Vrouwlief reisde gisteren eersteklas van Naarden-Bussum (v. 6:24 uur) naar Heerenveen, via Weesp/Almere CS.
Tussen Weesp (v. 6:40) en Almere (a. 6:54) werd de ochtendrust ruw verstoord door een drietal cultuurverrijkers met gettoblaster vol Arabisch geblèr en flessen wijn.
In Almere had de Sprinter de nodige moeite weer te vertrekken, daar de heren de grootste moeite hadden uit te stappen, en één van hen de deuren geforceerd open hield, om de hele meute uit te kunnen laten stappen.
Mijn vrouw had nog royaal tijd voor de intercity naar Heerenveen zou arriveren, en ging dus maar eens beneden kijken, of er al iets van koffie te scoren was. De kiosk was gelukkig al open, en dus bestelde daar haar cappuccino. Naast haar had ondertussen één van de eerdergenoemde heren plaats gevat, terwijl ze zich daarvoor nog door de poortjes hadden geforceerd.
Ook daar vielen ze op door veel geschreeuw en eerder genoemde gettoblaster.
Terwijl het meisje van de kiosk de cappuccino aan het bereiden was, hielp het heerschap zichzelf door twee halve liters bier uit de koeling te trekken, en zonder afrekenen zijns weegs te gaan.
Mijn vrouw meldde dit aan de kiosk-dame, die haar bedankte voor de mededeling, maar gelijk er achter aan zei: tja, ik heb het druk, ik kan er verder niets mee, en er is ook niemand van beveiliging in de buurt.
Teruggekomen op het perron, met een dampende beker, schoot mijn vrouw twee machinisten aan, die met elkaar stonden te praten. Eentje moest al gelijk vertrekken, maar de ander nam de tijd, en vroeg waar de reis naar toe ging, Heerenveen dus.
De conducteur nam vervolgens contact op met de intercity die onderweg was naar Almere, om daarna richting Heerenveen te gaan, en zei tegen mijn vrouw, gaat u maar in de eerste klas zitten.
Had ze natuurlijk sowieso gedaan met haar eersteklas kaartje, maar ja, dat wist de machinist ook niet natuurlijk.
Na instappen in de trein naar Heerenveen (v. 7:03), kwam er al vlot een conducteur aanschuiven, om het verhaal van mijn vrouw op te nemen. Ze moest proberen een zo duidelijk mogelijke beschrijving van het gebeuren en de personen te geven, zo dat deze in combinatie met eventuele beelden van beveiligingscamera's tot iets zouden kunnen leiden.
En passant is ze haar sjaal in de trein tussen Weesp en Almere, door de consternatie, vergeten mee te nemen.
Een boeiend begin van de dag, en een koude nek de rest van de dag.
Zo maar een ritje ergens in Nederland dus.