Weer terug met een trip naar het buitenland! Op zaterdag 28 januari ging de reis van Julsteren en Pkpfan naar de Belgische hoofdstad, Brussel.
Vanuit mijn woonplaats is dat nog best een eind. Volgens de reisplanner is een reis van Borne naar Brussel-Centraal 4:50 uur. Bijna vijf uur dus. Door die reistijd werd er ook belachelijk vroeg opgestaan. De terugreis duurde bijna 7 uur. Hoe dat komt lees je verderop in het verslag wel. Ga niet te veel spoilen.
Vervoersbewijzen waren simpel voor deze ronde. Binnen NL reisde ik met mijn WeekendVrij van NS. Daarbovenop nog een retour Borne-Brussel met 100% korting NL voor €22,60, en een 24-uurs wegwerp Mobib van €7,50. :pos:
Om 7 uur precies werd er te voet vertrokken vanaf de residentie richting het station. Om om 7:20 de eerste trein te nemen.


Om 7:09 vertrekt er vanaf Borne ook een trein naar Enschede. Zijn kont ontsnapte niet aan mijn lens om zo de eerste foto van dit verslag te vormen.
Na een reis van ongeveer 50 minuten met het buffeltje, kwam het reisgezelschap aan op Zwolle. Klinkt omslachtig. Maar het is toch echt de snelste route naar Brussel. *O*

In Zwolle was het tijd voor de eerste overstap. Op de intercity naar Rotterdam Centraal. 12 bakken ICM. 3 stonden er al klaar, de andere 9 moesten nog binnenkomen vanuit Groningen.

Een Plan U in Amersfoort. Wij zaten in het eerste rijtuig en staan zodoende helemaal vooraan aan de Utrecht-Zijde op het station van Amf.
Ik had nog geen koffie gehad :') want in Bn zit niks aan horeca/kiosk/wizzl wat dan ook op het Bhf. Maar was dus erg blij met de railcatering op de trein. De reis naar Rotterdam verliep prima.

Na aankomst op Rtd mocht deze ICd naar Amsterdam CS voor mijn lens komen.
Onze volgende trein was eigenlijk hetzelfde. Maar dan met een Traxxje van de NMBS, en de rijtuigjes hadden ook een B.

Het interieur van de trein naar Brussel. Veel te gele foto. We zaten in het achterste rijtuig. Wat volgens mij een BDf was (fietsenruimte en een hok van de HC).

Thalys in de nieuwe kleuren.
Om 10:08 kwam het gevaarte wat wij ''de bennie'' noemen in beweging. Met de tussenstops Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels-Airport-Zaventem, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Wij hebben Brussel-Centraal als doel.

Ook in deze trein was er railcatering aanwezig. Overprized asfuck. Maar toch. Prima.

Een tegentrein op de moerdijkbrug vanuit het achterraampje. Helaas een vies raampje dus dat was geen succes voor de foto's.

Het schiet al mooi op. Hier station Antwerpen-Berchem.

Niet heel veel later werd Mechelen bereikt, hier hadden we een beetje vertraging. Wegens werkzaamheden was lijn 25 afgesloten en werd er via Mortsel en Mortsel-Liersesteenweg omgereden naar Kontich en verder richting Mechelen, ook naar Mechelen werd de 27 genomen die een lagere maximumsnelheid heeft.

En met +10 werd station Brussel-Centraal bereikt!
In Brussel-Centraal werd eerst gezocht naar de Metro. Het stationscomplex van het CS aldaar is niet geheel overzichtelijk maar na een blokje om het gebouw heen en even zoeken in de grote hal werd er toch een klein bordje met een ''M'' gevonden. Wij dus daarheen. Heel gedoe met de automaten om zo'n dagkaart aan te schaffen. Geen ramp, toch nog gelukt.
Toen werd het eens tijd om de metro te nemen. Het ging met lijn 1 naar Montgomery.

Montgomery is een best groot knooppunt in het stadsverkeer van Brussel. Metrolijn 1, Premetrolijn 7 en Expresstramlijnen 39 en 44 doen deze plek aan. Hier is de ondergrondse keerlus van de Expresstrams te zien.

Een tussenrit van lijn 39 naar Trammuseum, ik had zelf de 39 al eens gedaan tot het trammuseum (toen niet verder wegens werkzaamheden). Nu eens tijd om hem helemaal te doen, pkpfan had hem sowieso nog niet gedaan. Dusja. Aan die tussenrit hadden we niks.
Met de 39 werd er koers gezet naar Ban-Eik, een nietszeggend eindpuntje van de twee Expresstramlijnen ten oosten van Brussel. Het eerste stuk gaat traag als normale stadstram. Na Stokkel sla je af een oude spoorlijn op en gaat het gas er ook op.

Hier het trammetje op het eindpunt Ban-Eik. Een oord wat ook niet in Polen zou misstaan. Ook werd er door een moeder en zoon Pools gesproken in de tram. Dat hielp er ook wel aan mee.

De trams keren bij een kwartierdienst in 12 minuten via dit keerspoortje. Totdat de eenrichtingsPCC's weggingen was hier een keerdriehoek. Die keerdriehoek is nog steeds zichtbaar op StreetView. Wat is geschoten in 2009.

Ik zei toch, net Polen dit. Voor wat ik van Polen heb gezien dan (dat is enkel de driehoek Zgorgelec/Legnica/Jelenia Gora).

Pkpfan is op weg naar de tram die hier weer naar het vertrekperronnetje rijdt.

Dezelfde tram als waar we mee kwamen, nu weer klaar om terug te gaan naar Brussel. Het was heerlijk weer, leek wel voorjaar, dus we hebben deze laten gaan om even te genieten van de rust en het mooie weer.

Het volgende PCC'tje deed zich weer aan. Tijd om deze wat beter te bekijken. Hier de stuurpost van het apparaat.

Ook heeft het beest een interieur, Beenruimte is ruk. De zithoogte is te laag. Kuttrams. Leuk om te zien maar verder, nee.
Er werd weer koers gezet naar de volgende bestemming. Met de 39 ging het naar Stokkel. Daar de metro 1 weer genomen. Op Arts-Loi overgestapt naar lijn 2 (op dat station stikte het van de militairen holy damn.). En werd er op station Louiza uitgestapt. Waar wel militairen waren, maar minder dan op Arts-Loi.

Wafeltje!

Mooi oud gebouw, met een mooie oude tram ervoor :Y

Hier was zegmaar een uitzichtpunt, even gekeken en van genoten. Maar that's it. Terug de metro in.
De metro werd genomen naar het Zuidstation.

Bij het Zuidstation stond bus 365 klaar voor vertrek naar Charleroi.

Een close-up van het vertrektijdenbord. Met exotische bestemmingen als Kortenberg, 's-Gravenbrakel en Londen.
Door dit mooie bord werd mijn innerlijke treinfapper getriggered. :Y :Y :Y Dus nu komt er een hele hoop aan platen van treinen op dit station.

We trappen af met deze. De intercity naar Lokeren.

En hier de intercity naar Brussels-Airport-Zaventem.

En de intercity naar Blankenberge. 15 bakken sterk


En hier de drukkende loc van de intercity naar Eupen. 13 bakken i11 ervoor, en met 200 over de HSL. Wat een beest.

De S-bahn naar Aalst. Te zien is dat de Desiro's het goed doen als zowel intercity als plusmetro's.

Deze heb ik belachelijk weinig gezien voor de backbone van de BelgaIC's, werd hier ook afgerangeerd.

Station Brussel-Zuid, rechts de intercity naar Oostende, links de TGV naar Strasbourg.

Nog meer neusjes. Hier als IC naar Brussels-Airport-Zaventem.

En een S-bahn naar Termonde. Desiro again.

Hier het hoogtepunt van het fapuurtje op gare du midi. De Eurostar naar London-Saint-Pancras.

