Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Zo, vandaag weer een dagkaart gekocht. Weer kunnen genieten van de heerlijke stoelen in lijn 280. Nu in de kerstvakantie is deze alleen wel erg rustig (tijdens schooltijden is deze goed gevuld). Display is ook wel heel onduidelijk. "Via Leusden" terwijl hij juist direct naar Amersfoort gaat. Wou een moeder met kinderen vanaf Woudenberg instappen om naar het zwembad naar Leusden in te stappen zonder te weten dat de bus daar niet stopte.
Ander punt: Besseling rijdt op 356 met niet rolstoel toegankelijke bussen (maar wel OVC lezers). Is dit tijdelijk?
sirvinniei schreef:Ik had eerder gelezen dat bussen niet mochten bufferen bij station vathorst. Waar buffert lijn 7 dan?
Lijn 7 heeft volgens mij nooit meer dan één minuut tussen aankomst en vertrekt op Vathorst. Dat is geen bufferen volgens mij. Overigens kun je daar best een bus die vooraan op de halte staan inhalen.
Echt? Toen ik met de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] aankwam te Avat, stond lijn 7 al klaar en nadat ik was ingestapt bleef hij nog minstens 2 minuten wachten.
Daniel schreef:Had het niet zo verwacht gezien de toch best flink uitgedunde vakantiefrequenties op sommige stadslijnen in Amersfoort, maar er bleek vandaag nog een tijdelijke bus rond te rijden op een lijn die niks met het tunneltje De Klomp te maken heeft.
Moest even een stukje met lijn 1 mee en trof daarop de ex-Veolia 5195.
@Maxim: Is het mogelijk om op de relatief korte termijn een gewone lijnennetkaart (model CartoStudio) te laten fabriceren? Dat is sowieso handiger voor de documentatie van menig hobbyist en ook een stuk overzichtelijker. Je kunt dan in één oogopslag zien hoe lijnen lopen. Er zal/zullen hier overigens vast wel een (paar) hobbyist(en) zijn die de kaart kunnen controleren op fouten. Alvast bedankt!
sirvinniei schreef:Ander punt: Besseling rijdt op 356 met niet rolstoel toegankelijke bussen (maar wel OVC lezers). Is dit tijdelijk?
Lijn 356 rijdt in de vakanties ook doordeweeks, maar zit dan niet in de eigen diensten. Geen idee wat de afspraken met Besseling hierover zijn. Overigens zag ik op lijn 19 ook een klein model touringcar van Besseling rijden, het lijkt me dat die ook niet rolstoeltoegankelijk is.
Meltrain schreef:
dennistd schreef:
sirvinniei schreef:Ik had eerder gelezen dat bussen niet mochten bufferen bij station vathorst. Waar buffert lijn 7 dan?
Lijn 7 heeft volgens mij nooit meer dan één minuut tussen aankomst en vertrekt op Vathorst. Dat is geen bufferen volgens mij. Overigens kun je daar best een bus die vooraan op de halte staan inhalen.
Echt? Toen ik met de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] aankwam te Avat, stond lijn 7 al klaar en nadat ik was ingestapt bleef hij nog minstens 2 minuten wachten.
Op rustige momenten kun je met lijn 7 inderdaad 2 minuten te vroeg op Vathorst zijn. Maar dat noem ik nog steeds geen bufferen.
Hainje schreef:@Maxim: Is het mogelijk om op de relatief korte termijn een gewone lijnennetkaart (model CartoStudio) te laten fabriceren? Dat is sowieso handiger voor de documentatie van menig hobbyist en ook een stuk overzichtelijker. Je kunt dan in één oogopslag zien hoe lijnen lopen. Er zal/zullen hier overigens vast wel een (paar) hobbyist(en) zijn die de kaart kunnen controleren op fouten. Alvast bedankt!
Oh dat is best wel een plek waar hij - voor mij - totaal niet opvalt. Misschien omdat tot op heden geen enkele vervoerder de link naar haar statische kaart daar plaatst.
sirvinniei schreef:Display is ook wel heel onduidelijk. "Via Leusden" terwijl hij juist direct naar Amersfoort gaat
Er zit inderdaad wat raars in die bestemmingen van lijnen die langs Leusden-Zuid rijden. 280 heeft idd "via Leusden", maar X80 rijdt via dezelfde route langs Leusden-Zuid en heeft "NIET via Leusden" in z'n bestemming. Wellicht dat het duidelijker is als er "Leusden-Zuid" van gemaakt wordt bij 280, dat is officieel een aparte kern immers. Alleen 80 en 82 rijden daadwerkelijk via Leusden al is het maar een heel klein stukje.
Hainje schreef:Oh dat is best wel een plek waar hij - voor mij - totaal niet opvalt. Misschien omdat tot op heden geen enkele vervoerder de link naar haar statische kaart daar plaatst.
Folders en brochures is toch best een logische plek? De link onder "Service en contact" zoals bv. bij Connexxion is onlogischer.
Wat betreft station Vathorst: daar kan je prima een wachtende bus inhalen inderdaad. De rijbaan waaraan de halte direct voor het station ligt is zelfs een tweerichtingsweg. Zie hier, als je even verder kijkt kan je het ook aan de haaientanden zien. En in het uiterste geval zou je nog het lusje andersom kunnen rijden en dan bij de tweede halte aan de doorgaande weg halteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
sirvinniei schreef:Display is ook wel heel onduidelijk. "Via Leusden" terwijl hij juist direct naar Amersfoort gaat
Er zit inderdaad wat raars in die bestemmingen van lijnen die langs Leusden-Zuid rijden. 280 heeft idd "via Leusden", maar X80 rijdt via dezelfde route langs Leusden-Zuid en heeft "NIET via Leusden" in z'n bestemming. Wellicht dat het duidelijker is als er "Leusden-Zuid" van gemaakt wordt bij 280, dat is officieel een aparte kern immers. Alleen 80 en 82 rijden daadwerkelijk via Leusden al is het maar een heel klein stukje.
"Via Leusden Zuid" lijkt me nog onduidelijker. Geef gewoon de x80 in Veenendaal de aanduiding "via scherpenzeel" de 280 "direct" of "sneldienst" en dan vanaf Scherpenzeel/Maarsbergen allebei de aanduiding "direct". Dan kan je de 80/82 "via Leusden zuid" geven
80 en 82 gaan alleen niet via Leusden Zuid want dat is de oude kern daar (Tabaksteeg hoort bij Leusden zelf, scheiding is het slootje wat ertussenin ligt). Via Tabaksteeg is dan beter, dat is immers juist de uitzondering die die twee lijnen wel bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Immers, er rijden geen lijnen door Leusden-Zuid zoals ik hierboven al schreef. (Een lijn door Tabaksteeg heen rijdt immers ook "langs" Leusden-Zuid, dat ligt aan de overkant van de sloot bij halte Maximaplein )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Tja, Leusden Zuid is bij mij gewoon het zuiden van Leusden, dat toch redelijk afgescheiden van de rest van Leusden ligt door PON. Die 'Tabaksteeg' komt nergens in terug, het is ook geen haltenaam of zo dus iemand van buiten Leusden zal niet weten waar het ligt.
dnmw2705 schreef:Dat weet 'Jeroen68' denk ik wel. Ik dacht dat je net de nummers zelf aangaf, maar was ook een gok.
Klopt, minimaal 1169-1182 m.u.v. 1176 (want dat is/ was Pouw Vervoer 102). Maar ik ben benieuwd naar de exacte serie, omdat deze nummers puur op eigen waarneming zijn gebaseerd.
Een paar pagina's terug heeft een spotter al zo'n lijst geplaatst dus van het oude 41xx,42xx naar een 11xx Syntus nummer.
mvgr Jeroen
Jeroen68 schreef:
Ezra schreef:
dnmw2705 schreef:Dat weet 'Jeroen68' denk ik wel. Ik dacht dat je net de nummers zelf aangaf, maar was ook een gok.
Klopt, minimaal 1169-1182 m.u.v. 1176 (want dat is/ was Pouw Vervoer 102). Maar ik ben benieuwd naar de exacte serie, omdat deze nummers puur op eigen waarneming zijn gebaseerd.
Hier ook nog wat vertrekstaat-dingetjes van de halte Watersteeg (X2/202):
* Regel van de vakantiedienst klopt niet met de lijnfolder. Volgens deze folder geldt de vakantiedienstregeling "maandag t/m vrijdag" in de kerst- en zomervakantie en de vakantiedienstregeling "zaterdag" alleen in de zomervakantie.
* Halteketting loopt maar tot Meander MC
* Ook zijn de voetnoten "s" en "S" wat lastig te onderscheiden :)
Bij de dalritten tot Nieuwland (onderste tabel v. 11:15 t/m 15:15) staat niet vermeld dat ze doorrijden naar Utrecht. Ik zou de ritten dus ook verwachten in de bovenste tabel.
Vermoedelijk honderden passagiers zijn de voorbije weken in eerste instantie in een verkeerde bus gestapt. Door een technische fout in de hagelnieuwe bussen van Syntus stond op digitale borden op en in de bus met regelmaat verkeerde route-informatie.
De fout was soms klein, zoals halte-informatie in de bus die een halte achterliep of wat groter: een bus die volgens het bord aan de voorzijde naar Baarn zou gaan, reed in werkelijkheid naar bijvoorbeeld Leusden. Het leidde per rit tot tientallen klachten en vragen bij de chauffeur, zegt Emile Broersma, adjunct-directeur van het bedrijf dat sinds 11 december verantwoordelijk is voor het busvervoer in de provincie.
De oorzaak lag in een montagefout. ,,Een bepaald stekkertje was niet goed geplaatst, waardoor het gps-signaal van de bus niet goed werkte. Met andere woorden: het computersysteem dacht dat de bus heel ergens anders reed.'' Dit systeem communiceert een-op-een met de informatieborden op en in en de bussen. ,,Inmiddels in de fout in alle bussen verholpen: het duurde even, voordat de oorzaak was achterhaald.''
Kan de provincie de vervoerder hier schadelijk stellen, terwijl ze zelf deels de oorzaak zijn van de problemen? Ik vind in 7 weken alles regelen ook aardig krap.
Wat betreft de bestemming van X80 e.d.: ik zag net op de Twitter van Syntus dat die bestemming inmiddels aangepast zou zijn van "NIET via Leusden" naar "via Arnhemseweg".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Reken er maar op dat een groot deel van de problemen na de kerstvakantie zijn opgelost. Er wordt op dit moment weinig kerstvakantie gevierd in Deventer...