Yanaike schreef:pedaalemmerzak schreef:4 minuten vind ik al een flinke reistijdwinst.
[...]
Je reageert maar op de helft van mijn post.
Ik heb nog steeds geen reactie op:
Yanaike schreef:- Je krijgt daarmee een scheve verdeling over het halfuur: de ICs moeten dan vertrekken in een 19/11 ligging vanuit ofwel Rotterdam of vanuit Utrecht en dat levert dan weer complicaties op voor het inpassend krijgen van de SPRs die je waarschijnlijk wel netjes in een 15/15 ligging wilt hebben.
Niks te. De ICs naar utrecht in Gouda vertrekken in een 13/18 minuten interval tussen de ICs patroon. Da's een klein beetje scheef maar niet schots en scheef ;)
ICs vertrekken op dezelfde tijden als nu uit R'dam en Den Haag, maar komen eerder in utrecht of hun andere eindpunt aan. Dan vertrekken ze weer op het zelfde tijdstip van hun eindpunten (utrecht of het noorden/oosten van het land) en komen enkele minuten eerder in R'Dam/Den Haag C aan.
- Bovendien levert het ook complicaties op bij de reiziger. Je zult op de een of andere manier moeten communiceren naar de reiziger dat die ene IC niet stopt in Rotterdam Alexander en Gouda en die andere IC wel.
In andere landen is het heel normaal dat je per trein moet bekijken waar deze stop en waar niet. Waarom zou dat in NL niet kunnen? Bovendien is het nu ook al zo: sommige treinen stoppen wel, andere niet in Duivendrecht, Lelylaan, Leiden C, Laan van Noi etc. Vroeger had je zelfs nog veel meer 'moeilijke' dienstregelingen dan nu, b.v. wel/niet stoppen te voorburg of delft. Reizigers zijn niet achterlijk en plannen hun reis veelal van tevoren met ns.nl of een andere reisplanner, en dat ding stuurt hun sowieso de juiste trein in. Voor opportunistische reizigers die ter plekke hun trein kiezen (dit geldt voor vele forenzen) is het simpel opgelost: vermelding 'stopt ook te Alexander en Gouda' of vermelding 'STOPT NIET OP TUSSENGELEGEN STATIONS'. Zo gaat dat nu ook al, zonder enig probleem. Als er in koeienletters 'IC utrecht centraal, amersfoort, apeldoorn, deventer, STOP NIET OP TUSSENGELEGEN STATIONS' staat, en je wil naar gouda en stapt toch in, dan vind ik dat een gevalletje natuurlijke selectie ;) Mag je lekker terug op utrecht C.
Bij dat laatste wil ik aan toevoegen dat, dit soort dingen
pedaalemmerzak schreef:behalve na 21u als 2800 niet rijdt
de dienstregeling voor de reiziger nog extra onnodig complex maken.
Joehoe, we leven in 2016. Mensen hebben zo'n apparaatje op zak wat een 'smartphone' heet. En daarmee kun je niet alleen bellen maar ook met de NS app de juiste trein uitkiezen. 1999 belde ;)
En als je al staat te wachten op de trein die niet komt he. Dus de trein van .09 naar utrecht C op gouda. Die rijdt s avonds niet, maar dan mag je WELGETELD 3 MINUTEN wachten op de volgende trein, want die stopt dan wél in gouda. ;)
De door jouw aangegeven problemen bestaan niet, want ik heb reeds aangetoond dat de overstappen vanuit de sprinters op de ICs naar Utrecht blijven bestaan te Gouda. Toon jij maar eens aan dat dat niet zo is in mijn plan, dan praten we verder. Keiharde feiten ipv speculatie alstublieft
Weet ik veel? In je plan noem je alleen maar serienummers zonder linkjes naar bijbehorende wikipedia pagina's o.i.d. Ik ken niet alle serienummers uit mijn hoofd en het kost mij te veel moeite en tijd om precies uit te vogelen hoe je plan in elkaar zit. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er net zo veel overstapmogelijkheden blijven bestaan met minder IC stops in Gouda.
Tsja als je zelf geen zin hebt om het uit te zoeken dan ga ik het niet voor je voorkauwen. Ga naar de OV wiki pagina van station Gouda, daar kun je zo alle treinen netjes in een rijtje zien staan.
Er blijft altijd een overstap van 2 of hooguit 5 minuten op een IC.
pedaalemmerzak schreef:Ik snap sowieso niet waarom iedereen op dit forum wil dat elke intercity bij elke stoeptegel stopt.
Ik wil niet dat elke intercity op elke stoeptegel stopt. Ik ben voorstander van een duidelijk/helder systeem. Alternerend wel/niet stoppen in Gouda maakt de dienstregeling onnodig complex, levert scheve intervallen op tussen treinen en zorgt ervoor dat een grote groep reizigers minder frequente verbindingen heeft voor een reistijdwinst van slechts 4 minuten.
Nogmaals, het schrappen van IC-stops als Gouda moet geen doel op zich zijn, maar hooguit een oplossing voor een probleem.
Het probleem is
niet: Er stoppen 8 ICs per uur in Gouda
Nee, het probleem is: Kennelijk is de reistijd van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal te lang.
Los van de vraag of dit echt zo is, zijn er meerdere oplossingen te bedenken om dit probleem op te lossen. Het schrappen van de IC-stop in Gouda is één oplossing maar levert, zoals al vaak genoemd, nieuwe complicaties op. Andere oplossingen zijn misschien veel effectiever (meer reistijdwinst). Zoals bijvoorbeeld het verhogen van de maximale snelheid (en het daarmee creëren van een soort semi-HSL) of het verbeteren van voor- en na-transport.
[/quote]
Ik ben helemaal vóór het verhogen van de maximumsnelheid van de ICs. Maar als dat ding overal moet stoppen dan heeft dat geen zin. Het is niet of of maar en en; als het ding niet hoeft te stoppen op gouda dan kun je echt flinke reistijdwinst boeken bij een hogere maximumsnelheid.