Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
n-evo

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Tram 1 van Osdorp naar Muiderpoort vind ik op zich wel een mooie test voor een potentiële Oost/Westlijn. Tram 5 naar Westerpark is niks anders dan concurrentie van de N/Z-lijn uit de weg ruimen.
Alargule

Bericht door Alargule »

Ja, het is dat de nieuwe lijn 1 uit Osdorp De Aker de enige lijn uit Osdorp De Aker is. Anders had ik wel iets teveel herinneringen aan de zeer populaire lijn 6 gekregen...Het zou een bak zijn als straks die versterkingslijn Surinameplein-CS op het Overtoom op volle haltes kan rekenen en men tram 1 naar Muiderpoort grotendeels aan zich voorbij laat gaan.

Over lijn 5 waren we het elders inderdaad al eens geworden ;)
n-evo

Bericht door n-evo »

I know, maar vond het moment zo mooi dat ik het effe wou herbeleven. Word er nog helemaal emotioneel van. :wink:

En over die versterkingsdienst: hadden we niet ooit al een spitstram 11 tussen Surinameplein en CS? Kan me niet herinneren dat die lijn een groot succes was. Toegegeven dat tram 1 natuurlijk ook gewoon reed op dat stuk, maar toch. Heb een beetje het gevoel, misschien onterecht, dat dit soort versterkingslijnen slecht aanslaan bij reizigers en falen om te integreren. Als mensen er niet van op aan kunnen dat een bepaalde tram niet gewoon altijd rijdt kan ie net zo goed helemaal niet rijden. Doet me iig denken aan tram 11, 20 en later ook lijn 6 met z'n extreem lage frequentie.
Alargule

Bericht door Alargule »

Kijk het mooie er niet vanaf hè, zoals mijn moeder zou zeggen.

Maar inderdaad: ik vraag me af of die versterkingslijn een lang leven is beschoren. Het is geen lijn met een 'eigen' traject en doelgroep, met andere woorden: geen publiek dat er 'verplicht' gebruik van moet maken; er zijn altijd alternatieven. Maar misschien gokt GVB op populariteit onder reizigers op het korte traject CS-Leidseplein. Dan lijkt het mij vooral een kwestie van de lijn goed marketen.
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik vraag me ook heel erg af wat nou precies de doelgroep is voor wie tram 1 straks aanhaakt op de N/Z-lijn.

Mensen uit een groot deel van Osdorp tot Surinameplein zullen denk ik eerder de 17 naar Dam-CS pakken. Op de Overtoom heb je die spitstram of een overstap op het Leidseplein. Volgens mij blijft er dan bar weinig publiek over op dat hele stuk De Aker - Vijzelgracht die daar nog de metro zullen pakken verder het centrum in. Vanuit Oost een soortgelijk verhaal.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar moeten bijna alle reizigers dan naar het centrum?
Ik kan me voorstellen dat er ook reizigers uit Osdorp zijn die naar bijvoorbeeld Science Park willen en die hoeven straks nog maar 1 keer over te stappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
IC140

Bericht door IC140 »

De overstap op de metro naar Rokin of CS zal vanuit Osdorp volgens mij niet zo veel gebruikt worden, inderdaad. Osdorp - Noord wel, maar dat zijn maar weinig reizigers. Osdorp - Leidseplein is echter wel een hele drukke relatie die gewoon in de nieuwe lijn 1 blijven en er komt een nieuwe drukke relatie bij: Osdorp - Weesperplein zal met alle studentennieuwbouw in Nieuw-West best een drukke relatie worden.

Vanuit Oost zullen de meeste mensen richting Centrum volgens mij op de Oostlijn overstappen en is de overstap op Vijzelgracht vooral voor Oost - Noord en voor Oost - Zuid. Persoonlijk ben ik ook wel blij met een directe verbinding met de Overtoom.
n-evo

Bericht door n-evo »

IC140 schreef:[...] en er komt een nieuwe drukke relatie bij: Osdorp - Weesperplein zal met alle studentennieuwbouw in Nieuw-West best een drukke relatie worden.
Nieuw-West loopt van Geuzenveld t/m Nieuw Sloten en is qua inwoners bijna zo groot als Haarlem. Tram 1 bedient maar een bescheiden strook van dat stadsdeel. Als je in de studentenwoningen bij Lelylaan woont straks is de metro naar Weesperplein sneller dan binnendoor. Vooral betrouwbaarder in de spits.
Jef400

Bericht door Jef400 »

Je hebt het maar over negen haltes. Ik vraag het me hardop af of het sneller is. Ook omdat je met de huidige combi 50-51 vaak een extra overstap op de Spaklerweg hebt. lijn 53/54 in.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
n-evo

Bericht door n-evo »

Hoe het er nu naar uit ziet gaat wat nu de M51 is rijden tussen Isolatorweg en CS. Je hebt dan op Lelylaan een directe metrolijn naar het Weesperplein. Snelheid is ook niet de enige factor, al is wat op 9292 staat en de praktijk niet altijd hetzelfde. De metro is over het algemeen een stuk betrouwbaarder dan de tram en heeft minder last van verstoringen en vertragingen.
Alargule

Bericht door Alargule »

Pas maar op. GVB kan zo nog een konijn uit de hoge hoed toveren.

Bijvoorbeeld alsnog een volledig ontvlochten netwerk. Als ze al terugkomen op het uitgangspunt lijn 5 naar CS te blijven sturen...
Jef400

Bericht door Jef400 »

n-evo schreef:Hoe het er nu naar uit ziet gaat wat nu de M51 is rijden tussen Isolatorweg en CS. Je hebt dan op Lelylaan een directe metrolijn naar het Weesperplein. Snelheid is ook niet de enige factor, al is wat op 9292 staat en de praktijk niet altijd hetzelfde. De metro is over het algemeen een stuk betrouwbaarder dan de tram en heeft minder last van verstoringen en vertragingen.
Nou ja, je moet vanuit Lelylaan nog de hele zuidas om. Half west door, en dan nog afbuigen naar Oost. Je spreekt over een halte meer. Tel daarbij op dat de gemiddelde halteafstanden voor de tram korter zijn dan voor de metro, en ik vraag me af of het een fijnere verbinding is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
n-evo

Bericht door n-evo »

Nu met beide vervoerstypen is de metro iets van 5-8 minuten sneller dan de tram áls de tram perfect op tijd rijdt tenminste. Als je straks bij beiden geen overstap meer hebt zal dat verschil wel gelijk blijven.

En wat er niet fijn is aan de route van de metro, geen idee. Je gaat zitten en rijdt gewoon toch?
Vinny

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:I know, maar vond het moment zo mooi dat ik het effe wou herbeleven. Word er nog helemaal emotioneel van. :wink:

En over die versterkingsdienst: hadden we niet ooit al een spitstram 11 tussen Surinameplein en CS? Kan me niet herinneren dat die lijn een groot succes was. Toegegeven dat tram 1 natuurlijk ook gewoon reed op dat stuk, maar toch. Heb een beetje het gevoel, misschien onterecht, dat dit soort versterkingslijnen slecht aanslaan bij reizigers en falen om te integreren. Als mensen er niet van op aan kunnen dat een bepaalde tram niet gewoon altijd rijdt kan ie net zo goed helemaal niet rijden. Doet me iig denken aan tram 11, 20 en later ook lijn 6 met z'n extreem lage frequentie.
Ik begrijp niet zozeer waarom er persé een ander nummer moet komen voor een versterkingsritserie. Je kunt hem gewoon onder zijn courante nummer laten rijden en duidelijk maken via de lijnfilm bijv. dat betreffende ritten niet de hele route rijden. Eén van de reden dat veel mensen niet in zulke ritten zitten is omdat reizigers denken: Hé 11? Dat nummer ken ik niet. Ik wacht wel even op de 1. Zelfs als ze prima met de 11 hadden mee gekund.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo

Bericht door n-evo »

Er staat me vaag iets van bij dat de SRA en/of GVB geen fan zijn van een enkele lijn met verschillende eindpunten. Dus tram 1 naar De Aker én tram 1 naar Surinameplein is een no-no. 1 van de 2 moet dan een ander lijnnummer krijgen. Zelfde reden waarom de ooit bedachte versterkingslijn van tram 9 het lijnnummer 29 zou krijgen en de spitsdienst van tram 17 onder lijn 27 moest gaan rijden.
Laatst gewijzigd door n-evo op za 03 dec 2016, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Suus
Contacteer:

Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

Het is zelfs verboden in het Pakket van Eisen. Lijnen mogen halverwege beginnen maar niet eindigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo

Bericht door n-evo »

Nou kijk eens aan, het is zelfs bij wet verboden in Republiek Amsterdam. :D
Alargule

Bericht door Alargule »

Op straffe van het afhakken van de rechtervoet.
n-evo

Bericht door n-evo »

Met als hoogste straf vierdeling door vier Combino's op het kruispunt Centuurbaan - Van Woustraat.
trolly

Bericht door trolly »

...te voltrekken op een moment dat de materieelsituatie en de planning dat toelaten :roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: En wat er niet fijn is aan de route van de metro, geen idee. Je gaat zitten en rijdt gewoon toch?
Het uitzicht vanuit de metro is wellicht minder mooi dan vanuit de tram?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Alargule

Bericht door Alargule »

Ja, dat is inderdaad een voornaam criterium. Daarom zie je bijna nooit iemand in de Rotterdamse metro.
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

1 lijn met meerdere aftakkingen vind ik ook verwarrend, geef die dan gewoon even een ander nummertje.

Maar een tram die ergens halverwege de route eindigt, daar is toch niks mis mee? Je hebt in den haag ook tram 4s die niet naar de uithof rijden maar eindigen in monstersestraat. Lijkt me raar als je die ritten een ander lijnnummer zou moeten geven. Zijn amsterdammers dommer dan hagenezen, dat ze zoiets niet kunnen uitvogelen zelf? :)
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Zijn ter trouwens ook plannen voor het verlengen van tram 9? Die eindigt nu een beetje midden in een woonwijk in Diemen Sniep. Waarom niet dat ding laten doorrijden tot b.v. metro Ganzenhoef? Of laten aftakken naar Diemen-Zuid.
IC140

Bericht door IC140 »

Op zich leuk die discussie over kort-trajectnummers, maar die nieuwe lijn CS - Surinameplein wordt dat natuurlijk niet.
Plaats reactie