Nadat ik hier op het forum al regelmatig foto's van delen van mijn collectie voorbij heb laten komen (ik heb zelfs ooit lang geleden al een matig succesvolle poging ondernomen, heb ik besloten er nu maar een eigen topic voor aan te maken: Aking's Železnički muzej (hetgeen Servisch is, natuurlijk (A) )
Maar voordat ik jullie ga verblijden met foto's, foto's, nog meer foto's en tot slot foto's is dit denk ik wel de juiste plaats om aandacht te vragen voor het volgende:
The International Train Museum
Zoals sommigen misschien al hadden opgevangen ben ik van plan om daadwerkelijk een museum te gaan beginnen, in een oude trein. De Servische spoorwegen hebben op het moment ongeveer 300 rijtuigen in de verkoop, waarvan ik er, in mijn ideale scenario, 4-5 van ga bemachtigen. Te weten:
- Een slaaprijtuig
- Een couchetterijtuig
- Een (al dan niet gecombineerd) zitrijtuig 1e of 2e klas
- Een zitrijtuig van de andere klasse (dus 1e of 2e, afhankelijk van het rijtuig hierboven)
- Een Restauratierijtuig
Doordat vrijwel alle rijtuigen coupérijtuigen zijn, beschikken ze dus eigenlijk "vanzelf" al over veel expositieruimte, elke coupé kan gebruikt worden voor het tentoonstellen van een bepaald attribuut (bijvoorbeeld koersbordjes, vesten, dienstregelingen, toiletartikelen, kleding en accessoires) of juist voor het tentoonstellen van een bepaald product/merk/verbinding/land (bijvoorbeeld Trans Europ Express, Citynightline, EuroCity, Orient-Express, EuroNight, InterRail)
Natuurlijk is het mijn droom om deze compositie uiteindelijk in rijdende staat te krijgen/houden, zodat het mogelijk is om, al dan niet in samenwerking met lokale vervoerders/bedrijven, verschillende landen aan te doen en de collectie daar tentoon te stellen. Voorlopig zal het begin echter statisch zijn, daar heb ik meer dan genoeg werk aan voor nu

Mocht je dit een tof idee vinden, en mij hierin willen steunen, kijk dan eens op de Website van The International Train Museum.
(sorry KM46, maar voorlopig wordt nog doorgelinkt naar een Facebookpagina. Mocht je willen doneren stuur mij even een PB, dan stuur ik je mijn rekeninggegevens *O* )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tot zover de (niet heel subtiele (A) sluik-)reclame, on with the real stuff:
Ooit lang geleden, toen Aking nog geen baard had, besloot hij zaken van "Den Schpoorweeghen" te gaan verzamelen. Wat precies mijn eerste object was durf ik niet meer te zeggen, maar de Eurocity Lichtbak van het oude NS Internationaal op Utrecht Centraal was er vroeg bij.
In deze begintijd paste alles dan ook nog netjes in de kast van mijn kamer:
Echter begon op dat zelfde moment mijn verzameling veiligheidsvesten te groeien, waardoor de kast al redelijk snel zijn limiet bereikte..
Uiteraard zat ik ondertussen niet stil. Zo stuitte ik, tijdens een van mijn reisjes, in Keulen bij station Messe/Deutz op het voormalige dienstgebouw van de Autotreinen.
Door het raam spotte ik daar een oud bord...
En na ergens op de eerste verdieping van Köln Hbf,
De verantwoordelijke te hebben gevonden.
Werd naar Köln Messe/Deutz getogen, waarna bleek dat er binnen nog meer borden verstopt lagen *O*
Hierdoor was de boel mijn kast ontgroeid, en werd het elders opgeslagen. Dat zag er toen ongeveer zo uit:
Zoals te zien is was ik ondertussen ook al een keer in Brussel geweest, had ik een NS'er van zijn kerstpakket beroofd, en had ik een souvenir van Zilverrail weten te bemachtigen.
Maar daar bleef het niet bij, en de collectie bleef groeien. Daarom werd het tijd voor en garagebox die
Eerst nog leeg...
Toen voller...
En nog voller werd.
Zo waren er vertrekstaten bijgekomen,
En deden de eerste "niet-spoorwegen" zaken de intrede
De jacht ging ondertussen onverminderd door, en zo stuitte ik op deze vergeten stationsnaamborden:
Die er, na een flinke poetsbeurt...
Wel weer aardig uitzagen :Y
Ook mijn collectie veiligheidsvesten bleef ondertussen groeien:
En groeien...
En groeien... (A)
En groeien... (A)
En groeien... (A)
Ondertussen werd de collectie uitgebreid met een groot deel van het interieur van station Breda!
Hetgeen deze keer keurig opgestapeld op mij lag te wachten,
En maar net in de auto paste (A)
Aangezien ik echter niet altijd de luxe van een auto met chauffeur tot mijn beschikking heb, ben ik meestal aangewezen op verplaatsing per openbaar vervoer. Om beschadiging enerzijds, en een overbezorgde Mikos, zijn collega's, eventuele reizigers en eventuele daaropvolgende ontmoetingen met de heren politie te vermijden, pak ik hetgeen ik vervoer meestal zo goed en kwaad als het gaat in:
Dat lukt niet altijd even goed, maar ik geloof dat ik in ieder geval een dankwoord uit moet spreken naar een bepaalde meubelboer :')
Ondertussen was ik verhuisd naar een grotere flat, waardoor ik een kamer exclusief aan mijn verzameling kon wijden, en nadat ik hiervoor kasten had bemachtigd:
Konden onder andere ruim 2000 koersbordjes vanuit tassen (ook die supermarkt verdient een dankwoord geloof ik (A) )
In de kast! *O*
Waarna je dan dus met een berg lege tassen achterblijft :')
Ondertussen was ook de garagebox ingeruild voor een iets groter exemplaar:
Voorlopig kan de verzameling zich dus nog blijven uitbreiden, hopelijk snel met een of meerdere rijtuigen!

Ik hoop dat deze post een eerste indruk heeft gegeven van Aking's Železnički muzej, maar dit is zeker niet het einde!
Zoals misschien al wel te zien was zijn er honderden, zo niet duizenden zaken die niet of niet duidelijk in beeld zijn, en die ik nog nader toe kan lichten. Dit zal ik dan ook in latere posts hieronder doen *O*
Dank voor uw aandacht! En please come again! :Y