Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
-
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ik sprak net een chauffeur in de 50. Was de enige in die bus omdat de 50 naar Veenendaal en 51 paar minuten voor ons reden, dus kon makkelijk met hem praten.
Eigenlijk op alle punten die hier benoemd zijn, is hij het eens. Hij snapt niet dat Syntus niet de dienstregeling van CXX heeft overgenomen om te inventariseren wat waar het nodig is. Als er lijnen hetzelfde waren gebleven kon iedereen daar netjes op ingewerkt worden en daarna door te pakken naar het plan van Syntus. Dat zou voor iedereen beter zijn. Hij geeft ook eerlijk toe dat hij passagiers de weg gaat vragen ten westen van Utrecht.
Als ik er persoonlijk over na denk, was het zeker geen verkeerd idee geweest om tijdelijk de dienstregeling gelijk te houden aan die van CXX. Provincie Utrecht zou ook wel snappen dat er in 3 weken niet alles geregeld kan worden. Ik denk ook dat het voor Syntus een zware taak is om nu de reiziger weer voorzich te winnen. Zeker met het oog op de consessie in Almere volgend jaar.
Denken jullie dat het tijdelijk aanhouden van de CXX dienstregeling een beter idee geweest was? Of is het vloeken in de kerk met deze vraag?
Eigenlijk op alle punten die hier benoemd zijn, is hij het eens. Hij snapt niet dat Syntus niet de dienstregeling van CXX heeft overgenomen om te inventariseren wat waar het nodig is. Als er lijnen hetzelfde waren gebleven kon iedereen daar netjes op ingewerkt worden en daarna door te pakken naar het plan van Syntus. Dat zou voor iedereen beter zijn. Hij geeft ook eerlijk toe dat hij passagiers de weg gaat vragen ten westen van Utrecht.
Als ik er persoonlijk over na denk, was het zeker geen verkeerd idee geweest om tijdelijk de dienstregeling gelijk te houden aan die van CXX. Provincie Utrecht zou ook wel snappen dat er in 3 weken niet alles geregeld kan worden. Ik denk ook dat het voor Syntus een zware taak is om nu de reiziger weer voorzich te winnen. Zeker met het oog op de consessie in Almere volgend jaar.
Denken jullie dat het tijdelijk aanhouden van de CXX dienstregeling een beter idee geweest was? Of is het vloeken in de kerk met deze vraag?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
-
Ligt eraan. Als het personeel ook de oude routes niet kent en het logistiek niet lekker loopt helpt het niet veel.
Ik zit nu in de 4e rit sinds zondag en de totale vertraging is al +58... Ik krijg trouwens ook de indruk dat de verkeerslichten niet meewerken, maar dat kan aan mij liggen...
Ik zit nu in de 4e rit sinds zondag en de totale vertraging is al +58... Ik krijg trouwens ook de indruk dat de verkeerslichten niet meewerken, maar dat kan aan mij liggen...
-
Klopt, VETAG werkt nog niet helemaalRonald schreef:Ligt eraan. Als het personeel ook de oude routes niet kent en het logistiek niet lekker loopt helpt het niet veel.
-
Opzich, maar ik snap het hele gewissel sowieso niet. Oke, je hebt te maken met een hoop nieuwe chauffeurs en met chauffeurs die ergens anders zijn gaan rijden maar waarom moeten de chauffeurs die eerst bij cxx reden en zich nu bij syntus hebben aangesloten ineens een heel ander rijgebied krijgen? Chauffeurs die altijd in Oost-Utrecht en chauffeurs die altijd in West-Utrecht hebben gereden kunnen daar toch veel beter blijven? Zij zijn daar bekend, kennen de route, kunnen wellicht ook specifieke informatie geven over overstapmogelijkheden of welke halte het beste bij de passagier aansluit etc etc. Alles went wel weer dat is waar maar alsnog. Ik snap het idee erachter niet.
-
Zit in de Setra's het stoplampje nu echt áchter het infoscherm...?
-
Dan krijg je alleen maar meer rechtszaken, Syntus biedt dan nml iets anders aan dan wat ze geboden hadden. Dit zou oneerlijk zijn tegenover de andere vervoerders die mee hadden geboden. De provincie had een overbruggingsconcessie kunnen inluiden, maar heeft dit niet gedaan.dnmw2705 schreef:Ik sprak net een chauffeur in de 50. Was de enige in die bus omdat de 50 naar Veenendaal en 51 paar minuten voor ons reden, dus kon makkelijk met hem praten.