Nog een keer dan. Omdat ie zo mooi is *O* *O*
Hierna nog even naar de stad geweest. Met de Premetro (lijn 3/4) ging het naar Rogier. De tram zat ontzettend vol, het was gewoon een knuffelsessie met hipsters en moslima's.

Trams op het ondergrondse eindpunt in Rogier.

De Brouckére. Of hoe je het ook schrijft, hier zijn we vanaf Rogier heengelopen (1 halte), door een mooi stukje van het oude centrum van Brussel. Vanaf hier ging het ook terug met een veel rustigere Premetro naar het Zuidstation.

Wat hoort er nog meer bij Belgisch voer na de wafels? Juist. Fritten mijn vriend.
Hierna werd het tijd om huiswaarts te keren, om 16:45 werd de intercity naar Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels-Airport-Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam Centraal, Den Haag Hollands Spoor, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal genomen. De stoptrein naar het noorden dus.

Döner in Roffa. Lekkerrr. Hierdoor wel de Intercity naar Groningen gemist. Maar met het materieel ervan zoden we over anderhalf uur weer mee terug aankomen hier in Rotterdam.
Wij dus de intercity naar Utrecht Centraal in die dus het kwartier na de Groninger gaat vanaf Rotterdam, ging prima, rustige trein. Vlak voor Gouda vond de Obis het grappig om van dat station maar de eindbestemming te maken. Op Gouda maar de HC opgezocht. Die wist nog niks, hij naar de Mcn, de Mcn de Trdl bellen (HC's mogen dat niet meer). De oorzaak bleek een aanrijding met een persoon te zijn.

De TBP's begonnen ook mooi blauw te kleuren.
Er kwam een omreisadvies. Met het R-NET gedoe (hee die kennen we nog van mijn vorige verslag) naar Apn, dan met de IC naar Utrecht. Hele volksverhuizing naar perron 11. Zielige flirtje helemaal vol, met wij erin. Om 20:33 zouden we moeten gaan. Maar nee. Er was een defect treinstel nog onderweg vanuit de richting Apn. Ik en de pkpfan hadden er schoon genoeg van en wouden naar een personeelslid van de NS voor advies.
Uiteindelijk was het materieel van de IC naar Groningen die we hadden moeten hebben alweer terug in Gouda. Die heeft Woerden niet gehaald. Ook arme reizigers naar Apn die verder richting Ut moeten, die zijn zeer waarschijnlijk in Bodegraven weer teruggestuurd naar het westen.
De HC van de trein naar Groningen nam ons weer mee naar Rotterdam, en heeft op onze treintickets geschreven dat als we niet meer in Bn en Hgl zouden kunnen komen dat wij bij Wd vast zaten en ''HC *treinnummer*'', dus dat we zo een taxi konden krijgen. Toen we wegreden uit Gouda was de RNET nog steeds niet weg.
Intussen had mijn hoofd niet stilgezeten met denken. En kwam ik tot de conclusie dat de ICd naar Amsterdam met internationale tickets toeslagvrij is. Dus in Rotterdam werd er met de ICd koers gezet naar, de hoofdstad van Nederland; Amsterdam.
In Schiphol vonden we de HSL ook wel weer genoeg en verlieten we de trein. In Schiphol hadden we best een knoepert van een schaft.

Toch uiteindelijk de verlossende woorden van de TBP. De intercity naar ENSCHEDE.
De homerun duurde lang en was saai, ook onze vermoeidheid speelde daarin mee. Het was een best lange dag met een intensief reisschema. Om 23:25 stond ik weer in Almelo. En na een kort stukje sprinter was om 23:39 de rit ook weer voorbij. En nog voor middernacht was ik weer heerlijk thuis! *O* *O*
Het was een prachtige dagtrip. En Brussel is echt een prachtige stad. Bedankt voor het lezen, er heeft weer flink wat tijd en typwerk ingezeten. En er komt vast wel weer een nieuw verslag ooit :pos: