Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2016 in beeld (veel foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2016 in beeld (veel foto's)

Bericht door Daniel »

Nog maar een paar dagen, dan is het jaar 2016 alweer voorbij. Hoog tijd voor het jaaroverzichtje dus van een jaar dat in meerdere opzichten een bewogen jaar was. Zo af en toe wel behoorlijk pittig, maar heb het weer volgehouden en de goede voornemens om toch eindelijk een keer de fotoverwerkingsachterstand in te lopen en de website bij te werken zijn op de valreep nog gelukt.
Hoog tijd voor de foto's dus maar van dit jaar dat ook in het OV in het teken stond van verandering met meerdere grote concessiewisselingen.

Januari
Een van de eerste foto's van het jaar maakte ik in 2016 al op de 1e januari, een zeldzaamheid voor mij. Na bij m'n ouders geweest te zijn tijdens de jaarwisseling ging het bij gebrek aan OV per OV-fiets weer terug naar een station. Onderweg kwam ik nog de Arriva 8943 tegen bij Prinsenbeek...
Afbeelding
Arriva 8943 - Prinsenbeek, Schutsestraat

Januari was ook de maand van een niet zo heel vaak voorkomende omleiding. Wegens werkzaamheden in Utrecht reed de ICE op 10 januari vanaf Arnhem via Deventer en Amersfoort naar Amsterdam en passeert hier bij Amersfoort-aansluiting...
Afbeelding
ICE 4652 (ICE 128 Frankfurt - Amsterdam) - Amersfoort aansluiting

Ook was ik nog even in Leusden waar toen nog lijn 77 reed over de Beekridder. Tegenwoordig moeten de reizigers het hier met een buurtbusje doen...
Afbeelding
Connexxion 4175 - Leusden, Beekridder

Februari
De wisseling van de wacht in de Provincie Utrecht, toch een regio die ik wat meer volg gezien ik er zelf in woon, zorgde ervoor dat ik in het afgelopen jaar wat vaker in de buurt bleef en wat tourtjes door de eigen regio maakte. Zo was ik in februari in Austerlitz wat toen nog vanuit Woudenberg en op zaterdag bereikbaar was...
Afbeelding
XX 4249 - Austerlitz, Traayweg

Ook in de stad Utrecht waren begin dit jaar grote veranderingen aanstaande. Zo verdween lijn 77 vanaf de Balijelaan door zijn nieuwe route naar de Jaarbeurszijde van het station...
Afbeelding
Qbuzz 4453 - Utrecht, Balijelaan

Maart
Onverwachts zou de maand maart de laatste maand worden waarin er bussen door de binnenstad reden in Amersfoort, want begin april werd plots de route via de Varkensmarkt opgeheven. Nog onwetend dat dit zou gaan gebeuren maakte ik begin maart voor het laatst een foto langs deze binnenstadsroute, in dit geval van lijn 6 op de Kleine Haag...
Afbeelding
XX 4233 - Amersfoort, Kleine Haag

Langere dagen en lekkerder weer maakten het deze maand ook wat aanlokkelijker om eens op pad te gaan. Zo kwam ik op een dag in Lexmond terecht waar ik een van de eerste foto's van een ex-HWGO'se Ambassador in het DAV gebied maakte...
Afbeelding
Arriva 8351 - Lexmond, Kortenhoevenseweg

In de regio Haarlem-IJmond was in verband met lopende rechtszaken sprake van een overbruggingsconcessie. Daarvoor kwamen ook enkele CNG-Citaro's vanuit Nijmegen over naar deze regio zoals deze 4524 op het Soendaplein in Haarlem...
Afbeelding
XX 4524 - Haarlem, Soendaplein

Ook maakte ik een deze maand een fraai rondje over de Veluwe wat me onder meer in Garderen bracht...
Afbeelding
Syntus 5134 - Garderen, Putterweg

April
Niet alleen nieuwe concessies brengen verandering, al heeft het er in dit geval wel zijdelings mee te maken. Door het verliezen van Limburg bleef voor Veolia alleen nog de concessie Haaglanden over die tegenwoordig onder de naam Connexxion wordt uitgevoerd. De naam Veolia verdwijnt daardoor uit het Nederlandse OV, maar begin dit jaar was daar nog weinig van te merken...
Afbeelding
Veolia 6751 - Maasdijk, Maasdijk

Ook de Keukenhofpendels werden weereens met een bezoekje vereerd. Dit jaar werden Scania's van EBS met bloemige bestickering ingezet, naast allerlei ander materieel wat deze foto wel aardig in beeld brengt...
Afbeelding
Arriva 5027 - Lisse, Stationsweg

De Islamitische basisschool Ikra in Dordrecht heeft een eigen bus rondrijden voor leerlingenvervoer in een, tja, wat merkwaardige kleurstelling. Begin april kwam ik deze tegen op de Keplerweg in Dordrecht...
Afbeelding
Stichting Vervoer Dordrecht Ikra BF-DP-82 (ex-XX 2182) - Dordrecht, Keplerweg

Eind april bracht me ook nog in Eindhoven waar het Brabantse rood/wit toen nog ver te zoeken was en vooral de originele Hermes-kleuren nog volop voorkwamen...
Afbeelding
Hermes 3348 - Aalst, Eindhovenseweg

Mei
In mei had lijn 175 nog zijn fotogenieke route via het Zuideinde in Zevenhuizen, die tegenwoordig verruild is voor de naastgelegen provinciale weg. Die kans wilde ik natuurlijk niet missen, dus nadat het wat eerder in het jaar nog misging door een vergissing in de route kon ik 'm begin mei alsnog grijpen...
Afbeelding
Arriva 8704 - Zevenhuizen, Zuideinde

Van de trolleyversie van de Berkhof Premier stroomden er dit jaar aardig wat uit om vervangen te worden door nieuw materieel. De 5227 reed in mei nog wel...
Afbeelding
Breng 5227 - Arnhem, Hollandweg

Ook vond deze maand weer het tweejaarlijkse Dordt in Stoom plaats. De bijbehorende stoomtrein is hier net station Dordrecht Stadspolders gepasseerd op zijn weg naar eindbestemming station Dordrecht...
Afbeelding
SSN 65018 + 011075 - Dordrecht Stadspolders

Juni
De maand juni bracht me veel in de regio Utrecht gezien de aanstaande grote wijzigingen in het lijnennet. Diverse plekken met wijzigingen werden bezocht, al waren ze soms nogal klein en beperkten ze zich zoals hier tot een ander lijnnummertje...
Afbeelding
Qbuzz 4108 - Utrecht, Kleine Singel

Een natte 25ste juni was de laatste dag waarop er zaterdags een grote bus werd ingezet op lijn 78 in Bilthoven...
Afbeelding
Qbuzz 4482 - Bilthoven, Jan van Eijcklaan

Drie dagen later was het een stuk aangenamer weer en was ik al vroeg op pad voor de diverse spitslijntjes die zouden verdwijnen (als lijnnummer in veel gevallen). Zo trof ik op de Vleutenseweg in Utrecht lijn 27...
Afbeelding
Qbuzz 4131 - Utrecht, Vleutenseweg

Na het verstrijken van de maand juni kwam ook een einde aan het busstation Centrumzijde. In een van de laatste spitsen die dit busstation meemaakte passeert de 4553 als lijn 77...
Afbeelding
Qbuzz 4553 - Utrecht, CS Centrumzijde

Wegens de inbouw van pinapparatuur in de Tilburgse stadsbussen reden de pendelbussen van de Keukenhof in hun volledige bloemenoutfit enige tijd op de stadsdienst aldaar...
Afbeelding
Arriva 5032 - Tilburg, Goirkestraat

Juli
Net als een het afgelopen jaar was er dit jaar weer iets voor het laatst op lijn 184 vanuit Alphen a/d Rijn. Lage reizigersaantallen maakten dat ook de midibus van deze lijn verdween en er een buurtbus voor in de plaats kwam. Op 1 juli reed de uit DAV afkomstige 6044 er echter nog gewoon...
Afbeelding
Arriva 6044 - Langeraar, Langeraarseweg

In Utrecht ging in juli de nieuwe dienstregeling in met daarbij nogal wat grote wijzigingen. Precies een week reden waren er enkele dubbelgelede omlopen van lijn 28 die via lijn 9 uitliepen naar de stalling, dus deze foto koesteren we maar...
Afbeelding
Qbuzz 4209 - Utrecht, Orteliuslaan

Wegens werkzaamheden aan de Velsertunnel kunnen daar geen bussen doorheen rijden. Vanuit Beverwijk werd daarom in het voorjaar een tijdelijke pendeldienst geïntroduceerd naar de pont naar Velsen. Deze lijn 77 passeert hier op de Wijkerstraatweg in Velsen-Noord...
Afbeelding
XX 3800 - Velsen Noord, Wijkerstraatweg

Ook nam ik in juli nog een kijkje in het Heuvelland, onder meer op een van de smalste stukjes busroute van het land...
Afbeelding
Veolia 5230 - Elkenrade, Elkenrade

Op lijn 91 in Oost-Brabant werd de dienst eerder dit jaar nog uitgevoerd door Taxi van Dijk. In afwachting van nieuwe bussen reden zij tijdelijk met twee ex-EBS bussen op deze lijn zoals hier te zien in Haps...
Afbeelding
Taxi van Dijk ex-EBS 5033 - Haps, Kerkstraat

De zomervakantie bracht me ook in het buitenland waar een bezoekje werd gebracht aan Wuppertal, bekend van zijn "Schwebebahn"...
Afbeelding
WSW 6 - Wuppertal, Werther Bruecke

Augustus
Qua foto's was augustus een best wel rustig maandje, maar het bracht me onder meer in de duinen tussen Haarlem en Zandvoort...
Afbeelding
XX 3631 - Bloemendaal, Zeeweg

Ook kwamen in deze maand de eerste van de tijdelijke Citaro LE's in de regio Utrecht op de dienst. De eerste die ik trof was de 3205 in dienst op lijn 111...
Afbeelding
Qbuzz 3205 - Haarzuilens, Rijndijk

Sinds de nieuwe dienstregeling rond Utrecht zijn ook de streekbussen op lijn 55 weer terug nadat deze enige tijd volledig als stadslijn geëxploiteerd werd...
Afbeelding
Qbuzz 4523 - Maartensdijk, Koningin Julianalaan

September
In september vond het KLM Open plaats in Spijk. Arriva reed hier een pendelbus 873 naartoe via allerlei smalle weggetjes zoals hier de Poelweg in Vuren...
Afbeelding
Arriva 7809 - Vuren, Poelweg

Toen ik de foto maakte was dit nog een heel alledaags iets, maar inmiddels zijn de nieuwe busbanen in Leidsche Rijn Centrum geopend waarmee busverkeer over de Verlengde Vleutenseweg in combinatie met de Hogeweidebrug op de achtergrond verleden tijd is...
Afbeelding
Qbuzz 4168 - Utrecht, Verlengde Vleutenseweg

Oktober
Met de steeds dichter bij komende concessiewissels ging het in oktober naar het hoge noorden waar Qbuzz aan z'n laatste maandjes in Zuidoost-Fryslân bezig was...
Afbeelding
Qbuzz 2029 - Oldeholtpade, Stellingenweg

Hetzelfde gold voor Limburg waar Veolia zijn reizigers middels stickers op de bussen bedankte...
Afbeelding
Veolia 5267 - Grevenbicht-Papenhoven, Julianalaan

...al zullen diezelfde reizigers dit soort oude restjes uit andere regio's vast niet missen...
Afbeelding
Veolia 40-XZ-RH - Geleen, Jos Klijnenlaan

Ook op het spoor was er een wisseling van de wacht aanstaande, zo zou het SLT op Gouda - Alphen a/d Rijn vanaf half december vervangen worden door de Flirt in R-Net uitvoering. In oktober reed er echter nog volop SLT rond...
Afbeelding
SLT-VI 2656 (Sp 9552 Gouda - Alphen a/d Rijn) - Moordrecht

Oktober was ook de maand waarin de Merwedebrug in de A27 werd afgesloten voor zwaar verkeer. Op de pendeldienst die de Brabantliners verving dook vanalles op wat TCR maar beschikbaar had, zoals Citea's uit de Hoeksche Waard bijvoorbeeld...
Afbeelding
TCR 556 - Zandwijk, Almweg

Eind oktober tot slot vierde de CSA stadsbus zijn 50e verjaardag, wat werd gevierd middels enkele ritten van museumbussen op de lijnen 1 en 2 in Zwolle...
Afbeelding
HTM 478 (SSSBus) - Zwolle, Duiker

November
In november werden langzaamaan de wijzigingen in de provincie Utrecht bekend, waarmee ik wat gerichter op pad kon. Zo pakten de donkere wolken zich toen al letterlijk samen boven lijn 72 wat tegenwoordig een buurtbus is...
Afbeelding
CTS 46227 - Soest, Koninginnelaan

Veolia Limburg was eind deze maand ook aan z'n laatste weken bezig. Op de foto zien we buurtbusje 1536 Stramproy verlaten over, hoe kan het ook anders, de Molenweg...
Afbeelding
Veolia 1536 - Stramproy, Molenweg

De 5151 nadert daarentegen juist weer zijn bestemming in Ittervoort als hij passeert over de Leliestraat...
Afbeelding
Veolia 5151 - Ittervoort, Leliestraat

December
De maand december laat zich lastig samenvatten met de vele wijzigingen, maar om te beginnen nog een stukje oude situatie. Begin deze maand werd de stadsdienst van Venlo nog met Mercedes Sprinters uitgevoerd, zoals hier op de Hogeweg...
Afbeelding
Veolia 4633 - Venlo, Hogeweg

Op 11 december ging Syntus van start in de provincie Utrecht met de grootste vloot Setra's tot op heden. Eén daarvan trof ik op de Everard Meysterweg in Amersfoort...
Afbeelding
Syntus 1010 - Amersfoort, Everard Meysterweg

Naast de Setra's wordt er echter ook nog het nodige tijdelijk materieel ingezet...
Afbeelding
Syntus 1202 - Veenendaal, Wolweg

Afbeelding
Syntus 3051 - Montfoort, Provincialeweg

Afbeelding
Syntus 5102 - Amersfoort, Schuilenburgerweg

Afbeelding
Syntus 1139 - Hoogland, Hamseweg

De nieuwe dienstregeling bracht ook een grote vloot elektrische gelede Citea's in Eindhoven...
Afbeelding
Hermes 9522 - Eindhoven, Meerhovendreef

...aangevuld met een Phileas in Bravo-kleuren, toch even wennen...
Afbeelding
Hermes 1204 - Eindhoven, Grasdreef

Bij de regionale spoorvervoerders vond een soort van schuifpuzzel plaats waarbij de GTW van de Valleilijn naar de Vechtdallijnen verhuisde. In plaats daarvan kwamen er twee diesel-GTW's van Breng naar de Valleilijn die hier dagelijks een vaste omloop onder de draad dieselen tussen Amersfoort en Barneveld Zuid. Hier komen ze juist station Amersfoort binnenrijden...
Afbeelding
XX 5048 + 5047 (St 31420 Barneveld Zuid - Amersfoort) te Amersfoort

In Venlo stapte men juist over van diesel op elektrisch, daar alleen met baby-Citea's...
Afbeelding
Arriva 9653 - Venlo, Koninginneplein

En tot slot was er dan nog de introductie van de Flirt op het Nederlandse spoor, onder meer bij NS. Op de foto zien we de stellen 2205 + 2209 de Rijnbrug bij Arnhem oversteken...
Afbeelding
NS 2205 + 2209 (Sp 4453 Arnhem - 's-Hertogenbosch) - Arnhem, Rijnbrug

Daarmee komt een einde aan dit overzicht van het OV in 2016. Een OV-rijk 2017 toegewenst allemaal!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Meltrain
Donateur

Re: Daniël's jaaroverzicht: het OV van 2016 in beeld (veel foto's)

Bericht door Meltrain »

Een erg mooi overzicht. :pos:
Zou je ook enkele foto's (o.a. die van lijn 403) op de Wiki kunnen zetten bij de lijnen die nog geen foto hebben?
De laatste foto mag wat mij betreft zeker in de banner. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:De laatste foto mag wat mij betreft zeker in de banner. :pos:
Stiekem is die foto ook speciaal voor de banner gemaakt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
isadora

Bericht door isadora »

En daarmee kan het geschiedenisboekje over 2016 worden gesloten.
Een schitterende bloemlezing met magnifieke foto's, op unieke locaties.

Opvallend: die groene (islam-)bus, nooit van gehoord, maar in ieder geval geen integra ;)
Groen is onder meer de kleur van het paradijs voor die lui, dus........

Verder vooral veel krimp, kleine bussen die grotere vervangen: maxi->midi->mini

Ik heb genoten. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Mooi overzicht met prachtige foto's! :pos: :pos:
MdJ

Bericht door MdJ »

Prachtig verzicht!

Lijn 55 wordt inderdaad nu deels gereden door Stadsbussen (maandag-vrijdag in de spits en op zondag) en Streekbussen (maandag-vrijda tussen en na de spitsen + zaterdag).
Bij twijfel: gebruik beton.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Ook dit overzicht brengt het jaar 2016 goed in beeld :pos:

En er zitten zeker mooie plaatjes tussen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
busfanNL

Bericht door busfanNL »

Leuke foto's Daniel. Ook goede kwaliteit. Als enig kritiekpunt, er staat soms iets teveel omgeving op en dan moet je de bus of trein echt zoeken. Maar veel midi en 8 personenbussen.(Ben ik fan van.) 8-)
Nog een dingetje. Deze:
Afbeelding
is niet van Veolia maar van Taxi Claessen.
Voor de rest mooie foto's en een goed jaaroverzicht van het ov in 2016. :pos: *bus*
Plaats reactie