R-net
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
R-net
Momenteel wordt er in de Randstad gewerkt aan de HOV-productformule R-net. Wat is jullie bevinding erover en wat vind je van de huidige aanpak van beide provincies?
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op zo 05 feb 2017, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: R-net
Van dat werken merk ik weinig, wel van het eindeloos politiek gezever.
Zie mijn eerdere mededelingen over lijn 320, Amsterdam-Huizen-Hilversum.
Zie mijn eerdere mededelingen over lijn 320, Amsterdam-Huizen-Hilversum.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: R-net
Ik vind het wel goed, maar ik vind wel dat het ook weer uit de tent geblazen is.
Ik hoop zelf dat het niet zoals EBS wordt. 4 op de 5 lijnen is R-net en het speciale is hier weg.
Daarnaast zie ik geen toekomst in lijn 37/38 van Arriva en lijn 37 van Connexxion Haaglanden.
Ik zie zelf niet wat het doel van R-net is. Zijn R-netlijnen nou lijnen die supersnel zijn of lijnen die gewoon stabiel zijn?
Er worden nu gewoon zomaar lijnen uitgepikt waarvan ik niet weet wat er zo speciaal is aan die lijn.
Ik hoop zelf dat het niet zoals EBS wordt. 4 op de 5 lijnen is R-net en het speciale is hier weg.
Daarnaast zie ik geen toekomst in lijn 37/38 van Arriva en lijn 37 van Connexxion Haaglanden.
Ik zie zelf niet wat het doel van R-net is. Zijn R-netlijnen nou lijnen die supersnel zijn of lijnen die gewoon stabiel zijn?
Er worden nu gewoon zomaar lijnen uitgepikt waarvan ik niet weet wat er zo speciaal is aan die lijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: R-net
In Waterland is het volgens mij zo dat alle verbindingen naar Amsterdam CS R-net zijn. De R-net lijnen stoppen doordeweeks niet op het Bukslotermeerplein en staan daarmee een stukje over. Wel heb je snel en stopbussen tussen Purmerend en Amsterdam. Zo stoppen de lijnen 301 en 307 overal, de bizzliners alleen op Ilpendam en Watergang, en de rest alleen op Ilpendam. Daar zit weinig verschil in. Ook vind ik het verschil tussen R-net bussen en de gele bussen hier verwaarloosbaar. Voor mij is R-net dan ook een luchtledig naampje, en zit er geen verschil behalve in eindbestemmingen van de lijnen dan natuurlijk.
Het is wel leuk om een scheiding te maken tussen R-net lijnen en de rest van Waterland.
Het is wel leuk om een scheiding te maken tussen R-net lijnen en de rest van Waterland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: R-net
Waterland is in mijn beeld een R-net concessie. Die paar enkele busjes die nog geel zijn, vallen haast niet op.
Re: R-net
Eerlijk gezegd vind ik het geen toegevoegde waarde hebben. Vanuit mijn oogpunt is het gewoon een bus of metro met een ander kleurtje. De stoelen of wat dan ook zijn volgens mij niet meer of minder comfortabel.
Vanuit de Zaanstreek zijn ook de bussen naar Amsterdam R-Net. Ook de nachtlijnen worden met R-Net gereden, maar die staan bij het publiek die ze gebruikt bekend als traag en duur.
Ook vind ik de kleurstelling echt buitengewoon ondoordacht qua contrast. Laatst had ik bijvoorbeeld bij een R-Net CAF 's avonds de grootste moeite om een deur te vinden, terwijl dat bij de oude GVB-kleurstelling veel beter was. :(
Vanuit de Zaanstreek zijn ook de bussen naar Amsterdam R-Net. Ook de nachtlijnen worden met R-Net gereden, maar die staan bij het publiek die ze gebruikt bekend als traag en duur.
Ook vind ik de kleurstelling echt buitengewoon ondoordacht qua contrast. Laatst had ik bijvoorbeeld bij een R-Net CAF 's avonds de grootste moeite om een deur te vinden, terwijl dat bij de oude GVB-kleurstelling veel beter was. :(
Beul van de blindegeleidelijn
Re: R-net
Nachtlijnen zijn toch altijd duur omdat er geen subsidie heen gaat?VIRM schreef:
Vanuit de Zaanstreek zijn ook de bussen naar Amsterdam R-Net. Ook de nachtlijnen worden met R-Net gereden, maar die staan bij het publiek die ze gebruikt bekend als traag en duur.
Re: R-net
Als er wel subsidie naar die nachtlijnen gaat is dat over het algemeen lang niet toereikend om de personeelskosten plus brandstofkosten te kunnen dekken. Vergeet niet dat er op nachtlijnen bijna altijd minimaal 2 man personeel aanwezig zijn (chauffeur + beveiliger) om de veiligheid in en om de bus te kunnen garanderen.
Re: R-net
Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden. Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net. Daarnaast het interieur in de oudere wagens van R-net 300/310 en de Zaanstreek wagens. Dit is het oude regionet interieur en dat zouden ze moeten aanpassen naar R-net interieur. Net als het interieur van de Metro's in Rotterdam. Dat had makkelijk gekund toen de MG2/1 rijtuigen nieuwe stoelen kregen bij de mid-life revisie. Dat soort dingetjes. Voor de rest zeg ik sneller uitrollen zodat het echt een net wordt. Maar we gaan de goede kant op. Wat mij betreft een succes. *bus* :pos:
Re: R-net
Dat is bewust gedaan, omdat de N215 bij Nieuwe-Tonge binnenkort (al is dat veel later dan aanvankelijk gedacht) gereconstrueerd wordt:busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden. Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net.
https://www.zuid-holland.nl/kaart/nieuws/@11029/werkzaamheden-haltes/ schreef:De haltes Achthuizen N59 Schaapsweg en Nieuwe-Tonge Provinciale Weg N215 (bij de kruising met de Molendijk) worden later aangepast, tegelijkertijd met reconstructies van deze wegen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: R-net
Ik vind dat ze dat handboek weg moeten gooien en dat geld liever aan belangrijkere zaken uitgeven dan de kleurtjes van de bussen.busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: R-net
Wees blij dat er een abri staat, echt niet overal in Nederland staat er een, dus je moet (vind ik) niet klagen dat er 1tje in de verkeerde kleuren staat.busfanNL schreef:Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net.
Re: R-net
Nee. Mee eens. Op lijn 320 zijn inderdaad genoeg haltes zonder wat ik trouwens ook niet vind kunnen.Renebussen schreef:Wees blij dat er een abri staat, echt niet overal in Nederland staat er een, dus je moet (vind ik) niet klagen dat er 1tje in de verkeerde kleuren staat.busfanNL schreef:Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net.
Re: R-net
R-Net had naar mijn mening beperkt moeten worden tot een samenhang van snelle, hoogfrequente bussen met een hoge betrouwbaarheid en strakke haltes. Het is de uniformiteit die het interessant maakt voor mensen om mee te reizen.
Ze reizen dan namelijk niet met een ´bus´ ( -o- ) maar met R-Net ( *O* ).
Een concessie waar ze het tot nu toe erg goed aanpakken, naar mijn mening is Haarlem-IJmond.
De 300, 310, 340, 346 en 356 vormen een geheel rond de regio Haarlem, rijden erg vaak en hebben haltes met die uniforme uitstraling.
Losstaande lijnen als de 436 hadden ze beter een eigen formule kunnen bedenken. En de 400 valt ook gigantisch buiten de boot met het Randstadrail in de buurt.
Ik vind R-Net op een tram/metro pas belachelijk. Die staan (meestal) al bekend als snelle, frequente verbindingen. Om dat te benadrukken heb je geen R-Net nodig.
Ze reizen dan namelijk niet met een ´bus´ ( -o- ) maar met R-Net ( *O* ).
Een concessie waar ze het tot nu toe erg goed aanpakken, naar mijn mening is Haarlem-IJmond.
De 300, 310, 340, 346 en 356 vormen een geheel rond de regio Haarlem, rijden erg vaak en hebben haltes met die uniforme uitstraling.
Losstaande lijnen als de 436 hadden ze beter een eigen formule kunnen bedenken. En de 400 valt ook gigantisch buiten de boot met het Randstadrail in de buurt.
Ik vind R-Net op een tram/metro pas belachelijk. Die staan (meestal) al bekend als snelle, frequente verbindingen. Om dat te benadrukken heb je geen R-Net nodig.
Re: R-net
Die zijn allemaal van Amstelland-Meerlanden hoor.Natorious schreef: Een concessie waar ze het tot nu toe erg goed aanpakken, naar mijn mening is Haarlem-IJmond.
De 300, 310, 340, 346 en 356 vormen een geheel rond de regio Haarlem.
Hoezo valt de 400 buiten de boot? Dat is een frequente lijn die een relatie bedient die niet geboden wordt met Randstadrail (Die zou van mij wel weer R-Net mogen als je al het hoogfrequente OV dezelfde naam geeft), wat is daar mis mee?
Re: R-net
Ik sat hierop te twijfelen pffff :')Chrysa schreef: Die zijn allemaal van Amstelland-Meerlanden hoor
Omdat de formule in dat gebied met niks een geheel gevormd qua naam, stijl, etc. Liever had ik ook gewild dat het Randstadrail had geheten, maarja :')Chrysa schreef: Hoezo valt de 400 buiten de boot? Dat is een frequente lijn die een relatie bedient die niet geboden wordt met Randstadrail (Die zou van mij wel weer R-Net mogen als je al het hoogfrequente OV dezelfde naam geeft), wat is daar mis mee?
Ik zou dan inderdaad liever al het vervoer omdopen tot R-Net.
Re: R-net
Weet jij wanneer dat gaat gebeuren?Hendrik schreef:Dat is bewust gedaan, omdat de N215 bij Nieuwe-Tonge binnenkort (al is dat veel later dan aanvankelijk gedacht) gereconstrueerd wordt:busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden. Bijvoorbeeld bij Nieuwe-Tonge N215 staat een wachthokje van de provincie Zuid-Holland i.p.v. R-net.https://www.zuid-holland.nl/kaart/nieuws/@11029/werkzaamheden-haltes/ schreef:De haltes Achthuizen N59 Schaapsweg en Nieuwe-Tonge Provinciale Weg N215 (bij de kruising met de Molendijk) worden later aangepast, tegelijkertijd met reconstructies van deze wegen.
Re: R-net
Op flakkee heeft het R-net anders een flinke reizigersgroei veroorzaakt...reisthijs schreef:Ik vind dat ze dat handboek weg moeten gooien en dat geld liever aan belangrijkere zaken uitgeven dan de kleurtjes van de bussen.busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden.
Nee, niet nog meer merknamen.... Waar Bravo nou goed voor is vraag ik me ook af, het verspillen van geld oid?Natorious schreef:Losstaande lijnen als de 436 hadden ze beter een eigen formule kunnen bedenken.
Re: R-net
Het idee van R-NET is op zich niet slecht: hoogfrequente lijnen die duidelijk zichtbaar zijn, zodat het ook nieuwe reizigers trekt. In Amstelland en Zuid-Holland werkt het aardig.
Schoonheidsfoutjes zijn er wel altijd. Daarnaast lijkt het mij niet echt nodig om er tram en metro ook in te integreren, dat product verkoopt zichzelf ook vrij goed. Het zijn juist bussen die een steuntje in de rug nodig hebben.
Schoonheidsfoutjes zijn er wel altijd. Daarnaast lijkt het mij niet echt nodig om er tram en metro ook in te integreren, dat product verkoopt zichzelf ook vrij goed. Het zijn juist bussen die een steuntje in de rug nodig hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: R-net
Het is heel mooi dat er iets als R-net komt, al denk ik dat het soms heel apart is waarom de ene lijn wel R-net wordt en de andere niet. Ik neem een voorbeeld aan Zuid-Holland. De lijnen die daar R-net worden vormen nu losse eilandjes, waar dit in Noord-Holland een netwerk vormt. Bij het vormen van een netwerk kan je denk ik meer klanten werven, dan in Zuid-Holland momenteel het geval lijkt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: R-net
Komt dat dan doordat de bus een ander nummertje en een ander kleurtje heeft gekregen.... of is er toevallig gewoon een betere dienstregeling gekomen?henk1234 schreef:Op flakkee heeft het R-net anders een flinke reizigersgroei veroorzaakt...reisthijs schreef:Ik vind dat ze dat handboek weg moeten gooien en dat geld liever aan belangrijkere zaken uitgeven dan de kleurtjes van de bussen.busfanNL schreef:Ik vind dat de provincie en metropoolregio's zich strakker aan het R-net handboek moeten houden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: R-net
Dat netwerk hoeft niet, per se (vind ik).CamilleKreemers schreef:Het is heel mooi dat er iets als R-net komt, al denk ik dat het soms heel apart is waarom de ene lijn wel R-net wordt en de andere niet. Ik neem een voorbeeld aan Zuid-Holland. De lijnen die daar R-net worden vormen nu losse eilandjes, waar dit in Noord-Holland een netwerk vormt. Bij het vormen van een netwerk kan je denk ik meer klanten werven, dan in Zuid-Holland momenteel het geval lijkt.
Het kan wel wat hebben en de naam ook waarmaken aangezien het R-NET heet.
Dat andere van dat de ene lijn R-net wordt en de andere niet, ben ik wel met je eens.
Waarom wordt lijn 436 (130, 136, 139, 396)wel een R-net lijn en lijn 144/146 van de RET niet? Zulk soort vragen heb ik ook wel eens.
Ik vind de lijnen wel erg willekeurig gekozen in Zuid-Holland.
Om een lang verhaaltje kort te maken met een voorbeeld; ik heb gelezen dat Qliner 385 R-net moet worden, maar qua frequentie heeft het nog heel wat te overbruggen. Lijn 37 van Haaglanden Connexxion idem dito.
Laatst gewijzigd door OmniLezer op di 07 feb 2017, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten