Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
VIRM

Re: Doorgeefluik

Bericht door VIRM »

Op Den haag Centraal is de schuifdeur aan de uitgang Rijnstraat kapot. Het is de schuifdeur waarop de blindegeleidelijn uitkomt die dwars door de hal heenloopt.
Beul van de blindegeleidelijn
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Is gemeld :pos:
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Te korte treinen 2017
Ik ben op zoek naar treinnummers van treinen die gepland te kort zijn. Dat betekent: Er horen 6 bakken ICM te rijden, er zitten 6 bakken ICM in en tóch moeten er heel veel reizigers staan. Als er minder dan die 6 bakken ICM in die trein zitten, heeft melden bij mij geen zin, hooguit in de NS Reisplanner-app via de Druktemelder, omdat de trein dan korter rijdt dan gepland.

Waarom ben ik daar naar op zoek? In overleg met de planningsafdeling wordt er gekeken naar de bezettingscijfers. De planning geeft aan dat er vanwege het invoeren van de nieuwe dienstregeling andere reizigersstromen zijn ontstaan en daar op geanticipeerd is. Nu is de vraag of dat overal klopt. Ik ben niet op zoek naar discussie over hoe het beter of anders kan, daar heb ik geen invloed op, ik kan de informatie echter wel doorspelen.

Hoe dan?
Maak melding van de te korte trein in dit topic. Ik heb het volgende aan informatie nodig:
- Treinnummer (eventueel in de Reisplanner terug te vinden door op het pijltje naar rechts te klikken naast de benaming van de treinsoort - De treindetails) en natuurlijk datum.
- Traject (tussen welke 2 of meer stations) waarop reizigers moesten staan.
- Hoeveelheid reizigers die moesten staan: 3: Er moesten veel reizigers staan. 4: Alle gangpaden stonden vol. 5: Er bleven reizigers achter op het perron.

Feedback krijgen we niet, discussie voeren heeft geen zin, maar ik zet de meldingen wel door. Niet alles kan opgelost worden, laat staan direct. Als alternatief kun je ook altijd de Druktemelder in de NS Reisplanner-app gebruiken.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

En hoe kom je erachter wat er gepland op de betreffende trein hoort te rijden?
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Wanneer je in de Reisplanner Xtra kijkt en op Treindetails zoekt (Bijvoorbeeld via de Reisplanner of de pagina Vertrektijden klikken op de trein waarin je zit, via de Reisplanner druk je dan op het pijltje naar rechts naast treinsoort "Intercity" en via Vertrektijden kom je meteen al op de detailpagina uit. Daar kun je de zien wat voor trein er rijdt en hoeveel bakken. Als je dan het plaatje van de trein helemaal naar rechts scrollt, is er mogelijk vaag een langere trein te zien; dan krijg je minder trein dan gepland.) kun je dat zien. Als je nu, live, kijkt in Utrecht naar de Sprinter naar Weesp van 13.10 uur, zul je zien dat er 6 bakken SLT gepland is, maar dat er maar een viertje rijdt.

En voor wie dit bericht niet zo snel gezien heeft: Amsterdam Centraal, de IC naar Deventer van 14.00 uur is een ICM-III, waar een IV had moeten rijden. Op diezelfde pagina vind je ook het treinnummer rechts bovenin (in dit geval de 1549).
Afbeelding
Andrei

Bericht door Andrei »

Kan je hier wat mee? Ik heb straks deze trein en zal dan een update geven.

Afbeelding
Constantia et labore.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Nee. Dit is een ongeplande aanpassing.
Wat Mikos wil weten is of een trein gepland "te kort" is.

Voorbeeld: NS heeft bijvoorbeeld berekend dat de sprinter van Zutphen naar Nijmegen, vertrek 8.05 (uit Zutphen) standaard gereden kan worden met een SGMm-2, maar in de praktijk blijkt dat dagelijks (of in ieder geval op regelmatige basis) de gangpaden overvol staan tussen Dieren en Nijmegen en er misschien wel reizigers moeten achterblijven.
En blandning av sött och salt.
JWM

Bericht door JWM »

Interessante aanvulling van NS, Iets voor Geert om statistieken te genereren?
Bemined

Bericht door Bemined »

Mikos schreef:Als je dan het plaatje van de trein helemaal naar rechts scrollt, is er mogelijk vaag een langere trein te zien; dan krijg je minder trein dan gepland.) kun je dat zien.
Helaas is deze informatie niet heel erg betrouwbaar. Áls je ziet staan dat de trein te kort is dan klopt dat wel, maar bij de meeste te korte treinen staat het er niet bij in de app. Wat wel werkt is 2 uur voor vertrek in de app kijken, en kort voor vertrek opnieuw, dat werkt namelijk wel goed. Overigens geeft de app de geplande lengte in het dagplan aan, het kan dus zijn dat de trein in het jaarplan wel langer is maar vanwege bijvoorbeeld werkzaamheden (en dat kan ook vanwege werkzaamheden de vorige avond zijn waardoor materieel niet op de juiste plek kon eindigen) deze dag ingekort is. Zo ook vandaag, trein 661 was ingekort van 12 tot 11 bakken, maar geen melding hiervan in de app.
NintendoC

Bericht door NintendoC »

Hi Mikos,

Met betrekking tot planmatig te weinige inzet wil ik graag Zwolle - Kampen aandragen (serie 8500).
Werden vroeger van 13:00 tot 20:00 2x DM'90 ingezet en sinds december slechts 1. Resulteert in reizigers in de gangpaden (vooral tussen 16:00 en 18:30). Heb je hier ook alle treinnummers van nodig?
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Maar het geeft wel een aardige indruk en daar gaat het eigenlijk om. Je kunt alle drukte altijd doorgeven ongeacht de lengte van de trein in de Reisplanner Xtra. Als je zeker weet dat de trein zo kort of zo lang hoort te zijn als hij is en er moeten mensen staan, meld dat dan hier.

Als je er niet zeker van bent, zet dat er dan bij, dan kan ik dat eventueel nog nazoeken.

De 8500 hoef je niet meer aan te dragen; ik heb vanmiddag 3 slagen in de spits gehad met één tweetje, daar heb ik al uitgebreid voor gebeld. Waar het verschil in zit met de vorige dienstregeling is niet helemaal duidelijk, nu de 4600 buiten de knoop valt en men de 8500 weer schijnt te nemen. Of het de provincie is die niet meer wil betalen of dat het om bezuinigingen vanuit NS gaat is iets wat momenteel wordt uitgezocht (en die discussie hoort hier ook niet thuis). Maar daar wordt dus aan gewerkt!
Geert
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Geert »

JWM schreef:Interessante aanvulling van NS, Iets voor Geert om statistieken te genereren?
Helaas houd ik geen materieelinzet bij, anders had ik het graag gedaan.
Geert
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Geert »

Trein 11729 rijdt op sommige dagen met 2 stellen ICM en sommige dagen met 3 stellen, volgens mij is dat gepland maar het is wel onwenselijk en levert bij vertrek uit Den Haag staanplaatsen op. Vorige dienstregeling was dit VIRM6 dus 6/7 bakken ICM is gewoon net te krap denk ik.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Als je voor mij de dagen bij wilt houden, dan kan ik ze wat specifieker weg zetten.
Bemined

Bericht door Bemined »

De 11729 is op maandag, donderdag en vrijdag met ICM6 gepland, op dinsdag is het ICM9 tot Amersfoort en wordt daar pas afgekoppeld. De 1718 waar deze trein vanaf komt heeft wel van maandag t/m donderdag 9 bakken ICM bij zich, maar bij aankomst in Den Haag koppelt men er dus op maandag, woensdag en donderdag gelijk maar een treinstel vanaf terwijl het nog midden in de spits is.
Laatst gewijzigd door Bemined op wo 18 jan 2017, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Tochjo
Donateur

Bericht door Tochjo »

Op station Utrecht Terwijde is op spoor 1 een deel van de omroepinstallatie defect. Midden onder de overkapping werkt het wel, maar er lijkt geen geluid te komen uit de luidsprekers nog net onder en voorbij de overkapping aan de kant van de lift.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

De 11729 zet ik op het lijstje voor de maandag, woensdag en donderdag op het lijstje met te korte treinen.

De omroep in Terwijde is doorgegeven.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:De 11729 is op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag met ICM6 gepland, op dinsdag is het ICM9 tot Amersfoort en wordt daar pas afgekoppeld. De 1718 waar deze trein vanaf komt heeft wel van maandag t/m donderdag 9 bakken ICM bij zich, maar bij aankomst in Den Haag koppelt men er dus op maandag, woensdag en donderdag gelijk maar een treinstel vanaf terwijl het nog midden in de spits is.
Hopelijk hebben ze dat vandaag niet gedaan dan, want het waren maar twee stellen vanmorgen (1718 reed met 8 bakken ICM)

Voor wat betreft krappe treinen: de 11761 reed vandaag met, volgens de app althans, de geplande 7 bakken ICM en behoorde tot een van de eerste treinen met een dergelijke lengte die op Utrecht op de juiste plek stopte (blijkbaar is het lek boven water). Desondanks kende deze vanaf Utrecht een staanplaatsen tot in de gangpaden (niet helemaal vol maar er stond wel het een en ander, balkons sowieso helemaal vol)
Lijkt me trouwens ook niet helemaal passen bij een trein die in MyOV, dat op dit traject van toepassing is, notabene het maximale aantal van 200 punten voor drukte mijden oplevert :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Staat nu op de lijst. :pos:
Bemined

Bericht door Bemined »

Ik zat trouwens verkeerd te kijken, 11729 gaat op woensdag ook met ICM9, het is dus alleen maandag, donderdag en vrijdag dat deze met ICM6 rijdt. De nu genoemde 11761 rijdt op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag met ICM6 en op dinsdag met ICM7. Beetje een vaag buitenbeentje, want de treinen ervoor en erna rijden wel langer. Ik heb een tijdje terug, op basis van de NS app, dit lijstje samengesteld (onder voorbehoud van fouten) met de lengtes van de treinen met ICM: http://nsdr.bemined.nl/ICM-2017-1.txt
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

11729 aangepast en ook de 11761 alvast op de lijst. :pos:
Bemined

Bericht door Bemined »

Vanuit mijn reiservaring zou ik trein 614 ook graag willen invoeren, deze staat nu op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag met een losse ICM-III gepland en op woensdag met een losse ICM-IV. Zeker die losse drietjes op maandag en dinsdag altijd bij binnenkomst op Rotterdam Alexander altijd zo vol dat de trein structureel te laat vertrekt doordat het in- en uitstappen vertraging oploopt (balkons en gangpad staan vol bij aankomst). Zelfs op de rustige vrijdagochtend komt deze trein met staanplaatsen binnen te Rta, ik ben dan ook altijd erg blij als in de vertraagde sprinter van een paar minuten eerder haal want die kent een bezettingsgraad van 30%.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ik ga die oude dienstregeling wel missen, lekker in de daluren met 10 bakken SLT met 150km/h naar Breda. :')
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Mocht je willen dat die op dat traject 150 km/h halen :lol: :lol: 140 km/h is max op het Nederlandse spoorwegnet. (met uitzondering van de HSL)
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

614 staat nu ook op de lijst. :pos:
Dat Chrysa de oude dienstregeling mist zal ik ook doorgeven.
Plaats reactie