Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
-
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ik heb even snel het PvE doorgelezen, maar ik kan er helemaal niets over vinden. (Maar ik kan er dus overheen gelezen hebben). Dat het eenvoudig moet, stond er dus niet.
Zo weinig mogelijk buslijnen, staat verder niet per definitie gelijk aan eenvoudig. Zo weinig mogelijk haltevertrekstaten, waardoor gedurende 1 jaar een haltevertrekstaat voor 3 verschillende dienstregelingen gebruikt kan worden, ook niet. De reiziger wordt wel, gedurende het jaar, constant lastig gevallen met niet-relevante informatie van 1 of 2 niet-actuele dienstregelingen.
Ik ben van mening dat de 50 naar Veenendaal zsm een ander lijnnummer moet krijgen, zodat het eenvoudiger wordt. Vanaf Elst richting Utrecht kun je beide lijnen dan wel weer combineren in één combinatiehaltevertrekstaat. Die richting maakt het toch niet uit.
En enige kosten steken in de haltedienst, zodat er tijdens de vakanties een andere haltevertrekstaat in de haltes hangt en de reiziger constant slechts 'geconfronteerd' wordt met 3 kolommen aan tijden, in plaats van de ondoorgrondelijke 5. Het is overigens wel een goede maatregel om minder te rijden tijdens de vakanties. Behalve op diesel rijden de bussen voornamelijk op subsidie, en daar moet je zuinig op zijn. Het rondrijden met lege bussen vanwege vraaguitval door forensen en scholieren moet tot een minimum worden beperkt. Het is echter de kunst van de vervoerkundige om verdichtingsritten uit de dienstregeling te halen en niet met een geheel nieuwe dienstregeling te komen. Vind ik.
Zo weinig mogelijk buslijnen, staat verder niet per definitie gelijk aan eenvoudig. Zo weinig mogelijk haltevertrekstaten, waardoor gedurende 1 jaar een haltevertrekstaat voor 3 verschillende dienstregelingen gebruikt kan worden, ook niet. De reiziger wordt wel, gedurende het jaar, constant lastig gevallen met niet-relevante informatie van 1 of 2 niet-actuele dienstregelingen.
Ik ben van mening dat de 50 naar Veenendaal zsm een ander lijnnummer moet krijgen, zodat het eenvoudiger wordt. Vanaf Elst richting Utrecht kun je beide lijnen dan wel weer combineren in één combinatiehaltevertrekstaat. Die richting maakt het toch niet uit.
En enige kosten steken in de haltedienst, zodat er tijdens de vakanties een andere haltevertrekstaat in de haltes hangt en de reiziger constant slechts 'geconfronteerd' wordt met 3 kolommen aan tijden, in plaats van de ondoorgrondelijke 5. Het is overigens wel een goede maatregel om minder te rijden tijdens de vakanties. Behalve op diesel rijden de bussen voornamelijk op subsidie, en daar moet je zuinig op zijn. Het rondrijden met lege bussen vanwege vraaguitval door forensen en scholieren moet tot een minimum worden beperkt. Het is echter de kunst van de vervoerkundige om verdichtingsritten uit de dienstregeling te halen en niet met een geheel nieuwe dienstregeling te komen. Vind ik.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
@dnmw2705: Tja, dat zou al een stuk eenvoudiger kunnen door de voetnoot "a" weg te laten, die staat zo te zien nergens op die vertrekstaat verder 

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Het oneindig toevoegen van lijnen vind ik anders ook geen ideale situatie. In Zeist is het al zo'n rotzooi met de tig lijnen die allemaal naar Utrecht gaan.ovforens schreef: Ik ben van mening dat de 50 naar Veenendaal zsm een ander lijnnummer moet krijgen, zodat het eenvoudiger wordt. Vanaf Elst richting Utrecht kun je beide lijnen dan wel weer combineren in één combinatiehaltevertrekstaat. Die richting maakt het toch niet uit.
Ik vind het juist een kracht om een frequente gebundelde lijn te hebben met meerdere eindbestemming, bij Q-link wordt dit ook gedaan. De haltes Klp en Wageningen busstation zijn slechts uitlopers, de grootste en belangrijkste vervoersrelatie is Utrecht-Zeist-Heuvelrug.
Een beter optie lijkt me dan om een nieuwe lijn Leersum-Veenendaal te creeëren en overdag met een voetnoot aangeven dat deze gekoppeld is aan lijn 50. Hoewel, dan blijf je 3 verschillende eindhaltes hebben.
Qua nummering vind ik trouwens op het moment de kleine stadsdienstjes ook wel erg onhandig genummerd. De stadsbus in Mijdrecht kreeg het lijnnummer M1. Noem dan lijn 83 gewoon V1, lijn 74 S1 en lijn 3 en 5 W3 en W5.
Dat klinkt als een rechtspopulistische uitspraak van een dogmatische autofiel.Behalve op diesel rijden de bussen voornamelijk op subsidie
Ik heb geen onderschrift
-
Ik heb de voetnoot a gevonden. De ritten van 23.16 van ma-za heeft die voetnoot.Daniel schreef:@dnmw2705: Tja, dat zou al een stuk eenvoudiger kunnen door de voetnoot "a" weg te laten, die staat zo te zien nergens op die vertrekstaat verder
Dat gezegd hebbende, de basisritten gaan naar Wageningen lijkt me, waar de ritten naar Veenendaal dan "afwijkend" worden.
Kan iemand me trouwens vertellen wat op zaterdag en zaterdag vakantie verschillend is.
- Meltrain
- Donateur
En dan in Amersfoort A1, A2 (of AX2), A3, A4 (of AX4), A5, A6, A7, A8 en A19?sirvinniei schreef: Qua nummering vind ik trouwens op het moment de kleine stadsdienstjes ook wel erg onhandig genummerd. De stadsbus in Mijdrecht kreeg het lijnnummer M1. Noem dan lijn 83 gewoon V1, lijn 74 S1 en lijn 3 en 5 W3 en W5.

Syntus heeft gewoon zo veel mogelijk de reeds bestaande lijnnummers gebruikt en dat lijkt me wel zo handig. Alleen in Mijdrecht was er een compleet nieuw nummer nodig en heeft men voor M1 gekozen. Wat mij betreft had het ook 128 mogen worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Maar wat die omnummeringen betreft: die lijn 3 en 5 in Woerden vindt ik nog altijd apart. Lijn 3 had je gezien de routewijziging t.o.v. de oude 3 net zo goed in 1 kunnen omnummeren en 5 is puur omdat het de oude 105 is waarschijnlijk, maar een echt logische nummering levert het niet op.
Schapekop in de Keistad
-
Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Lijnen als 74 en 83 zijn ongenummerd van lage nummers omdat ze naar Amersfoort gingen rijden. Nu ze omgezet zijn tot stadsdienstjes kan je ze net zo goed weer de oude stadsdienst nummering geven.Meltrain schreef:En dan in Amersfoort A1, A2 (of AX2), A3, A4 (of AX4), A5, A6, A7, A8 en A19?sirvinniei schreef: Qua nummering vind ik trouwens op het moment de kleine stadsdienstjes ook wel erg onhandig genummerd. De stadsbus in Mijdrecht kreeg het lijnnummer M1. Noem dan lijn 83 gewoon V1, lijn 74 S1 en lijn 3 en 5 W3 en W5.![]()
Syntus heeft gewoon zo veel mogelijk de reeds bestaande lijnnummers gebruikt en dat lijkt me wel zo handig. Alleen in Mijdrecht was er een compleet nieuw nummer nodig en heeft men voor M1 gekozen. Wat mij betreft had het ook 128 mogen worden.
Amersfoort hoeft WMB geen A te krijgen omdat dit een fatsoenlijke stadsdienst is. De andere zijn slechts 1 of 2 stadslijnen per stad.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Bij 83 is het oude nummer ook niet persé logisch, dat was immers 3 omdat Stadsvervoer Nederland geen dubbele lijnnummers in z'n concessie hanteerde. De laatste voorganger van 74 is 22, da's niet persé een logischer nummer toch? (Bij SVN was dit lijn 2 in Soest, Connexxion heeft 'm vrij snel aan de 74 naar Amersfoort doorgekoppeld)
Schapekop in de Keistad
-
Precies dat. Cxx reed tot daar omdat lijn 50 de volgende ochtend om 5:12 daar weer vertrok. De eerste 50 nu vertrekt vanaf Wageningen. Voor mij dus een raadsel waarom ze niet doorrijden tot Wageningen. En hoppa, weer een voetnoot minderDaniel schreef:@dnmw2705: Tja, dat zou al een stuk eenvoudiger kunnen door de voetnoot "a" weg te laten, die staat zo te zien nergens op die vertrekstaat verder

Los daarvan, ik ben het met je eens over dat lijn 50 vooral de Heuvelrug bediend. En er in Zeist zeker een wildgroei aan lijn nummers zijn.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
- nvdw
- Donateur
Dat is al zo, kijk maar goed naar de tabel. De ritten tot Doorn in de spitsen zijn eruit gehaald, de rest is identiek. Die hele zaterdagvakantietabel kan er trouwens meteen uit.ovforens schreef:Het rondrijden met lege bussen vanwege vraaguitval door forensen en scholieren moet tot een minimum worden beperkt. Het is echter de kunst van de vervoerkundige om verdichtingsritten uit de dienstregeling te halen en niet met een geheel nieuwe dienstregeling te komen. Vind ik.
Eens trouwens dat het niet handig is om de hele bups onder hetzelfde lijnnummer te rijden, juist omdat de routes zo sterk afwijken, en je daarmee dus ook zo'n voetnotenellende krijgt. Die voetnoten zijn beter ingezet voor de ritten die in de vakantie niet rijden. Wel een punt voor Syntus: de vakantieperiode staat duidelijk leesbaar vermeld.
In het algemeen is het natuurlijk prettiger dat het basisuurpatroon ook in de vakanties gelijk blijft, maar dat staat niet per se gelijk aan een efficiënte inzet van middelen. Een aparte vakantiedienstregeling geeft je de vrijheid om rijtijden aan te passen (lees: in te korten) en daarmee andere omlopen mogelijk te maken, waardoor je allerlei stilstand kan zien te voorkomen die je onvermijdelijk hebt als je in het aantal ritten gaat snijden.
Feed the childrens
-
Op een argumentem ad hominem ga ik niet verder in, behalve dan door te verwijzen naar het de begroting van de Provincie Utrecht (link) en het interessante verschil tussen de ritprijs overdag (gesubsidieerd) en bij nachtritten (niet-gesubsidieerd).sirvinniei schreef:Dat klinkt als een rechtspopulistische uitspraak van een dogmatische autofiel.ovforens schreef:Behalve op diesel rijden de bussen voornamelijk op subsidie
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 30 dec 2016, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Reden: Quote hersteld
-
Je hebt inderdaad gelijk bij lijn 50. Ik neem mijn opmerking hierover terug. Alleen op de stadsdienst Amersfoort zie je dat er wél een compleet andere dienstregeling is (Link).nvdw schreef:Dat is al zo, kijk maar goed naar de tabel. De ritten tot Doorn in de spitsen zijn eruit gehaald, de rest is identiek. Die hele zaterdagvakantietabel kan er trouwens meteen uit.ovforens schreef:Het rondrijden met lege bussen vanwege vraaguitval door forensen en scholieren moet tot een minimum worden beperkt. Het is echter de kunst van de vervoerkundige om verdichtingsritten uit de dienstregeling te halen en niet met een geheel nieuwe dienstregeling te komen. Vind ik.
Eens trouwens dat het niet handig is om de hele bups onder hetzelfde lijnnummer te rijden, juist omdat de routes zo sterk afwijken, en je daarmee dus ook zo'n voetnotenellende krijgt. Die voetnoten zijn beter ingezet voor de ritten die in de vakantie niet rijden. Wel een punt voor Syntus: de vakantieperiode staat duidelijk leesbaar vermeld.
In het algemeen is het natuurlijk prettiger dat het basisuurpatroon ook in de vakanties gelijk blijft, maar dat staat niet per se gelijk aan een efficiënte inzet van middelen. Een aparte vakantiedienstregeling geeft je de vrijheid om rijtijden aan te passen (lees: in te korten) ......
Een snelle vergelijking bij lijn X2 richting Nieuwland in de ochtendspits laat niet zien dat de rijtijden minder zijn. 13 minuten in de vakantie en niet-vakantie spits. Daar zit dus geen voordeel in. Nu weet ik ook wel dat Connexxion vorige dienstregeling geen vakantiedienst had in Amersfoort (Link) én Syntus verplicht is om de rijtijden te baseren op die van de vorige concessiehouder. Dus wellicht kan er volgend jaar dan wel minder rijtijd worden gegeven.
In de concessie Utrecht "Geel" bij Qbuzz zijn diverse spitslijnen uitgedund, maar zijn de tijden van de overgebleven ritten -voorzover ik kan zien- gelijk gebleven. Je ziet dat mooi bij de lijnfolder van lijn 18/27/28 en 6/30. Met de overgebleven ritten is een nieuw dienstenpakket gemaakt met significant minder diensten. Een mooi werkstukje van Hastus/de dienstregelingmaker.nvdw schreef: ..... en daarmee andere omlopen mogelijk te maken, waardoor je allerlei stilstand kan zien te voorkomen die je onvermijdelijk hebt als je in het aantal ritten gaat snijden
Ik zie het als een voordeel, want kennelijk heeft Zeist dus een zeer uitgebreid netwerk. Je schrijft een maand geleden zelf ook dat de beide takken van de 50 een eigen nummer nummer zouden moeten hebben. (LINK) (LINK)dnmw2705 schreef: Los daarvan, ik ben het met je eens over dat lijn 50 vooral de Heuvelrug bediend. En er in Zeist zeker een wildgroei aan lijn nummers zijn.
-
Dat is ook geen argument, maar een opmerking dat ik zulk soort kreten niet had verwacht op een OV forum.ovforens schreef:Op een argumentem ad hominem ga ik niet verder in, behalve dan door te verwijzen naar het de begroting van de Provincie Utrecht (link) en het interessante verschil tussen de ritprijs overdag (gesubsidieerd) en bij nachtritten (niet-gesubsidieerd).sirvinniei schreef:Dat klinkt als een rechtspopulistische uitspraak van een dogmatische autofiel.ovforens schreef:Behalve op diesel rijden de bussen voornamelijk op subsidie
Hoewel ik nog steeds niet het probleem zie met meerdere eindbestemmingen (zie Qlink) denk ik wel dat het een goed idee is om de 51 en de 50 meer te integreren. De 51 zou bijvoorbeeld in de spits door kunnen rijden naar Doorn in de spits, heb je 8x per uur Doorn-Zeist-Utrecht. Dan hoef je niet een zoveelste extra lijnnummer te bedenken. Het is trouwens ook wel erg lastig voor de reiziger dat de concessies zoveel verworven zijn en elk hun eigen abbos hebben.
Ik heb geen onderschrift
-
Ik weet dat ik dat gezegd heb, ik sta er nog steeds voor. Ik vind Qbuzz lijn 51 en 251 in gewoon onzin nu met Syntus. Alleen zolang Qbuzz lijn 51 niet af staat kan Syntus niet met lijn 50 naar Wageningen en met lijn 51 naar Veenendaal. Opgelost.ovforens schreef:Ik zie het als een voordeel, want kennelijk heeft Zeist dus een zeer uitgebreid netwerk. Je schrijft een maand geleden zelf ook dat de beide takken van de 50 een eigen nummer nummer zouden moeten hebben. (LINK) (LINK)dnmw2705 schreef: Los daarvan, ik ben het met je eens over dat lijn 50 vooral de Heuvelrug bediend. En er in Zeist zeker een wildgroei aan lijn nummers zijn.
-
Als je ze nou gewoon lijn W50 en lijn V50 gaat noemen? (A)
-
Van lijn X2 rijden vanuit Nieuwland op zaterdag de laatste 2 ritten tot Campagnergaarde. Alleen in de zomervakantie, en dan ook nog eens alleen op zaterdag, rijden deze 2 ritten door naar Meander MC. Geen idee waarom. (Op jaarbasis is het wel 56 min. aan DRU extra.)CamilleKreemers schreef:Kan iemand me trouwens vertellen wat op zaterdag en zaterdag vakantie verschillend is.
-
Gelukkig, ik vind het niet fijn om gelijk op de man te spelen, en dat bleek dus ook niet je bedoeling. Het is een simpele verwoording van het feit dat het regionale busvervoer sedert de jaren 60/70 niet meer op eigen benen kan staan.sirvinniei schreef: Dat is ook geen argument, maar een opmerking dat ik zulk soort kreten niet had verwacht op een OV forum.
Ik vrees dat dit probleem met een lijn 50 (Syntus), een lijn 50 (Syntus) en een lijn 51 (Qbuzz) nog wel even zal blijven voortbestaan, aangezien het voor beide partijen een kennelijk lucratieve verbinding is op het trajectdeel Zeist - Utrecht. Geen van de partijen heeft er belang bij om de lijn af te staan aan de andere, of er moet een waarschijnlijk exorbitante vergoeding tegenover staan. Dat er nu overaanbod ontstaat, kan vanuit het aspect van de reiziger op deze verbinding dan maar als een gunstig (neven)effect worden beschouwd.sirvinniei schreef: Hoewel ik nog steeds niet het probleem zie met meerdere eindbestemmingen (zie Qlink) denk ik wel dat het een goed idee is om de 51 en de 50 meer te integreren. De 51 zou bijvoorbeeld in de spits door kunnen rijden naar Doorn in de spits, heb je 8x per uur Doorn-Zeist-Utrecht. Dan hoef je niet een zoveelste extra lijnnummer te bedenken. Het is trouwens ook wel erg lastig voor de reiziger dat de concessies zoveel verworven zijn en elk hun eigen abbos hebben.
Verder mogen we de handjes dichtknijpen dat de archaïsche Vervoersverboden gelukkig vrijwel (1, 2, 3) de wereld uit zijn verholpen en in elk geval niet van toepassing zijn tussen Utrecht en Driebergen.
Laatst gewijzigd door ovforens op vr 30 dec 2016, 17:43, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Je hebt toch nog steeds lijnen met haltes waar je niet mag in/uitstappen?
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Met de start van Qbuzz is die spitsversterking naar Doorn juist door 71 overgenomen en nam 51 de rest van die ritten over. Blijkbaar is er dus weinig verkeer over Zeist heen op die ritten. Dus waarom dat nog verder versterken? Het trajectdeel Driebergen - Doorn kan met 50 en 71 immers al 8x/uur.sirvinniei schreef: De 51 zou bijvoorbeeld in de spits door kunnen rijden naar Doorn in de spits, heb je 8x per uur Doorn-Zeist-Utrecht. Dan hoef je niet een zoveelste extra lijnnummer te bedenken.
Nog een keer dan maar: de sterabonnementen van Syntus gelden bij U-OV en omgekeerd. Alleen het gemaksabonnement en de U-OV Vrij abonnementen zijn niet uitwisselbaar, de rest wel en tegenwoordig zijn ook de tarieven gelijk (in 2014 was een BRU sterabonnement nog goedkoper dan eentje van de provincie)Het is trouwens ook wel erg lastig voor de reiziger dat de concessies zoveel verworven zijn en elk hun eigen abbos hebben.
Schapekop in de Keistad
-
Het valt mij trouwens op dat Syntus geen gebruik maakt van de informatie systemen op de digitale vertrek Staten borden. Geen idee hoe het precies heet, maar CXX maakte er vaak gebruikt van. Qbuzz en Syntus dus totaal niet.
Iemand een idee waarom ze dat niet doen?
@Maxim, Ideetje?
Iemand een idee waarom ze dat niet doen?
@Maxim, Ideetje?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Hoe bedoel je? De tekstregels met mededelingen?
Qbuzz gebruikt die wel trouwens en gister zag ik wat in Mijdrecht maar daar was niet aan herkenbaar van welke vervoerder.
Qbuzz gebruikt die wel trouwens en gister zag ik wat in Mijdrecht maar daar was niet aan herkenbaar van welke vervoerder.
Schapekop in de Keistad
- Suus
- Contacteer:
In Mijdrecht is het bericht van Connexxion. In de app is daar bij sommige haltes (die van de Amstelland-lijnen 142, 174 en N74) dezelfde mededeling te zien als op elke halte in Uithoorn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Zo heel af en toe heeft syntus een mededeling op de borden... Maar niet vaak. Laatste keer was dat er stond dat er geen realtime info was
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- isadora
Hebben we het dan over die DRIS-panelen?
Laatst gewijzigd door isadora op za 31 dec 2016, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
In Utrecht staan alle lijnen van Syntus nog op de digitale borden op de halte. Qbuzz lijnen staan er niet op. Inderdaad DRIS panelen.