Dienstregeling 2018
Re: Dienstregeling 2018
Tja, het komt op mij over als ongeduldigheid. Men wil zó graag de 'dienstregeling van de toekomst' invoeren dat men niet langer wil wachten tot het juiste materieel beschikbaar is en de vereiste aanpassingen aan de infrastructuur gereed zijn. DSSU en OV SAAL korte termijn mogen dan weliswaar opgeleverd zijn, dit waren niet de enige projecten om een betrouwbare tienminutendienstregeling in te voeren. De extra perrons in Uitgeest en Geldermalsen en de vrije aansluiting in Vught waren ook onderdeel van de vereiste maatregelen voor PHS op de A2 corridor. En ook de lijn Schiphol - Nijmegen zou onder PHS regime gaan vallen want die haken in Utrecht in elkaar, maar daarvoor moeten de nieuwe stations Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen eerst opgeleverd worden, en moet het emplacement van Nijmegen op de schop. Nu voert men een gedeeltelijke PHS dienstregeling in zonder dat de vereiste maatregelen uitgevoerd zijn, en slechts op een deel van de trajecten waardoor aansluitingen kapot gaan met de trajecten waar de invoer op is uitgesteld.
Hetzelfde heb je met de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] serie, men wilde deze zo snel mogelijk via de HSL sturen, maar heeft daar slechts een handjevol treinen voor beschikbaar waardoor we deze lelijke Venlo constructie hebben gekregen. Die volgend jaar nog lelijker gaat worden dus, want nu heb je nog een soort van knoop in Eindhoven met de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie], [serie=Intercity|2017|Eindhoven - Venlo13500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], straks bestaat je knoop nog slechts uit twee treinen. Vroeger had je elk halfuur een op alle mogelijke routes een verbinding met nul, een of twee directe cross-platform overstappen, daar blijft strkas minder dan de helft van over, en de rest krijgt een langere wachttijd bij de overstap.
Hetzelfde heb je met de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] serie, men wilde deze zo snel mogelijk via de HSL sturen, maar heeft daar slechts een handjevol treinen voor beschikbaar waardoor we deze lelijke Venlo constructie hebben gekregen. Die volgend jaar nog lelijker gaat worden dus, want nu heb je nog een soort van knoop in Eindhoven met de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie], [serie=Intercity|2017|Eindhoven - Venlo13500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], straks bestaat je knoop nog slechts uit twee treinen. Vroeger had je elk halfuur een op alle mogelijke routes een verbinding met nul, een of twee directe cross-platform overstappen, daar blijft strkas minder dan de helft van over, en de rest krijgt een langere wachttijd bij de overstap.
Re: Dienstregeling 2018
Helemaal mee eens. NS heeft er de laatste jaren een handje van om een nieuwe dienstregeling alvast in te voeren terwijl dat eigenlijk nog niet kan. En daarvoor worden dan allemaal "ducttape"-oplossingen verzonnen: sprinters die stations moeten overslaan, uitbuigingen, lange stationnementen, scheve symmetie..
Volgens mij is het onderliggende probleem ook politiek. NS wil niet in Den Haag op het matje worden geroepen, omdat een miljarden kostend project later van start kan. Soms door eigen onkunde, maar vaker omdat een project uitloopt.
Volgens mij is het onderliggende probleem ook politiek. NS wil niet in Den Haag op het matje worden geroepen, omdat een miljarden kostend project later van start kan. Soms door eigen onkunde, maar vaker omdat een project uitloopt.
Re: Dienstregeling 2018
Nog eentje is natuurlijk de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] alleen laten stoppen op Amsterdam Zuid en niet in Duivendrecht. Een van de redenen was dat de Noord/Zuidlijn hierop aansloot. Tsja, die opent pas volgend jaar. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2018
Uit de reactie van het Locov begrijp ik trouwens dat de sneltrein Zl-Es er voorlopig niet komt, omdat die in Zl niet past. Gelukkig maar, want om deze kon alleen worden ingepast door de dienstregeling van de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] zwaar te vernaggelen.
Maar als ik de lijst van dingen die halfbakken zijn ingevoerd is al erg lang en ik vergeet vast nog wat dingen.
- ETMET op Asd-Ehv
- Vierde trein Mp-Lw (waardoor er nu voor sommige stations gaten van drie kwartier zijn, ook in de spits)
- [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] via de HSL
- Extra IC Alm-Shl (waardoor de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] aangepast moest worden)
En als ik in het verleden ga graven:
- Benelux opheffen zonder dat Fyra zich had bewezen.
- Dienstregeling Oude Lijn aanpassen zonder dat de HSL op volle sterkte bediend werd.
en dan laat ik alle problemen met een inpassen van sprinters nog achterwege.
De enige verbetering in 2017 die zonder meer goed was, was de versnelling van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Maar als ik de lijst van dingen die halfbakken zijn ingevoerd is al erg lang en ik vergeet vast nog wat dingen.
- ETMET op Asd-Ehv
- Vierde trein Mp-Lw (waardoor er nu voor sommige stations gaten van drie kwartier zijn, ook in de spits)
- [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] via de HSL
- Extra IC Alm-Shl (waardoor de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] aangepast moest worden)
En als ik in het verleden ga graven:
- Benelux opheffen zonder dat Fyra zich had bewezen.
- Dienstregeling Oude Lijn aanpassen zonder dat de HSL op volle sterkte bediend werd.
en dan laat ik alle problemen met een inpassen van sprinters nog achterwege.
De enige verbetering in 2017 die zonder meer goed was, was de versnelling van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Re: Dienstregeling 2018
En zelfs die laatste is halfbakken uitgevoerd als gevolg van al die andere halfbakken maatregelen. Hij staat in veel steden minutenlang te wachten op niets. Hetzelfde probleem ervaar ik overigens ook in de 3500 waarbij de stationnementen te Ut en Ht eeuwig lijken te duren!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Dienstregeling 2018
In Ut is dat logisch (je moet daar wachten op de 3000 die achter de 3500 aan naar Ut rijdt), Ht is inderdaad wel heel erg lang (persoonlijk record is daar 9 minuten halte), maar dat komt door een conflictligging met de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] bij Vught aansluiting.
Re: Dienstregeling 2018
De opvolgtijd tussen de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] en de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] is echter wel erg langer dan technisch nodig door de plannormen.
Re: Dienstregeling 2018
Ja, maar die plannormen zijn er niet voor niets. De opvolgtijd is drie minuten, en dat is normaal. Met veel pijn en moeite kan je de opvolgtijd terug brengen naar twee minuten, maar dat is minder stabiel. En aangezien de 3500 van Schiphol komt, waar je door de drukte makkelijker vertraging oploopt, is het minuutje extra ertussen wel prettig, om zo de kans op het doorgeven van vertraging te verkleinen.
Re: Dienstregeling 2018
Voor rijdend invoegen kan je inderdaad terug naar 2 minuten, dat mag ook van de plannormen. Het probleem is alleen dat dat als dat niet gaat en de volgtrein tot stilstand komt dat de opvolgtijd dan in één klap oploopt tot boven de 3 minuten. Daarmee is het geen robuuste oplossing. 2 minuten treinen achter elkaar aan laten vertrekken mag dan weer niet van de huidige plannormen maar is in de praktijk veel robuuster. Leuker kunnen we het niet maken zullen we maar zeggen.
Re: Dienstregeling 2018
Opvolgtijd op de vrije baan is met de standaard bloklengtes die men bij ATB-EG gebruikt zo'n 90 seconden, de andere helft van de opvolgtijd wordt bepaald door procedures, normen en regeltjes. Het pas starten van de sluitprocedure bij een veilig sein heeft een groot aandeel in, daarboven komt de marge en het afronden op hele minuten. Onhandige seinplaatsing rondom emplacementen kan ook bijdragen, maar dat heeft men met DSSU aangepakt.
Re: Dienstregeling 2018
Ehm, dit is toch beide juist nog helemaal niet ingevoerd? En die gaten van drie kwartier tussen Leeuwarden en Meppel is jaaaarenlang een uur geweest totdat de provincie Fryslan de portemonnee open trok. Die subsidietrein is alleen maar schever komen te liggen met de stoppende IC op die lijn zodat die laatstgenoemde trein korter in Zwolle stil staat. Lijkt mij ook niet onbelangrijk.
