Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gekko123
Oud-beheerder OVNL

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat ze bij 9292 voor de labeltjes zoals stadsbus nog kijken naar de huidige verdeling. En dan zijn de genoemde lijnen dus wel stadsbussen.
Hans

Bericht door Hans »

Gekko123 schreef:Ik denk dat ze bij 9292 voor de labeltjes zoals stadsbus nog kijken naar de huidige verdeling. En dan zijn de genoemde lijnen dus wel stadsbussen.
Ik weet het wel zeker.
11, 18 en 19 zijn straks streeklijnen die met VDL Ambassador 12 meter gereden worden.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Wanneer is iets een stadslijn.
Op de wiki heb ik nu 3 en 9 ook als stadslijn aangeduid.
Best hoort wat mij betreft als agglomeratie bij Eindhoven. Zoals Nuenen en Geldrop.

Voor 11, 18 en 19 lijkt me dat duidelijk dat dat echte streeklijnen zijn.
Hans

Bericht door Hans »

De lijnen 3 en 9, als ook de 20 worden aangeduid als streeklijn. Dit is door Hermes als zodanig overgenomen uit het bestek van de provincie.

Deze lijnen worden door de chauffeurs van streekstallingen gereden met een VDL 12 meter en niet door Eindhoven stad-chauffeurs (zoals nu met 3, 9/11/109 en 103). Daarbij zijn op de momenten dat dat van toepassing is lijn 3 en 20 in Best aan elkaar gekoppeld. Een chauffeur rijdt dan dus een rondje 3-20-20-3.
phileas

Bericht door phileas »

Dit word wel ingewikkeld. Lijn 3 lijkt me best gewoon op MAN rijden en de 9 ook. Ook lijn 20 kan best gewoon op MAN. De tegenwoordige lijn 7/103 rijden ook MAN. Je kan de 3 vergelijken als de tegenwoordige lijn 7 en 20 als de 103.

En de dienstregeling boekjes zijn verkrijgbaar bij de Hermes Loket. Hahah vele niemand kon geloven dat 11 gewoon naar Weert gaat.

Wat ik vandaag aan dacht is dat lijn 17 gewoon door kan trekken naar Leende of zelfs Soerendonk. En dat lijn 11 gewoon de afrit neemt van Soerendonk maar dan direct naar Maarheeze gaat. Ik vind dat niks is verranderd met de route van lijn 11 (173). Niet een korter geworden.
OmniLezer

Bericht door OmniLezer »

Heeft Hermes dan niet veel bussen over. Er gaan zo'n 30 Amba's aan de kant staan nu het grootste deel is overgenomen door de Volans/Evolans.
Als dit al is gezegd wat er gaat gebeuren met de rest, verwijs me dan naar de pagina waar het staat.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

OmniLezer schreef:Heeft Hermes dan niet veel bussen over. Er gaan zo'n 30 Amba's aan de kant staan nu het grootste deel is overgenomen door de Volans/Evolans.
Als dit al is gezegd wat er gaat gebeuren met de rest, verwijs me dan naar de pagina waar het staat.
Dat klopt. Sowiso gaan op 2 na alle Phileassen weg. Ik dacht dat er nu 11 rijden. Er zijn dacht ik ook 20 gelede bussen die allemaal weg gaan..
Hainje

Bericht door Hainje »

phileas schreef:Wat ik vandaag aan dacht is dat lijn 17 gewoon door kan trekken naar Leende of zelfs Soerendonk. En dat lijn 11 gewoon de afrit neemt van Soerendonk maar dan direct naar Maarheeze gaat. Ik vind dat niks is verranderd met de route van lijn 11 (173). Niet een korter geworden.
Wat betreft Maarheeze en lijn 173 zijn er afspraken tussen Hermes en NS. De bus mag niet sneller zijn dan de trein tussen Eindhoven en Maarheeze. Ja ergens wel bespottelijk, maar het is nu even niet anders. Met wat je voor lijn 17 voorstelt, het zou in principe best kunnen, maar ook daar is het de vraag is of je nu echt zoveel extra reizigers trekt tussen Kortonjo en Leende.

