Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Alargule schreef:En voor wanneer staat dat op de rol?
Het staat me bij dat jij hier een link had gepost naar de reactie van de SRA op het nieuwe vervoersplan. Daarin stond onder andere dat ze tram 7 uit de Witte de With niet zo'n goed idee vonden omdat een te groot gebied zonder OV zou komen te zitten en dat stuk van de Hoofdweg al genoeg verbindingen had. Maar ik begrijp dat GVB het plan om de 7 om te leggen alsnog gaat uitvoeren?
Dus hoe het nu is gegaan: GVB dient nieuw vervoersplan in ter goedkeuring > SRA uit haar zorgen / zet kanttekeningen bij een aantal punten > GVB doet daar helemaal niks mee > SRA zegt "Oké. Prima."?
Ja. Op dezelfde wijze zal ook het plan voor het metronet 2019 er wel doorheen gedrukt worden. VRA is een wassen neus en heeft geen poot om op te staan. Zodra zij GVB gaan afvallen zal die club zeggen: tsja, geef ons maar meer geld. 'Maar dat hebben we niet want Den Haag'. En dan houdt het op.
Bovendien: als VRA het Vervoerplan niet had goedgekeurd, had dat ook negatief op hen afgestraald. Zij zijn immers de opdrachtgever aan GVB en hebben GVB opgedragen een Vervoerplan op te stellen conform de eerder opgestelde Lijnennetvisie. Zolang GVB niet met een heel ander plan komt (zoals NS het eind jaren '90 wist te presteren met Intercity Max te komen in antwoord op een uitvraag van het Min. van Verkeer en Waterstaat (tegenwoordig I&M) voor exploitatie van de HSL-Zuid), kan VRA het moeilijk maken het plan op details af te keuren.
Iets tot de grond af fikken en feedback geven zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Het lijkt mij niet heel ongewoon dat bij zo'n groot nieuw vervoersplan punten zijn van aandacht of dat deze in principe wordt goedgekeurd mits een X-aantal punten worden aangepast. In dit geval hadden ze toch makkelijk kunnen zeggen: "We keuren het plan goed, maar de tram blijft door de Witte de With rijden."
Waarom zou dat niet kunnen of zou negatief afstralen op de VRA?
Ik vind het eerder raar dat dit vervoersplan in één keer door de goedkeuring is gekomen zonder ook maar iets aangepast te hebben terwijl er wel degelijk punten van kritiek waren bij VRA. Hoe zit het bijvoorbeeld met de doorstroming van overig verkeer op de Stadhouderskade? Die zou in het geding komen door de keuze om drie tramlijnen door de Hobbemastraat te laten rijden.
VRA (of op dat moment nog SRA) heeft nooit als eis opgenomen dat de Witte de Withstraat bediend zou moeten blijven. Wel dat er een bepaalde maximumafstand moet zijn tussen adressen en haltes (ooit was dat 400, nu volgens mij 800 meter). Als GVB vervolgens beargumenteert dat het in stand houden van sporen in de Witte de Withstraat én op de Hoofdweg duurder is dan alleen sporen op de Hoofdweg (wat bijna evident klinkt) en die sporen in de Hoofdweg ook nog eens gebruikt kunnen worden voor een toekomstige tramlijn (lijn 15, waarschijnlijk) zoals ook als wens geuit in de Lijnennetvisie, tja, dan kun je moeilijk op je strepen gaan staan en eisen dat die sporen in de Witte de Withstraat blijven liggen en bediend blijven worden. Opnieuw zal GVB in zo'n geval zeggen: kom maar met extra geld over de brug.
n-evo schreef:En ach die tram 15... Er is nog geen schep de grond in gegaan, geen tram besteld, niks concreets. Met wensen alleen rijdt ie niet.
Nou ja...het is toch iets minder dramatisch dan je het hier doet voorkomen. Kijk maar eens op deze pagina, onder agendapunt B.1.
Kort gezegd heeft men een aantal OV-trajecten uit de Investeringsagenda OV nu gebundeld in vier 'clusters'. En geloof het of niet: 'Tram 15' is er daar één van. Er staat nog niet specifiek in vermeld wanneer er begonnen moet worden (inderdaad: nog geen schep de grond in gegaan) en ook niet hoe dat tracé bediend moet gaan worden (inderdaad: nog geen tram besteld). Maar in bestuurdersland zijn dit soort documenten toch best concrete dingen.
Als de eerste lichting 15G trams volledig aanvullend zijn i.p.v. vervanging, want er was nog sprake dat de 11 en/of 12G trams nog langer ingezet zouden worden, kan het voor 2020 denk ik? Als er echt nieuwe trams besteld moeten worden vanuit de optie gaat het langer duren.
Het speelt zich niet echt af in Amsterdam maar heeft er wel mee te maken:
West-Friesland heeft dé oplossing voor de grote drukte in Amsterdam: trek de Noord/Zuidlijn door tot Hoorn.
Want in die plaats zijn betaalbare woningen, rustige winkelstraten en is er genoeg werk voor iedereen. En het is slechts zo'n 30 kilometer van Amsterdam vandaan. Dé oplossing dus om de drukte hier te verminderen, vindt de voorzitter van de Westfriese Bedrijvengroep. Hij heeft samen met politieke partijen een radicaal plan opgesteld om de Amsterdammer naar West-Friesland te krijgen.
Je kunt maar beter hoog inzetten hè. Overigens zou zo'n metro naar Hoorn best nog wel kunnen werken, als onderdeel van een aftakking van de Noord/Zuidlijn naar Zaanstad. Als je de lijn bij het station laat uitkomen, zou je hem daar op de sporen naar Purmerend, Hoorn en Enkhuizen kunnen laten aansluiten.
Hoorn heeft, zoals door n-evo al aangegeven, ook al een treinverbinding met Amsterdam.
Dan lijkt een verlenging van de Noord/ZuidLijn richting Monnickendam en Edam/Volendam mij meer nut hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Mij niet, want je dekkingsgebied is veel beperkter en je laat de metro voor een lang stuk door weilanden heen koersen. Op zich is dat ook het geval bij een integratie met de spoorlijn Zaandam - Enkhuizen, maar daar heb je nog het bijkomend voordeel dat je een groot gedeelte van Amsterdam Noord en Zaanstad direct per metro ontsluit. En dat je daarna over bestaand spoor verder kunt kachelen, in plaats van een geheel nieuw spoor te moeten aanleggen door een omstreden gebied (hier had ooit de A7 doorheen moeten komen - niet gebeurd, en om min of meer dezelfde redenen zal het van een spoorlijn of metrolijn of zelfs trammetje ook wel nooit komen).
Bij nader inzien: het grote voordeel van een N/Z-lijn naar Hoorn is dat het blijkbaar "dé oplossing voor de grote drukte in Amsterdam" is. De huidige treinverbinding heeft die drukte niet kunnen voorkomen. Misschien moeten ze het toch maar eens overwegen.
Zou de M54 doortrekken naar Laren hetzelfde effect hebben?