Ik heb geen onderschrift
-
Syntus is geloof ik gehouden aan hun vervoerplan en moest het ook als zodanig uitvoeren. Ik denk persoonlijk dat wachten tot zomervakantie beter was geweest, maar provincie eiste direct rijden volgens offerte. Dan heb je ook dit soort creaties.
-
Zeker weten!Ronald schreef:Zit in de Setra's het stoplampje nu echt áchter het infoscherm...?
-
Binnenkort wordt de stop-lamp weergegeven op het reisinformatie scherm ;-).WK1999 schreef:Zeker weten!Ronald schreef:Zit in de Setra's het stoplampje nu echt áchter het infoscherm...?
-
Ja, dat was ook heel grappig. Als je helemaal achtering zit, zie je alleen maar een rode gloed. Ze kunnen het ook boven de achterdeur en boven de voordeur plaatsen. Dat deden ze ook bij de RET in plaats van op de scherm.Ronald schreef:Zit in de Setra's het stoplampje nu echt áchter het infoscherm...?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
Dat is zeker waar. Een overbrugging was dan ideaal geweest.sirvinniei schreef:
Dan krijg je alleen maar meer rechtszaken, Syntus biedt dan nml iets anders aan dan wat ze geboden hadden. Dit zou oneerlijk zijn tegenover de andere vervoerders die mee hadden geboden. De provincie had een overbruggingsconcessie kunnen inluiden, maar heeft dit niet gedaan.
Ik heb het wel te doen met de klantservice van Syntus. Als je even op Twitter zoekt op Syntus Utrecht lees je toch een partij veel geklaag. Klantenservice van U-OV reageert op sommige tweets met teksten als: Geef Syntus ook een kans.
-
Aan het team van OVinNederland: Wanneer komt er een foto van Syntus Utrecht in de banner boven in beeld? *O*
-
En daar gaat het dus mis: juist omdat je wordt gehouden aan een situatie waar veel voorbereidingstijd voor nodig was EN die er niet meer was (echt: Qbuzz GD sloeg zichzelf op de borst dat ze het voor elkaar kregen dat ze het in drie maanden voor elkaar hebben gekregen: Syntus had 3 weken) is het voor alle partijen slecht door er aan te houden. En dat doet ook niks goeds voor de relatie tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.CamilleKreemers schreef:Syntus is geloof ik gehouden aan hun vervoerplan en moest het ook als zodanig uitvoeren. Ik denk persoonlijk dat wachten tot zomervakantie beter was geweest, maar provincie eiste direct rijden volgens offerte. Dan heb je ook dit soort creaties.
De provincie had de leiding moeten nemen: de bestaande dienstregeling laten uitvoeren door Syntus. Vervolgens zo snel als mogelijk de dienstregeling wijzigen. Dat kan per April (voorjaar, per wijzigingsblad, samen met NS), per Juli (begin zomervakantie) of per september (nieuw schooljaar).
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Oud-beheerder OVNL
Als ie ingestuurd wordt: [email protected]dnmw2705 schreef:Aan het team van OVinNederland: Wanneer komt er een foto van Syntus Utrecht in de banner boven in beeld? *O*
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
Dit was ook de nette oplossing geweest, maar de provincie vond dat dit kennelijk een betere manier is. Syntus krijgt de rotzooi over zich heen, terwijl ze in recordtijd nog iets voor elkaar kregen. Als ze hierdoor boetes ontvangen, zou ik rechtstreeks de advocaat inschakelen om bezwaar te maken.MdJ schreef:En daar gaat het dus mis: juist omdat je wordt gehouden aan een situatie waar veel voorbereidingstijd voor nodig was EN die er niet meer was (echt: Qbuzz GD sloeg zichzelf op de borst dat ze het voor elkaar kregen dat ze het in drie maanden voor elkaar hebben gekregen: Syntus had 3 weken) is het voor alle partijen slecht door er aan te houden. En dat doet ook niks goeds voor de relatie tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.CamilleKreemers schreef:Syntus is geloof ik gehouden aan hun vervoerplan en moest het ook als zodanig uitvoeren. Ik denk persoonlijk dat wachten tot zomervakantie beter was geweest, maar provincie eiste direct rijden volgens offerte. Dan heb je ook dit soort creaties.
De provincie had de leiding moeten nemen: de bestaande dienstregeling laten uitvoeren door Syntus. Vervolgens zo snel als mogelijk de dienstregeling wijzigen. Dat kan per April (voorjaar, per wijzigingsblad, samen met NS), per Juli (begin zomervakantie) of per september (nieuw schooljaar).
Ik hoop dat snel alles beter gaat lopen voor Syntus, want op deze manier starten wens je niemand toe. Het vervoersbedrijf moet een enorme rotzooi oplossen wat door eigenwijsheid van de provincie is gekomen. Een tussenconcessie hanteren had ik als oplossing gekozen, zodat er meer tijd was om een goede start voor te bereiden.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ik hoop dat je de tussenconcessie dan niet aan Connexxion had gegund, want dat is volgens mij het enige dat ze wilden met die rechtszaak.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik zat laatst ook eens op de Twitter van Syntus te kijken en daar viel me juist op dat ze ondanks veel klachten ook nog best veel goodwill krijgen. Helemaal vlak voor de start toen veel reizigers best enthousiast op de dienstregeling reageerden. Waren best veel normale reizigers Connexxion zat, lang niet alleen OVNLers.
Ze doen in elk geval wel hun best met een hoop personeel op de grote stations om reizigers te informeren :pos:
Wat me trouwens nu enkele dagen opvalt is dat de Setra's op X4 "Kattenbroek via" filmen maar de via nooit in beeld verschijnt.
Zelf denk ik trouwens dat Syntus het nog best goed aanpakt met in elk geval herkenbaar tijdelijk materieel terwijl ze maar 3 weken hadden. Herinneren jullie de puinzooi in DAV uit 2003 nog? Daar hadden ze notabene 4 maanden maanden na rechtszaken, toch significant langer.
Ze doen in elk geval wel hun best met een hoop personeel op de grote stations om reizigers te informeren :pos:
Wat me trouwens nu enkele dagen opvalt is dat de Setra's op X4 "Kattenbroek via" filmen maar de via nooit in beeld verschijnt.
Zelf denk ik trouwens dat Syntus het nog best goed aanpakt met in elk geval herkenbaar tijdelijk materieel terwijl ze maar 3 weken hadden. Herinneren jullie de puinzooi in DAV uit 2003 nog? Daar hadden ze notabene 4 maanden maanden na rechtszaken, toch significant langer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Hoeveel bedrijven kunnen zo'n gebied aan met materieel? Ik ken niet veel plekken met zoveel bussen over.regenmaker schreef:Ik hoop dat je de tussenconcessie dan niet aan Connexxion had gegund, want dat is volgens mij het enige dat ze wilden met die rechtszaak.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Het is juist goed dat connexxion niet langer mocht doorrijden. De provincie Utrecht geeft hiermee een duidelijke statement af dat een rechtszaak niet loont. Dan maar de eerste weekjes hectisch, dat is straks allemaal weer in orde.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
-
Vergeet niet dat er veel chauffeurs nieuw naar de concessie zijn gekomen. Die kennen de oude routes net zo min als de nieuwe routes. Daarnaast zit je met andere locaties van de stallingen, dus bij het aanhouden van de oude dienstregeling had je de tijden tussen stalling en overnamepunt van de bus moeten aanpassen. Dikke kans dat de lengte van diensten dan weer te lang wordt, of er niet tijdig een pauze is.dnmw2705 schreef:Als ik er persoonlijk over na denk, was het zeker geen verkeerd idee geweest om tijdelijk de dienstregeling gelijk te houden aan die van CXX. Provincie Utrecht zou ook wel snappen dat er in 3 weken niet alles geregeld kan worden. Ik denk ook dat het voor Syntus een zware taak is om nu de reiziger weer voorzich te winnen. Zeker met het oog op de consessie in Almere volgend jaar.
Ik denk dat je daarmee al met al meer kapot had gemaakt dan dat je er goed aan zou doen...
-
Duidelijk. Ik ga eens kijken of ik iets moois kan schieten.Wubbo schreef:Als ie ingestuurd wordt: [email protected]dnmw2705 schreef:Aan het team van OVinNederland: Wanneer komt er een foto van Syntus Utrecht in de banner boven in beeld? *O*
-
-
Laatst gewijzigd door dnmw2705 op wo 12 apr 2017, 13:21, 4 keer totaal gewijzigd.
- nvdw
- Donateur
Ik begrijp volledig dat het nooit vlekkeloos kan verlopen als je aan een concessie begint, helemaal niet met deze voorgeschiedenis en die ratrace die er dan altijd in dat ene weekend alsnog moet plaatsvinden. Maar vanuit het oogpunt van een reiziger is het domweg een paar dagen tot een paar weken ellende tot alles rijdt zoals beloofd is, terwijl het daarvoor gewoon in orde was, en dat omdat er een andere naam op de bussen komt. En dat is zo jammer.