Daarnaast is de Roostenlaan aan de smalle kant, op zich ging het prima om deze laan in twee richtingen te bedienen, ideaal is het echter niet. Vaak was/is je bus na de halte Mathijsenlaan zo goed als leeg. Je moet dus wel een erg goede bezetting hebben na de halte Kortonjolaan om die extra DRU's te kunnen verantwoorden.

Reizigers naar Leende zullen toch vooral de voorkeur hebben voor de nieuwe lijn 11, simpelweg omdat die sneller is dan lijn 17 via de Roostenlaan. De argumenten die je dus geeft voor het verlengen zullen geen stand houden bij de Provincie (helaas).
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Raymond schreef:Goed nieuws wat ik nog niet in de media heb teruggezien: de geschrapte eerste rit op lijn 2, 4, 5, 15 (vanaf City Centrum) en 17 zijn weer terug in de dienstregeling vanaf 11 december en sluiten daarmee op maandag t/m vrijdag weer aan op de treinen om 6:30 uur. Ze zijn te herkennen aan de afwijkende ritnummers op de website. De eerste rit op lijn 6, 12 en 16 zijn vooralsnog niet terug, maar daarvan heeft een groot deel van de reizigers een alternatief dat wel om 6:30 uur op het station is.
Naast bovengeschreven wijzigingen nog de volgende:

Lijn 11 aanpassing op rit 2 door het inleggen extra rit 104 en aanpassing op rit 6 door inliggen rit van 108 i.v.m. aansluiting op trein in Maarheeze

Lijn 28 verschuiving rit 5 (vertrek 5 minuten later) i.v.m. aansluiting lijn 370 te Meijel.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

phileas schreef:Wat ik vandaag aan dacht is dat lijn 17 gewoon door kan trekken naar Leende of zelfs Soerendonk. En dat lijn 11 gewoon de afrit neemt van Soerendonk maar dan direct naar Maarheeze gaat. Ik vind dat niks is verranderd met de route van lijn 11 (173). Niet een korter geworden.
Waarom zou je dat willen. De korte slagen naar Leende waren mijn inziens al nutteloos. Heel veel DRUs voor een tweetal halten in Leende. Het is een geluk dat Leende nog een redelijk dorp is met ruim 5000 inwoners.
Als het er 3000 waren was de bus allang weg en was er net zoals lijn 28 (26) een eilandlijntje tussen Maarheeze en Weert.
Leende had het dan kunnen doen met een buurtbusje Heeze-Leende-Maarheeze
Somoht

Bericht door Somoht »

Gekko123 schreef:Ik denk dat ze bij 9292 voor de labeltjes zoals stadsbus nog kijken naar de huidige verdeling. En dan zijn de genoemde lijnen dus wel stadsbussen.
Dingen als "stadsbus" staat niet in de dataleveringen die 9292 krijgt, gok dat ze op eigen houtje bezig zijn op basis van lijnnummer (11 klinkt als stadsbus). Ze hebben een afdeling voor data-dingen waar ze creatieve dingen bedenken, zeg maar.
phileas

Bericht door phileas »

Hainje schreef:
Wat betreft Maarheeze en lijn 173 zijn er afspraken tussen Hermes en NS. De bus mag niet sneller zijn dan de trein tussen Eindhoven en Maarheeze. Ja ergens wel bespottelijk, maar het is nu even niet anders. Met wat je voor lijn 17 voorstelt, het zou in principe best kunnen, maar ook daar is het de vraag is of je nu echt zoveel extra reizigers trekt tussen Kortonjo en Leende.

Daarnaast is de Roostenlaan aan de smalle kant, op zich ging het prima om deze laan in twee richtingen te bedienen, ideaal is het echter niet. Vaak was/is je bus na de halte Mathijsenlaan zo goed als leeg. Je moet dus wel een erg goede bezetting hebben na de halte Kortonjolaan om die extra DRU's te kunnen verantwoorden.

Reizigers naar Leende zullen toch vooral de voorkeur hebben voor de nieuwe lijn 11, simpelweg omdat die sneller is dan lijn 17 via de Roostenlaan. De argumenten die je dus geeft voor het verlengen zullen geen stand houden bij de Provincie (helaas).

Ohw ja klopt. Daar was al een discussie over met de NS en Hermes en uiteindelijk moet het toch zo gebeuren. Maar dan vind ik dat de tarieven echt goedkoper mag worden. Want na 11 december wordt het nog duurder en dan vind ik geen nut dat lijn 11 een aansluiting moet hebben met de trein want dan gaat iedereen gewoon beter de bus nemen.
Hainje

Bericht door Hainje »

phileas schreef:Maar dan vind ik dat de tarieven echt goedkoper mag worden. Want na 11 december wordt het nog duurder en dan vind ik geen nut dat lijn 11 een aansluiting moet hebben met de trein want dan gaat iedereen gewoon beter de bus nemen.
Hier kan ik weinig van maken. Leest erg onsamenhangend, plz try again.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als je in Budel woont, met het OV reist en met de trein verder wil dan Eindhoven, bespaar je een half uur als je al in Maarheeze overstapt.

Sowieso staat het parkeerterrein bij station Maarheeze altijd redelijk gevuld, dus er is wel vraag naar dat station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hainje

Bericht door Hainje »

Suus schreef:Sowieso staat het parkeerterrein bij station Maarheeze altijd redelijk gevuld
Het is medio 2012 in ieder geval aanzienlijk uitgebreid.
Hans

Bericht door Hans »

Wat jij vindt, Phileas, staat vaak ver van de realiteit af.

Als jij vindt dat lijn 3, 9 en 20 wel met MAN kan rijden, dan zal dat nog steeds niet gebeuren als besloten is dat er VDL op komt.
Al was het maar simpelweg omdat er onvoldoende MANs zijn om die lijnen er ook mee te rijden.

Leer eens te accepteren dat er een flink aantal zaken bepaald worden naar aanleiding van wat de opdrachtgever(s) wil(len). Lijnen nutteloos verlengen, verleggen of nieuwe bedenken helpt niet echt. Het is nutteloze verspilling van DRU's die elders harder nodig zijn.

Wat meer realistische bijdragen van je zijn welkom!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Dus de geplande materieelinzet is ongeveer als volgt? :

MAN: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 15, 16, 17, 51, 52, 53, 54, 104, 117, 150
Ambassador: 3, 9, 11, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 101, 102
Citea 13 m: 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324
Citea geleed elektrisch: 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407

(Scholierenlijnen niet meegenomen)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Hainje

Bericht door Hainje »

Hans schreef:Wat meer realistische bijdragen van je zijn welkom!
Aan de andere kant, hij leert met onze feedback op zijn voorstellen pas wat realistisch is. In de tijd dat ik bij de BBA op het hoofdkantoor stage liep kreeg ik bij een voorstel voor de Tilburgse stadsdienst bijna steevast het antwoord: "Dat kan niet, want dat is duurder." Toen schijt irritant, maar het heeft mij uiteindelijk wel leren begrijpen hoe deze wereld in elkaar steekt.

Ik begrijp je irritaties heus wel, toch moet je je wel bedenken dat de meeste leden die dergelijke voorstellen doen vaak hooguit 18 jaar zijn, die hebben nog lang niet zo veel ervaring in dit wereldje als ik. Om nog maar te zwijgen over jouw ervaring. ;) Zolang je maar uitlegt waarom iets niet kan, daar kan zo'n jongere alleen maar van leren. Al lijkt het mij wel een goed plan om dit in een apart topic te doen.

Bericht door Post »

Hainje schreef:
Suus schreef:Sowieso staat het parkeerterrein bij station Maarheeze altijd redelijk gevuld
Het is medio 2012 in ieder geval aanzienlijk uitgebreid.
En hopelijk wordt het snel weer uitgebreid, mensen staan nu al in de berm geparkeerd.

En veel van de reizigers tussen Budel en Eindhoven hebben studenten OV, dus de kosten zijn niet echt relevant om de bus te kiezen. De bus kan alleen een alternatief worden als je sneller vooraan in Eindhoven bent.
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Ik keek vanochtend eens goed bij het passeren van Nuenen, Centrum. Het lijkt erop dat er wat gewerkt is/wordt op het busbaangedeelte van het busstation. Ook viel mij op dat de sneldiensthalte richting Eindhoven nog een geel bord had terwijl de halteborden op het busstation proper beide blauw waren. Heeft met lijn 121/122 nog niet gedaan (borden op het busstation kunnen blauw zijn omdat de 6 en 259 al gedaan zijn) of gaan die vanaf de nieuwe dienstregeling niet meer aan de Smits van Oyenlaan stoppen maar op het busstation zelf omdat ze nu toch richting Woensel gaan?
"Een touringcar is geen bus"
Hans

