Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
fred1954

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

flipje schreef:En waarom zouden GVB en Connexxion niet samen het traject Amsterdam Zuid - Amstelveen/Uithoorn kunnen uitvoeren? Breng en Arriva kunnen het ook tussen Arnhem en Doetinchem..
Je kunt het spoortraject Arnhen - Doetinchem, niet hiermee vergelijken. Op het spoor is er een derde partij, nl. Prorail, die verantwoordelijk is voor de railinfra, volgens mij. Wie ga je op het traject Uithoorn - Zuid verantwoordelijk maken voor de infrastructuur? Wie gaat wie dan betalen voor het rijden op dit tramspoor?

Ik ben wel met Remco eens dat het voor CXX een flinke aderlating is, als in 2020/2021 de Uithoornlijn gaat rijden als GVB-lijn en tegelijkertijd de CXX-busverbindingen Uithoorn - Amsterdam (174/370?) stoppen. Ik ben er van overtuigd dat deze route zeer lucratief is voor CXX. Maar alles was al bekend bij de start van de inschrijvingen voor deze concessie.
n-evo

Bericht door n-evo »

flipje schreef:En waarom zouden GVB en Connexxion niet samen het traject Amsterdam Zuid - Amstelveen/Uithoorn kunnen uitvoeren? Breng en Arriva kunnen het ook tussen Arnhem en Doetinchem..
Oh ja, symboolpolitiek: Connexxion-personeel op de tram mee laten rijden zodat je op een aantal 15G-trams ook een Connexxion-logootje kan plakken? Ja natuurlijk kan dat. Ik snap volkomen dat de concessie Amstelland/Meerlanden en stuk minder spannend wordt als die tram rijdt. Anderzijds is er gewoon weinig alternatief. Het slaat nergens op om Connexxion een heel eigen trainingscentrum, technische dienst, verkeersleiding, etc. voor een enkele tramlijn op te laten zetten. Dat kan kostentechnisch voor geen enkele partij handig zijn. Voor die zaken zal GVB dan verantwoordelijk moeten blijven.
Vinny

Bericht door Vinny »

Gewoon geen onderhandse aanbesteding doen lijkt me. Schrijf voor de Uithoornlijn maar een aparte concessie uit. Want het wordt natuurlijk wel een eilandbedrijf: er vind geen interactie plaats met de huidige lijn 5. De tram uit Uithoorn zal keren te Amsterdam Zuid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Vinny schreef: Want het wordt natuurlijk wel een eilandbedrijf: er vind geen interactie plaats met de huidige lijn 5. De tram uit Uithoorn zal keren te Amsterdam Zuid...
Dat bedoel ik
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Beide standpunten zijn te verklaren. Eerst maar zien of er niet toch nog last-minute een kink in de kabel komt -o-

Overigens is het bij GVB blijven niet echt meer te verantwoorden als de gemeente De Ronde Venen inderdaad geld kan krijgen voor het doortrekken van de tramlijn naar Mijdrecht en mogelijk zelfs Wilnis. De lobby voor het doortrekken naar de (bus)halte Mijdrecht Centrum draait op volle toeren, een verlenging naar Wilnis Begraafplaats wordt als optie gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Een constructie van "GVB in opdracht van CXX" is ook nog goed mogelijk. Dus uitgevoerd door GVB, ten bate van CXX.
Hainje

Bericht door Hainje »

Vraag mij af of dat mag. Amsterdam is immers een 'dichte markt'.
trolly

Bericht door trolly »

't Is uiteindelijk een politieke keuze, waarbij voor beide mogelijkheden wel wat te zeggen is. Maar het lijstje redenen waar n-evo mee aan komt zetten heeft wel een enorm "houwen zoals het is" gehalte. Onderhoud infrastructuur is bijvoorbeeld in handen van de dienst Metro en Tram (of zou dat moeten zijn...) en CXX heeft een berg ervaring plus allerhande faciliteiten in Utrecht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Die faciliteiten in Utrecht zijn nou net niet meer van Connexxion tegenwoordig :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
trolly

Bericht door trolly »

:oops:

Maar als de AVL wordt doorgetrokken naar Mijdrecht is dat zó opgelost.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Vinny

Bericht door Vinny »

Bovendien is de kans aanwezig dat er ook andere tramlijnen worden aangelegd, er zijn ideeën voor de vertramming van de zuidtangent en een lijn naar Aalsmeer. Ze zijn nu nog niet zo realistisch, maar Amstelland-Meerlanden is een snel groeiend concessie-gebied waar nog veel woningbouw op stapel staat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:Gewoon geen onderhandse aanbesteding doen lijkt me. Schrijf voor de Uithoornlijn maar een aparte concessie uit. Want het wordt natuurlijk wel een eilandbedrijf: er vind geen interactie plaats met de huidige lijn 5. De tram uit Uithoorn zal keren te Amsterdam Zuid...
Vinny, iets van interactie is er altijd, want ze rijden een deel van het traject samen op hetzelfde spoor, ze zijn afhankelijk van elkaars dienstregeling, van elkaars calamiteiten/storingen, op het gezamenlijke stuk traject.

Ik denk dat zowel GVB als CXX zeer capabel zijn om de exploitatie van de UTH-lijn te doen, het zou mij in ieder geval niets uitmaken wie de lijn exploiteert. Allebei de bedrijven hebben ruime ervaring met tramvervoer. Het zal een lucratieve lijn worden, want parallel busvervoer naar Amsterdam is er dan op dat traject niet meer, dus kan me wel voorstellen, dat het GVB die lijn niet snel zal weggeven. We gaan zien, wat het wordt in de nabije toekomst.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:Bovendien is de kans aanwezig dat er ook andere tramlijnen worden aangelegd, er zijn ideeën voor de vertramming van de zuidtangent en een lijn naar Aalsmeer. Ze zijn nu nog niet zo realistisch, maar Amstelland-Meerlanden is een snel groeiend concessie-gebied waar nog veel woningbouw op stapel staat.
Dat klopt wat je zegt, daarom denk ik eerder dat, als er in de toekomst een uitbreiding komt wat betreft railvervoer in Amstelland, het railvervoer in deze regio losgeweekt wordt van het GVB, pas als er een nieuwe concessieperiode start in 2024 (GVB)
JWM

Bericht door JWM »

Het gaat er primair om dat er een kwalitatief hoogwaardige dienstuitvoering aangeboden gaat worden op een efficiënte manier. Daarvoor ligt GVB natuurlijk het meest voor de hand. Dat het een lijn is die grotendeels door een ander concessiegebied loopt en alleen daarom door een andere partij geëxploiteerd moet worden komt op mij een beetje over als autistisch denken.
n-evo

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Gewoon geen onderhandse aanbesteding doen lijkt me. Schrijf voor de Uithoornlijn maar een aparte concessie uit. Want het wordt natuurlijk wel een eilandbedrijf: er vind geen interactie plaats met de huidige lijn 5. De tram uit Uithoorn zal keren te Amsterdam Zuid...
Een eilandbedrijf betekent toch écht wat anders:
Met eilandbedrijf wordt een spoorlijn bedoeld die geen aansluiting heeft met een spoornetwerk of een van het omringende net afwijkende technische maatstaven heeft. [...]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eilandbedrijf

Daar is simpelweg geen sprake van met de AVL. De tramlijn rijdt een groot stuk over hetzelfde spoor als lijn 5, rijdt onder dezelfde bovenleiding als lijn 5, stopt langs dezelfde haltes als lijn 5, rijdt met hetzelfde materieel als lijn 5 en als een tram panne heeft staat de AVL vast achter lijn 5. Dus hoezo is er geen interactie? Komt bij dat de sporen bij Zuid gewoon zijn aangesloten op de rest van het Amsterdamse tramnetwerk, anders zou lijn 5 niet kunnen doorrijden naar Westerpark. Een AVL-tram kan technisch gezien zo verder de binnenstad in. Waarom je blijft claimen dat de AVL een eilandbedrijf is ontgaat me om deze redenen.
n-evo

