Maurice' hobby *12: De laatste maanden van 2016

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Maurice Hooikammer

Maurice' hobby *12: De laatste maanden van 2016

Bericht door Maurice Hooikammer »

Daar 2016 voor mij in diverse opzichten gewoon een zwart jaar is, besloot ik van de laatste maanden maar het beste te maken wat nog kon. Wat vaker trakteerde ik mijzelf op een dagje fotograferen, wat dan achteraf gezien toch weer een mooi resultaat heeft opgeleverd. Hopen dat 2017 een stuk beter mag zijn! Daarnaast wil ik ook alle forumleden een mooi en vooral gezond 2017 toewensen!

In dit verslag staan welgeteld twee treinfoto's.

September

Dit schooljaar zijn de twee vijfde atheneumklassen van vorig jaar samengevoegd tot een grote chaos-klas van 34 man. Aangezien de schoolleiding daarom vond dat we voor elk vak een extra uur mogen hebben, maak ik volle dagen. Echter, de vrijdag is ons cadeautje, wanneer we al om 11:45 naar huis mogen. Genoeg tijd dus om nog ergens een plaatje te gaan maken. Begin september trok ik eens naar Lelystad voor wat plaatjes, waaronder de Connexxion schoollijn...
AfbeeldingConnexxion 5129, Lelystad Houtribdreef by mauricehooikammer, on Flickr

Een van de weinige lichtpuntjes dit jaar waren de drie dagen dat ik in Leeuwarden bij Arriva stage mocht lopen. Aangezien het daarnaast ook de laatste maanden waren voor Qbuzz in Zuid-Oost Friesland, kon ik tijdens het heen en weer reizen vanuit Wezep zo nu en dan een busje meepakken. De enige mooie wagens in deze concessie vond ik persoonlijk deze aardgaswagens. Op weg naar huis fotografeerde ik de 2051 bij het verlaten van Akkrum...
AfbeeldingQbuzz 2051, Akkrum De Stringen by mauricehooikammer, on Flickr

Wat vaker verscheen er sinds de zomer van 2016 geleed materiaal op lijn 100. Wonderbaarlijk genoeg kon ik in mijn eigen woonplaats daar zelfs een leuk plaatje van maken...
AfbeeldingSyntus 5279, Wezep Zuiderzeestraatweg by mauricehooikammer, on Flickr

Een hardloopwedstrijd in Groningen zorgt naast een enorme verkeerschaos in de stad ook voor leuke businzetten. De toen nog zeer nieuwe gelede Citaro's voor Qlink paars/roze werden hier vooral op ingezet...
AfbeeldingQbuzz 3456, Groningen Aweg by mauricehooikammer, on Flickr

Oktober

In de herfstvakantie zat ik voor de verandering weer eens op Ameland. Per 10 januari zullen daar alle bussen het veld geruimd hebben voor elektrische wagens, dus daarom werd er zo nu en dan nog een bus op de foto gezet. De vuurtoren werd vanwege de kunstmaand beschilderd, waardoor er unieke plaatjes gemaakt konden worden.
AfbeeldingArriva 223, Hollum Oranjeweg by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingArriva 6615, Nes Verbindingsweg by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingArriva 6612 Hollum, Oranjeweg by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingArriva 223, Hollum Jelmeraweg by mauricehooikammer, on Flickr

Net voor mijn toetsweek werden er door een stichting twee mooie oldtimers op de Zwolse stadsdienst ingezet. Van de eerste rit maakte ik snel drie plaatjes...
Afbeelding'GVB 110', Zwolle Van Bandijklaan by mauricehooikammer, on Flickr

Afbeelding'GVB 110', Zwolle Mastenbroekerallee by mauricehooikammer, on Flickr

Afbeelding'GVB 110', Zwolle Twistvlietbrug by mauricehooikammer, on Flickr

... om vervolgens naar Emmen te reizen voor wat nieuwe wagens. Met een daarvan werd de lange rit op lijn 73 naar Groningen gemaakt. Prima bussen! In Emmen kon eerst nog een stadsbusje op de foto, hier zullen straks ook bijzondere nieuwe bussen komen...
AfbeeldingQbuzz 3014, Emmen Boslaan by mauricehooikammer, on Flickr

November

Op een mooie zonnige zaterdag moest ik naar school voor een muzikale studiedag. Na afloop maakte ik maar even een fietstochtje langs de route van lijn 203 richting Epe...
AfbeeldingSyntus 5248, Hattem IJsselbrug by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingSyntus 5261, Wapenveld Zwolseweg by mauricehooikammer, on Flickr