Re: Dienstregeling 2018
Maar waarom kan die stoptrein Zwolle - Leeuwarden niet gewoon in een halfuursdienst liggen? Het is toch niet druk qua goederenvervoer daar, en die trein parkeren aan de uiteinden past ook nog wel volgens mij.
Re: Dienstregeling 2018
Geen idee wat precies de reden is, maar er liggen volgensmij nog een paar bruggen die af en toe open moeten op die lijn en bij Meppel levert de locatie van dat keerperron vast ook wat conflicten op.
Re: Dienstregeling 2018
Re: Dienstregeling 2018
Dat lijkt mij nou eerder bijvangst dan de hoofdreden. Een aansluiting in Steenwijk/Meppel op de IC naar Zwolle en veder is toch verreweg de belangrijkste aansluiting voor die trein.
Re: Dienstregeling 2018
Dat zeg je nou wel, maar daarvoor ligt de 9000 momenteel verre van ideaal: de overstap op de 600 is 22 minuten in Steenwijk, op de 8100 is deze 10 minuten in Meppel. De enige goede aansluiting voor die serie aan dr zuidzijde van zijn traject is in Meppel, richting Hoogeveen en Assen.
Re: Dienstregeling 2018
De overstap naar Groningen is relevant voor alle stations tussen Leeuwarden en Meppel, inclusief het grotere Steenwijk en Heerenveen. De overstap naar Zwolle is alleen relevant voor de kleine haltes waar de IC niet stopt. Lijkt me dus geen uitgemaakte zaak.
Re: Dienstregeling 2018
Alleen ben je vanuit Heerenveen zowel sneller via Leeuwarden als je de IC pakt en rijdt er ook de snellere bus. Zelfs voor Steenwijk is via Leeuwarden nauwelijks trager.
Re: Dienstregeling 2018
Met de overstap naar Groningen bedoel ik de overstap op de stoptrein naar Groningen. Dat is dus ook Steenwijk - Assen, Heerenveen - Assen, Steenwijk - Hoogeveen, Heerenveen - Hoogeveen etc. etc.
Re: Dienstregeling 2018
NS laat vandaag in een persbericht weten om aan de kritiek tegemoet te komen van Locov/ Rover op negatieve bijeffecten van de 10-10-10 dienstregeling 1 miljoen te investeren in extra treinen in Noord-Holland. Wat betekent dit concreet?
Re: Dienstregeling 2018
In het advies van het LOCOV wordt voorgesteld om de sprinter Amsterdam - Hoorn ([serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie]) te splitsen in Amsterdam - Alkmaar en Alkmaar - Hoorn. Het deel Alkmaar - Hoorn verschuift dan een kwartier. Er kan dan een overstap worden gerealiseerd op de spitsintercity Haarlem - Alkmaar ([serie=Intercity|2017|Haarlem - Alkmaar3400[/serie]). Deze zou dan vaker moeten gaan rijden. Het komt op mij over als een redelijk plan. Wellicht volgt de NS dit voorstel op.
Re: Dienstregeling 2018
Dat zal wel heel ironisch zijn als de IC Alkmaar - Haarlem weer grotendeels terugkeert en de NS dat nu brengt als een verbetering... Wellicht rijden die Sprinter en de IC in Alkmaar ook nog eens op elkaar door.
Re: Dienstregeling 2018
Dit wordt een post met een hoog speculaas-gehalte, maar ik zet in op terugleggen van de sprinter Hoorn - Alkmaar in de ligging met aansluiting in Hoorn, en na Alkmaar als extra sprinter naar Uitgeest en dan door richting Amsterdam. Het geval uit Beverwijk eindigt dan in Alkmaar.
Re: Dienstregeling 2018
Zou kunnen mits dat goed uitkomt. Maar dan zitten we qua uitgaven nog niet op een miljoen. Ik denk dus dat men ook wel eens wat meer ritten van de spitstrein Ekz-Asd kan gaan rijden. Die is zowel sneller als dat die beter aansluit op treinen verder zoals de [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] en de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie]. De tijd zal het leren.
Re: Dienstregeling 2018
Die trein Amsterdam-Enkhuizen wordt toch onderdeel van de 3900?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten