gaat worden op Waterbuslijnen 21 tussen Dordrecht en Zwijndrecht en 22 tussen Dordrecht en Papendrecht. De Waterbussen zullen tot een uur of 1 doorvaren, is (uiteraard) een proef.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub

Bericht door DrechtBlub »

Dan hadden ze er beter 2*Uur zwijndrecht - Dordrecht Otto Dickeplein - Papendrecht kunnen van kunnen maken. Bespaart een boot, maakt een overstap mogelijk en stemt meer af op vraag.
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub

Bericht door DrechtBlub »

Ik ontdekte vandaag dat de oude SVD website (danwel met veel gebroken linkjes) weer online staat. Weet iemand de reden daarvoor?
http://www.stadsvervoerdordrecht.nl/web ... index.html
(Niet dat ik klaag, ik vind het leuk om door oude dienstregelingen te snuffelen.)
Ik blub in het Drecht.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Die lijnennetkaart ziet eruit alsof ie met MS paint getekent is... Zelfs ik kan dat netter.
Wel leuk om zoiets te zien, bedankt voor de link!

Heb zo'n vermoeden dat Daniël erachter zit, aangezien de hoofdpagina van die website een link heeft naar OV rond Dordt, en dit... :p
Afbeelding
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Vindt je 'm nu pas wilburg22? Ik had 'm al een tijd terug weer even online gezet nav een vraag in dit topic meen ik.

En ja, ik zit daar achter ja. Sterker nog, ik heb die site van SVD in z'n hele bestaansperiode bijgehouden. De netkaart is trouwens inderdaad handmatig ingetekend destijds, niet in Paint maar ook weer niet in de meest geavanceerde software destijds.
Was destijds trouwens een van de eerste sites van een OV-bedrijf waar de dienstregeling niet in simpele PDF-jes van de lijnfolders op stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers

Heeft een P+R Terrein rond Dordrecht zin? Ik zie op die site dat er twee lijnen (20 en 23) vanaf een P+R rijden.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ligt eraan wat je met "Rond dordrecht" bedoelt.
In Zwijndrecht is parkeren gratis, dus vanaf daar kan de bus wel aantrekkelijk zijn. Vanaf de zuidkant is station Lage Zwaluwe goed te bereiken, maar dat is denk ik net iets te ver (en duur) om dan met de trein naar Dordt te gaan, waardoor het toch handiger is om naar Zwijndrecht te rijden.
CamilleKreemers

ik denk dan aan bijvoorbeeld bij de afrit N3 in Merwedepolder of in de buurt van de kruising A16/N3.
Roeland

Bericht door Roeland »

Ik zou voor P&R rond Dordt toch echt denken aan de stations: Inderdaad Lage Zwaluwe, en wellicht ook station Sliedrecht. Ruimte genoeg, en met ca. 12 minuten zit je op station Dordt.
En vanuit de Hoekse Waard kan er misschien wel een P&R-halte komen ten westen van de Kiltunnel, op een plek waar de buslijnen 166, 176, 168 en 175 langskomen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Heeft een P+R Terrein rond Dordrecht zin? Ik zie op die site dat er twee lijnen (20 en 23) vanaf een P+R rijden.
Reden deels al, 23 werd bij Arriva 9 maar is al heel wat jaartjes opgeheven. P+R Weeskinderendijk en P-Energiehuis waren trouwens vooral bedoeld voor reizigers vanuit de stad zelf die daar dan gratis konden parkeren en voordelig met de bus naar de binnenstad konden, beide zijn inmiddels echter al betaalde parkeerterreinen geworden.

@Roeland: het nadeel van een P+R op de stations in de omgeving is dat je met het bestaande OV vanaf daar alleen naar station Dordrecht komt en dat ligt nogal buiten het centrum. Dan zou je daar alsnog moeten overstappen om de binnenstad te bereiken of een behoorlijk stukje moeten lopen.

Logische locaties voor een P+R zijn er echter wel in de buurt van de snelwegen. Het Europaplein (evenemententerrein in het midden van de enorme rotonde daar) en bedrijventerrein Dordtse Kil III, beide rond de A16/N3-knoop, worden nu al bij grote evenementen als P+R met buspendel ingezet. Echter voornamelijk bij situaties waarin veel bezoekers van buiten de stad verwacht worden, want voor automobilisten van in de stad zelf liggen die locaties nogal onhandig.
En juist die laatste groep wil men ook graag aan de rand van het centrum op het OV laten overstappen om te voorkomen dat de wegen naar de parkeergarages vastlopen (die zijn niet heel ruim namelijk).
Overigens zijn er ooit ook plannen voor een P+R Stadion geweest, dat zou vrij logisch op de invalsroute vanaf de N3 liggen, maar dat is nooit in gebruik genomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

De dienstregeling van lijn 90 lijkt volgens de Arriva-site niet te veranderen per 11 december, maar in het busboekje (dat vroeg of laat wel als pdf zal verschijnen) blijkt dat er wel degelijk het nodige wijzigt, buiten de lichte tijdverschuivingen:

* De eerste rit richting Rotterdam Zuidplein vertrekt niet vanaf het Schoonhovenseveer maar vanaf Streefkerk Dorp Zuid.
* Vanuit Utrecht vertrekt om 15.03 uur een rit naar Alblasserdam Dam, zodat hier de halfuursfrequentie eerder aanvangt.
* In de huidige dienstregeling rijden in de middag drie ritten van de 93 uit Rotterdam na Alblasserdam Rijnstraat door als lijn 90 naar Utrecht. Omdat lijn 93 voortaan doorrijdt naar Nieuw-Lekkerland en Dordrecht is deze koppeling niet meer mogelijk: in plaats daarvan rijden er vier ritten van lijn 90 vanaf Alblasserdam Dam, waar reizigers uit de 93 over kunnen stappen.
* De drie ritten van lijn 94 Ameide-Utrecht blijven gehandhaafd, alleen de laatste rit van de drie is een halfuur naar achteren geschoven.
Feed the childrens
CamilleKreemers

welk programma moet je gebruiken om de kaarten en lijnfolders te kunnen bekijken?
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Adobe Reader.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
CamilleKreemers

dank
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Werkt het niet in je browser dan? Bij mij opent ie het gewoon in Firefox.
arjano1978

Bericht door arjano1978 »

Ik hoorde vandaag dat Dordrecht een lijntje erbij krijgt in hun pakket lijn 93 van Dordrecht naar Rotterdam via de polder. Is er al wat meer bekend over de nieuwe dienstregeling. Want op de site van Arriva zie ik nu nog alleen nog de bollenstreek staan voor 2017.
Plaats reactie