Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
-
- Berichten: 1702
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik ben het met je eens. Binnen de ring (A10) rijden de bussen vrijwel geheel over de trambaan (lijn 16) en is er nauwelijks kans tot passeren. Dan heeft een sneldienst weinig zin.
Aan de andere kant, ik hoorde zeggen dat bij de herprofilering van de De Lairessestraat / Cornelis Krusemanstraat de haltes Obrechtstaraat en Valeriusplein beide zouden vervallen. Zo wordt vanzelf het hele net R-net natuurlijk.
Aan de andere kant, ik hoorde zeggen dat bij de herprofilering van de De Lairessestraat / Cornelis Krusemanstraat de haltes Obrechtstaraat en Valeriusplein beide zouden vervallen. Zo wordt vanzelf het hele net R-net natuurlijk.
-
- Berichten: 494
- Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dat klopt, maar de hoogte die op het bord staat moet altijd tussen de 10cm en 20cm lager zijn dan de werkelijke hoogte, het viaduct is dus tussen de 4,00m en 4,10m. Mocht het bijvoorbeeld 4,08m blijken te zijn is het misschien wel mogelijk om met bussen van 4,000m te kunnen passeren.frankberg19 schreef:Kijk eens op het ronde bord met de rode rand: precies: 3,9 m hoogte. :DDingeZ schreef:
En om een nieuwe 'tunnelgate' te voorkomen heb ik gelijk geprobeerd een duidelijke foto te maken van het 'tunneltje' onder het VUmc door. Het is echter moeilijk te zeggen hoe hoog het exact is, aangezien het hoogste wat er nu onderdoor gaat de 12G-trams zijn en daar zit nog steeds minimaal 30cm tussen.
- Spoiler: show
Over de 142: het verminderde aantal haltes binnen Amstelveen en Amsterdam zorgt vooral voor een comfortabelere reis en voorkomt de grote drukte die de 170/172 vaak hebben.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Wat je eigenlijk hier zegt is, laat de bus niet zo vaak halteren, dan hoeven we ook minder passagiers mee te nemen? Echt?DingeZ schreef: Over de 142: het verminderde aantal haltes binnen Amstelveen en Amsterdam zorgt vooral voor een comfortabelere reis en voorkomt de grote drukte die de 170/172 vaak hebben.
Uiteraard moet een busreis comfortabel zijn, maar proberen drukte te voorkomen in de bus, door zo min mogelijk haltes aan te doen, lijkt me niet in het belang van het OV en de passagiers.
Ik ben het met je eens dat 170/172 hele drukke lijnen zijn geworden in de loop van de jaren, zelfs op zaterdag en zondag en dan met name 's middags zijn de bussen vol. In ieder geval tussen Amstelveen en Amsterdam. En lijn 142 is inderdaad een wat rustiger lijn, misschien inderdaad omdat de bus relatief weinig haltes heeft in het stedelijk gebied. Misschien is dat de reden dat lijn 142 schijnt te verdwijnen m.i.v. de nieuwe concessie.
Ondergetekende laat ook vaak de 142 voorbij gaan en neem de 170/172 vanaf Amstelveen busstation naar huis. Scheelt weer 10 minuten lopen vanaf de uitstaphalte.
-
- Berichten: 6083
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Mooi. Heb jij voor mij de gebruikersnaam en password voor de bijbehorende (future) website?Remco1989 schreef:Connexxion zoekt chauffeurs!!
https://m.youtube.com/watch?feature=share&v=uE5-Hc-vgJo
Die vraag krijg ik namelijk als ik de betreffende link volg in mijn browser...
:?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10207
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er per december met de huidige spitslijn 216 gaat gebeuren. Momenteel wordt deze lijn, net als de middagritten van scholierenlijn 622 trouwens, gereden door Connexxion Tours vanuit Almere. Syntus gaat per december echter een spitslijn (R4s) rijden die vanuit Almere vrijwel rechtstreeks naar Muiden rijdt om vervolgens via de A9 naar Amsterdam Bijlmer te rijden. Ik vraag me dus af of lijn 216 zal blijven bestaan of dat hij opgeheven wordt i.v.m. lijn R4s.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
ehmmm nee ik ga is navragenDurashift schreef:Mooi. Heb jij voor mij de gebruikersnaam en password voor de bijbehorende (future) website?Remco1989 schreef:Connexxion zoekt chauffeurs!!
https://m.youtube.com/watch?feature=share&v=uE5-Hc-vgJo
Die vraag krijg ik namelijk als ik de betreffende link volg in mijn browser...
:?