December

Op een door vrieskou getekende zondag 4 december maakte ik een tochtje door de 'uiterwaarden' van de Waddenzee buitendijks bij Holwerd. Natuurlijk kan met dat mooie winterse licht die lange Citea ook weer even op de foto...
AfbeeldingArriva 8691, Holwerd Grandyk by mauricehooikammer, on Flickr

Plotseling werd Zwolle bestookt met witte wagens voor de concessie Utrecht. Naast een hoop Ambassadors van Arriva en Veolia werden ook een aantal eigen wagens wit gemaakt. De laatste vrijdag voor de ingang van de nieuwe concessie reden ze allen nog volop op de stadsdienst. Hier twee van de acht busjes die ik die ochtend fotografeerde...
AfbeeldingSyntus 4052, Zwolle Reggelaan by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingSyntus 4049, Zwolle Burgemeester Drijbersingel by mauricehooikammer, on Flickr

Een dagje later besloot ik maar eens richting Nijkerk te gaan om de prachtige nieuwe vloot van Syntus te fotograferen. Blijft een leuk gezicht, kolonnes...
AfbeeldingSyntus 1050, Nijkerk by mauricehooikammer, on Flickr

Even een trucje van een bekende chauffeur nadoen...
AfbeeldingSyntus 5210, Hattem IJsselbrug by mauricehooikammer, on Flickr

Door omstandigheden belandden de voor Utrecht bedoelde gaswagens van Veolia in Apeldoorn. Maakt mij totaal niet uit! Leuke afwisseling zo in Zwolle e.o...
AfbeeldingSyntus 9107, Zwolle Katwolderplein by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingSyntus 9106, Zwolle Mozartlaan by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingSyntus 9105, Wezep A28 by mauricehooikammer, on Flickr

Op zaterdag en zondag kon je in de nieuwe gebieden van Arriva gratis reizen, dus zo werd op zaterdag een verkenningstochtje gemaakt door Zuidoost-Friesland. De Citea's daar zijn toch wel sterke wagens van VDL! Maar goed, baas boven baas: een Citaro van Qbuzz!
AfbeeldingQbuzz 3170, Oosterwolde Trambaan by mauricehooikammer, on Flickr

Een dagje later maakte ik een rondje door Limburg: Maastricht, Aachen, Gulpen, Heerlen, Roermond en uiteindelijk Venlo. Daar kon het statief zijn werk doen...
AfbeeldingArriva 9652. Venlo Busstation by mauricehooikammer, on Flickr

Altijd leuk, verplicht familiebezoek met kerst...
AfbeeldingSyntus 1068, Amersfoort by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingSyntus 1037, Hilversum by mauricehooikammer, on Flickr

Dan volgt nu een wat grotere serie uit Limburg, waar ik in de laatste week van december drie dagen verbleef. Arriva heeft er een mooie vloot bussen neergezet. Wat mij betreft een van de mooiere huisstijlen van dit moment. Op de eerste dag stond ik in Margraten een tijdje langs de doorgaande weg...
AfbeeldingArriva 7418, Margraten by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingArriva 7422, Margraten by mauricehooikammer, on Flickr

En door de aanschaf van een statief is het in de winter nog best mogelijk om later op de dag plaatjes te schieten...
AfbeeldingArriva 9319, Maastricht by mauricehooikammer, on Flickr

Op de middelste dag huurde ik een fiets. Eerst fietste ik vanuit Maastricht naar Eijsden om daarna omhoog naar Eckelrade te klimmen...
AfbeeldingArriva 9063, Eckelrade by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingArriva 9062, Eckelrade by mauricehooikammer, on Flickr

Via Cadier en Keer ging ik weer terug naar Maastricht zelf. Die korte Citea's zijn toch wel een koddig gezicht...
AfbeeldingArriva 9169, Maastricht by mauricehooikammer, on Flickr

Vervolgens fietste ik naar Wolder, waar de mooiste variant van de Citea van Limburg zijn eindpunt heeft...
AfbeeldingArriva 9603, Maastricht by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingArriva 9601, Maastricht by mauricehooikammer, on Flickr

Ik had nog ruim de tijd, dus ik gokte het erop en fietste naar Valkenburg. Onderweg trof ik in Meerssen/Rothem nog lijn 30...
AfbeeldingArriva 9082, Meerssen by mauricehooikammer, on Flickr

Bij het binnenrijden van Valkenburg hoorde ik al een bekende fluittoon en mijn vermoeden werd bevestigd toen ik naar het station fietste: de ZLSM! Eerst kwam er een mooie FLIRT langs...
AfbeeldingArriva Flirt, Valkenburg by mauricehooikammer, on Flickr

En toen die weg was kon de locomotief even rangeren...
AfbeeldingZLSM Valkenburg by mauricehooikammer, on Flickr

Voor mijn eigen wielerhart moest ik de Cauberg opfietsen. Daarna is het eigenlijk een grote afdaling tot Maastricht. Zo wachtte ik vlak na het dorpje Berg en Terblijt de forse stadslijn 4 op die uit Valkenburg mij achterop kwam...
AfbeeldingArriva 9087, Berg en Terblijt by mauricehooikammer, on Flickr

Met een bochtje door Zuidwest Maastricht kwam ik weer bij mijn ouders in het centrum met zeventig fietskilometers rijker. Maar goed, de plaatjes zijn dan ook erg leuk...
AfbeeldingArriva 7424, Maastricht by mauricehooikammer, on Flickr

De laatste dag begon erg koud, waardoor er veel rijp in de stad lag...
AfbeeldingArriva 9086, Maastricht by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingArriva 9316, Maastricht by mauricehooikammer, on Flickr

En zo sta je in Eijsden, zo sta je weer op Ameland. Een dag erna werd ik uitgenodigd om de elektrische bussen te komen bekijken. Wat een superwagens zijn dit: trekt snel op, mooi interieur, strakke wegligging en een comfortabele cabine. De Citelissen worden absoluut niet gemist...
AfbeeldingArriva 3020, Nes Achterdijken by mauricehooikammer, on Flickr

De 3011, 3018, 3019 en 3020 mogen de komende jaren op Ameland rijden. Met die laatste werd een leuke fotorit gemaakt...
AfbeeldingArriva 3020, Ballum Duinrooshoek by mauricehooikammer, on Flickr

AfbeeldingArriva 3020, Hollum Oranjeweg by mauricehooikammer, on Flickr

Vanwege de overgang naar het nieuwe materieel en de al vertrokken Citelissen waren er een aantal tijdelijke wagens, waaronder de 553 van Terschelling en twee gelede Scania's. Ook de 223 mag blijven en die is ook netjes blauw gemaakt...
AfbeeldingArriva 553, Nes Achterdijken by mauricehooikammer, on Flickr

En zo komen we bij mijn laatste plaatje van 2016: de blauwe 223 op de stijger in Nes...
AfbeeldingArriva 223, Nes Veerhaven by mauricehooikammer, on Flickr

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn foto's te bekijken! Zoals altijd zijn opmerkingen, kritiek en vragen weer welkom!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Buschauffeur Arriva (Ameland/Maastricht)

Berichten op persoonlijke titel
Meltrain
Donateur

Re: Maurice' hobby *12: De laatste maanden van 2016

Bericht door Meltrain »

Het zijn allemaal mooie foto's, maar de foto's 6 en 15 steken wat mij betreft echt met kop en schouders boven de rest uit. :o :pos:
Wel vind ik het jammer dat de foto van de stoomlocomotief in zwart-wit is. :(
Maurice Hooikammer schreef:Aangezien het daarnaast ook de laatste maanden waren voor Qbuzz in Zuid-Oost Friesland, kon ik tijdens het heen en weer reizen vanuit Wezep zo nu en dan een busje meepakken. De enige mooie wagens in deze concessie vond ik persoonlijk deze aardgaswagens.
Ik dacht dat jij zo'n fan was van de MAN Lion's City? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Hainje

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Wel vind ik het jammer dat de foto van de stoomlocomotief in zwart-wit is. :(
Vind ik juist net een mooi effect geven. Sowieso is er iets van een filtertje gebruikt, de stoom ziet er heel erg gedetailleerd (kan geen beter woord bedenken) uit.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Echt prachtfoto's _O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
isadora

Bericht door isadora »

Maurice, het mag dan een "zwart jaar" geweest zijn, van je prachtige foto's straalt dat in ieder geval niet af.
Wat een reportage, wat een schitterende scherpe pics in steeds verrassende setting.
Oog voor stijl ook, stoom in zwart-wit, geweldig. :pos: :pos: :pos:

Ik wens je voor dit jaar in ieder geval een gekleurder jaar toe, dank voor deze bijdrage.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Mooie platen weer Maurice! *bus*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Prachtige platen inderdaad zeg :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL

Bericht door busfanNL »

Toffe foto's. *bus* :pos:
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Leuke verzameling van mooie foto's! :pos:
waldo79

Bericht door waldo79 »

Lekker gevarieerd en geslaagde foto's.
Maurice Hooikammer

Bericht door Maurice Hooikammer »

Bedankt allen!
Meltrain schreef: Ik dacht dat jij zo'n fan was van de MAN Lion's City? :?
De T(Ü) varianten vind ik echt afgrijselijk. Puur de Lion's City's met het front van die aardgasbus van Qbuzz vind ik echt mooi.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Buschauffeur Arriva (Ameland/Maastricht)

Berichten op persoonlijke titel
Plaats reactie