PHS op SAAL/Gooilijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Klaasje »

2 minuten opvolging kan je bij vertrek en aankomst op een vier- of meersporig station wel realiseren. 2 minuten opvolging voor twee treinen die op hetzelfde spoor moeten stoppen gaat echter niet. Dat geldt voor zowel sprinterstops langs de vrije baan als voor stops op een station als Weesp.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

CamilleKreemers schreef:Als de situatie van sporenplan nog klopt, kun je in theorie nog inhalingen bij Naarden-Bussum laten plaatsvinden. In de praktijk weet ik echter niet of het kan. Er staat niet bij hoe snel je de wissels daar nemen kan.
Dat kan nog (met de nadruk op nog) want alle wissels gaan daar weg in 2018 of zo iets. Bovendien levert inhalen in Naarden-Bussum (in combinatie met een sprinterknoop Weesp) bij mij tot nu toe alleen maar ellende op voorbij Weesp, dus echt helpen met oplossen doet het niet.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Klaasje schreef:2 minuten opvolging kan je bij vertrek en aankomst op een vier- of meersporig station wel realiseren. 2 minuten opvolging voor twee treinen die op hetzelfde spoor moeten stoppen gaat echter niet. Dat geldt voor zowel sprinterstops langs de vrije baan als voor stops op een station als Weesp.
Ik heb het hierbij:
Aansluiting Gooiboog op de trajecten naar Almere en Hilversum. Ander krijg ik het niet passend.
Weesp vertrek SPR na doorkomst IC is 2 minuten, maar zoals ik begreep ook 4 sporen per richting.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Vertrek na doorkomst op 2 minuten gaat prima (ik denk zelfs dat je daar ook wel naar anderhalve minuut kan, maar zolang we plannen in hele minuten heb je daar niet zo veel aan). 1 minuut is erg kwetsbaar.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Klaasje

Bericht door Klaasje »

1 minuut is kwetsbaar omdat we conducteurs niet laten starten met een vertrekproces voordat er een rijweg beschikbaar is vanaf het perronspoor. Dat vertrekproces zelf duurt al bijna een halve minuut, tel daarbij het instellen van een rijweg bij op en dat de inhalende trein eerst een blok vrij moet rijden voordat je een rijweg kan instellen en je zit zo aan de minuut zonder dat we marge hebben meegenomen in het hele verhaal. Eigenlijk zouden we een keer een discussie moeten starten over wanneer het vertrekproces kunnen starten zolang deze zo lang blijft duren.
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Yanaike schreef:
pedaalemmerzak schreef:Hier is-ie dan, alles in 1 schema. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.
Door alles naast elkaar te zetten in één schema kun je heel snel zien wat er allemaal klopt/niet klopt. Zo valt mij meteen al op dat de SPR naar Hoofddorp vertrekt om :05 uit Weesp, :11 uit Diemen Zuid, :14 uit Duivendrecht, :18 uit Rai, :21 uit Zuid en :26 uit Schiphol, de IC naar Schiphol die daar achteraan rijdt, rijdt om :06 door Weesp, :10 door Diemen Zuid, :15 door Duivendrecht, :18 uit Zuid en :25 uit Schiphol. Aan deze twee treinen zijn een heleboel dingen die niet koppen:
- Tussen vertrek van de IC en de SPR uit Weesp zit maar 1 minuut, dat is veel te weinig.
- De IC komt eerder aan in Diemen Zuid, met andere woorden: de IC moet de SPR dus ergens ingehaald hebben, dit kan niet zomaar.
- Tussen vertrek van de IC en de SPR uit Diemen Zuid zit ook maar 1 minuut, weer veel te weinig.
- Tussen vertrek van de IC en de SPR uit Duivendrecht zit ook maar 1 minuut, weer veel te weinig.
- Bovendien vertrekt de IC weer 1 minuut later dan de SPR??? Dit betekent dus dat de SPR de IC weer ergens heeft ingehaald, dat is niet handig en kan ook niet zomaar.
- Bij Amsterdam Zuid vertrekt de IC weer vóór de SPR, dat betekent dat de IC de SPR dus weer heeft moeten inhalen. Tussen Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid ligt/komt wel 4-dubbelspoor, maar nog blijft het raar.
- De vertrektijden kloppen niet. De SPR doet er 5 minuten over van Amsterdam Zuid naar Schiphol, terwijl de IC er 7 minuten over doet. Hetzelfde geldt ook tussen Diemen Zuid: de ene IC doet dit in 4 minuten, de ander in 5 minuten en de SPR doet er slechts 3 minuten over.
<lange post>