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Op de website van Syntus Almere wordt alleen gesteld dat lijn 216 buiten hun concessie valt. Er is geen (spits-)streeklijn van Syntus Almere die naar Schiphol rijdt, alleen bussen die naar het Amstelstation en naar de Bijlmer rijden. Kan me voorstellen dat CXX wel wat moet met deze lijn vanaf december, gezien de R-lijnen van Syntus ri. Amsterdam, o.a inderdaad R4s.Milco schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er per december met de huidige spitslijn 216 gaat gebeuren. Momenteel wordt deze lijn, net als de middagritten van scholierenlijn 622 trouwens, gereden door Connexxion Tours vanuit Almere. Syntus gaat per december echter een spitslijn (R4s) rijden die vanuit Almere vrijwel rechtstreeks naar Muiden rijdt om vervolgens via de A9 naar Amsterdam Bijlmer te rijden. Ik vraag me dus af of lijn 216 zal blijven bestaan of dat hij opgeheven wordt i.v.m. lijn R4s.
Ik werd eigenlijk door Milco nieuwsgierig gemaakt door die lijn R4s, die hij noemde. Ik kon niet geloven dat zo'n lijnnummer inderdaad gaat rijden. Maar nu zie ik inderdaad dat Syntus afstapt van de 3xx lijnnummers en R lijnnummers gaat hanteren en in de stadsdienst M lijnnummers. Heel apart.
Wat me overigens opviel is dat Syntus zijn hele lijnenplan al klaar heeft en ook gepubliceerd heeft voor december aanstaande. Dat is verrekte snel. Hier bij CXX-AML moeten we het op dit moment nog hebben van aardige chauffeurs/insiders die hier wat melden. Ok, de concessie Almere is natuurlijk wel een stuk minder omvangrijk. Dat dan weer wel. :D
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Officieel valt de 216 onder aml, maar geen idee hoe en wat.
-
- Berichten: 1598
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik vind hem eerlijk gezegd eerder een vervanger voor Lijn 155 Almere Station Parkwijk - Amsterdam Station Holendrecht, omdat lijn 216 vanuit Muiden via Amstelveen naar Schiphol rijdt en lijn 155 via Muiden naar de Bijlmer en Holendrecht.Milco schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er per december met de huidige spitslijn 216 gaat gebeuren. Momenteel wordt deze lijn, net als de middagritten van scholierenlijn 622 trouwens, gereden door Connexxion Tours vanuit Almere. Syntus gaat per december echter een spitslijn (R4s) rijden die vanuit Almere vrijwel rechtstreeks naar Muiden rijdt om vervolgens via de A9 naar Amsterdam Bijlmer te rijden. Ik vraag me dus af of lijn 216 zal blijven bestaan of dat hij opgeheven wordt i.v.m. lijn R4s.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Net even het betaalartikel gelezen op Ovmagazine over de 100 slfa bussen en de 18 dubbeldekkers. Wat ik uit het artikel haal is dat de elektrische bussen alleen op of rond Schiphol gaan rijden, omdat men in het artikel spreekt over laadpalen op verschillende plekken op Schiphol en in de garage op de Cateringweg. Ik had juist begrepen dat ook lijnen als 170/172 elektrisch zouden worden, dat lees ik in ieder geval op de website van de VRA. Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
-
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Vind die dubbeldekkers stiekem toch wel spannend. Ook erg benieuwd of dat definitief doorgaat. 

- Suus
- Berichten: 52122
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
In 2020 zal ongeveer 90% van het wagenpark elektrisch moeten zijn, maar alleen Schiphol Sternet moest bij aanvang concessie al elektrisch zijn. Aangezien er de eerste jaren nog grote aanpassingen in het wagenpark komen verwacht ik dat een deel van het huidige wagenpark ook na december nog gewoon te zien zal zijn, hooguit na een kleine opfrisbeurt. Pas later zullen deze bussen vervangen gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik heb begrepen dat de formule Schiphol Sternet een andere vorm krijgt, waarbij het originele Sternet alleen nog op Schiphol zelf blijft rijden tussen de verschillende hubs, als Schiphol-Centrum, Oost, Zuid en Noord. De R net lijnen vanuit de regio zouden dan de verbinding met de omliggende kernen gaan maken. Alleen voor Sternet heb je geen 100 gelede bussen nodig.
Zoals ik al aangaf verwacht de Vervoerregio dat bijvoorbeeld lijnen naar het centrum van Amsterdam ook elektrisch zullen worden. De meeste bussen zijn opgereden, ik denk niet dat de Vervoerregio Amsterdam akkoord gaat met het in bedrijf houden van deze oude bussen, die sowieso niet de gewenste Euronorm hebben.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee uit hoeveel bussen het wagenpark van CXX AML bestaat, maar met 100 elektrische bussen kom je al een aardig eind, qua percentage elektrisch.
Zoals ik al aangaf verwacht de Vervoerregio dat bijvoorbeeld lijnen naar het centrum van Amsterdam ook elektrisch zullen worden. De meeste bussen zijn opgereden, ik denk niet dat de Vervoerregio Amsterdam akkoord gaat met het in bedrijf houden van deze oude bussen, die sowieso niet de gewenste Euronorm hebben.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee uit hoeveel bussen het wagenpark van CXX AML bestaat, maar met 100 elektrische bussen kom je al een aardig eind, qua percentage elektrisch.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 mar 2017, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Reden: Quote verwijderd.
-
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
- Locatie: Zwolle e.o.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Volgens onze wiki rijden er op dit moment een +/- 265 bussen rond in AML, waarvan er +/- 75 gelede bussen zouden zijn.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dank voor de info, zijn er meer dan ik in gedachten had. Die 75 gelede bussen zullen voor het overgrote deel de R net 300/310 en de 197 zijn? Ik weet zo geen andere lijnen die standaard door gelede bussen gereden worden, afgezien van een paar geledes op de 170-bundel. Ik ga er van uit dat deze R netbussen vervangen worden door Capacity's en niet door de elektrische SLFA's. Als ik ga rekenen zijn er dan dus ongeveer 190 standaard bussen. Daarvan zouden er dus 100 vervangen worden door de gelede SLFA's, stel ik me zo voor.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 mar 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Reden: Quote verwijderd.
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Het wagenpark per 10-12-17:
Onderliggende net:
1x buurtbus
6x iveco 10,8m diesel
14x iveco 13m diesel
Rnet:
27x iveco 13m diesel
58x Mercedes capacity 21m diesel
40x solaris 18m diesel (na 3 jaar vervangen door elektrische)
49x vdl elektrische 18m (zoals Eindhoven)
Schipholnet:
51x vdl elektrisch 18m brt-look
En tot opening Noord-Zuidlijn blijven de huidige mercedessen van de 300/310 ook rijden. Daarna weg.
Stalling Lisse/Uithoorn dicht
Nieuw: stalling Rozenburg en stalling Amstelveen
Tot zover.
Onderliggende net:
1x buurtbus
6x iveco 10,8m diesel
14x iveco 13m diesel
Rnet:
27x iveco 13m diesel
58x Mercedes capacity 21m diesel
40x solaris 18m diesel (na 3 jaar vervangen door elektrische)
49x vdl elektrische 18m (zoals Eindhoven)
Schipholnet:
51x vdl elektrisch 18m brt-look
En tot opening Noord-Zuidlijn blijven de huidige mercedessen van de 300/310 ook rijden. Daarna weg.
Stalling Lisse/Uithoorn dicht
Nieuw: stalling Rozenburg en stalling Amstelveen
Tot zover.
-
- Berichten: 4584
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
waarom rijden er enkele 13m R-net bussen en niet gewoon alles geleed?
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Voor 340/342. Ze zijn niet uitgebreid ingegaan op het lijnennet.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 mar 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Reden: Quote verwijderd.
-
- Berichten: 4584
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
oke, waar zijn die dubbeldekkers gebleven dan waar de Stadsregio zo vol van rept?
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dank, Remco, voor je info *O*
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10207
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik mag toch hopen dat deze bussen na 3 jaar nog elders gaan rijden? Of gaan ze na de opening van de NZL de huidige R-Net Citaro's vervangen? Qua aantal komt dat aardig overeen.40x solaris 18m diesel (na 3 jaar vervangen door elektrische)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ow sorry de solaris gaan 3 jaar terug naar de fabriek.
En de 18 vdl futura dubbeldekkers 14m zijn gekocht door tcr en niet door Connexxion
En de 18 vdl futura dubbeldekkers 14m zijn gekocht door tcr en niet door Connexxion
-
- Berichten: 4584
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
oh, daarom zie ik ze niet.
Ik bedank je uiteraard voor je overzicht.
Ik bedank je uiteraard voor je overzicht.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 14:37
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Tof, eindelijk Solarissen in Nederland!Remco1989 schreef: 40x solaris 18m diesel (na 3 jaar vervangen door elektrische)
Ik weet toevallig dat Solaris in 2017 voor het laatst zowel het 'oude' (de Urbino III) als het nieuwe (Urbino IV) model bouwt: weet je toevallig welke van de twee Connexxion besteld heeft?
Ik dacht dat de Eindhovense bussen juist de BRT-variant waren. Zouden de Schipholbussen dan nog futuristischer worden :D ?Remco1989 schreef: Rnet:
[.....]
49x vdl elektrische 18m (zoals Eindhoven)
[.....]
Schipholnet:
51x vdl elektrisch 18m brt-look
Hoe dan ook: leuk om deze inside-informatie alvast te weten, bedankt!
-
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Blijft wel een hoop niet-R-net over zo te zien 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten