Heeft ProRail geen gegevens van treinkilometers of aantal treinritten op het Nederlandse net? Dacht dat wel eens gezien te hebben in persberichten ofzo.Dennenboom schreef:Jammer dat de huidige NS niet meer zo scheutig is met het verstrekken van allerlei getallen die e.e.a. zouden kunnen onderbouwen.
Dienstregeling 2017
Re: Dienstregeling 2017
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
ProRail noemt altijd een aantal van dat soort getallen in het jaarverslag, en die verslagen zijn allemaal hier terug te vinden https://www.prorail.nl/over-prorail/jaarverslagen.
Dit is het meest recente:
Dit is het meest recente:
Ter vergelijking, dit schreven ze over 2003:Nederland heeft het drukst bereden spoornet van Europa. In 2015 werden er ruim 3,3 miljoen treinritten gemaakt over het Nederlandse spoor. Gemiddeld maken reizigers elke dag 1,1 miljoen treinreizen – in totaal 152 miljoen kilometers in 2015. Alle goederen legden met elkaar 6 miljoen kilometer af.
Hoewel het aantal reizigerskilometers in 2003 licht is gedaald, nam het aantal treinkilometers toe tot 132 miljoen, een stijging van ruim 2 procent ten opzichte van 2002. Dit
lijkt tegenstrijdig maar een treinkilometer is niet afhankelijk van het aantal passagiers in de trein. De sector goederenvervoer liet zelfs een groei zien tot circa 11 miljoen treinkilometers.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Wat is dat goederenvervoer dan de afgelopen 15 jaar giga gekrompen.
Dat had ik echt niet verwacht.
Dat had ik echt niet verwacht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Dienstregeling 2017
Dat is ook niet zo voor zover ik weet, ik denk dat er een andere meetmethode in zit.
Re: Dienstregeling 2017
Treinkilometers zegt niets over de hoeveelheid goederen. Als de treinen twee keer zo zwaar zijn geworden is er toch groei. Rond 2003 zagen we nog veel treinen met enkele wagons. Nu zien we dat nauwelijks meer.
Re: Dienstregeling 2017
Misschien geeft het CBS een beter inzicht, al vind ik het nu nog moeilijker, om een trend te vinden:
http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... TB=G1&VW=T
http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... TB=G1&VW=T
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Dienstregeling 2017
Even een snelle berekening uitgevoerd met die data van het CBS, zodat het gewicht per gereden kilometer berekend kan worden (zie spoiler voor meer details). Dit was in 2004 3,95 ton per gereden kilometer, in 2015 was dit opgelopen naar 5,08 ton per gereden kilometer (stijging van ongeveer 28%). Het totaal afgelegde kilometers is nagenoeg gelijk gebleven in deze periode (in 2015 een daling van ongeveer 1%), maar er is wel een piek in afgelegde kilometers te zien in de periode 2005 - 2008 (gemiddeld 28% meer dan in 2015), welke gepaard gaat met een groei in totaal vervoerd gewicht (gemiddeld 20% meer in 2007 dan in 2004).
- Spoiler: show
Re: Dienstregeling 2017
Dank Thom voor je snelle doorberekening
Dat zet alles in een duidelijker perspectief. :pos:
En dus is mijn eerdere (ongefundeerde) conclusie onderuit gehaald, gelukkig maar. :D
Dat zet alles in een duidelijker perspectief. :pos:
En dus is mijn eerdere (ongefundeerde) conclusie onderuit gehaald, gelukkig maar. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Dienstregeling 2017
De reistijd van IC Dordrecht - Breda (nonstop) is 25 minuten na een stilstand van 12 minuten in Dordrecht. Sprinter Dordrecht - Breda is 25 minuten (overal stoppend). Hier klopt toch iets niet!
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Vanaf volgende week, als de losse IC rijdt (en 1x p/u), dan is de reistijd wel minder (18-20 minuten).
Heeft het wellicht iets te maken met dat dat pad niet 2x p/u beschikbaar is en hij daardoor in een ongunstig pad komt? Op Breda->Dordrecht lijkt de huidige IC in ieder geval in het pad van de sprinter te rijden.
Heeft het wellicht iets te maken met dat dat pad niet 2x p/u beschikbaar is en hij daardoor in een ongunstig pad komt? Op Breda->Dordrecht lijkt de huidige IC in ieder geval in het pad van de sprinter te rijden.
Re: Dienstregeling 2017
Nu zijn er nog 2 IC tussen Dordrecht en Breda; volgende maand is er nog maar 1 IC met 2 Sprinters per uur (ook in de avondspits). Nu zijn er nog 2 IC per uur.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Dienstregeling 2017
Ja, dat is precies wat SuperSpook aangeeft.
Re: Dienstregeling 2017
Het oorspronkelijke plan voor de dienstregeling 2017 was 2 sprinters, onder druk vanuit het zuiden en met behulp van extra financiering is daar een extra uurlijkse pendel-IC aan toegevoegd.
Qua inpassing zit je op de brabantrouts met het probleem dat er aan het spoor wordt gewerkt tussen Arnhem en Oberhausen, waardoor meer treinen de Brabantroute moeten nemen. Hierdoor is het inplannen van treinen op de gewenste manier lastig, tussen Breda Prinsenbeek en. Tilburg ligt de lijn eigenlijk aan zijn maximale capaciteit.
Qua inpassing zit je op de brabantrouts met het probleem dat er aan het spoor wordt gewerkt tussen Arnhem en Oberhausen, waardoor meer treinen de Brabantroute moeten nemen. Hierdoor is het inplannen van treinen op de gewenste manier lastig, tussen Breda Prinsenbeek en. Tilburg ligt de lijn eigenlijk aan zijn maximale capaciteit.
Re: Dienstregeling 2017
Misschien hadden ze ooit tussen Breda en Tilburg het 3 of 4 sporig moeten, toen de mogelijkheid er nog was.
Re: Dienstregeling 2017
Het is natuurlijk maar tijdelijk, uiteindelijk moeten de goederentreinen weer via de Betuweroute gaan en dan kan Breda - Tilburg ook naar de geplande 6 intercity's en 4 sprinters per uur toe.
Re: Dienstregeling 2017
Geplande 6 intercity's? Die planning is toch niet meer dan een ruwe toekomstschets voor 20zoveel?
Re: Dienstregeling 2017
2023? 2* Roosendaal-Breda en 4*Breda-Eindhoven
Re: Dienstregeling 2017
Er staat weer een adviesaanvraag op de site van het locov: http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... ijzig.aspx
Belangrijkste zaken daarin zijn een extra vroege van Rsd naar Vs en de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] die in een richting weer gaat stoppen in Uto.
Dat laatste is mogelijk omdat er sneller materieel gaat rijden. Dat suggereert dat er SLT gaat rijden. Dat roept natuurlijk de vraag op uit welke serie dat SLT dan zal komen.
Belangrijkste zaken daarin zijn een extra vroege van Rsd naar Vs en de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] die in een richting weer gaat stoppen in Uto.
Dat laatste is mogelijk omdat er sneller materieel gaat rijden. Dat suggereert dat er SLT gaat rijden. Dat roept natuurlijk de vraag op uit welke serie dat SLT dan zal komen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Goeie vraag, ben ik ook erg benieuwd naar! Wellicht gaat er dan meer FLIRT de baan op zodat er op die manier SLT wordt vrijgespeeld? Of het betreft een wisseling met materieel van de [serie=Sprinter|2017|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie]. DD-AR en een 1700-loc zijn volgens mij ook sneller dan DDZ.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Dienstregeling 2017
De materieelinzetten zullen te zijner tijd vast wel bekend worden en ik heb een hoopje op introductie in de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]. :Y *bus*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling 2017
Flirt speelt alleen maar SGM en DDZ vrij, beide zullen niet snel genoeg zijn om de stop erin te krijgen. Ik verwacht dus toch SLT in die serie maar weet ook niet waar dat vandaan komt. In juni zou dat nog uit de traditionele zomeruitsparingen kunnen komen (juni is qua materieelinzet altijd het rustigste wijzigingsblad), maar ik neem aan dat ze dit niet terugdraaien in september dus uiteindelijk zal het ergens anders vandaan moeten komen.
Re: Dienstregeling 2017
Aannemelijk gaat dan SGM uit de FLIRT-gebieden naar treinseries die dan weer SLT (of DDAR uit de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie]) verwisseld.
DDZ uit de FLIRT-gebieden zou naar de Intercity's moeten gaan (eindelijk).
DDZ uit de FLIRT-gebieden zou naar de Intercity's moeten gaan (eindelijk).
Re: Dienstregeling 2017
Misschien dat het SLT uit de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] / [serie=Sprinter|2017|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie] gehaald wordt, waar het tot december ook in reed? Het verschil tussen SGM en SLT zal bij deze serie niet heel groot zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Daar is de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] voor teruggekomen, dus dat zal het verschil niet zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten