OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Lijn65
Berichten: 776
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef:Omloop compleet met kruisingen te Baflo (.15/.45) en Uithuizen (.00/.30)
Je wilt de treinen laten kruisen in Uithuizen? Hoe ga je dat doen op enkelspoor?
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4588
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Oke, dat is knullig. Ik keek naar het verkeerde station :oops: Waarom moet dit nu weer de uitzondering van het traject zijn?
Mijn dienstregeling kan dus ook de prullenbak in.

Yanaike, succes ermee. Ik geef voor nu op. Ik ga wel kijken naar de Valleilijn, die ook binnenkort (tussen nu en 2 jaar) op de markt komt.
Statler Rail
Berichten: 1059
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Statler Rail »

CamilleKreemers schreef:dat wordt wel heel gezellig dan tussen Europapark en Station, al die Arrivatreinen die erlangs moeten over dubbelspoor.
Groningen - Groningen Europapark is nu 3-sporig, over een paar jaar wordt een 4e spoor en extra perron bij Europapark aangelegd. Opleverdatum weet ik niet uit mijn hoofd, maar het station is er al op voorbereid.

Als de kerende Leeuwarden-trein een probleem is, kan je hem eventueel ook nog op spoor 1 van het oude emplacement Groningen Losweg laten keren, dat ligt direct na station Europapark. Dat spoor is een aantal jaren geleden speciaal geëlektrificeerd om daar 12-baks intercity's te kunnen uithalen. Als je op Groningen Losweg keert is het gevolg waarschijnlijk wel dat je heen en terug via spoor 1 op Groningen Europapark moet rijden, omdat je van spoor 2 niet op Groningen Losweg komt.

Veel vervelender lijkt mij het enkelspoor Groningen - Groningen Noord en Groningen - Hoogkerk. Hou ook rekening met de situatie aan de westzijde van het emplacement Groningen: ga je Leeuwarden en Delfzijl/Roodeschool fysiek van elkaar gescheiden houden en dus van aparte perrons laten vertrekken, of toch vervlechten?

En hou ook rekening met de diverse spoorbruggen. Direct ten westen van station Groningen ligt er één, en de Zwettebrug bij Leeuwarden is er ook één om rekening mee te houden. Ergens in het BUP moet je dus in beide richtingen een aantal minuten geen treinen hebben. De andere bruggen zijn niet zo moeilijk in te passen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:moeilijk niet, gezellig wel. even rekenen: 2x SPR Grn-Lwd, 2x SSPR Zh-Grn, 2x SN Grn-Lwd, 2x SN Ws-Grn, 2x ST Ws-Grn, 2x ST Vdm-Grn. Dan zitten we dus op 12 treinen per uur naast de NS met 6 treinen per uur. En deze treinen moeten ook nog minimaal 4 minuten stilstaan te Groningen om koppelen en ontkoppelen mogelijk te maken.
Ja, alleen rijden de spits-STPs Zuidhorn en de spits-SNL Winschoten dus alleen in de spits, bovendien hoeft de spits-STP Zuidhorn maar 1x/uur te rijden. En tenslotte stoppen er maar 4 treinen van NS op Groningen Europapark (de ICs niet neem ik aan), waarvan 2 ook alleen maar in de spits. Dat betekent dus 15 treinen per richting in de spits (of 13 als je de spits-sneltrein Winschoten aan een andere trein koppelt) en 10 treinen buiten de spits. Blijft wat mij betreft veel te veel, maar ja, zonder een keerspoor in Groningen zie ik niet echt een andere oplossing.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13844
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

Wat betreft Leeuwarden - Stavoren: Met een beetje googlen kwam ik erachter dat er plannen liggen op de baanvaksnelheid te verhogen van 100 naar 140 km/h, het is alleen een beetje onduidelijk of dit geldt voor alleen Leeuwarden - Mantgum of ook voor Mantgum Sneek. Verder ligt er een passeerspoor in Sneek Noord maar die staat nog niet op Sporenplan. Met die twee maatregelen zou het mogelijk moeten zijn om een kwartiersdienst te realiseren tussen Leeuwarden en Sneek (dat is mij ook gelukt).
Sinds ik in de regio woon probeer ik ook een beetje het openbaar vervoer dossier te volgens. Wat ik begrepen heb komt er bij Mantgum ook een passeerspoor en wordt de baanvaksnelheid inderdaad iets verhoogd, zodat het eindbeeld is om tussen Sneek en Leeuwarden in ochtend- en avondspits 4 keer per uur te rijden, daarbuiten 2 keer per uur en op zondag en 's avonds laat 1 keer per uur, met te Sneek goede aansluitingen op het busvervoer richting Harlingen en Joure alsmede te Leeuwarden goede aansluitingen op de overige treinen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4588
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik krijg de indruk dat straks de hele dienstregeling voor 100% al vastligt door de gemaakte keuzes binnen de provinciebesturen. Dat model is heilig en mocht er een beter model zijn voor de reizigersstromen, is het door de infra onmogelijk gemaakt.
Zonnig
Berichten: 617
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Zonnig »

@Vinny > klopt, in de spits 4 x per uur en buitende spits terug naar 2 x per uur.

Verder kan ik mij herinneren dat er ook iets over (gedeeltelijk) dubbel spoor heb gelezen.
Ik denk dat een stukje dubbel spoor tot de splitsing met Harlingen al wat extra ruimte geeft en dat er tussen Scharnegoutum en Sneek Noord ook wat dubbel spoor moet komen om het geheel niet al de vertragingsgevoelig te maken. De rijtijd Mantgum - Sneek Noord is wel erg krap (al zou de baanvaksnelheid omhoog gaan).
CamilleKreemers
Berichten: 4588
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Yanaike schreef:Er komen nog een paar dingetjes extra bij, die het nog een beetje makkelijker/moeilijker maken en die nog niet verwerkt zaten in je plan:
- De trein naar Roodeschool moet 4x/dag (3x/dag in het laagseizoen) doorrijden naar Eemshaven om daar aansluiting te geven op de boot van/naar Borkum.
- Op de site van de provincie (bron: https://www.provinciegroningen.nl/uitvo ... adskanaal/) is de voorspelling dat er in 2019/2020 een trein gaat rijden naar Stadskanaal (ik moet het nog maar zien overigens). Om die reden lijkt het me handig om de uitbreiding naar Stadskanaal alvast op te nemen in de dienstregeling.

Overigens lukt Leeuwarden - Sneek - Stavoren bij mij met maar 4 omlopen per uur en buiten de spits met slechts 3 omlopen.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen trouwens? Ik ben dan nieuwsgierig naar spitsuren.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Bedoel je Leeuwarden - Sneek - Stavoren? Want op Eemshaven/Roodeschool/Delfzijl - Groningen - Veendam/Stadskanaal/Winschoten/Leer ben ik nog volop aan het puzzelen.
CamilleKreemers
Berichten: 4588
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik ben op zoektocht naar de precieze Groningse inframaatregelen om alles mogelijk te maken.
Mijn voorkeur is geworden om de volgende wijzigingen te doen:
  • Uithuizen dubbelspoor maken (simpelste manier om Veendam - Roodeschool te realiseren zonder irritante wachttijden; 4 minuten te Groningen lijkt me genoeg.)
  • Keerspoor Europapark aan Harenzijde
  • Infra-aanpassingen tussen Usquert en Uithuizen om 1 minuut te versnellen.
Een andere oplossing zoek ik nog, maar die wachtminuten te Groningen spelen vreselijke parten mee of Arriva rijdt niet de topsnelheid rond Groningen.

Ik had het overigens inderdaad over Stavoren - Leeuwarden.
evos
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door evos »

CamilleKreemers schreef:Ik ben op zoektocht naar de precieze Groningse inframaatregelen om alles mogelijk te maken.
(...)
[*]Keerspoor Europapark aan Harenzijde
(...)
Als ik het sporenplan goed begrijp komt er een keerspoor, waarop twee treinen kunnen staan. Omdat dit spoor ook halverwege toegankelijk is, kunnen twee treinen in dezelfde of in omgekeerde volgorde uitrijden.
Statler Rail
Berichten: 1059
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Statler Rail »

Opmerkelijk: NS heeft tot 6 vertrekkende treinen per uur (2x IC, 4x sprinter) en krijgt daarvoor 4 perronsporen. Arriva heeft 16 vertrekkende treinen per uur (2x Vdm, 2x Ws, 2x Dz, 2x Rd, 4x Lw, 4x Gne) en moet dat op 3 perronsporen afhandelen.

Ook apart is dat er nergens een verbinding is tussen de NS- en de Arriva sporen, behalve dan bij de splitsing van beide spoorlijnen via het goederenspoor Onnen-Groningen Losplaats. Zowel bij Groningen als Groningen Europapark is er geen verbinding tussen de NS- en Arriva-sporen.
CamilleKreemers
Berichten: 4588
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Yanaike krijgt het denk ik nog leuker als hij probeert alles in te plannen. Ik ben nieuwsgierig naar waar men wil koppelen met de trein. 8 treinen per richting met elk minimaal 4 minuten wachttijd zorgt denk ik voor krapte (helemaal omdat het spoor richting Leeuwarden vastligt qua tijden).
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

Ik ben benieuwd hoe het derde spoor voor de doorgaande treinen kan helpen bij die krapte. Dat kan nuttig zijn om een trein binnen te laten komen voor de vorige vertrokken is, maar dat kan maar in één richting tegelijk.

Treinen die eindigen in Europapark zouden ook korter dan 4 minuten kunnen stoppen, als er stellen aan/afgekoppeld moeten worden kan dat in Europapark, op het keerspoor of op het opstelterrein.
Statler Rail schreef:Opmerkelijk: NS heeft tot 6 vertrekkende treinen per uur (2x IC, 4x sprinter) en krijgt daarvoor 4 perronsporen. Arriva heeft 16 vertrekkende treinen per uur (2x Vdm, 2x Ws, 2x Dz, 2x Rd, 4x Lw, 4x Gne) en moet dat op 3 perronsporen afhandelen.
Dat NS meer sporen krijgt is niet zo opmerkelijk, kerende treinen kostten nu eenmaal meer spoorcapaciteit dan doorgaande treinen.
3 sporen voor de regionale treinen is wel een opmerkelijk aantal, je zou eerder 2 of 4 sporen verwachten.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5913
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

wilburg22 schreef:Ik ben absoluut slecht met logo's maar ik heb wel een fris kleurenschema bedacht:
Afbeelding
Met behulp van hetzelfde template heb ik het volgende ontwerp gemaakt: Oranje boven! (En op de motorbak de Groningse vlag, aan de andere kant komt dan de Friese vlag, om de provincies blij mee te maken)
Afbeelding
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2075
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door BrengMe »

Deze ontwerpen doen pijn aan mijn ogen :x :X
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5913
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Mijn ontwerp is dan ook vooral bedoeld om anderen te motiveren met een beter resultaat op de proppen te komen :pos:
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2075
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door BrengMe »

Goed idee :pos:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:Ik had het overigens inderdaad over Stavoren - Leeuwarden.
Volgens mij is het gewoon jouw versie maar dan 7,5 minuut verschoven, en met een buffer van 5 minuten voor de trein door rijdt naar Stavoren. Dan krijg je:

Leeuwarden :25 / Mantgum :30 / Sneek Noord :37-:38 / Sneek :40-:45 / Workum :59-:00 / Stavoren :12-:18 / Workum :30-:31 / Sneek :45-:50 / Sneek Noord :52-:53 / Mantgum :00 / Leeuwarden :05

Alle in Sneek kerende treinen hebben zo een kering van 10 minuten op zichzelf :10->:20, :25->:35 en :55->:05 en in Leeuwarden keren de treinen in de spits in 5 minuten (spitstrein -> reguliere trein v.v.) :05 -> :10, :20 -> :25 etc. Buiten de spits keren de treinen uit Sneek/Stavoren in 20 minuten op zichzelf :05 -> :25 en :35 -> :55.

Het enige nadeel is dat de overstap Zwolle <-> Sneek met 13 minuten behoorlijk aan de lange kant is. Maar dat geeft ons weer een goede reden om ook de busconcessie in de provincie Friesland binnen te slepen en een mooie snelbus Sneek - Heerenveen aan te bieden die beter aansluit op de trein naar Zwolle ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4588
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

ah, ik heb de kruizing met zichzelf in Sneek Noord zitten, maar komt door die uursdienst niet meer uit. Dan krijg je enge keringen van meer dan 30 minuten. Ik vind jouw dienstregeling wel veel beter eigenlijk. Ik had vertrek .18/.48 en aankomst .42/.12. Dan krijg je een zeer krappe kering Stavoren van 4 minuten, maar ten kosten van een kering van 25 minuten (spits) en 55 minuten (daluren). Dan is jouw dienstregeling wel beter en efficiënter. Overigens rijden er in de ochtendspits een aantal extra treinen uit Stavoren. Heb jij die meegeteld?

Daarnaast is de busconcessie ook een leuke puzzel. Veel lastig bereikbare gebieden en op sommige plekken ook lastig anders te doen.

Nu alleen nog provincie Groningen oplossen met hun eisen in de treinconcessie..
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13844
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

Out-of-the-box denken: station Sneek en Sneek-Noord vervangen door een nieuw station, ongeveer hier:
https://goo.gl/maps/b81EqwVuMo72

Samen met een ongelijkvloerse kruising met de Bolswarderweg.

Maar goed, dat gaat natuurlijk te veel geld kosten... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4588
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

out-of-the-box denken is heel leuk, maar ook duur.

en anders had ik allang de schop de grond in gestuurd in Hoogezand met haar 4 stations. Even de stations hier en daar verplaatsen en ineens ben je er 2 of 3 nodig. Daar wordt de reis ook sneller van.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door frankberg19 »

Mikos schreef:
wilburg22 schreef:Ik ben absoluut slecht met logo's maar ik heb wel een fris kleurenschema bedacht:
Afbeelding
Met behulp van hetzelfde template heb ik het volgende ontwerp gemaakt: Oranje boven! (En op de motorbak de Groningse vlag, aan de andere kant komt dan de Friese vlag, om de provincies blij mee te maken)
Afbeelding
Het is wel een trein bedoeld voor mensen om van A naar B te reizen, niet voor kleuters die hier hun rijdende kleuterklaslokaal in hebben. Die middenbak van het tweede plaatje vind ik dan weer wel leuk
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5913
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Beter beweren te kunnen is bewijzen! Nogmaals: De mijne was bedoeld om anderen te motiveren met wat moois te komen. Zolang niemand dat doet, is de keuze beperkt tussen de getoonde twee.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 16060
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ODRAIL »

Dan kies ik voor het ontwerp van Mikos :wink: .

En is het een idee om voor de treinen die richting Duitsland rijden de vlag van Niedersachsen en Groningen te plaatsen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten