Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
nvdw schreef:De vraag is of het zinvol is heel autistisch met dit soort dingen om te gaan als het gaat om een relatief klein aantal lijnbussen waarvan de bestuurders bekend zijn (gemaakt) met het gebruik van de lichten.
Nu heb jij het over situaties waarin niet zo veel bussen langskomen, daarvan zijn er inderdaad genoeg te vinden. Maar eenzelfde situatie komt voor op de Van Zijstweg in Utrecht waar toch niet bepaald weinig bussen rijden. Vandaar dat er op dit Google Maps plaatje ook precies een bus voor het negenoog staat.
In dit geval mogen bussen zelfs een kant op waar auto's niet heen mogen (rechtdoor) en hangt er daarom ook een bordje "Lijnbus alleen rijden op buslicht" bij, want alleen als de bus wit heeft krijgen de kruisende fietsers rood
En een lijnbus, wat is dat precies? Als ik mijn dienst moet aanvangen op een busstation dat is afgesloten met borden 'uitgezonderd lijnbussen', ben ik dan een lijnbus omdat er met koeienletters 'ARRIVA' op staat of geen lijnbus omdat ik officieel nog buiten dienst rijd als ik het bord passeer?
Leuker vond ik de bordjes "verboden in te rijden uitgezonderd BBA bussen" die her in der in Brabant nog hingen toen Arriva er kwam rijden. Mocht een Connexxion-bus daar dan niet komen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Voordeel van zo'n constructie is dat je bij de overige weggebruikers niet de indruk wekt dat er nog een derde optie is behalve links- of rechtsaf. Vooral in doolhof Utrecht is dat echt een pluspunt. Het busbaantje vanaf de Graadt van Roggenweg naar Jaarbeurszijde langs de trambaan en het Jaarbeursplein is nu 'afgekalkt' met een doorgetrokken streep. Ter vergelijking: HIER dat doorsteekje, maar nu nog wel toegestaan voor autoverkeer. Alleen een bord neerzetten hielp niet om de automobilisten te weren.
Net zoiets als een vluchtheuvel waar de bus links passeert en het overige verkeer rechts, maar er toch een bord staat dat je verplicht bent rechts te passeren. Zoals HIER, op de Rotterdamseweg in Ridderkerk (voor de niet-kenners: de rijrichting op de busbaan draait mee met de spitsrichting). Dan kan je het allemaal wel met onderbordjes 'uitgezonderd lijnbussen' oplossen om het wettelijk kloppend te maken maar waarom zou je?
Daniel schreef:
Leuker vond ik de bordjes "verboden in te rijden uitgezonderd BBA bussen" die her in der in Brabant nog hingen toen Arriva er kwam rijden. Mocht een Connexxion-bus daar dan niet komen?
Deze hangt er nog altijd. Er slaat daar uberhaupt geen bus meer linksaf sinds 2 jaar...
Wat is dit? Ze hebben hier de klapstoeltjes mee vervangen op de invalidenplek, maar ik snap niet hoe dit de stoeltjes en rolstoelplaats vervangt. Al die losse touwtjes is niet erg praktisch lijkt me.
Wat aan Brabants materieel in Schelluinen staat krijgt zijn onderhoud in Breda, dus wordt er met enige regelmaat iets uitgeruild. Dan komen ze straks weer met Bravo-stickers terug bij ons ;)
De gehele Schelluinse serie Citea's 8989-8993 is momenteel in Breda voor de Bravo bestickering inderdaad. Zullen wel stuk voor stuk teruggeruild worden zodra een van de Bredase bussen die daar nu rijden voor onderhoud naar de garage moet.
Wat is dit? Ze hebben hier de klapstoeltjes mee vervangen op de invalidenplek, maar ik snap niet hoe dit de stoeltjes en rolstoelplaats vervangt. Al die losse touwtjes is niet erg praktisch lijkt me.
Chrysa schreef:Deze hangt er nog altijd. Er slaat daar uberhaupt geen bus meer linksaf sinds 2 jaar...
Deze linksaf beweging wordt nog veel gebruikt door bussen die leeg naar de stalling rijden.
Het bord hangt wel ongelukkig, omdat de busbaan niet meer bruikbaar is (zonder hele vreemde capriolen uit te halen) om links af te slaan.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Tijdens uw busreis óók een nieuwe, spectaculaire ervaring? Nu SM in de bus, alleen bij Arriva.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Ik meen me te herinneren dat ik vorige week bij de halte HES in Rotterdam een bord heb zien staan met iets er op wat ging over een spitsbus van de NS... Nu kan ik daar niets over terug vinden, is er iemand die daar meer over weet? Lijkt me iets te maken te hebben met de werkzaamheden aan de Willemstunnel. Of heb ik 't misschien gewoon verkeerd gezien?!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
De ritten zijn ook niet terug te vinden in de reisplanners. NS Klantenservice wist dit te achterhalen door in het draaiboek te kijken. Dus lekkere communicatie en promotie van de lijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Er rijden NS spitsbussen van Breda naar Den Haag C en van Tilburg naar Rotterdam C,ochtend heen,avond terug.Hier was idd heel slecht over gecommuniceerd.In Tilburg is er nu een omroepbericht en vertrekken de bussen aan de Noordzijde,Burg Broxlaan.
reistijd is echter erg lang.Tilburg-Rotterdam bijna 2 uur.De eerste dagen heb ik dan ook voornamelijk lege bussen zien vertrekken