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Dat klopt wat je zegt, daarom denk ik eerder dat, als er in de toekomst een uitbreiding komt wat betreft railvervoer in Amstelland, het railvervoer in deze regio losgeweekt wordt van het GVB, pas als er een nieuwe concessieperiode start in 2024 (GVB)
Dat is zeker zo. Als lijn 300 ooit nog een keer vertramd wordt en je een groter regionaal tramnetwerk krijgt zou je dat los kunnen zetten qua exploitatie van het Amsterdamse stadsnet. Graag zelfs! Je zou dan nl. sneller kunnen kijken of je die lijnen naar moderne maatstaven kunt ontwerpen (geschikt voor breder en langer materieel). Daar is GVB nogal conservatief mee. De AVL is echter nog maar één lijn en wordt voor de volle 100% naar Amsterdams model uitgevoerd. Als die lijn door een andere vervoeder wordt gereden - Connexxion bijvoorbeeld - is het toch eeuwig zonde dat ze de limitaties waar GVB mee te maken heeft in de binnenstad een rol hebben laten spelen bij het ontwerp van de lijn. :N
Durashift

Bericht door Durashift »

n-evo schreef:(..) De AVL is echter nog maar één lijn en wordt voor de volle 100% naar Amsterdams model uitgevoerd. Als die lijn door een andere vervoeder wordt gereden - Connexxion bijvoorbeeld - is het toch eeuwig zonde dat ze de limitaties waar GVB mee te maken heeft in de binnenstad een rol hebben laten spelen bij het ontwerp van de lijn. :N
Dat argument kan je toch ook omdraaien? Waarom is het nu nodig, bij een concessiebeslag van 95% Amstelland Meerlanden, de tramlijn naar A'dams (binnenstad)specificatie op te bouwen?
Okay, een gezamenlijke spoorbreedte en bovenleiding (stroomsterkte) is wel handig.. maar de rest zou ook klantspecifiek (Connexxion) opgebouwd kunnen worden, toch?
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 15 mar 2017, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo

Bericht door n-evo »

Omdat het nu een gepasseerd station is... We zijn de ontwerpfase voorbij en de trams zijn al besteld naar specificaties van GVB en Amsterdamse railinfra. Begrijp me niet verkeerd; ik had het voor de AVL alleen maar toegejuicht als ze de lijn naar modernere maatstaven hadden uitgevoerd met langer en breder materieel i.p.v. gekoppelde stadstrammetjes. Maar ja, daar is niet voor gekozen.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Inderdaad, en niet te vergeten de aanleg van de infrastructuur van de AVL, zoals haltes en dergelijke, wordt ook aangepast aan de lengte/hoogte/breedte van het nieuwe GVB-materieel. Je kunt nu niet meer terug met dit project.
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

ach 1 stroomstoring/ongeval/boom op het spoor en uithoorn en groot deel is afgesloten van de buitenwereld, omdat een tram nergens heen kan, maar we zien het wel ik weet wel dat als die tram gaat rijden veel collega's hun baan kwijt zijn. :evil: :neg: maar daar word door niemand bij stil gestaan, want een tram is belangrijker dan het personeel.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Daar heb je wel 2 belangrijke punten Remco, het GVB zal dan pendelbussen moeten inzetten, net als nu wel gebeurt bij storingen op lijn 51. Wat betreft personele consequenties, ik zou me kunnen voorstellen dat er CXX chauffeurs overgenomen worden door het GVB en als trambestuurder voor de UTH-lijn worden opgeleid. Verder denk ik dat, gezien de leeftijd van een aantal CXX chauffeurs, er tegen die tijd een aantal tegen hun pensioenleeftijd aan lopen en dus kunnen gaan genieten van hun "oude" dag. Ik ga er van uit dat CXX met al deze zaken rekening houdt en dat er geen gedwongen ontslagen zullen zijn.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Aangezien Connexxion bijna alle chauffeurs via uitzendbureau's inhuurt wordt vroeg of laat iedereen er een keer uitgegooid. Langer dan 5,5 jaar gaan ze niemand inzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Hoho mensen krijgen bij Connexxion (bij ons dan) nog steeds vast contract na 1,5/2 jaar.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op wo 15 mar 2017, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd
n-evo

Bericht door n-evo »

Het is ook de bedoeling dat de nieuwe buschauffeurs die ze zoeken direct bij Connexxion zelf in dienst komen las ik.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nope, de werving gebeurd door Consolid, toevallig een van de grootste uitzendbureau's in de OV-sector.
Plaats reactie