Chauffeurs een compleet nieuw routepakket geven en ze vervolgens niet of nauwelijks lijninstructie kunnen geven omdat ze nog gewoon hun rondjes bij de straks oude vervoerder moeten maken, dat had Syntus zeker aan kunnen zien komen. Komt uiteindelijk allemaal wel weer goed maar het levert nu zoveel zinloze vertragingen op. En als chauffeur zit je ook niet fijn als je je eigen passagiers de weg moet vragen.
Chauffeurs een compleet nieuw routepakket geven en ze vervolgens niet of nauwelijks lijninstructie kunnen geven omdat ze nog gewoon hun rondjes bij de straks oude vervoerder moeten maken, dat had Syntus zeker aan kunnen zien komen. Komt uiteindelijk allemaal wel weer goed maar het levert nu zoveel zinloze vertragingen op. En als chauffeur zit je ook niet fijn als je je eigen passagiers de weg moet vragen.
Feed the childrens
- marvinkok
Zoals Dennis al aangaf is het doorrijden met oude dienstregeling niet te doen met andere stallingen. Daarnaast is Syntus natuurlijk druk bezig geweest om haar eigenen vervoersplan uit te werken en in alle systemen in te meten. Dat kost ook een hoop tijd. Als je door zou gaan met de huidige dienstregeling moet je dat óók nog eens allemaal gaan inmeten/ingegeven etc.
Als de bezwaarprocedure niet was geweest had men ook veel eerder kunnen beginnen met lijninstructies. Nu was er nog niks zeker, geen wonder dat het dan niet vlekkeloos loopt.
Als de bezwaarprocedure niet was geweest had men ook veel eerder kunnen beginnen met lijninstructies. Nu was er nog niks zeker, geen wonder dat het dan niet vlekkeloos loopt.
-
Vandaag onderweg naar Vathorst mijn eerste ervaring met Syntus Utrecht, en er vielen me veel dingen op. Vanmorgen rond 9.35 stonden reizigers op busstation Hilversum te wachten op lijn 70 van 9.25. Op de buffer stond wel een Syntus Setra met een chauffeur ernaast, alleen dit was niet 1+1=2. De bus bleef op de buffer staan en de chauffeur ging een praatje maken met de reizigers. Weet niet of lijn 70 nog gereden heeft.
Nadat ik met de trein in Amersfoort was aangekomen was het daar een chaos op het busstation. Het stond zwart van de mensen en veel bussen gingen zelfs nog om 10.00 overvol weg. Overal Setra's met of geen werkend display of alleen de eindbestemming erop. En toevallig kom ik al sinds zondag elke dag die witte Caetano tegen met soms een A4'tje achter de ruit en dan weer wel een werkend display. Lijn X2 heeft een 10 minuten dienst maar reed op dat moment toevallig elke 2 minuten. Ook op OVzoeker kwam ik ook geen enkele bus tegen met minder dan +6, en met vertragingen oplopend tot +45. Gelukkig kwam mijn lijn 3 wel redelijk optijd en met een geheel werkende Setra. Ik zat achterin op de één na voorste rij, maar kon vanuit die positie (zoals eerder door anderen al beaamd) zowel de infoschermen als de stopknop niet zien. Onderweg viel het me op dat het echt géén geschikte stadsbus is. Mensen die opstonden voor haltes moesten zich goed vasthouden om niet ten val te komen, bij de Connexxion Ambassadors was dit niet echt ter sprake. Ook gaan de deuren veel te langzaam open en dicht en zit elke stoelrij op een verhoging.
Tijdens werk moest ik toevallig enkele adressen af waar onder andere lijn 1 en lijn 19 komen. Gezien het volk wat op lijn 1 stond te wachten was deze al even niet geweest, en lijn 19 zag ik rijden met een Besseling touringcar. Op een gegeven moment reed ik langs halte Drieberg waar een vrouw met haar hand lijn 7 aan wilde houden. Deze reed echter door, de vrouw verbouwereerd achterlatend. De chauffeur kwam echter tot inkeer en nam de rotonde naast de halte vervolgens helemaal om de vrouw op de rotonde naar binnen te laten. Terug van werk moest ik ook met de bus, en wilde ik lijn 7 pakken. Op vertrektijd kwam er een Veolia Ambassador aanrijden zonder werkend display. Bleek lijn 203 te zijn met +20 Vervolgens kwam lijn 7 met een Setra en zat ik op de vierzit. Blijkt dat je daar tegen een witte sticker aankijkt. Had genoeg tijd om naar achter te lopen, want het stoplicht op de Valutaboulevard stond zeker 3 minuten op rood. Na een tussenstop op het Eemplein wilde ik een bus naar het station pakken. Dit duurde zeker 10 minuten, waarna er een overvolle Setra als X2 aan kwam rijden. Bij het Stadhuis liet deze mensen achter. Uiteindelijk terug in Hilversum stond een witte Citaro gereed op lijn 121 met al minstens +15. Nadat deze 50 meter reed gingen de twee chauffeurs op de buffer wisselen, reden weer 50 meter en gingen wéér wisselen. Wat hier de bedoeling van is weet ik niet, maar het was allemaal erg chaotisch. Ook allemaal nieuwe chauffeurs overal en ik denk niet dat de problemen binnen een week zijn opgelost. Was het niet mogelijk om chauffeurs en bussen te clusteren op bepaalde lijnen? Dan had je tenminste een betrouwbare dienstregeling kunnen rijden met chauffeurs die de weg goed kunnen leren.
Nadat ik met de trein in Amersfoort was aangekomen was het daar een chaos op het busstation. Het stond zwart van de mensen en veel bussen gingen zelfs nog om 10.00 overvol weg. Overal Setra's met of geen werkend display of alleen de eindbestemming erop. En toevallig kom ik al sinds zondag elke dag die witte Caetano tegen met soms een A4'tje achter de ruit en dan weer wel een werkend display. Lijn X2 heeft een 10 minuten dienst maar reed op dat moment toevallig elke 2 minuten. Ook op OVzoeker kwam ik ook geen enkele bus tegen met minder dan +6, en met vertragingen oplopend tot +45. Gelukkig kwam mijn lijn 3 wel redelijk optijd en met een geheel werkende Setra. Ik zat achterin op de één na voorste rij, maar kon vanuit die positie (zoals eerder door anderen al beaamd) zowel de infoschermen als de stopknop niet zien. Onderweg viel het me op dat het echt géén geschikte stadsbus is. Mensen die opstonden voor haltes moesten zich goed vasthouden om niet ten val te komen, bij de Connexxion Ambassadors was dit niet echt ter sprake. Ook gaan de deuren veel te langzaam open en dicht en zit elke stoelrij op een verhoging.
Tijdens werk moest ik toevallig enkele adressen af waar onder andere lijn 1 en lijn 19 komen. Gezien het volk wat op lijn 1 stond te wachten was deze al even niet geweest, en lijn 19 zag ik rijden met een Besseling touringcar. Op een gegeven moment reed ik langs halte Drieberg waar een vrouw met haar hand lijn 7 aan wilde houden. Deze reed echter door, de vrouw verbouwereerd achterlatend. De chauffeur kwam echter tot inkeer en nam de rotonde naast de halte vervolgens helemaal om de vrouw op de rotonde naar binnen te laten. Terug van werk moest ik ook met de bus, en wilde ik lijn 7 pakken. Op vertrektijd kwam er een Veolia Ambassador aanrijden zonder werkend display. Bleek lijn 203 te zijn met +20 Vervolgens kwam lijn 7 met een Setra en zat ik op de vierzit. Blijkt dat je daar tegen een witte sticker aankijkt. Had genoeg tijd om naar achter te lopen, want het stoplicht op de Valutaboulevard stond zeker 3 minuten op rood. Na een tussenstop op het Eemplein wilde ik een bus naar het station pakken. Dit duurde zeker 10 minuten, waarna er een overvolle Setra als X2 aan kwam rijden. Bij het Stadhuis liet deze mensen achter. Uiteindelijk terug in Hilversum stond een witte Citaro gereed op lijn 121 met al minstens +15. Nadat deze 50 meter reed gingen de twee chauffeurs op de buffer wisselen, reden weer 50 meter en gingen wéér wisselen. Wat hier de bedoeling van is weet ik niet, maar het was allemaal erg chaotisch. Ook allemaal nieuwe chauffeurs overal en ik denk niet dat de problemen binnen een week zijn opgelost. Was het niet mogelijk om chauffeurs en bussen te clusteren op bepaalde lijnen? Dan had je tenminste een betrouwbare dienstregeling kunnen rijden met chauffeurs die de weg goed kunnen leren.