Dank je wel voor het kijken naar mijn plan. Momenteel kom ik in conflict t.h.v. Diemen-Zuid: volgens sporenplan.nl is hier geen inhaalmogelijkheid. Ik heb de boewl nu zo verschoven dat de IC schothorst-schiphol de sprinter op diemen-zuid moet kunnen inhalen, anders past het niet. Daarvoor zal er dus extra infra moeten komen op diemen-zuid-duivendrecht. Het liefste met een fly-over zodat de trein almere-bijlmer ongestoord en conflictvrij die boog kan maken.

Ik weet niet of ik zoals jij suggereert opnieuw ga beginnen. In principe is mijn dienstrtegeling gebaseerd op de huidige dienstregeling, dus in grote lijnen zou het moeten kloppen.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Langzaam begin ik het gevoel te krijgen dat ik de enige ben in dit topic die serieus probeert feedback te geven op andermans varianten en alsof ik de enige ben die varianten ook daadwerkelijk probeert te vergelijken. Voorlopig even mijn laatste nieuwe variant, om jullie tijd te geven om ook eens naar mijn en andermans varianten te kijken en beoordelen. Ik ga waarschijnlijk nog wel oude varianten updaten en ik zal ook het vergelijkingsschema bij blijven werken.

Variant 7: Alternerende ICs
Heel erg vergelijkbaar met variant 3. Maar waar ik bij variant 3 heb gekozen voor alternerende SPRs in 10/20 intervallen tussen Weesp en Amsterdam Centraal/Schiphol, heb ik in deze variant juist gekozen om de ICs. Ten opzichten van variant 3 zijn er dus minder ICs, maar meer SPRs. De trein Almere - Utrecht is geïntergreerd met de ICs en vormt zo een 10-minutendienst tussen Lelystad en Almere en op de Gooilijn. Een minpuntje zijn de lange wachttijden in Weesp, die ga ik nog proberen te verbeteren.

Afbeelding

Afbeelding

En een nieuwe versie van het vergelijkingsschema:

Afbeelding
pedaalemmerzak

Yanaike schreef:Langzaam begin ik het gevoel te krijgen dat ik de enige ben in dit topic die serieus probeert feedback te geven op andermans varianten en alsof ik de enige ben die varianten ook daadwerkelijk probeert te vergelijken. Voorlopig even mijn laatste nieuwe variant, om jullie tijd te geven om ook eens naar mijn en andermans varianten te kijken en beoordelen. Ik ga waarschijnlijk nog wel oude varianten updaten en ik zal ook het vergelijkingsschema bij blijven werken.

Variant 7: Alternerende ICs
Heel erg vergelijkbaar met variant 3. Maar waar ik bij variant 3 heb gekozen voor alternerende SPRs in 10/20 intervallen tussen Weesp en Amsterdam Centraal/Schiphol, heb ik in deze variant juist gekozen om de ICs. Ten opzichten van variant 3 zijn er dus minder ICs, maar meer SPRs. De trein Almere - Utrecht is geïntergreerd met de ICs en vormt zo een 10-minutendienst tussen Lelystad en Almere en op de Gooilijn. Een minpuntje zijn de lange wachttijden in Weesp, die ga ik nog proberen te verbeteren.
Je kunt wel toe met een wachttijden van slechts 4 minuten in weesp denk ik voor de sprinters.

In mijn plan worden de frequenties van boven naar beneden:

4
2
2
2
2
2+2 (met overstap)
0 + 2 (met overstap)
4
2
0 goederenpaden in de spits maar genoeg mogelijkheden buiten de spits
CamilleKreemers

Yanaike schreef:Langzaam begin ik het gevoel te krijgen dat ik de enige ben in dit topic die serieus probeert feedback te geven op andermans varianten en alsof ik de enige ben die varianten ook daadwerkelijk probeert te vergelijken.
Ik ben even aan het ruziën. Ik heb denk ik een passende versie (zonder goederen), maar ik weet niet hoe ik dat toonbaar kan maken voor jullie.
Het staat nu in Excel, maar kan dit niet als bijlage meesturen.

Iemand hier een idee voor?
Yanaike

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:Ik ben even aan het ruziën. Ik heb denk ik een passende versie (zonder goederen), maar ik weet niet hoe ik dat toonbaar kan maken voor jullie.
Het staat nu in Excel, maar kan dit niet als bijlage meesturen.

Iemand hier een idee voor?
Roeland vroeg mij ook al hoe hij zijn plan kon uploaden, ik stuurde hem daarop het volgende. Mocht je er nog niet uitkomen kun je me ook altijd een berichtje sturen:

Het is heel makkelijk om de dienstregeling als plaatje up te loaden:
- Je selecteert de cellen in excel die je in het plaatje wilt hebben en je drukt op CRTL + C (kopiëren)
- Dan ga je naar paint en daar plak je de cellen (CRTL +V)
- Sla het plaatje op (bij voorkeur in .png formaat, misschien is .bmp ook mogelijk, .jpeg geeft kwaliteitsverlies)
- Dan ga je naar imgur.com, waar je het plaatje kunt uploaden.
- Als je plaatje upgeload is heb je ergens rechts boven in het scherm de optie 'get share links', dan krijg je een zogenaamde BB-code en die kun je dan weer gewoon in je forumpost plakken en dan komt automatisch het plaatje in je forumpost terecht.
De eerste paar keer is het misschien eventjes puzzelen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het heel makkelijk.
pedaalemmerzak

Ik had zelf mn excel bestand gewoon geupload zodat jullie het kunnen downlaoden en evt. aanpassen.
CamilleKreemers

Op hoop van Zegen hier VOORSTEL 8??: Afbeelding
De opmerkingen hierbij:
  • De IC van 0:11 te A'dam (en 0:35 te Hilversum) rijdt door naar Amersfoort Schothorst als dat past (0:50 te Amersfoort)
  • De IC van 0:21 van Schiphol (en 0:45 te Hilversum) rijdt door naar Deventer (1:00 aankomst Amersfoort, daar wachten tot 1:05 voor vertrek)
  • De IC van 0:31 van A'dam (en 0:55 te Hilversum rijdt door naar Amersfoort (komt daar aan rond 1:10)
  • De IC naar Zwolle ligt bijna 100% in het huidige tijdpad, maar de haltering van Almere Buiten moet er helaas uit. Anders past hij niet op het huidige pad boven Zwolle.
  • De donkerblauwe lijn is de huidige SPR, wat ik als IC benoem. De tegenrichting is de donkergroene richting. Deze trein kan nog worden verschoven qua tijdstip, want momenteel rijdt deze pal achter mijn geplande sprinter tussen Hilversum en Utrecht. In de spits is dit wellicht handiger, maar in daluren denk ik eraan deze trein 10 minuten later (richting Utrecht) te laten rijden.
  • De lichtblauwe lijn is een nieuwe SPR, waarmee ik een scheve kwartiersdienst wil vormen tussen Almere en Utrecht. Deze verbinding rijdt tussen Naarden-Bussum en Utrecht in een kwartiersdienst met de trein van SPR Amsterdam - Hilversum - Utrecht.
  • De SPR in Hilversum van 1:20 gaat door naar Baarn / Soest / Utrecht. Dat kan op basis van Somda nu passen door kruisingen in Baarn (kruising om 0:00/0:30) en Den Dolder. (0:15/0:45). Ik heb niet gekeken naar haalbaarheid op dat baanvak, omdat je anders de hele Randstad eerst moet plannen hiervoor.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:Op hoop van Zegen hier VOORSTEL 8??:
Ziet er prima uit! Je biedt minder rechtstreekse treinen aan dan de meeste varianten van mij en door Weesp niet als IC-stop te hebben zoals in veel van de andere varianten, heb je minder rechtstreekse verbindingen vanuit Gooi/Almere richting Amsterdam. Maar door bijvoorbeeld wel met de IC te stoppen in Duivendrecht zijn er op sommige plekken toch weer iets meer rechtstreekse verbindingen. Ook vind ik het wel interessant hoe je naast frequenties van 6x/uur nog wel hebt gekozen voor extra treinen over de Gooiboog. Overigens lijkt het er op alsof je je gehouden hebt aan 8 minuten reistijd tussen Almere Poort en Naarden-Bussum. Is dat haalbaar? Ik was zelf uitgegaan van 12 minuten. Ook denk ik dat misschien je ICs vooral die vanuit Hilversum, iets sneller zouden moeten kunnen.

Tip nog voor de volgende keer: je kunt je tijden wél beter naast elkaar zetten in chronologische volgorde, zo kun je makkelijk zien welke trein waar in haalt en of alles past. Tijden naast elkaar zetten per serie kan wat verwarring opleveren.

Bij deze een update van het vergelijkingsschema. Ik ben er daarvan uitgegaan dat in jouw variant de SPRs de meeste SPRs in de andere richting verder gaan dan de meeste ICs. Dus 4x/uur Almere - Amsterdam en 4x/uur Hilversum - Hoofddorp. Dat laatste werd me namelijk nog niet echt duidelijk uit jouw plan.

Afbeelding
CamilleKreemers

Hoi,

Ik heb dit document gemaakt uit een ouder document van mij voor een forumspel, wat door tijdsproblemen bij meerdere personen gestopt werd. Het document heb ik echter wel bewaard voor als ik de rest van Nederland nog wilde doorvoeren. In het spel werd gebruikelijk gelijke treinsoorten naast elkaar geplaatst, waardoor in dit geval ik eigenlijk per 10 minuten keek. Paste het in de eerste 10 minuten, past het vaak ook in de andere 10 minuten, door gelijke vorm van alle 10-minuten diensten.

Ik ben uiteindelijk voor het volgende gegaan:
  • 4x IC Almere - Amsterdam Zuid
  • 2x IC Almere - Amsterdam CS
  • 4x IC Hilversum - Amsterdam CS
  • 2x IC Hilversum - Amsterdam Zuid
Voor de sprinters was ik er nog niet uit, wel had ik gekozen om de Zwolse stoptrein naar Amsterdam CS te sturen, maar die 20-minutenvariant van jou is ook wel interessant om te doen voor de sprinters. Ik zit dan alleen met een wildgroei aan treinseries dan.

Ik zal op Somda nog even goed kijken naar de rijtijden van de Gooitreinen. Ik had daar gekeken voor de rijtijd, maar wellicht dat ik ergens een tijdsverschil verkeerd bekeken heb.
EDIT: Verschil gevonden. De Gooiboogtrein heeft 4 minuten meer reistijd staan voor het traject Keverbrug - Naarden-Bussum. Ik weet zo snel niet waarom, maar ik ben van gelijke rijtijden uitgegaan. Wellicht moet ik voor de Gooiboogtreinen iets meer reistijd pakken.

PS: Welk station pak jij binnen Almere voor de rijtijdbepaling?
Roeland

Bericht door Roeland »

.
Laatst gewijzigd door Roeland op ma 12 dec 2016, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ik kan de afbeelding niet zien. Ligt dat aan mij?
Yanaike

Bericht door Yanaike »

pedaalemmerzak schreef:Ik weet niet of ik zoals jij suggereert opnieuw ga beginnen. In principe is mijn dienstrtegeling gebaseerd op de huidige dienstregeling, dus in grote lijnen zou het moeten kloppen.
De reden dat jouw dienstregeling is gebaseerd op de huidige dienstregeling is juist waarom ik voorstel om opnieuw te beginnen. De huidige dienstregeling is niet berekend op een extra trein tussen Almere Oostvaarders en Utrecht via Amsterdam Bijlmer omdat die:
1. Waarschijnlijk niet zomaar past tussen Almere Oostvaarders en Weesp
2. Waarschijnlijk niet zomaar past tussen Weesp en Diemen Zuid/Duivendrecht
3. Waarschijnlijk niet zomaar past tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht

Dat betekent dus dat je op 3 plekken moet gaan zitten duwen en trekken aan de dienstregeling om alles passend te krijgen. De ene trein kan misschien net 2 minuten vooruit, de andere trein misschien net 2 minuten achteruit en héél misschien past die IC Almere Oostvaarders - Amsterdam Bijlmer - Utrecht er dan wél in. Maar omdat je overal met treinen hebt geschoven, kan het zijn dat je andere knopen in het netwerk weer kapot hebt getrokken die je dan weer moet repareren: bijvoorbeeld een trein die net 2 minuten later dan ideaal aan komt in Zwolle, of erger nog in Utrecht.

En om die reden raad ik je aan om de hele dienstregeling eens vanaf nul opnieuw op te bouwen dan kun je vanaf het begin al rekening houden met die IC Almere Oostvaarders - Amsterdam Bijlmer - Utrecht.

Teminste... als je echt een IC Almere Oostvaarders - Amsterdam Bijlmer - Utrecht wilt. Hij is verschrikkelijk vervelend in te plannen omdat ie dus in drie corridors moet passen. Ik meen dat je eerder in deze discussie gezegd hebt dat je die IC erin wilt omdat je 4 treinen wilt hebben tussen Almere en Utrecht en een IC Almere - Hilversum - Utrecht niet past? CamilleKreemers heeft het in zijn plan echter wél voor elkaar gekregen om 4 treinen (IC en SPR) in te passen tussen Almere en Utrecht. Misschien is het een beter idee om, in plaats van de huidige dienstregeling, je variant te baseren op de variant van Camille Kreemers en die aan te passen zodat die voldoet volgens jouw ideeën?

Dan nog even een reactie op je post van afgelopen woensdag:
Je zegt dat via Hilversum sneller is naar utrecht. Dat is wel zo als er een IC rijdt die nergens stopt behalve in Hilversum. Maar zelfs als je in b.v. Naarden-Bussum gaat stoppen wordt de route via Bijlmer eigenlijk al nauwelijks langzamer. 2x IC en 2x sprinter op het traject Almere-Hilversum gaat simpelweg niet. 1x sprinter en 1x ic zou wel kunnen, maar dat zet weer weinig zoden aan de dijk, maar een trein van 1x per uur.
Almere - Hilversum - Utrecht is op dit moment 42 minuten. Als je de stops in Almere Muziekwijk, Almere Poort en Hilversum Sportpark schrapt, kun je die tijd terugbrengen naar 36 minuten. Tussen Naarden-Bussum - Hilversum lijkt de trein heel ruim ingepland te zijn: de trein Almere - Utrecht doet daar 7 minuten over terwijl andere SPRs dat stukje in soms wel 9 minuten doen, met 2 stops extra. Met andere woorden: het zou me niets verbazen dat een reistijd van 34 minuten tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal haalbaar is, mét stop in Naarden-Bussum én Hilversum.

Aan de andere kant is Almere Centrum - Duivendrecht op dit moment 16 minuten en Amsterdam Bijlmer - Utrecht 17 minuten. Als je dan nog 1 of 2 minuten rekent voor de boog van Diemen Zuid naar Amsterdam Bijlmer (die boog is langer dan het stukje Diemen Zuid - Duivendrecht dat ik nu te veel geteld heb) en 1 minuut voor de stop in Amsterdam Bijlmer zit je al gauw op een minuut of 36 reistijd, dat is dus altijd langer dan via Hilversum terwijl je bij Hilversum in theorie ook nog Naarden-Bussum zou kunnen schrappen als IC-stop (als je immers toch ook al een SPR hebt...)

Ik moet toegeven het verschil is kleiner dan ik gedacht had. Een grote reden waarom de reistijd Almere - Hilversum zo lang is, is dat het spoor vanuit Almere heel lang in een westelijke richting loopt (tot in de buurt van Weesp) en dan pas over de Gooiboog in een hoek van ongeveer 45 graden terugsteekt in de richting van Hilversum. De meest effectieve manier om de reistijd tussen Almere en Utrecht te verkleinen, lijkt mij dan ook om de Gooiboog te verruimen. Als je de Gooiboog al net na Naarden-Bussum laat afbuigen en dan ergens bij Muiderberg weer laat aantakken op de Flevolijn kan de reistijd tussen Almere en Utrecht makkelijk teruggebracht worden naar onder de 30 minuten. Om zo'n spoorlijn mogelijk te maken heb je wel 2 viaducten nodig over zowel de A1 als de A6. Duur grapje als je het mij vraagt, maar als je de treindienst tussen Almere en Utrecht wilt verbeteren is het wat mij betreft de investering waard.
CamilleKreemers schreef:Voor de sprinters was ik er nog niet uit, wel had ik gekozen om de Zwolse stoptrein naar Amsterdam CS te sturen, maar die 20-minutenvariant van jou is ook wel interessant om te doen voor de sprinters. Ik zit dan alleen met een wildgroei aan treinseries dan.
Klopt! Een interessant alternatief kan natuurlijk ook zijn om de SPRs de 'andere kant' op te sturen als de ICs, op zo'n manier dat je elke 10 minuten of wel een rechtstreekse verbinding Almere Centrum - Schiphol hebt, of een overstap in Almere op de SPR naar Schiphol. Hetzelfde dan natuurlijk ook voor de richting Amsterdam Centraal en voor reizigers vanuit Hilversum/Amersfoort/Utrecht.
PS: Welk station pak jij binnen Almere voor de rijtijdbepaling?
Ik ben steeds uitgegaan van 12 minuten tussen Almere Poort en Naarden-Bussum en 19 - 2x2 = 15 minuten tussen Almere Centrum en Naarden Bussum als de trein niet stopt in Almere Muziekwijk en Almere Poort.
pedaalemmerzak

Yanaike schreef:
Teminste... als je echt een IC Almere Oostvaarders - Amsterdam Bijlmer - Utrecht wilt. Hij is verschrikkelijk vervelend in te plannen omdat ie dus in drie corridors moet passen. Ik meen dat je eerder in deze discussie gezegd hebt dat je die IC erin wilt omdat je 4 treinen wilt hebben tussen Almere en Utrecht en een IC Almere - Hilversum - Utrecht niet past? CamilleKreemers heeft het in zijn plan echter wél voor elkaar gekregen om 4 treinen (IC en SPR) in te passen tussen Almere en Utrecht. Misschien is het een beter idee om, in plaats van de huidige dienstregeling, je variant te baseren op de variant van Camille Kreemers en die aan te passen zodat die voldoet volgens jouw ideeën?
Dat kan, maar ik zie in zijn plan geen treinen naar Utrecht?
Dan nog even een reactie op je post van afgelopen woensdag:
Je zegt dat via Hilversum sneller is naar utrecht. Dat is wel zo als er een IC rijdt die nergens stopt behalve in Hilversum. Maar zelfs als je in b.v. Naarden-Bussum gaat stoppen wordt de route via Bijlmer eigenlijk al nauwelijks langzamer. 2x IC en 2x sprinter op het traject Almere-Hilversum gaat simpelweg niet. 1x sprinter en 1x ic zou wel kunnen, maar dat zet weer weinig zoden aan de dijk, maar een trein van 1x per uur.
Almere - Hilversum - Utrecht is op dit moment 42 minuten. Als je de stops in Almere Muziekwijk, Almere Poort en Hilversum Sportpark schrapt, kun je die tijd terugbrengen naar 36 minuten. Tussen Naarden-Bussum - Hilversum lijkt de trein heel ruim ingepland te zijn: de trein Almere - Utrecht doet daar 7 minuten over terwijl andere SPRs dat stukje in soms wel 9 minuten doen, met 2 stops extra. Met andere woorden: het zou me niets verbazen dat een reistijd van 34 minuten tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal haalbaar is, mét stop in Naarden-Bussum én Hilversum.

Aan de andere kant is Almere Centrum - Duivendrecht op dit moment 16 minuten en Amsterdam Bijlmer - Utrecht 17 minuten. Als je dan nog 1 of 2 minuten rekent voor de boog van Diemen Zuid naar Amsterdam Bijlmer (die boog is langer dan het stukje Diemen Zuid - Duivendrecht dat ik nu te veel geteld heb) en 1 minuut voor de stop in Amsterdam Bijlmer zit je al gauw op een minuut of 36 reistijd, dat is dus altijd langer dan via Hilversum terwijl je bij Hilversum in theorie ook nog Naarden-Bussum zou kunnen schrappen als IC-stop (als je immers toch ook al een SPR hebt...)

Ik moet toegeven het verschil is kleiner dan ik gedacht had.
Het reistijdverschil is inderdaad erg klein.

Een groot voordeel van rijden via Bijlmer is dat station Bijlmer-ArenA een erg aantrekkelijke stop is vanuit Almere. Er is hier veel werkgelegenheid, er zijn busaansluitingen naar b.v. Amstelveen, er zijn kantoren, het AMC is dichterbij dan bij Duivendrecht etc. Ook vanuit Utrecht is Bijlmer-ArenA een aantrekkelijke tussenstop.

Hilversum is leuk, maar vanuit Almere is het echt niet meer dan 2x per uur een trein waard. Er is namelijk niet zo heel veel werkgelegenheid.

Daarom vind ik een trein almere-bijlmer-utrecht zeker de moeite van het onderzoeken waard.
Een grote reden waarom de reistijd Almere - Hilversum zo lang is, is dat het spoor vanuit Almere heel lang in een westelijke richting loopt (tot in de buurt van Weesp) en dan pas over de Gooiboog in een hoek van ongeveer 45 graden terugsteekt in de richting van Hilversum. De meest effectieve manier om de reistijd tussen Almere en Utrecht te verkleinen, lijkt mij dan ook om de Gooiboog te verruimen. Als je de Gooiboog al net na Naarden-Bussum laat afbuigen en dan ergens bij Muiderberg weer laat aantakken op de Flevolijn kan de reistijd tussen Almere en Utrecht makkelijk teruggebracht worden naar onder de 30 minuten. Om zo'n spoorlijn mogelijk te maken heb je wel 2 viaducten nodig over zowel de A1 als de A6. Duur grapje als je het mij vraagt, maar als je de treindienst tussen Almere en Utrecht wilt verbeteren is het wat mij betreft de investering waard.
Ja leuk, maar dat is echt véél te duur voor een paar minuten reistijdwinst.
CamilleKreemers

pedaalemmerzak schreef:
Yanaike schreef:
Dat kan, maar ik zie in zijn plan geen treinen naar Utrecht?
Speciaal voor jou heb ik de Utrecht-Hilversum paden er even bijgeplaatst: Afbeelding
Hopelijk klopt het nu wel allemaal en is het ook duidelijk voor je. Ik kan zelfs tot 6x/uur IC Almere - Utrecht gaan, maar dat lijkt me helemaal overkill om door te voeren.

Ik zit eraan te denken om de lichtblauw/lichtgroen (tegenrichtingen van elkaar) alleen in de spits te laten rijden en daarbuiten de IC (donkergroen/donkerblauw) te verplaatsen naar het andere tijdpad (10 minuten later). Dan kan hij geloof ik ook krapper tussen Hilversum en Utrecht rijden. Al moet ik hiervoor wel melden dat ik eigenlijk Amersfoort - Utrecht moet hebben om alles kloppend te zien worden.

PS1: Ook hier heb ik het op niet-mooie wijze staan. Moet ik alles gaan verschuiven voor jullie in Excel?
PS2: Daarnaast moet er nog ergens 6x/uur een trein Utrecht - Schiphol gepland worden toch? Even kijken welke ruimte tussen Duivendrecht en Schiphol ervoor is.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op ma 12 dec 2016, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
pedaalemmerzak

Ik ga er misschien morgen even naar kijken, dank.
Roeland

Bericht door Roeland »

En een mooie bijkomstigheid van zo'n Almere - Bijlmer - Utrecht-IC is, dat-ie de IC-stop vanuit Flevoland op Duivendrecht minder nodig maakt.
SuperGhost

Bericht door SuperGhost »

Hoe ga je zo'n trein inpassen tussen de 6 IC's Amsterdam Centraal - Arnhem/Eindhoven en 6 IC's Schiphol - Arnhem/Eindhoven, de ICE én de 6 sprinters Breukelen - Driebergen? Is er nog wel ruimte om zo'n trein betrouwbaar in te plannen en is er nog wel perronruimte voor op Utrecht Centraal?
Roeland

Bericht door Roeland »

Je zou bijvoorbeeld 6 IC's Utrecht - Bijlmer kunnen laten rijden, waarvan 2 afbuigen naar Almere en 4 naar Schiphol.
De Diemerbogen vanaf station Bijlmer liggen in ieder geval "goed" t.o.v. de IC- en sprintersporen: die Almere-IC kan op Bijlmer halteren op de buitenste perronsporen, zonder de sprinters te hoeven kruisen.
pedaalemmerzak

SuperGhost schreef:Hoe ga je zo'n trein inpassen tussen de 6 IC's Amsterdam Centraal - Arnhem/Eindhoven en 6 IC's Schiphol - Arnhem/Eindhoven, de ICE én de 6 sprinters Breukelen - Driebergen? Is er nog wel ruimte om zo'n trein betrouwbaar in te plannen en is er nog wel perronruimte voor op Utrecht Centraal?
Nou ja heel simpel: van die hoge frequentie moet wat gaan worden afgesnoept om 2x per uur een trein naar Almere mogelijk te maken.

Ik denk echt niet dat een trein almere-bijlmer-utrecht leeg gaat rijden hoor. Ik denk dat zo'n verbinding bommetjevol gaat zitten.
Je zou bijvoorbeeld 6 IC's Utrecht - Bijlmer kunnen laten rijden, waarvan 2 afbuigen naar Almere en 4 naar Schiphol.
Dit had ik ook in gedachten ja.

Voor veel bestemmingen in b.v. A'veen kun je gebruik maken van zowel Bijlmer als Zuid. De focus zal dan ietsjes meer komen te liggen op Bijlmer tegenover zuid dus. Dat kan worden opgevangen door wat meer bussen naar Bijlmer te laten rijden. En de metro is er al en ligt goed zo.

Je zou van de 6 ICs naar Amsterdam CS bijvoorbeeld 2 per uur nog eens extra kunnen laten stoppen in Bijlmer voor een frequentie van maar liefst 8 ics per uur (2 naar CS, 2 naar almere, 4 naar schiphol).
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Moet ik hier nog serieus op ingaan?

- Een IC Almere - Amsterdam Bijlmer - Utrecht is lastig in te passen omdat die IC vanuit Diemen Zuid naar Bijlmer de doorgaande sporen Amsterdam Zuid -> Weesp moet kruisen, daarnaast zit de trein vast in de knoop rondom Weesp en hij moet maar net tussen de ICs Schiphol/Amsterdam Centraal - Utrecht inpassen. Bovendien komt de trein in station Utrecht Centraal niet uit op de keersporen aan de oostkant van het station, maar op doorgaande sporen richting EIndhoven/Arnhem. En door al deze vervlechtingen draagt zo'n verbinding dus ook heel makkelijk vertragingen over van de ene corridor op de andere en dat is weer niet goed voor de robuustheid.
- De IC Almere - Amsterdam Bijlmer - Utrecht heeft weinig doorgaande waarde omdat van Almere via Hilversum naar Utrecht altijd sneller is. Heel veel scheelt het misschien niet, maar de route over Hilversum kan nog altijd verbeterd worden, terwijl dat bij de route over Bijlmer niet kan.
- Elke trein die extra rijdt tussen Weesp en Bijlmer of tussen Diemen Zuid en Utrecht betekent minder ruimte voor doorgaande treinen Amsterdam Centraal/Schiphol <-> Utrecht en voor doorgaande treinen Almere/Amersfoort <-> Schiphol en die lijken mij allemaal stuk voor stuk belangrijker.

Los daarvan gaat dit topic over PHS: hoogfrequent spoorvervoer, over SAAL en over de Gooilijn. Jullie hebben nog steeds niet aangetoond dat hoogfrequent spoorvervoer én een IC Almere - Amsterdam Bijlmer - Utrecht mogelijk is. Laat eerst eens zien dat het uberhaupt kan en dan praten we verder, oké? Anders kun je/jullie ook altijd je ideeën over de IC Almere - Amsterdam Bijlmer - Utrecht Centraal kwijt in het topic: Wishful Thinking: hoe zou jij het doen op het spoor? Of door eventueel een nieuw topic aan te maken.

Mocht deze discussie nog verder escaleren voel ik mij genoodzaakt een moderator in te lichten omdat de discussie te veel off-topic gaat.
Plaats reactie