Bericht door Hans »

fogeltje schreef:Ik keek vanochtend eens goed bij het passeren van Nuenen, Centrum. Het lijkt erop dat er wat gewerkt is/wordt op het busbaangedeelte van het busstation. Ook viel mij op dat de sneldiensthalte richting Eindhoven nog een geel bord had terwijl de halteborden op het busstation proper beide blauw waren. Heeft met lijn 121/122 nog niet gedaan (borden op het busstation kunnen blauw zijn omdat de 6 en 259 al gedaan zijn) of gaan die vanaf de nieuwe dienstregeling niet meer aan de Smits van Oyenlaan stoppen maar op het busstation zelf omdat ze nu toch richting Woensel gaan?
Dat laatste. Anders kan men namelijk ook niet op de busbaan uit komen.
De halte aan de doorgaande weg komt dus te vervallen.
Hans

Bericht door Hans »

Meltrain schreef:Dus de geplande materieelinzet is ongeveer als volgt? :

MAN: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 15, 16, 17, 51, 52, 53, 54, 104, 117, 150
Ambassador: 3, 9, 11, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 101, 102
Citea 13 m: 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324
Citea geleed elektrisch: 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407

(Scholierenlijnen niet meegenomen)
Scholierenlijnen zullen door een mix van MAN, VDL 12 en VDL 13 meter gereden worden.
Lijn 10 wordt een VDL Midcity (16-persoons). Die wagens nog niet gezien.
Lijn 21 wordt met een 8-persoons gereden.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Hainje schreef:In de tijd dat ik bij de BBA op het hoofdkantoor stage liep kreeg ik bij een voorstel voor de Tilburgse stadsdienst bijna steevast het antwoord: "Dat kan niet, want dat is duurder." Toen schijt irritant, maar het heeft mij uiteindelijk wel leren begrijpen hoe deze wereld in elkaar steekt.
Nou dat is wel heel gemakkelijk. "Doen we altijd zo".
Juist eens er opnieuw tegenaan kijken kan nooit kwaad. Direct afserveren met zo'n antwoord is we heel gemakkelijk dan verandert er nooit wat.

Hainje schreef: Ik begrijp je irritaties heus wel, toch moet je je wel bedenken dat de meeste leden die dergelijke voorstellen doen vaak hooguit 18 jaar zijn, die hebben nog lang niet zo veel ervaring in dit wereldje als ik. Om nog maar te zwijgen over jouw ervaring. ;) Zolang je maar uitlegt waarom iets niet kan, daar kan zo'n jongere alleen maar van leren.
Dat wel, maar het wereldje kan ook eens wakker worden geschud. Er konden geen extra vroege ritten worden ingelegd op een aantal stadslijnen in Eindhoven, alles was al klaar enzo.
Er waren verdorie nog 4 hele weken! In die tijd kan een hele vloot bussen staan en dat is 'hard' materiaal. Een dienstrooster is digitaal. Ik wil niet zeggen dat het niet veel werk is. Kwestie van oplossingen zoeken en aan de slag gaan!
Hans

Bericht door Hans »

Wakker schudden mag ook en waar een wil is is een weg. Over die vroege ritten, daarvan weet je wat de redenen zijn en hoe de vervoerskundige erover dacht. Mooi dat wat media aandacht via reizigersoverleg wat extra druk legt bij de provincie/gemeente.

Gelukkig is de oplossing er gekomen! Echter niet via het normale dienstrooster. Daar is 4 weken gewoon simpelweg echt te kort tijd voor, ondanks de het digitale tijdperk. Verwacht dat de ritten met de eerst volgende grote wijziging weer gewoon in de normale diensten zitten.
Hans

Bericht door Hans »

Overigens heeft het opheffen van lijn 55 tot veel protesten uit Tongelre geleid en zijn er zo'n 1000 handtekeningen bij de gemeente aangeboden.

De gemeente heeft daarop een uitvraag gedaan bij Hermes voor een oplossing. Wat de stand van zaken is, weet ik op dit moment, maar mogelijk komt er een tijdelijke oplossing.
Plaats reactie